Nee, ik zou de versterker achteraan laten :D Ja, dat syntheziser pedaal achteraan (denk ik).
Printable View
Nee, ik zou de versterker achteraan laten :D Ja, dat syntheziser pedaal achteraan (denk ik).
Heb net nog gemerkt wat een verschil het geeft als je een overdrive achter een tremelo effect plaats, effect zo goed als weg... :nervous:
Eens kijken wat jullie ervan zeggen:
Tu-2
Ns-2
SD-1
CH-1
Crybaby
Ernie ball volume
Versterker is de Marshall JTM60 (met fx loop)
gitaar -> tuner -> wah -> SD-1 -> CH-1 -> ernieball -> versterker.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter!
De noise suppressor (dat is de ns-2 toch?) zou ik wegdoen, die heb je niet nodig. Niets in je loop zetten, die van jtm60 is niet zo geweldig. De ernieball kan je of vooraan, of achter aan plaatsen, is een beetje wat je zelf fijn vindt.
Tone suck city ? Verder sluit ik me aan bij Nielsje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter!
TU2 vooraan, heb je in ieder geval een buffer voor je crybaby.
Dames, Heren,
Ik heb niet alle 21 pagina's doorgenomen, dus het antwoord zal misschien/waarschijnlijk al wel in dit topic voorbij gekomen zijn...
Ik heb een Boss OD1 en een Morley Bad Horsie 2. Ik geloof dat het standaard Gitaar -> Wah -> OD -> Modulatie -> Amp is, maar als ik mijn Morley wah voor mijn OD1 zet krijg ik gigantisch veel vieze wah ruis als ik 'm intrap...
Ben ik erg fout bezig als ik het volgende doe:
Gitaar -> Wireless -> TU2 -> OD1 -> Bad Horsie 2 -> DD6 -> Kanaal 2 van Marshall TSL100
(ik weet dat de dd6 eigenlijk in de fx-loop zou moeten, maar ik heb geen zin in 2 extra kabels over het podium)
als dat beter klinkt voor jou waarom niet?
Werkt prima, wat jij fijn vindt, ik heb ook een tijdje een drive voor m'n wah gehad, geen probleem. Pas op het met aantal boss pedalen, of je bent zo je hoog kwijt...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling
Persoonlijk zou ik die Bad Horsie ergens vooraan zetten. Wat mij betreft klinkt een wah stukken beter voor overdrive/distortion.
Klinkt jou wah nog dan? 8-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drap
Al een oplossing gevonden?
Nee, nog geen oplossing, maar ik heb een ouwe Crybaby liggen. Ben er niet stuk van, omdat dat ding tone zuigt en ik de sweep te extreem vind, maar het is ff niet anders. Met een beetje geluk kan ik de WH-10 zelf maken. Er zat iets los, wat ik weer vast heb gedraaid. Alleen kennelijk steekt dat nogal nauw, want nu pakt ie de switch niet meer. Die 'krak' kan ik nog steeds niet plaatsen. Ik zou zweren dat er wat brak, maar ik zie verder niets dat in twee delen ligt. Binnenkort de Crybay maar 's laten modden, want die WH-10 is gewoon niet betrouwbaar, hoe goed ie ook klinkt. Ik kan er nog een leuk prijsje voor vragen als ik dat zo op Ebay zie 8-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
Probeer 'm eens anders te voeden, mischien dat je 'm dan kan zetten waar -ie hoort.Citaat:
Dit gebeurt wanneer ik 'm voed met een batterij. Op mijn Boss ACA adapter gaat het helemaal mis. (zie ook mijn posts op 1 Spot vs. Godlyke)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
heb al veel gelezen dat een tu2 een goede buffer heeft maar wat doet zo'n buffer eigenlijk en waarom zou het dan handig zijn om hem voor een wah te zetten?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitch
Tja, ik heb er al vaker op gemopperd, op Bad Horsies en ruis, ik weet ook niet wat het is, maar ik kom het niet voor het eerst tegen...Citaat:
@Benzer: over buffers is al heeeeel veel geschreven hier, ik heb nu even weinig tijd voor een lang verhaal, ik zou zeggen: gebruik de uitgebreide zoekfunctie, zoek binnen Effecten op 'buffer' of 'true bypass'. Dat laatste is iets heel anders, maar het ene onderwerp gaat vaak samen met het andere ;)
dag beste mensen, ik zal het kort houden.
is dit ok? Of moet ik de wah voor de CS zetten?
Gitaar > TU - 2 > CS-3 > Wha > BD-2 > Versterker
ik zou de wah idd tussen de tu-2 en de cs-3 in zetten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filou
Ok, hier mijn vraag voor mijn setup:
Gitaar => GCB95F Wah => Ibanez PH7 phaser => Digitech Bad Monkey OD => amp
In de fx-loop een Ibanez DSC10 chorus en een Ibanez soundtank delay.
Is dat de meest logische volgorde / setup?
ja hoor, niks mis mee :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dr.distortion
je kunt nog een keer kijken hoe de phaser klinkt in de fx loop maar zelf zou ik er niets aan veranderen ;)
Thanks man!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert-gitarist
ben net in de eindfase van de maak van mn pedalboard, maar heb bevestiging nodig ivm de volgorde:
pedaaltjes: metal muff, delay, tuner, equalizer, chorus
de volgorde zoals ik ze zie:
gitaar - tuner, metal muff - amp
fx loop: chorus, delay, eq
de equalizer moet achteraan vermoed ik, daar hij vooral moet dienen als booster
maakt het uit waar ik de tuner zet?
edit; of kunnen ze allemaal voor de pre-amp? of is het een beetje dom om de fx loop niet te nuttigen als ik er een heb?
alvast bedankt!
edit 2; hoe lossen jullie dat propertjes op in jullie pedalboards als je zowel voor de preamp en in de fx gaat met jullie kabels?
mvg
Ik heb een vraag:
Een maandje geleden heb ik een London City Bulldog gekocht, hele fijne versterker enzo alleen ik zou bij het solo geluid graag een delay-effect derin hebben en bij de clean een chorus.
Maar is met mogelijk om op de een of andere manier te bereiken dat wanneer ik met een footswitch van distortion naar clean zou switchen automatisch die chorus ingeschakeld word en dus ook als ik van gewone distorten naar solokanaal ga die delay ingeschakeld word?
B.V.B.D
Voor het eerst twijfel ik een beetje over de volgorde. Ik heb het volgende:
Boss TU-2 tuner
Boss BD-2 Bluesdriver
Boss DD-6 delay
Boss GE-7 eq
De bluesdriver gebruik ik als booster met een beetje gain. Hoe ik de GE-7 wil gebruiken, weet ik eigenlijk nog niet. Aan de ene kant wil ik deze ook gebruiken als booster (tweede trap, zeg maar), en aan de andere kant wil ik hem gebruiken om het algehele geluid bij te poetsen (laagste frequenties eruit, midlaag iets boosten). Wat ik ook zou kunnen doen, is het pedaal aanzetten bij slagpartijen (met die instellingen als hiervoor), met het volume iets omlaag, en bij solo's het pedaal uitzetten waardoor het volume toeneemt. Met solo's heb je toch veel minder last van rommelig laag dan bij slagpartijen.
Maar goed, de volgorde. Mijn gedachte is de volgende:
Gitaar -> TU-2 > BD-2 > DD-6 > GE-7 -> amp.
Ik heb geen fx-loop of schakelbare kanalen op mijn amp. Ik heb één kanaal, en de drive haal ik in principe het liefst uit mijn preamp, zo hier en daar een beetje geholpen door de Bluesdriver.
Hoeveel maakt het uit of de GE-7 vóór of na de Delay staat?
Ik zelf heb na lang wikken en wegen mijn ge-7 aan het eind staan. Ik heb een wah,TS-9, SD-9, SD-9, FL-9, Bimode Chorus, Ge-7Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
De volgorde die volgens mij het beste werkt (ik zal tevens proberen uit te leggen waarom ik dat vind) is als volgt:
-Volume (want helemaal aan het begin kun je hem gebruiken om de hoevelheid overdrive te regelen)
-Wah/auto wah
-Compressor: zo vroeg mogelijk in de keten maar na de volume pedaal en de auto-wah (anders werkt deze niet meer zo gevoelig)
-EQ: kun je het beste gebruiken om het geluid van je gitaar op de gewenste manier aan te passen, en zo is hij ook als boost te gebruiken voor solo's
-Overdrive/distortion/Fuzz/whatever....: ik zou dze allen gebruiken om iets toe te voegen aan de overdrive van je amp (er van uit gaande dat je een goede amp hebt)
-Preamp van je versterker (met eigen overdrive): Hier stel je ook dmv de toon regeling het gewenste basisgeluid in (de EQ-pedaal gebruik je alleen als je daar af en toe van af wilt wijken)
-Chrorus/flanger/faser: liever na de distortion, want anders doet deze een groot gedeelte van het effect teniet
-Tremolo: kan eventueel ook voor de chorus enzo. Beter niet voor de overdrive/distortion (en al helemaal niet voor de compressor) want dan blijft er weinig van je tremolo over. Bij sommige Vox versterkers zit deze helemaal achteraan, (na de reverb) wat ook een interessant effect geeft.
-Delay/Reverb: deze volgorde zou ik van je smaak en apparatuur laten afhangen (mijn amp heeft een spring reverb en is die is sowieso altijd als laatste)
-Terug de versterker in (waar je de ingebouwde reverb tegenkomt)
Hope this helps...
voor zover ik weet zetten de meeste mensen de tuner aan het begin om zo de zuiverste toon te hebben. In hoeverre dit echt zo is weet ik niet.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r33n
Ik heb liever niet dat mijn volume-apparaten (voor mij dus de GE-7) vóór mijn drivepedalen zou staan. Ik beïnvloed liever de overdrive van de preamp dan van de BD-2.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BasHermus
Als je hem als boost gebruikt, maakt dat veel uit. Met de GE7 na de delay boost je namelijk ook je delay-signaal. Mijn ervaring is dat die dan al gauw harder is dan het oorspronkelijke signaal, waardoor je je delay flink moet terugschroeven wanneer je je boost inschakelt. Je kunt daar wat mee experimenteren, wellicht werkt het voor je. Maar voor mij werkt een boost het beste voor m'n delayCitaat:
Maar ik boost het totale geluid. Het karakter blijft dan toch hetzelfde? Je hebt gelijk, het delay-signaal wordt geboost, maar de rest ook. In mijn beleving blijft alles gewoon gelijk, alleen gaat alles wat harder.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rutger
Als ik de GE-7 vóór de Delay zet, stuur ik anders in, dus zou ik zeggen dat het karakter dan eerder verandert dan wanneer ik de GE-7 erna zet. Of zie ik nu wat over het hoofd?
Ik dacht eerst ook dat het zo werkte, maar helaas.... vreemd genoeg worden je echo's veel harder geboost dan je oorspronkelijke signaal. Tenminste, bij mijn gear wel. Daarom zeg ik ook: experimenteer ermee, want met andere gear reageert alles ook weer anders op elkaar.
Een delay herhaalt (als het goed is) alleen je signaal, en vervormt het niet. Dus een aanpassing van je signaal dmv je eq zal hij ook netjes blijven herhalen. Wat betreft de klankkleur zal de eq voor of na je delay dus niet uitmaken.
Dat klopt, maar helaas is de wereld niet ideaal (wat soms mooi is, want distortion is verre van ideaal)...
Met een boost na je delay wordt alles harder, maar je amp en je gehoor comprimeert het geheel. Oftewel maakt de luide tonen zachter.
Het gevolg is dus dat (met de boost na de delay) de delays schijnbaar luider zijn geworden t.ov. van het originele signaal.
ALs je boost voor de delay zet, heb je dat effect niet...
Hallo,
Ik ben begonnen aan de bouw van mijn pedalboard en voor ik het hout definitief ga zagen en alles vastzet, had ik graag even jullie tips gelezen over de volgorde van de pedalen.
Enkele pedalen moeten nog verkocht en aangekocht worden, maar de definitieve line-up (in willekeurige volgorde) zal worden:
Boss PN-2 (die wil ik sowieso eerst), line6 DL-4, boss DSD-3, boss PS-2, proco rat of ibanex TS9 (zal één van de twee worden), boss GE-7, ehx little big muff, ehx micro synthesizer en boss TU-2
Alle tips welkom.
Bedankt!
Ja, dat snap ik wel, maar als ik de boost vóór mijn delay zet, wordt alles IMO net zo gecompresst. Dat is mijn nadeel, ik heb geen fx-loop. De compressie van mijn preamp komt sowieso toch na mijn delay, dus maakt het volgens mij niet uit of ik de GE-7 voor of achter de delay zet...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BasHermus
Maar wat wil je nu precies boosten dan? Dat vat ik niet helemaal. Het enige wat je nu boost is de delay eigenlijk en daar zit al een knop voor op, namelijk de levelknop. Als je gaat boosten, dan wil je toch je algehele signaal boosten? Persoonlijk zou ik daar ook geen equaliser voor gebruiken, maar dat is smaak.Citaat:
Ik heb het "probleem" dat ik een éénkanaals versterker heb. Die stel ik zo in dat ie lichtjes overstuurt. Met mijn BD-2 kan ik iets gain en iets meer volume toevoegen, en als ik het totaal nog iets harder wil hebben (voor een solootje bijvoorbeeld), trap ik mijn GE-7 uit (want die staat standaard aan, met een iets aangepaste instelling, beter voor slagpartijen). En dan gaat de preamp dus nog iets meer oversturen. Het is ook niet direct een boost, maar een pedaal om mijn volume te veranderen. Feitelijk zou ik dat ook kunnen oplossen met de volumeknop op de gitaar. Maar goed, dan heb ik nog steeds dat mijn preamp overstuurt, en dus compresst.
Maar er is dan toch geen probleem meer, je amp gaat dan toch juist harder voor een solo'tje, of snap ik het nu verkeerd?
Ja, dat klopt. Maar ik vroeg me dus af of het uitmaakt als ik de GE-7 als "volumepedaal" vóór of na de delay zou doen. Maar volgens mij maakt het niet uit...
Hangt er vanaf hoeveel headroom je delay heeft, als je merkt dat de delay zelf erdoor gaat oversturen dan zou ik hem er sowieso achter zetten, zo niet dat is het een kwestie van smaak.
Ik zou hem zelf achter je delay zetten, vind die extra oversturing en compressie van de preamp lekker voor solo's.
Ik denk dat ik het al eens eerder heb gevraagd in het verleden, maar ik heb het geheugen van een volwassen zwerfkei, dus ik stel 'm hier nog maar ff. Een akoestische simulator, waar zet je die doorgaans in de keten? De keten is nu wah - tuner - booster - line selector - overdrive - distortion - tremolo - flanger - reverb. Bij voorbaat dank.
De volgorde is:
wah - tuner - booster - line selector - overdrive - distortion - tremolo - flanger - reverb - prullenbak - acoustic simulator
:chicken:
Drap, heb je 'm echt goed in je setup geprobeerd en weet je ZEKER dat je 'm wil gebruiken ? Zo ja, dan vóór de line selector.