Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
De echte mahoniesoorten zijn de swetenias, waarvan macrophylla (honduras) het meest bekende is, maar je hebt ook cubaans en klein-bladig, alleen niet echt makkelijk in de handel te vinden.
Khaya (Khaya spp), Sipo en Sapele (entadophragma spp.) zijn nauw gerelateerd aan de echte mahoniesoorten, allemaal Melicae (ik spel de namen wsch. allemaal verkeerd, maar toch), maar dan uit Afrika afkomstig.
Qua afwerking zijn de afrikaanse varianten iets groffer van nerf, hebben soms een rozige gloed, soms juist wat grijzer, maar je moet een beetje expert zijn om ze goed te kunnen onderscheiden, want hoewel er variatie inzit, is de overlap in zowel klank en fysieke eigenschappen enorm. Wat mij betreft zijn ze - zeker bij electrische instrumenten - vrijwel compleet inwisselbaar. Dat iemand bij een versterkte electrische gitaar het verschil eruitpikt tussen honduras en afrikaans mahonie, blind, daar geloof ik niks van. Bij akoestisch kan ik nog wel wat verschillen horen, maar zelfs dan is er veel variabiliteit tussen individuele delen.
En verder: in de engelstalige wereld heten ook de afrikaanse varianten 'mahonie'. Maar er zit meestal een naam voor: honduras/amerikaans/echt mahonie, of khaya/afrikaans mahonie, of sipo mahonie. Sapele wordt soms sapele mahonie genoemd, maar vaak ook alleen 'sapele'.
Zo. Lekker onduidelijk zo?