Nou, laat mij er dan maar van dromen, dan maak ik intussen - met of zonder vrienden - mijn eigen muziek, waarvan/-mee ik lol heb en mezelf muzikaal kan ontwikkelen.
Printable View
Je merkt dat de ene band (met name de frontpersoon) ook heel erg op de looks focust en de andere meer op het geluid.
Die Queen band van verleden jaar heb ik afgelopen jaar live gezien en dat geluid was helaas bagger. Natuurlijk hoor je ook dat o.a. de koortjes niet live zijn, maar wat er echt gespeeld wordt is best goed. Het ligt er een beetje aan wat je wilt zien / horen.
Ik heb ook Stahlzeit (Rammstein) gezien en je hoort dat het niet allemaal klopt, maar ze doen wel de hele pyro-show erbij en dat is uiteindelijk wel een beetje waar je voor komt.
The Analogues is de andere kant, perfectionistisch in het precies kopieëren van het geluid en het naspelen van de nummers. Maar dan kun je net zo goed de plaat opzetten.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen met dat arrogante. Het is gewoon een gast met bezieling en obsessie voor Bono. Ik vind de band zo slecht nog niet. Qua zang was het deze keer ook goed. Geen makkelijk nummer.
Ik vond juist de Peppers heel onstrak en met een slecht gitaargeluid. Het miste totaal de funk inslag van de Peppers.
Ik vind de show leuk, maar ik heb niks met Tribute bands. Ik vind het jammer dat het hele Tribute gebeuren alle programmering van zalen, theaters en zelfs festivals overneemt. Hierdoor is het steeds moelijker voor eigen werk bands om nog ergens aan de bak te komen. Voor de zalen is het op safe spelen, maar creatief gezien een dooddoener. Zegt ook iets over het publiek natuurlijk, die schijnbaar liever een hapklare brok voorgeschoteld willen krijgen.
For what it’s worth: met Celebrating Amy hebben we nooit voor ogen gehad alles van Amy zo precies mogelijk na te doen. Voor de Tribute kregen we de indruk dat dat wel moest. Eigenlijk kwamen er tijdens de uitzending pas achter dat de andere bands veel losser waren in hun interpretatie.
Onze show is nu ook veel meer een homage aan Amy, we spelen haar nummers, volgens onze eigen opvatting en interpretatie. We eisen van niemand dat de gitaarpartijen en baslijnen exact zo zijn als op de plaat of van live-uitvoeringen. En we voegen tegenwoordig ook nummers toe van artiesten die Amy’s inspiratie waren maar die zij zelf nooit gezongen heeft (Ray Charles en Carole King bijvoorbeeld). Wordt het wel veel leuker door om te doen!
Misschien zegt t iets over de kwaliteit van de nieuwe bands? Dat kan ook nog.
Kan. Ik denk echter dat het een behoefte aan bekende eenheidsworst is. In Zwolle zit een Irish pub die op zaterdagavond top 40 muziek draait, omdat dat meer publiek trekt.
Jep, vroeger, pakweg 12/13 jaar geleden heette het Sally O’briens. Traden toen echt leuke coverbands op. Nu heet die pub anders en draaien er alleen maar popi Jopie muziek en smakeloze apres ski muziek. Jammer. De meeste jongeren (onder de 30) Willem geen live bands meer. Slecht voor de omzet te hard en te duur ?
Misschien is het een makke van mij, maar de meeste U2 muziek is zo kapot gedraaid en heb ik zo vaak gehoord dat ik het afzet als het op de radio komt. Pride, with or without you, I will follow, when love comes to town, one…. Te vaak gehoord, dus saai voor mij.
Doet niks af aan de kwaliteit, maar ben U2 moe… hoe geniaal ook.
Terwijl ik dat met een band als The Red Hot Chili Peppers totaal niet heb. Misschien dat die combi van funk en rock me meer aanspreekt. Smaak, maar als ik weer een plaat, oud of nieuw van de Peppers hoor, gaat de radio harder.
Anderen vinden de Peppers kut, maar ik geniet ervan en speel het thuis ook vaak. 😁
Maar wat Angela zei in die uitzendingen: de zanger van de Peppers is toondoof en dat is toch heel bijzonder voor een zanger.
Wat U2 betreft: Bono heeft een enorm bereik en ook veel charisma. Maar het is mijn smaak niet hoor, niettemin vind ik het wel kwaliteit.
'Het randje' is ook een bijzondere gitarist en doet geen standaard accoordjes, daarentegen vind ik de bassist en de drummer heel matig.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan Hans 🙏
Niettemin geniet ik van het tv programma en hopelijk volgend seizoen weer. Genoeg tributes nog niet gehad: Hendrix, Guns n Roses, Van Halen, George Michael, Elton John, Beatles, Led Zeppelin, Aerosmith, Nirvana, Pearl Jam, Janis Joplin… genoeg voor nog een paar seizoenen. Wellicht tributes uit Vlaanderen er ook bij ? Ben zeer benieuwd.
Ik wacht op een YES, Genesis, CSN&Y tribute etc.
Daar zal Arjan jou ook 100% in steunen.
Een Yes tribute lijkt mij zeker wat, maar ik meen dat ik er eentje hier gepost had die jij helemaal kut vond.... toch?
Daar ligt het niet aan. Genoeg goede bands met eigen werk. De meeste mensen/publiek willen gewoon weinig moeite doen voor muziek en dan is zo’n hapklare tribute band wel lekker als je wil zuipen met je maten. 😀 Anders moet je nog gaan opletten...
Zelf zou ik me na drie optredens met een tribute band al gaan vervelen en snakken naar wat anders, maar het is wel een makkelijke manier om optredens te krijgen. Zet een paar goede muzikanten bij elkaar en binnen een paar maanden heb je een tributeband op de rails...
Nou ja kan ik ging vroeger tientallen keren per jaar naar optredens, zat zelf in bandjes en hoorde dus wat er in oefenruimtes gebeurde etc. Ik ben nu helemaal uit de scene. Ik kan dus niet onderschrijven of tegenspreken wat je zegt. Maar om een beetje dwars te zijn, ik hoor liever een goede tribute band dan de zoveelste beginnerband met eigen materiaal dat zuigt, onstrak gespeeld wordt etc. Ik ben niet helemaal overtuigs van t feit dat de echt goede muzikanten in tribute bands gaan spelen in plaats van hun eigen materiaal schrijven en optredens regelen. Ik ken een paar muzikanten in bands van nu, hele, hele goede muzikanten, en ja qua optredens is t niet meer wat t ooit was, maar ze hebben wel veel hits op de medai en wel degelijk optredens En ik word nog af en toe aangenaam verrast door 'on-Nederlands goede bands' (I know) op de radio die zijn opgepakt etc.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, en ik zou zelf ook veel liever eigen materiaal spelen met een paar goede muzikanten, zeker, maar of de meeste goede muzikanten van NL nu door t publiek min of meer gedwongen worden in tribute bands te spelen? Ik weet t niet hoor... Misschien is er wel een beetje een verschuiving omdat de muziekwereld nu wereldwijd is en je dus alleen t allerbeste van de hele wereld te horen krijgt, en je dus niet zomaar de lokale middle of the road bands leuk vindt?
Sorry voor t lange verhaal lol
Goede discussie!
Ik heb het ook niet over beginners bands met eigen werk, maar over goede bands. Er zijn er zoveel. Ik heb ook niet alleen over Nederlandse bands. Er spelen tegenwoordig zoveel goede muzikanten in tribute bands die eigenlijk veel liever eigen muziek willen maken. Maar hier hebben ze dus geen tijd voor omdat ze alleen maar met die tribute bands spelen. Hierdoor wordt het muzikanten die mensen zoeken voor eigen bands weer moeilijker om die muzikanten te krijgen voor eigen werk projecten. Ik spreek uit ervaring...haha. Hierdoor wordt de eigen werk markt en creativiteit een beetje verziekt en moeilijk gemaakt.
We zijn nu een nieuwe eigen werk prog band aan het oprichten waarin ook de drummer van de David Bowie band zit. Maar of hij dadelijk nog tijd hiervoor heeft? Ook de gitarist zit in twee tribute bands, maar hij maakt ook liever eigen muziek eigenlijk, maar heeft daarvoor minder tijd vanwege zijn tribute bands. Dus dat verklaart mijn post misschien een beetje....
Oke ja dat verklaart het zeker. Of t representatief is voor de hele 'scene'? Kweennie. Het zou echt kunnen hoor, het zou ook best triest zijn. Maar of t dan ook door t publiek komt, en/of de venues, geen idee.
Gelukkig ben ik te oud voor concerten anyway dus :D ;)
Beide, hij heeft gewoon een baan, maar is wel van (meer dan) professioneel niveau qua spel. Maar hij wil ook graag wat extra's verdienen uiteraard. Ik ken genoeg muzikanten die ver onder hun kunnen in tribute bands spelen, vaak inderdaad om geld te verdienen. Maar hun hart zit daar niet. Een goede afgestudeerde flamenco gitarist die in een Rob de Nijs tribute band zit, of een goede fusion drummer die iedere weekend drie keer We wil Rock You zit te drummen etc. Dat vind ik ergens toch wel triest en jammer en een dooddoener voor creativiteit. Maar ieder zijn ding.
Das wel gek.
Iemand hoeft het niet voor de kost te doen, maar doet het toch maar omdat het een paar centen oplevert terwijl ie het eigenlijk niet wil?
Zou het zo kunnen zijn dat het misschien stiekem toch wél leuk is, of zeg ik dan iets geks?
Elk werk heeft leuke en minder leuke kanten, dus dat zal in het geval van muzikanten die onder hun niveau bezig zijn niet anders zijn.
En wat is onder hun niveau, hoe kun je dat bepalen bij een muzikant? Omdat diegene ooit wel moeilijke fusion speelde en nu hoempa party knallers speelt? Could be… maar je bent beroeps geworden om ervan te kunnen leven dus pak je elke klus, moeilijk of makkelijk, aan.
Persoonlijk speel ik liever eigen muziek voor 10 echte muziekliefhebbers die speciaal voor mij komen, dan voor 500 zatte lui, waarbij ik vervangbaar ben door een willekeurige andere gitarist of bassist. Daarom speel ik ook niet in een tribute band. Gelukkig ben ik er ook niet van afhankelijk en heb ik inkomsten uit lesgeven, dat vind ik leuker dan muziek spelen die ik niet wil. Zo kan ik al mijn aandacht aan eigen werk geven.
Het is niet dat hij het helemaal niet leuk vindt, met name het optreden en de extra centen zijn leuk. Maar hij maakt in zijn hart toch liever eigen muziek, alleen kost dat veel meer tijd en energie, verdien je er minder mee en moet je meer leuren voor optredens.
Het is ook geen oordeel maar wel een constatering en persoonlijk vind ik het jammer dat zo creatief talent vergooit wordt voor een tribute band.
Ik snap wel wat je bedoelt maar blijkbaar weegt het optreden en de centen zwaarder dan het doen wat je het liefst doet (en dan heb ik het over de setting dat je het niet voor de centen hoeft te doen), voor de betreffende persoon dan.
Ik vind dat geen misdaad, ik kan dat wel volgen, ik speel ook liever voor 2500 zatte apen dan voor het handjevol rukkers hier in 't stadje dat nog wel geïnteresseerd zou kunnen zijn in de matige eigen nummers die voor mij het maximaal haalbare zijn (ik heb het geprobeerd, maar ongeschikt) :)
Of het zonde van talent is vind ik een lastige; je zou het ook een ander vakgebied kunnen noemen of zo.
Ja, kan, maar dat is een nuancering:)
Ach ja, creatief talent. Ik speel eigenlijk mijn hele leven al covers. Ik heb weleens wat geschreven, maar dat was voor anderen en in opdracht. Ik kan dat niet zo goed als anderen, liedjes maken. Misschien ook omdat ik het er als hobby bij doe en niet 30 uur per week beschikbaar heb voor dat creatieve proces. En het is prima om lekker muziek te maken met een clubje die datzelfde najagen, ook als het muziek van een ander is.
Ik heb in maart en april drie optredens staan met een Normaal coverband. Lekker twee uur Normaal liedjes rammen. En daar heb ik machtig zin in. Niet heel creatief, wel heel leuk. :D
Daar is ook helemaal niks mis mee!
Ik vind het alleen zonde van mensen die dat schrijverstalent wel hebben. Beetje overdreven vergelijking, maar als Paul McCartney alleen in een Buddy Holly tribute band had gespeeld hadden we nu geen Beatles gehad.
Als alle goede muzikanten nu in tribute bands gaan spelen hebben de tribute bands over 30 jaar geen nieuwe bands meer die ze kunnen na-apen!
Ja, dat heb ik ook.
Ik heb het weleens geprobeerd, drie bandjes gehad met eigen werk, maar ik kan dat gewoon simpelweg niet (goed). Het resultaat is dan hooguit matig, en met een beetje pech blijkt dat dan achteraf ook nog heel veel te lijken op iets dat al bestaat.
Ik haal wat dat betreft toch wel meer voldoening uit covers (wel nog het liefst een beetje verbouwen), ook omdat me dat soms dwingt om met andere feel te spelen dan ik normaal uit mezelf zou doen en zo.
Bovendien heb ik ook best een hekel aan opnemen, toevallig een paar weken geleden nog een dagje studio gedaan. Ik krijg er geen energie van zeg maar.