Had ik nog niet eens bij stil gestaan. Zou zo maar 's kunnen inderdaad.
Is er hier iemand bekend met de telecasters van panucci?
Flink duurder dan bv Zwier of Haar.
Ik ben er nog niet uit waar dat in zou zitten, op papier dan.
Misschien omdat er een beroemde gitarist eroverheen gezeken heeft? Scheelt zo 1000 euro 😜😂🤣
Ik zie op zich geen grotere namen dan bij Zwier of Haar, maar dat kan aan mij liggen.
Verder natuurlijk wel waar, dat kan zomaar €1000,- waard zijn :D
Misschien laat hij zijn hout rijpen op Madagaskar vanille ?
Nee, dat zou nog duurder zijn.
Lijkt me niet eens zo verkeerd, als je die geur voor een x aantal jaren kan garanderen ?
Is een afgerichte prikkel tenslotte.
Mijn Guild heeft een zoete tabakslucht, niet vies rokerig maar echt zoet.
Ben al jaren gestopt met roken maar alleen al daarom speel ik er graag op.
:crazyhappy:
Panucci's zijn kleine kunstwerkjes maar ja, iedere gitaar die nieuw boven de €1500 kost is hier al gauw niet goed.
Kunstwerkjes op welk vlak?
Natuurgetrouwe relics?
Of ook gewoon qua instrument zelf?
Ik heb een keer staan te kwijlen bij een Patrick James Eggle tele. Prachtig gebouwd, mooi hout, geweldig klinkend (onversterkt dan, niet via amp geprobeerd), maar ja, €3500,-.....voor een tele....Het is niet niks.
Jos Rentmeester in Heinkenszand verkocht een paar jaar geleden Panucci's, met name strat-modellen. Goede gitaren hoor, sommige deden niet of nauwelijks onder voor een aantal Fender CS strats. Dat kon ik ter plekke vergelijken aangezien Jos altijd een flinke voorraad CS heeft.
Als ik Panucci's huidige range bekijk dan zoekt hij het nu deels ook in de Fano/Novo hoek. Als ze net zo goed zijn, dan kloppen zijn prijskaartjes wel een eind. Ik snap de kritische kanttekeningen wel, want 2750 euro voor een tele is dat een smak geld, maar als dat product op het niveau van een Fender CS is, is het een normale prijs voor een handbuild.
Angelo is trouwens geen praatjesmaker, heb ik van Jos begrepen. Hij is een vakman die mooie gitaren wil bouwen en wat minder op heeft met marketing.
Een paar jaar geleden een Koreaanse G&L Asat Special gekocht van een indo, gitaar heeft een paar weken een eetlucht staan dampen, jammer dat die geur er inmiddels uit is.
Zit een beetje door die Panucci's te bladeren maar eigen modellen?... 2 van de 184... anomalies zou Spock zeggen.
Maar ook zijn F en G modellen is iets mee.... de vorm klopt gewoon niet of ben ik nou gek?
en dan kom ik dit soort dingen tegen... zulke scheve stemknoppen zitten zelfs niet op een... wait for it.... Harley Benton!
https://i.pinimg.com/originals/33/68...68644e808a.png
Als je een NL gebouwde Tele wilt moet je gewoon voor Gun gaan. Maar da's mijn mening. Die zijn echt niet normaal zo goed. Die Panucci Tele's doen het hem niet voor mij... Die Les Pauls die hij maakt zijn daarentegen echt waanzinnig. Leif de Leeuw heeft een hele mooie en ik was pas bij Vedran Mircetic van de Staat en die heeft er ook een die heel rauw klinkt. VET man.
Oigun bouwt ook geen klakkeloze kopieën maar gooit er een eigen sausje overheen. Geen idee wat zo’n ding kost.
Jammer dat ie hier nooit meer komt. De zelfbouw hoek is tegenwoordig bijna uitgestorven helaas.
Da's waar. Mijn Gun is wel vrij 'standaard' Tele, puur als je naar de pickup config kijkt. Maar alsnog heeft -ie echt een eigen sound.
Die Tele's kosten 2k heb weet ik toevallig ;)
Da’s niet best inderdaad... en daar betaal je bij hem bijna 3K voor een les Paul.😬
Maar elke bouwer heeft weleens een maandagmorgen modelletje gebakken.
Verder kan elke bouwer in NL goeie Tele’s bouwen. Het meest basic gitaar model ever.... blok hout, halsje met 6 stemknoppen en 2 pickups.
Wat kan er fout gaan😁?
Zo bekeken is het toch het beste om een harley benton te kopen, want als chinese kinderen een iphone in elkaar kunnen zetten zal een blok hout, halsje en 2 elementen ook nog wel lukken, toch?
Die stemmechanieken staan inderdaad lullig versprongen. Desalniettemin, zijn LP's, voor zover ik ze gezien heb, zijn absolute beauty's. En ik word altijd een beetje kriebelig als er commentaar komt op Nederlands handwerk dat niet voor weggeefprijzen wordt aangeboden. Tot zover de disclaimer*
Ach ja, ik denk altijd maar zo: mensen die dat te veel geld vinden zijn blijkbaar niet de doelgroep. Mensen die zo'n ding hebben en kopen vinden de gitaar het dubbel en dwars waard.
Ik heb twee of drie jaar terug eens een gelegenheids-lesje van Leif gehad, ik met m’n LP Standard op schoot en hij met z’n Goldtop Panucci gezellig een uurtje zitten keuvelen, pingelen en met slide gespeeld. Als zijn gitaar de norm is voor wat men daar bouwt, dan vind ik de prijs prima gerechtvaardigd. Met mijn LP was echt niks mis, maar de Panucci stak er qua afwerking, gewicht en sound met kop en schouders boven uit.
Ik weet niet of dat op mij gericht is, maar ik voel me aangesproken :)
Mijn vraag was niet bedoeld als commentaar op Nederlands handwerk, maar het ging me meer om het verschil tussen bijvoorbeeld Zwier, of Haar, of een ander in om en nabij die prijsklasse, en Panucci, en daarmee het vergelijk van Nederlands handwerk met Nederlands handwerk.
Ik ben chauvinistisch genoeg om "made in holland" te kunnen waarderen maar gitaren van bv Zwier zijn nou ook niet bepaald bagger te noemen, dus was ik benieuwd naar waar het verschil hem zit.
Zoals Erik al aangaf, Panucci lijkt nou ook niet de meest commerciële / marketingprietpraat bouwer, dus dat is het niet.
Wat betreft haar, dat is ook niet 100% handwerk meer. Die gebruikt volop cnc en plek machines. Niets mis mee. Scheelt veel tijd en daarom zijn zijn prijzen redelijk. Misschien doet angelo nog alles met de hand. Dat kan het prijsverschil bepalen.
De hele discussie wat een gitaar mag kosten, daar heeft de consument toch niks mee te maken? Het is je zorg niet en nobody cares.
Het enige waar je iets over mag roepen is wat het jou waard is en dan koop je het of niet. En weer, no one cares.
Wat scheve schroefjes betreft, dat kan gebeuren maar het verontrust mij dat men dat niet in orde maakt maar gewoon high res op de site zet. Daar spreekt toch een soort disrespect naar hun klanten toe uit en ik weet niet of je dat moet willen.
Let op: Uiteindelijk komen we toch weer uit bij harley benton. Daar zitten de schroefjes wel recht.
Da's gewoon vintage, hoeft allemaal niet zo perfect.
Vintage, of karakter. Uiteindelijk gaat het om meer dan het recht staan van een paar schroefjes.
Een goeie strat moet een beetje rammelen Brum. Zo'n strakke neckpocket is natuurlijk allemaal erg premium en zorgt er voor dat je forumvriendjes niet beginnen te mekkeren over je net aangeschafte plank maar gaat ie er beter van klinken? Bij Fender doen ze niet aan die flauwekul dus daar krijg je gewoon een original vintage old spec custom shop neckpocket met wat bewegingsruimte :strat:
Jij weet toch helemaal niet wat een ander wel of niet boeit?
Ik weet niet of dat veel scheelt op de uiteindelijke prijs. In de tijd dat zo'n ding staat te rammelen kun je zelf wat anders doen, en sommige klussen zijn misschien sneller, maar als daar een machine uurtarief tegenover moet staan waar je U tegen zegt dan is het niet per se gunstig.
Ik heb geen idee hoe de cnc machine van een gemiddelde zzp-bouwer er uit ziet en kost, maar in de metaalbewerking is er ook in Nederland echt nog wel ruimte voor een conventionele freesbank met een mannetje, voor bepaalde klussen.
Hmm, dat is goed te doen inderdaad, komt nog wat software / postprocessing kneut bij natuurlijk, maar dan nog.
Voor gitaren heb je natuurlijk ook helemaal geen 5-assige bank nodig.
Dat lijkt mij nogal aan de zonnige kant.
Leek mij ook, maar anderzijds, je hebt maar een beperkte slag nodig, want een gitaar is niet zo groot. Als je het hebt over contouren maken voor hals en body, dan heb je alleen X en Y nodig, en als je niet te gek nauwkeurig hoeft kun je met een stappenmotor ipv full servo, en (relatief) onnauwkeurige geleidingen etc al best een eind komen; de bewerkingskrachten zijn ook niet gek hoog.
Wordt wat anders als je 24/7 vol industrieel aan de gang wilt natuurlijk, maar toch, kan zomaar zijn dat je best een eind kunt komen met de hardware.
Op het houtbewerkingsforum hebben er zelf een paar cnc machine gemaakt voor 1500/1900 euro(afhankelijk van de grootte) maar daar zijn ze mee gestopt vanwege de tijd die erin ging zitten en ook de kosten die snel oplopen. En dan moet je ook nog met de software leren werken (Autodesk Fusion is gratis voor persoonlijk gebruik, maar anders heb je daar ook nog kosten van).
Hier is ook de nodige info:
https://cnczone.nl/viewforum.php?f=47