Een slagplaat is wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp van de tele. Ik zou hem nog niet direct afschrijven.
Printable View
Een slagplaat is wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp van de tele. Ik zou hem nog niet direct afschrijven.
Heb je gelijk in; en ik kan er later altijd nog een opzetten. Maar eigenlijk zit ie er al, in de vorm van het bovenblad. Er zou dan alleen maar een extra laag op komen.
Ik wilde vanavond eigenlijk nog een stuk uit het blad snijden: het gearceerde stuk op de foto (beetje minder gewicht weer) maar daar wacht ik nog even mee. Ik zal eens kijken hoe het er uit ziet als alles af is; daarna kan ik er eventueel nog een slagplaat op maken.
Dit gaat het worden. Vandaag heb ik het gat voor de neck uit het bovenblad gehaald, en stukken geperforeerd staal op maat gesneden. Die ga ik volgende week in boven- en onderblad puntlassen.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps2d7yueve.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psb0tsng3i.jpg
NB: Het geperforeerd staal moet op de foto hierboven natuurlijk aan de andere kant zitten.
Aan de binnenkant dus. Even bij nadenken volgende week, haha !
... en maar weer vijlen deze week ... de neck cavity precies pas maken met de houten body. Dat wordt een secuur klusje. De uitsnede die je hieronder ziet is gemaakt met de plasmasnijder, en nog niet bewerkt. Mooi apparaat ! Net als de Makita powervijl die ik van een vriend kon lenen. Die spaart echt enorm veel handvijlwerk. Morgen komen de schuurbandjes voor de powervijl binnen die ik op internet heb besteld. Die moet je wel met beleid gebruiken: als je iets te hard drukt breken ze en kan je ze weggooien. Toch jammer, voor anderhalf eutje per stuk. Voordat ik het kunstje door had waren we al 6 euro verder haha !
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps2ox6ui88.jpg
Zo zit het onderblad goed om.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psivsftsqv.jpg
De schuurbandjes voor de powervijl. Ik kan weer even vooruit.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psrtarmubu.jpg
Uitsparing voor de neck:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psoytmkoj2.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psth0qcjxw.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pshvb5hmnf.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psfaybstt8.jpg
En voor het eerst het totale idee:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psitixqn9h.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psl4vggrbf.jpg
Ik vind het wel gaaf worden ! Jullie ?
gaaf zéker wel! ik had alleen voor een ander perforatie-patroon gegaan, het doet me wat radiatorgrill-achtig aan. gewone gaatjes lijken me beter. Maar je pakt het rustig en secuur aan en dat is wel knap om zien!
doe zo voort :)
Dank je ! Het moeilijkste moet nog komen: het vormen (buigen) en dichtlassen van de zijkanten !
Over de gaatjes is de nodige discussie geweest. In dit geval geldt na vergelijkend warenonderzoek in mijn directe omgeving: de meeste stemmen gelden. En stel je ook nog voor dat de gitaar verroest patina wordt, met die roomblanke neck: ik vind het zo wel wat hebben.
Andere overweging: dit klaverbladpatroon was nog op de werkplaats voorradig; het was nét genoeg dus ik mag niks meer verkutten. Een plaat met een ander patroon moet ik bestellen, en dan moet ik meteen een hele plaat van 1000 x 2000 mm kopen. Die zijn best prijzig.
Maar: ik vind deze 'barncaster' uitstraling zelf het mooist. En dat telt ! Smaken verschillen gelukkig.
Verder lijkt het me echt gaaf als het hout er tussen uit is: dan kijk je als het ware dwars door de body heen. Ik kan er nog leds in bouwen, haha !
Ik vind dit juist een leuk patroontje. Als hij dan verweerd is ziet hij er nog ouder uit. Recht is wat moderner in mijn ogen.
Ik moet iets gaan besluiten over de plaats van en toegang tot de volume pot. Ik wil de pot zo dicht mogelijk onder het brugelement, heb ik besloten; zeg maar ongeveer op de plaats waar ie bij een Strat zit. Dat kan op een paar manieren:
- een gat in het 'gaas' aan de bovenkant om alleen maar de schacht van de pot van achter uit doorheen te steken; dan moet er in het 'gaas' aan de achterkant wel een gat met een afdekplaatje. Dan zie je op het bovenblad het minst (alleen een knop), maar dan zit er dus een gat met een afdekplaatje in het achterblad.
- de pot monteren op een plaatje dat op een gat in het 'gaas' op het bovenblad wordt geschroefd. Dat is de eenvoudigste oplossing denk ik, maar daarmee komt er wel iets extra (de knop mét het plaatje) op het 'gaas' in het bovenblad.
Andere opties ? Die toegang geven tot de potmeter zonder het uiterlijk van de gitaar te veel kwaad te doen ? De originele Telecaster optie met de ovalen control plate vanuit de slagplaat wil ik niet. Zo simpel mogelijk dus ...
De output jack wil ik wel gewoon in een plaatje monteren dat ik in de zijkant van de gitaar schroef. Daar kan ik dus gewoon bij.
En even logisch nadenken: omdat er op de houten body aan onder- en bovenkant 1,5 mm staalplaat bijkomt zal ik in ieder geval 1,5 mm van de bovenkant en liefst ook van de onderkant van de body af moeten halen. Klopt toch ? Dan blijft de body 42 mm dik, en blijven de pockets voor de neck en het brugelement op de goede diepte.
Ik moet dus op zoek naar iemand met een vandiktebank hier in de buurt (Nijmegen).
hoeft niet perse, ik heb bodies met verschillende diktes en 3mm maakt nou niet zoveel uit
Zeker weten ? De neckpocket zit in het houten deel. Het is toch zo dat de brug dan 1,5 mm hoger komt te liggen (de dikte van het staal) ? Dus moet ik de zadels in de brug omlaag schroeven om de goede snaarhoogte te krijgen. Verandert daar de halshoek niet door ? Ik wil voorkomen dat ik voor de gewone brug al met een shim in de neckpocket moet gaan werken. Dat moet bij de Stetsbar later wel.
Deze heb ik in ieder geval vast. 250 kOhm, audio.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pszniziykt.jpg
Ik ga één van de gaatjes in het gaas van het voorblad zo uitboren (10 mm) dat de potmeter er in past, en ik maak een gat met een klepje in het achterblad om de potmeter te kunnen plaatsen en aan te sluiten. Het vooraanzicht is natuurlijk het belangrijkst. De pot komt in het verlengde van de pickup, net als bij een Stratocaster dus.
Hij heeft zo ook wel wat met de houten zijkanten en metalen voor en achterkant. Is wellicht een alternatief mocht het lassen van de zijkanten niet het bedoelde resultaat geven.
Dat rondom lassen vergt toch wel enige vaardigheid/ervaring denk ik. Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met bakken en braden anderen noemen het dan lassen maar jij hebt er een deskundige leraar bij dus zal wel goed komen.
we blijven het volgen.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psitixqn9h.jpg
Tja, ik vind hem zo ook al mooi, met die houten zijkanten. Maar hij wordt als alles lukt nog veel mooier ! En ... De bedoeling van die lascursus is juist dat je dat soort dingen ook leert. Het nadeel is dat als het lassen van de zijkanten mislukt, ik bijna helemaal opnieuw moet beginnen !
De truuk wordt om de tijd te nemen, veel proeflasjes te maken, en de randen met kleine hechtlasjes aan elkaar te braaien waarbij je ieder puntje goed afkoelt voordat je het volgende zet. Dit om kromtrekken van het staal te voorkomen. Daarna slijp, schuur en polijst ik de randen glad (als ik dat wil; misschien is een verroeste lasnaad ook nog wel een idee). Ongeveer hetzelfde als plaatmateriaal in een auto lassen denk ik.
Woensdag ga ik het geperforeerde staal in boven- en onderblad lassen met de puntlasser. En het gat-met-afdekplaatje in het achterblad maken.
Ik ben nog lang geen goede lasser, maar ook niet helemaal een beginner. Hier onder twee van mijn eerdere werkstukken: een dobbelsteen van staal (daar begint iedereen mee) en het onderstel van mijn aquarium (dat ongeveer 800 kg weegt). Ze zijn allebei van onbehandeld staal, dus dat roesten valt wel mee.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pserauoawv.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psijzoyolt.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pshkni3law.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pscigpply4.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psm9efutji.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pslubtrgck.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps33hhndsq.jpg
Een vriend van me opperde al het volgende project: het bouwen van twee stalen Telecaster bassen ! Een voor hem en één voor mij. We zien wel. Eerst deze.
De plaats van de schroefgaatjes waarmee het staal aan de body komt, en van de snaardoorvoer zijn afgetekend. Ik gebruik denk ik platkop (verzonken) messing schroefjes met een rechte gleuf. Er komen dus twee rijen zichtbare schroefjes in het boven- en onderblad.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pszaigxakb.jpg
... en het eerste 'foutje' is gemaakt: ik moet toch maar een boorstandaard gaan gebruiken. De onderkant van de gaten voor de snaardoorvoer zitten niet mooi op een rijtje ... Kan ik het gat nog recht boren ? Of wil de snaar er dan niet meer door als ik de ferrules er op maak ?
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pszgd75bf5.jpg
De neckplate: is volgens mij niet nodig. Het staal van het onderblad heeft die functie al. Wat zeggen jullie ?
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps7ejogzu5.jpg
Het onderblad moet nog worden bijgevijld.
Ik kon het niet laten: even een mockup gemaakt met de hals van mijn ouwe Telecaster.
https://www.youtube.com/watch?app=de...&v=CiX12vBWcZw
Om de vijzen te vermijden kan je evt paralelle platen of slabs lassen, 30 mm hoog, haaks op het blad, in de lengterichting onder de lijn die je getekend hebt; de body"balk" daartussen passend maken. Als je de slabs onderbreekt t.h.v. het element dan kan je de balk onzichtbaar met vijzen vastzetten.
De gaten : verder uitboren naar 10 mm, beuken deuvel erin, en opnieuw boren.
Een standaard boort inderdaad gemakkelijker recht ;)
( Mijn poll : 6,7 kg. )
Daar spreekt een vakman ! Daar kan ik wat van leren !
Wat bedoel je met 'vijzen' ?
Dat is een bruikbare tip ! Ik ga even kijken of het nodig is.
Denk je dat de gitaar zó zwaar wordt ? Ok, ik zeg onder de 5,5 kg. Wedden voor een paar flessen Westmalle Tripel !?
Vijzen is schroeven. Dat zijn onze zuiderburen.
Haha oh, ok ! Ik vind het wel bij de uitstraling van de gitaar passen dat je die twee rijen schroeven ziet. Maar: ik ga er weer over peinzen (dat is nadenken in Nederland LOL).
Voordeel van schroeven op boven- en onderblad is dat ik bij calamiteiten (als het lassen van de zijkanten mislukt bijvoorbeeld) de houten kern er weer uit kan halen.
- Tabula Rasa heeft het tipje van de sluier al opgelicht;
schroeven is het werkwoord wanneer draaien en spoed gemengd worden;
een vijs heeft houtdraad;
een bout heeft metrische draad,
en het woord schroef kan dus voor beide gebruikt worden.
- wat de tripel betreft ; ok, maar dan wel flessen van 75 cl. En om de algemene beschaving te dienen en de verspreiding van het beste bier ter wereld ter wille te zijn ; 2 flessen Gouden Carolus indien gelijk aan of minder dan 5.5 kg !
Is dat de aanduiding die in België algemeen gehanteerd word?
Wist ik niet, wel grappig.
In Nederland is het gebruikelijk om een bevestigingsmiddel met schroefdraad waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt een schroef te noemen, en als het gereedschap om de kop aangrijpt, is het een bout.
Uiteraard met alle varianten van dien, waarbij de inbusbout de bekendste is (die is dus een schroef).
Even een kleine offtopic-uitstap
Of waar het taalgebruik de consequente ethymologie voorbijsteekt ….
Foto 1 : benoem zonder door te scrollen naar foto 2
http://i620.photobucket.com/albums/t...pshvd3xrhz.jpg
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Foto twee : het vervolg van de kop … en stel vast dat het aangrijpingspunt niet noodzakelijk de toepassing verraadt ;)
http://i620.photobucket.com/albums/t...psy9wsylbs.jpg
Met vreugde ! ;)
F.
Back on topic: messing (hout)schroefjes door het staal in het hout: kan dat zonder dat er iets gaat roesten/rotten ? Het hout wordt nog in de Hammerite gezet voordat het staal er op gaat.
- den bevat amper (looi)zuur, dus je messing zal niet aangetast worden;
- je isoleert het hout met Hammerite
- messing is geen oxidatiebron voor je staal
Een oude "truc" ( ;) ) blijft altijd goed: de schroefjes eerst in "hard" vet draaien, dan pas in het hout.
F.
waarom lijm je het metaal niet op het hout. als straks de zijkanten gelast zijn kan het toch niet meer uit elkaar. en waarom zijn die gaatjes in het hout zo belangrijk de gaten zitten toch in het metaal als het bovenblad met elkaar verbonden zijn haal je er 1 keer een boortje door van boven naar beneden en dan komt je snaar echt wel op de goede plaats waar jij hem wilt hebben.
Waarom zet je het hout in de hammerite
Ik vind het wel ruig staan, zo'n rij schroeven, op deze gitaar. En als de zijkanten dicht zijn is de gitaar gelukt; maar als er eerder iets ernstig fout gaat dan wil ik wel het hout kunnen 'redden'.
Het enige dat kan gebeuren is dat bij het doorsteken van de snaar deze in het gat 'stokt' als het gat niet goed is. Dat is irritant. En aan de achterkant is het wel mooi als de ferrules een beetje op één lijn zitten.
Om het te beschermen. Contact tussen (verroest) staal en hout is volgens mij niet goed. Verder wordt het hout door het te lakken zwart, en kan je het niet zien als je door de gitaar heen kijkt.
De schroefgaatjes in het bovenblad voorgeboord. Ik had even (foutje 2) geen rekening gehouden met de gaten in de body. Maar die vul ik wel op.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps26qn50jc.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pslb5inbpv.jpg
Proefje. De echte gaten verzink ik met een verzinkboortje; dit is met een gewone 7 mm boor geprobeerd.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psnfkvgumu.jpg
Smaken zulken altijd blijven verschillen, maar ik vind deze Mad Max look eg wel vet. En je moet je er nog even bij voorstellen dat ik het staal ga laten roesten.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psjjdlpr5c.jpg
De schroefjes aan de achterzijde zou ik pas na het lassen van de zijkanten inboren en vastzetten.
F.
Dat is een overweging. Ik heb wel vast de gaatjes in het staal geboord. Nog niet in het hout van de onderkant; ik moet idd eerst het onderblad goed positioneren t.o.v. het bovenblad.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pskeldalch.jpg
Mijn oorspronkelijke plan was om boven- en onderblad goed uitgelijnd op de houten kern te schroeven, en dan de strip die de zijkant wordt daar in 'etappes' omheen te buigen en met hechtlasjes op de plaats te houden. Daarna las ik dan de zijkanten dicht. De vorm van onder- en bovenblad zijn ook iets krapper dan die van een Tele body, omdat ik de zijkant er tegen aan wil lassen. Met die strip van 1 mm er tegen de buitenkant omheen kloppen de maten weer (redelijk). Als alles is gelast dan slijp en schuur ik de randen glad.
Zo dus (dit is een gitaar van die jongens uit België, van D&C):
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pskfhroaap.jpg
Het wordt wel tijd dat ik m'n ouwe '71 weer in elkaar zet ...
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps2uaultgc.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...ps17ktffhu.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psymnz15kn.jpg
Met losse handen, zonder klemmen !
Ik heb het geperforeerd staal in boven- en onderblad gelast. Vooral met de puntlasser. Hier en daar een MIGMAG hechtlasje.
De buitenkanten:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psgflmid6k.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psy1pwb8hx.jpg
Van binnen:
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psjtgc35aa.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pstxg66bso.jpg
Recht zijn de bladen nou al niet meer ... Dat wordt nog 'n hele klus, om dat goed te 'zetten'.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pslarlaatq.jpg
... en voor de volledigheid: ik heb het gat + afdekplaatje in het onderblad voor toegang tot de volume-pot en de bedrading gemaakt (uitgeslepen met haakse slijper). Gat en plaatje worden nog mooi gevormd. Ik dek het gat af met een passend plaatje geperforeerd staal en twee boutjes om het aanzicht/doorzicht zo weinig mogelijk te verstoren.
http://i48.photobucket.com/albums/f2...pscvjkmvwz.jpg
http://i48.photobucket.com/albums/f2...psnsjvdvqu.jpg