Het stewmac plan is hier telkens vaste kost. Maar daar stond ergens 85,6° op geschreven bij de tenon, dus daar haal ik die 4,4° vandaan. Wel een goeie tip die je daar geeft. Daar zal ik zeker nog aan denken.
Printable View
Het stewmac plan is hier telkens vaste kost. Maar daar stond ergens 85,6° op geschreven bij de tenon, dus daar haal ik die 4,4° vandaan. Wel een goeie tip die je daar geeft. Daar zal ik zeker nog aan denken.
Ik heb het stewmac plan ook gebruikt maar de halshoek is ook meer dan 3,5 graden. Dat soort zaken meet en bereken ik liever op het project dan blind de tekening te volgen.
Mooi dat Stijn je kan en wil helpen. Zo is het allemaal toch wat beter te doen in den beginne. :ok:
:lp:
Meten doe ik ook niet op het plan. Maar zoals ik net zei, de halshoek staat erop geschreven, dus dat is al iets betrouwbaarder dan het af te meten op het plan. Als ik het effe snel opzoek in google kom ik op 4 - 4,5° uit.
In ruil voor Stijn zijn hulp help ik hem ook hoor. Als er gesoldeerd moet worden belt hij me wel op. Zoals hij zelf zegt ben ik zijn technieker :D Zowel voor herstellingen als eigen bouwsels.
meer dan 4 graden: zou dat niet wat veel zijn. ik zit meestal rond de 2,5 voor een tom brug.
nu, zoals aaron zegt, ik bekijk het uiteindelijk ook met alle onderdelen in place en pas aan indien nodig.
Door de top wordt de hoek groter. Daarbij de hoogte van de brug en dan kom je wel aan die 4,5 graden.
Ik wil ook een soldeer technieker :) (of maar eens op soldeerles)
Je zou de procedure ook om kunnen draaien:
Bepaal eerst hoe hoog de brugzadels (van de g- en d-snaar) gaan komen boven de top; trek daar zo'n 5 mm vanaf (de 'elevatie van van de snaren boven de frets plus de dikte van de frets') en plak een latje van die berekende dikte op de plaats van de brug. Leg nu een recht iets op de brug in de richting van de kop en laat het zakken totdat je een halshoek hebt die je bevalt. Als je een referentie punt ter hoogte van de kop hebt en de afstand tussen dat punt en de brug weet, kun je met eenvoudige goniometrie de halshoek uitrekenen.
Net even op een Les Paul forum gezocht en daar spreken ze ook allemaal over 4,4°. Ik bekijk het nog wel even met Stijn eens we zover zijn, maar dat is pas over anderhalve week ofzo. Eerst nog dat laatste herexamen en de top carven.
Ik zen heel content van m'n technieker ;) Zag er heel netjes uit ...
Lakken lukt mij redelijk goed: spuiten en politoeren. In politoeren heb ik zelfs plezier :)
over die 4,4 /4,5 graden:
de top van de lespaul staat ook onder een hoek, samen met de hals.
Ik had er nooit op gelet, maar toen ik het zijaanzicht van de gitaar op het plan zag. Ziet het er wel logisch uit.
Met een platte gitaar zou je inderdaad met een kleinere hoek toekomen.
Het goede aan die lespaul-bruggen is dat je er toch wel wat mm mee omhoog kan. Wat dan weer beter is, zo kan de snaar een scherpere hoek maken richting staartstuk, dat je dan helemaal tegen de body kunt schroeven.
We zullen een van de weken eens goed brainstormen en dan de knoop door hakken.
s
Dit hoopje net even in de vuilbak geveegd.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0038.jpg
De gitaar ziet er nu zo uit
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0039.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0040.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0041.jpg
En mijn hand ... dat wil je niet zien :D Blein van 10 op 5mm en hier en daar een snee.
Lastig om het op foto te zien, maar het gaat de goeie richting uit. Op één gat na dat te diep geboord is ben ik erg tevreden van de gebruikte techniek. Hopelijk verdwijnt dat nog volledig tijdens het schuren aangezien ik 2mm van de uiteindelijke diepte wegbleef. Aangezien het groffe werk (bijna) klaar is stap ik over op schuurpapier e.d.
Eén blein later is dit het resultaat van een beetje meer beitelen.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0074.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0075.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0076.jpg
Onlangs nog tot het besef gekomen dat ik toch nog moet wachten met de tenon tot mijn nek af is. Er komt binding rond, en die binding moet ook op de body liggen, net zoals het fretbord. Maar het fretbord is minder breed zonder binding, dus ik had bijna te veel weg gezaagd van mijn tenon.
En nu ga ik maar eens schuren ...
Geduld kan je in ieder geval niet worden ontzegd :D
Je schiet mooi op.
Wat is in vredesnaam een "blein"?
Een blaar:seriousf:
Ik begrijp je opmerking over het teveel wegzagen van de tenon in relatie tot de breedte van het fretboard niet.
Zou je daar iets meer over kunnen zeggen?
Ik zou denken, die tenon is toch al smaller dan de hals/fretboard dus dat maakt toch niets uit. Als hij maar niet smaller/korter dan de neckpocket in de body is.
Ik heb bewondering voor je carvings akties. Ik heb me er nog niet aan gewaagd.
Succes ermee.
Gr.
Gerard
leuk project, ben benieuwd naar het resultaat!
Om mezelf te verbeteren: ik had het over de dikte van hals + fretbord. Zoals ik nu van plan was de tenon bij te zagen zou enkel het fretbord op de body liggen. Maar als ik rond de hals een binding zet, dan klopt er iets niet. Ik moet er in alle geval nog eens goed over nadenken.
Als ik met de halshoek en de hoogte van de toets boven de body ga stoeien maak ik eerst een tekening van de situatie op ware grootte. Een zijaanzicht, dwarsdoorsnede over de middelijn van de hals/ body.
Zorg dat je de brugpositie en hoogte daarin ook exact meeneemt. Ook zaken als frethoogte en snaarhoogte boven de frets. Dan weet je precies waar je mee bezig bent en kom je niet voor verrassingen te staan.
bij les paul lopen aan de joint twee bindingen boven elkaar, die van de body en die van de hals. Ik heb het bij mijn supreme tux ook zo gedaan. Alleen bij een Les Paul gaat de binding ook nog es breder in de horns.
zoals hier te zien:
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/68_lp-std_9.jpg
Zeer goed idee. Ik zal me er eens mee bezig houden.
Barno, mijn binding is overal op dezelfde dikte, en ze dunner maken om dan in die kromming wat dikker te gaan zie ik niet zitten. Sommige Les Pauls hebben ook een binding die schuin omhoog loopt, dat was ik al van plan met de mijne.
Weer wat snijwondjes later zijn alle boorgaten weggebeiteld.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0049.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0050.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0051.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0052.jpg
Wauw! Hij komt langzaam echt tevoorschijn!
Inderdaad gewoon weghalen wat niet bij de gitaar hoort, dat is alles :seriousf:
Neen, een bloedige strijd is het, een soort Tour de France met soms vreselijke valpartijen. Behouden vaart :ok:
Langzaam maar zeker he :)
Dat ene gaatje dat te diep geboord was, is ook al bijna verdwenen. (wie ziet het nog zitten?) Morgen eens met een frisse kop kijken of de vorm echt goed zit en dan kan ik beginnen schuren. Volgende week weer naar Stijn en dan de nek eens in orde brengen. Eens daar de binding rond zit weet ik perfect hoe het moet de tenon verder moet. Dan kan ik daarna ook de carve afwerken.
Wat mijn tenon probleem betreft, aan de hand van deze foto is het snel uitgelegd.
http://i163.photobucket.com/albums/t...hort_Tenon.jpg
Mijn fretbord is dunner, dus de binding zal een beetje uitsteken in de body. Dat moet ik dus goed zien te krijgen, en daarom heb ik de carve nog niet volledig gemaakt.
Hulp! Ik heb nu al een tijdje zitten schuren met schuurpapier grit 100 van M3 en ik zie nog steeds hobbeltjes op mijn top. Gaat dit nog weg en moet ik doorschuren, of moet ik eerst met een vingerschaafje aan de slag?
Qua schuurbeweging moet je denken aan M. Miyagi: wax on, wax off (maar dan enkel wax on).
gewoon wat meer hout afsteken met de beitel, en schuurpapier 60 grid gebruiken in het begin, of bandschuurmachientje natuurlijk
Het is al redelijk glad, maar als je goed kijkt met de gitaar in het licht, dan zie je nog wat lichte heuveltjes. Ik zal nog wat voorzichtig beitelen en verder schuren dan. Grit 60 verkopen ze niet bij de Hubo, toch niet als het goed schuurpapier moet zijn.
Ja, grover schuurpapier; met te fijn papier haal je de grove onregelmatigheden niet weg, je maakt ze alleen maar glad.
Strijklicht is ook een goede vriend in deze!
Eigenlijk zou je dat met een schraapstaal moeten doen. Gebruik in ieder geval een kurk of blokje tijdens het schuren daarmee voorkom je dat je de kuiltjes dieper maakt, en rijg je een gladder resultaat.
Hoe gaat het met de bleinen?:)
Nog een half uurtje geschuurd met grit 50. Er komt zowaar schot in de zaak. De ene helft ziet er vrij glad uit, de andere is nog een ramp :D Morgen post ik er wel een foto van. Ik ga je tip opvolgen Oigun, en met een klein blokje zorgen dat het nog gladder wordt. Op die manier worden mijn vingertoppen ook niet meer zo warm.
Mijn handen beginnen te genezen, maar met de beitel maak ik telkens wel kleine snijwondjes. Nu kan ik wel zeggen dat de gitaar me bloed en zweet gekost heeft. Tranen liever niet. (of ik moet eens uitrekenen wat ze me al gekost heeft)
Hier de beloofde foto's.
Links geschuurd, rechts nog niet.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0053.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0054.jpg
Dat komt helemaal goed, mooi topje...
Amai, ik ben benieuwd hoe die top er in't echt uit ziet, woensdag zal ik mijn alziend oog er eens op laten vallen :cooler:.
Ik zal u de geheimen en het gebruik van het schraapstaal eens leren ;)
Goe bezig in ieder geval.
s
Die top ziet er hoe langer hoe beter uit. Na het nemen van de foto's ben ik verder gegaan met schuren. Nu wil ik zo snel mogelijk de hals afwerken met binding en al zodat ik die tenon kan afwerken en mijn carve uitbreiden naar heel de body.
Net thuis van een lange maar fijne dag bij Stijn. Er is weer veel gewerkt aan mijn gitaartje.
Toets op maat gezaagd en geschaafd.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0057.jpg
Binding zagen onder een hoek van 45°.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0058.jpg
Perfect fit.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0059.jpg
Even later had ik 3 stukken binding voor rond het fretbord.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0060.jpg
Mooi haaks verzaagd dus dat gaat er goed uit zien.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0061.jpg
Plakken maar.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0062.jpg
En toen ging het fout. De binding zat iets te hoog tegenover het fretbord, waardoor er langs achter een randje was, en dat zou je zien. Tot 3 keer toe de binding er moeten afpulken en opnieuw plakken. Komt tijd komt Jupi, gebracht door Stijn. Wat een held :satisfie:
Dan gaan we weer verder met de andere kant.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0064.jpg
En het ziet er goed uit.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0065.jpg
Even het schraapstaal erop los laten.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0066.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0067.jpg
Ondertussen was Stijn wat aan het prutsen aan de tenon.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0068.jpg
Ik hield me dan maar bezig met de inleg.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0069.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0070.jpg
Toen ik weer opkeek was Stijn al goed gevorderd, en zat de tenon er strak in.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0071.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0072.jpg
Carven is niet eenvoudig, zeker niet als je nog niet zoveel ervaring met hout hebt. Stijn heeft me op een aantal dingen gewezen, maar zijn vingers jeukten zo hard dat hij zelf aan de carve heeft geschaafd en gebeiteld.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0073.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0074.jpg
Net voor we doorgingen dan toch nog maar even het fretbord erop gelijmd.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0075.jpg
[QUOTE=Valoosj
Mooi haaks verzaagd dus dat gaat er goed uit zien.
[/QUOTE]
Als je het haaks zaagt dan komt het net niet goed uit lijkt me. Het fretboard loopt taps dus zou je de hoek net iets groter moeten zagen.
succes verder met de bouw! :ok: