Oorspronkelijk geplaatst door
Han S
Wat Bux zegt kan ik je wel wat over vertellen: de oude meesters konden er wat van hoor, maar toen de CD er nog niet was deed niemand moeilijk over volumes.
Maar toen kwam de CD en in principe kan die geweldig klinken. Maar begin jaren 90 kwam de zg 'loudness war' op gang en mijn CD moest op de radio harder klinken dan jouw CD.
Maar digitaal heeft een absolute bovengrens, analoog gaat het nog wel harder met bijbehorende vervorming, maar digitaal is 0dB de absolute grens en ga je harder, dan krijg je een vervorming die je niet wilt horen.
Maar de producers van de platenmaatschappijen eisten een zo hard mogelijke CD dus wat deden we? Een compressor met een brick wall limiter en die limiter stel je af om -0.01dB en met de compressor pomp je de boel dusdanig op dat ongeveer alle dynamiek is verdwenen en dan klinkt het hard, maar volkomen platgewalst en ja, dan klinkt de oude vinylplaat een stuk beter.
Zo zie ik op youtube veel oude producties en dan staat er bij ; geremastered, maar ik vind het zelden of nooit beter klinken dan de oude versie.
Google maar eens op 'loudness war' en verbaas je over de afbeeldingen.