Denk dat je dan bij Mattia moet zijn.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ewoud Kuijt
Printable View
Denk dat je dan bij Mattia moet zijn.Citaat:
Wat wil je bouwen? Electrisch of akoestisch?Citaat:
Als het de PRS is die hij in het vorige topic beloofd, wordt het een solid. Ikzelf koop de goedkoopste mahonie soort. Dit heeft meerdere redenen:
1) 't Is goedkoop. Ik ben niet zo vermogend...
2) 't Is dan vaak lichter en harder. Fijn voor het bewerken, voor om je nek en goed voor de toon (lees Benedetto er maar eens op na).
3) Het klankverschil is miniem. Ik heb vele gitaren in handen gehad, waaronder een paar echt oude Les Pauls. Misschien heeft het geroemde speciale (ben even de naam kwijt) mahonie uit die tijd een gevoelsmatige meerwaarde, maar in een blinde test haal je het er niet uit. Misschien hoor je verschil, maar dat kan ook door de rest van de gitaar komen. En welke je dan mooier vindt klinken is van 15465423 factoren afhankelijk.
Ach ja, just my $ 0.02 (ongeveer € 0,012)
De strepen in sapele moet je wel mooi vinden.
Kijk daar heb ik wat aan.
Mijn LP studio komt binnenkort terug van Peer Dellen. Hij vervangt ook alle standaard hardware voor goudkleurige. Ik heb dus straks originele Gibson tuners en brug over (voor origineel Gibson spul ben je trouwens een vermogen kwijt). Ik zit eraan te denken om eerst een LP DC te maken. Met de hardware ben ik op die manier een heel eind op streek. Een stuk mahonie erbij en je kunt aan de slag. En aangezien ik net een nieuw huis en een nieuw kind heb is dat financieel wat aantrekkelijker dan alles nieuw te moeten aanschaffen voor een PRS.
Mattia nog...?
Die streeptekening zie je bij heel veel 'mahonie'-soorten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door northernlake
Honduras??Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Minda
Toevallig dat de discussie net over de mahonie soorten gaat. Ik ben namelijk van plan een Les Paul te gaan bouwen. Als ik mahonie sipo neem, dan kom ik toch ongeveer op hetzelfde resultaat uit als dat ik honduras neem? Kan ik de nek ook uit sipo maken of is het veel beter op honduras daarvoor te nemen?
En dan 2 vragen die niet helemaal op het onderwerp aansluiten :) :
Wat is de Nederlandse naam voor Rosewood?
Kan ik bij een houthandel ook hout kopen genoeg voor een fretboard of moet ik dan meteen een hele plank kopen?
je kan o.a. bij tonefactory voorgezaagde toetsen halen, hoef je neit voor naar de houthandel.
en nederlandse naam is pallisander geloof ik, en anders kortweg rozenhout
Is inderdaad palissander.
Onder andere te koop bij deze houthandel:
Houthandel
Wel erg slecht verkrijgbaar en mega duur
Oke, dan ga ik op zoek naar een leuke toets bij Tonefactory.nl :)
Oké, welke bouwer heeft er wel eens gebouwd met hout van de Honingboom (sophora japonica)? Ik ben erg nieuwsgierig naar bevindingen...
Het hout heeft veel weg van de Pseudoacacia. Wel mooi van kleur en erg slijtvast. Helaas trekt en werkt het nogal.
Ik weet niet hoe het klinkt als je het in een gitaar verwerkt.
Ik lees in oude literatuur dat het ook voor muziekinstrumenten gebruikt wordt. Er staat helaas niet bij wat voor instrumenten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly
Maar inderdaad, het is mooi van kleur en lijkt wel op Robinia Pseudoacacia en is bovendien hard. Over enkele dagen heb ik een wonderlijk grote, onbekantrechte partij binnen.
Grizzly, waar heb jij je info vandaan?
Oké!!! Binnen....
8 Stammen 'Sophora Japonica', oftewel 'Honingboom'. Dat wordt nog heel wat zaagwerk!! Maar waarschijnlijk prachtig hout.
Wij willen plaatjes :-)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enra
(en wellicht wat akoestische setjes, nieuw/ander hout is altijd leuk...
Te zijner tijd, maar de partij is veelbelovend.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Hi Enra,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enra
Uit mijn geheugen.
Ik heb tussen 1979 en 1999 bijna dagelijks gewerkt in de meubelmakerij van een bevriend antiek restaurateur en meester meubelmaker.
We gebruikten daar de meest uiteenlopende houtsoorten.
De grote partijen hout, meestal Eiken en Kastagne, werden voor gebruik eerst gedroogd door V.Dijk in Laren, maar kleinere hoeveelheden droogden we ook zelf.
Soorten zoals de PseudoAcacia, Kersen, Noten, maar ook Goudenregen en Honingboom, kwamen we af en toe tegen en werden door ons zelf gezaagd/gedroogd en verwerkt.
Daarvan herinner ik mij dat Honingboom nogal de neiging had tot trekken en werken.
Toch blijkt het, na wat gesnuffel op internet, ook gebruikt te worden bij de bouw van muziekinstrumenten.
Dank je! Leuk om te horen hoe mensen aan hun kennis komen.Citaat:
Graag gedaan,
Alle beetjes kennis bij elkaar leveren misschien bruikbare info op voor de gene die het toevallig zoekt :)
hey,
kheb hier in het begin gelezen dat beuk best bruikbaar is voor halzen ( als je het niet erg vind dat ie na 10 jaar krom begint te trekken) maar is het ook geschikt voor de toets ook ?? heb namelijk vandaag om eens te oefenen een hals uit beuk gemaakt, en kvind 'm best mooi zo. misschien is ie wel echt bruikbaar.
Voor de toets zou ik het niet doen, daar is het spul toch echt wel een beetje te zacht voor. Ik heb voor mijn beukenhals een rosewood toets gekocht voor 2 tientjes inclusief verzendkosten. Kijk even bij tonefactory of guitarsupplies, die hebben ze.
Ik ben zinnens om sapupira te gebruiken voor de top en de achterkant van een zelfbouw. Een van de kenmerken vandat hout is dat er gomvlekken in voorkomen, zoals dat bruine vlekje :
http://houtinfo.nl/admin/modules/vad...IM%20PEDRA.jpg
Volgens verschillende websites zijn deze vlekken decoratief. Mag ik ervan uitgaan dat ze op het bewerken en afwerken geen invloed hebben ? Of moet ik er toch mee opletten?
sapupira, algemeen bekend onder de naam Angelim Pedra.
Met lakken kun je last veel hebben van een te veel aan gom.
Gomrijke houtsoorten staan daar wel om bekend. Op grote oppervlakken zoals houten vloeren is dat minder opvallend.
Het perfect afwerken van een gitaarbody is een ander verhaal.
Ook als ik zou olieën ?Citaat:
Bedankt voor je antwoord ;)
Oliën is totaal geen probleem.
Houtsoorten met veel Exudaat (ofwel hars/gom) zijn altijd lastig te lakken, maar hebben eigenlijk weinig of geen effect als je gaat oliën.
Ok bedankt, is een pak van mijn hart. Ik was sowieso van plan om te oliën, dus dat komt goed :)Citaat:
Bedankt voor de info!
...maar sommige olie-rijke houtsoorten kunnen, heb ik begrepen, moeilijk te olien en te lakken zijn. Heb verschillende keren gehoord van mensen bij wie een olie finish niet wilde uitharden op bijvoorbeeld cocobolo.Citaat:
Klopt, maar ik heb verder geen info dat Angelim Pedra problemen heeft met oliën.Citaat:
Wel zijn er verwijzingen naar moeite met lijmen.
Het is zeker verstandig om eerst een proefstukje te maken als je hout gebruikt waar je nog geen ervaring mee hebt.
Hmm dat klinkt verontrustend. Op de plaatsen waar ik werk aan hout/gitaren is er geen enkele vorm van afzuiging. Ik zet wel altijd een raam of deur open maar dit is lang niet voldoende weet ik wel. Wel neem ik bij grote schuur-projecten om de aantal minuten pauze en ga ik even naar buiten ofzo. Als ik dan na een tijd mijn neus snuit zie ik toch dat ik redelijk wat stof heb binnengekregen.Citaat:
Ik wil nu toch even iets citeren wat jouw post tegenspreekt. Toen ik eens op Discovery het programma Dirty Jobs keek, ging het over een houtskool fabricant. De baas zei dat de stof van de houtskool niet schadelijk was omdat het een natuurproduct is.
In deze veronderstelling nam ik dus aan dat de stof van (okee, dan wel ongekoold) hout dan ook wel niet erg schadelijk zou zijn, omdat het een natuurproduct is. Ik weet wel dat sommige houtsoorten giftig zijn, maar voor zover ik weet heb ik daar nog niet mee gewerkt. Ik werk toch meestal met de meer gangbare gitaarbouw houtsoorten zoals mahonie, esdoorn, elzen, palissander en ebben.
Ik ken ook nog vele andere instrumentbouwers (waarvan sommigen al wat op leeftijd) die ook zonder afzuiging werken.
Maarja, fijnstof, het is overal. Ik rijd bijvoorbeeld ook motor. Als ik dan tussen het verkeer zit (vooral achter zo'n diesel) vraag ik me ook wel eens af "Hoelang nog voordat de kanker toeslaat?". Je kan tegenwoordig overal kapot aan gaan.
Maar om even 'on topic' te blijven: Wat is jouw (of jullie) reactie op het gegeven dat hout een natuurproduct is, en dus niet schadelijk zou zijn?
Dat is de grootste onzin die bestaat. Ik kan me al helemaal niet voorstellen dat dat stof van houtskool niet schadelijk is.
Van de site van arbouw:
Het gezondheidseffect van de verschillende houtsoorten kan heel verschillend zijn. Een aantal houtsoorten bevat bestanddelen die irriterende, allergene en kankerverwekkende eigenschappen hebben. De mate hiervan is per houtsoort verschillend. De gezondheidsrisico's en gezondheidseffecten variëren door:
De belangrijkste gezondheidsklachten die uw werknemers kunnen hebben als zij worden blootgesteld aan houtstof zijn:
- De verschillende afmetingen en het gewicht van de houtstofdeeltjes, die soms sterk verschillen en afhankelijk zijn van de houtsoort en het type bewerking.
- Het verschil in giftige werking (toxiciteit).
- Het verschil in vochtgehalte.
- Huidaandoeningen: contact met houtstof kan irritatie en ontsteking van de huid tot gevolg hebben. Dit kan uiteindelijk overgaan in een chronisch huideczeem. Personen die daarvoor gevoelig zijn, kunnen ook een allergische huidreactie krijgen als gevolg van bepaalde stoffen in het hout. Hierdoor kan eczeem op de handrug ontstaan, aan hoofd en hals. Andere huidklachten zijn huidverkleuringen en ontstekingen van haarwortels.
- Oogaandoeningen: het oogbindvlies kan ontstoken raken als gevolg van contact met houtstof. De verschijnselen hiervan zijn onder andere pijn, tranende ogen, ettervorming en lichtschuwheid (het niet kunnen verdragen van licht).
- Luchtwegaandoeningen: houtstof kan overgevoeligheidsreacties veroorzaken, zoals niezen, loopneus, bloedneus, hoesten, astma en astmatische bronchitis. Veel luchtwegaandoeningen zijn een allergische reactie op houtstof. Allergieën kunnen in de loop der jaren worden opgebouwd. Iemand kan dus jaren zonder problemen in een stoffige ruimte werken en plotseling last krijgen van bepaalde verschijnselen.
- Neuskanker: stof van verschillende houtsoorten kan kanker veroorzaken (bijvoorbeeld hout van een berk, esdoorn, (haag)beuk, populier, iroko en mahonie). Daarnaast kan het hout kankerverwekkende toevoegingen bevatten die voorkomen in bepaalde lijmen en houtverduurzamingsmiddelen. Informatie over de verplichtingen bij het werken met kankerverwerkende stoffen en processen vindt u in het Arbo-Informatieblad nr. 6 'werken met kankerverwerkende stoffen en processen' (uitgave van Sdu)
Kijk, 'natuurproduct' wil ABSOLUUT niet zeggen 'veilig'. De giftigste stoffen die we kennen zijn natuurproducten, immers, chemotherapeutica (Taxanen, Taxol) die agressief genoeg zijn om kankercellen te slopen (en terwijl ze dat doen vaak ook zenuwschade, etc. etc.) zijn van origine plantextracten. De incidentie van keel/neusslijmvlieskanker is onder houtbewerkers aanzienlijk verhoogd - en hobbymatige houtbewerkers staan vaak bloot aan hoeveelheden die een prof in een maand niet binnenkrijgt, juist omdat ze geen maskers dragen, geen stofafzuiging hebben, en geen lucthfiltratiesystemen hebben.
Van de bekende 'allergene' houtsoorten zijn de meeste beruchte enkele palisander en palisander-achtigen, maar kort daarop komen ceder, redwood en noten. Niet bepaald 'exotisch'.
Het zou best kunnen dat houtskoolstof minder schadelijk is dat houtstof omdat het juist verkoold is; er is weinig over van de etherische olien/complexe biologische verbindingen, etc. Maar het kan nog steeds flinke mechanische schade veroorzaken (dus: fijnstof). Het zal dan minder allergeen zijn, maar om te zeggen dat het daarom niet schadelijk kan zijn gaat wat ver. Moet er wel bij gezegd worden dat het bewijs voor de schadelijkheid van fijnstof nogal...magertjes is. Politiek word het wel als hot item beschouwd, maar ik ben wezen zoeken, en veel betrouwbaar onderzoek en data heb ik er niet over kunnen vinden. Over houtstof daarentegen veel meer.
Ik zeg: koop op z'n minst een stofmasker, en doe zoveel mogelijk 'stoffig' werk buiten. Met stofmasker.
kan mattia alleen maar gelijk geven
mijn allergische reactie op bepaalde stoffen is dermate toegenomen na het werken met iroko en (wal)noten
heeft bij mij geleid tot een soort van permanente ontsteking van neus, en zeer snelle allergische reaktie op bv kranten inkt en gloor.
dus gebruik een stofafzuiger (nat/droog zuigers zijn zo duur niet meer) en gebruik van goede stofkapjes.
was laatst weer zo onnozel om een body met poly lak de toplaag eraf te schuren met een bandschuur zonder stofzak.
heb ik geweten, never again
Alle houtstof, alle fijnstof is schadelijk omdat het stof bij inademing diep in de longen doordringt. Hoe fijner het stof hoe ellendiger de uiteindelijke resultaten. Mijnwerkers uit de jaren zestig en zeventig kregen veelal na enkele decenia ernstige ademhalingsklachten; ik ken de naam van de aandoening niet meer. Maar dat risico loop je ook met houtstof.
Daarnaast is het zo dat veel houtsoorten inhoudsstoffen bevatten die allergische reacties kunnen veroorzaken. Bij sommige houtsoorten is dat hevig, bij andere minder.
Ach, en om een open deur in te trappen... Koffie is ook een natuurproduct, maar als je er te vaak te veel van drinkt is het ook niet meer gezond.
Juist ja. Overmaat is nooit goed.
Maar het lichaam heeft toch ook nog wel een zelfreinigend vermogen. Ik bedoel, het is niet dat we meteen kapot gaan als we een keer wat stof inademen...
Maar ik vind jullie berichten wel erg verontrustend en neem ze zeker serieus.
Ja, dat klopt ook inderdaad. Maar een beetje redelijke bescherming tegen stof kost weinig geld en/of moeite, en geeft betere garanties voor het langer kunnen werken met het materiaal waar we allemaal zo van houden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metfuk
op zich heeft het lichaam die functie wel er is echter een grote maar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metfuk
er zijn mensen bekent die jaren lang met asbest gewerkt hebben en nooit ergens last van hebben gehad.
bij anderen triggerde de stof na een korte duur al kanker.
hetzelfde geldt voor roken, de ene word er stokoud door de ander red zijn pensioen niet eens.
dus voorkomen is echt beter
Als je werkelijk wilt weten hoe het zit,
Een interessant artikel van de Gezondheidsraad over de mogelijke kankerverwekkende eigenschap van houtstof (hardhout en zachthout).
Tevens staat onderaan de pagina een PDF file van het advies aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Hé Grizzly,Citaat:
Ik denk dat je een link mee wilde sturen, die kan ik echter niet zien. Ben wel nieuwsgierig. Iets fout gegaan?
Hee Gasten!
Wat voor houtsoorten naast Alder bodies en Maple necks zijn goede houtsoorten voor een wat stevige metal? Exotische houstoorten?
En dan ook: wat is een "scarf joint" head stock??