ik heb volgens mij de 5Y3 niet goed gesoldeerd (nog een keer gecheckt), geel zit nu 8 en 6 en rood zit op 4 en 2 ern dat is niet goed. Op de achterkant van de buis staan cijfers die corresponderen toch met de pinnen dus '1' is pin 1?
Printable View
ik heb volgens mij de 5Y3 niet goed gesoldeerd (nog een keer gecheckt), geel zit nu 8 en 6 en rood zit op 4 en 2 ern dat is niet goed. Op de achterkant van de buis staan cijfers die corresponderen toch met de pinnen dus '1' is pin 1?
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/gaap.gif Lars.......
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/huil.gif Lars.............
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/director.gif Lars..........
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/cussing.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/electricshock.gif http://home.casema.nl/jajop/cluseau/pope.gif
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/missing.gif
Pffffff oke, ik zie dat je er nog ben http://home.casema.nl/jajop/cluseau/buttkick.gif
Rood moet op 4 en 6 heh! http://home.casema.nl/jajop/cluseau/hit.gif
Pin 1 is de eerste lip na het slotje van onderaf gezien, clockwise
larsje.. denk een beetje aan frans zijn gierende hartkleppen :D
Arme Frans , maar we zitten inderdaad niet te wachten op een RIP topic. Ik zou als ik Larsje was alle aansluitingen maar nog eens nalopen. Dubbel check en daarna nog eens.
ik krijg hem niet goed gemeten, als ik die 5Y3GT meet verspringen de waarden nogal zo'n beetje op alle standen van de multimeter. Ik heb het batterijtje al vervangen van de multimeter maar dat maakt niets uit. Een idee?
verspringende waarden.. staat de meter wel op het juiste meetbereik?
hij verschiet op alle waarden nogal. Het lijkt alsof ik de juiste waardebereik heb ingeschakeld (bijvoorbeeld 2000), dan begint hij op 136 vervolgens door naar 450 en dan weer terug naar 136. ik moet toch beide schakelaars aan zetten?
Ben je de Ohmse weerstand van een condensator aan het meten...??? dit gaat niet lukken hoor.
Of ben je al spanningen aan het meten?
Dit bedoelde ik een paar pagina´s terug met `neem 2 stappen terug`. Weet je het verschil tussen stroom en spanning en tussen gelijk en wissel... heb je enig idee wat er gebeurt in je versterker of is het gewoon Iedereen Kan Tekenen van Van Ravensburger voor je?
Niet lullig bedoeld, maar volgens mij heb je totaal geen benul van wat er in je versterker gebeurt. Pak er eens een boek bij....
Als ik Lars was zou ik dit projectje aan de kant zetten, en met iets minder gevaarlijk beginnen of op zijn minst een boek lezen over versterkers. Ik heb bij het bouwen van mijn versterker heel veel begeleiding van het forum gehad, maar ik wist wel wat stroom en spanning was en ik wist ook wat je vooral NIET mocht doen. Ik probeer nu nog steeds de schrik erin te houden, en als ik niet weet wat ik aan mijn versterker aan het doen ben, dan stop ik er effe mee en zet ik mij in de zetel, denk ik na tot ik wel weet wat ik ga doen en check ik of het wel volledig veilig is.
Ik wil niet lullig doen, maar zijn er gevallen bekend van mensen op het forum die zware verwondingen opgelopen hebben bij het werken aan hun versterker?
Je meter neemt regelmatig samples van de spanning en laat de waarde op het scherm zien. Als je de meter op = (is DC) hebt staan klopt het idd dat hij maar wat aanwijst, ofwel de waarde die er op dat moment is. Ik heb dus sterk het vermoeden dat je de meter op ~ (is AC) moet zetten.
Ennehhh wij op het forum nemen geen enkele verantwoording voor jouw daden he. Wees iig voorzichtig, één handje op de rug.
jaja dat weet ik, vandaar mijn opmerking van een paar posts geleden, laatste versterker die ik ga bouwen de komende periode, etc.. ik ben stroom aan het meten, even ter check: ik zet de zwarte pin op aarde (= chassis) en de rode pin op pin 1, etc. van de buis daarna het bereik instellen (dit doe ik nu namelijk waarbij ik alle bereikwaarden langsloop en bovenstaande 'metingen' krijg). Ohms gebruik ik alleen om ohms te meten of te bekijken of er een verbinding is of niet.
volgens mij wil je spanning meten.
en als je iets gaat meten stel je je meter van te voren in op het bereik wat je denkt te gaan meten.
Sorry spanning bedoelde ik. Ik heb net een 9V batterij (zwart op - en rood op plus) gemeten en daar geeft hij gewoon 9V aan, dus meter is oke volgens mij. Ik weet het effe niet meer.
oke, dank je. heb je een indicatie wat ik op 2 en 8 en 4 en 6 meet?
Je maakt hier een aantal grote fouten (kun je ook niet weten omdat je de basis mist).
1 - Met je meetpen op massa zul je op pen 2 en 8 niets meten omdat deze geen referentie met massa heeft. Als het goed is heeft de hoogspanningswikkeling dat wel al twijfel ik er aan of je dat goed hebt aangesloten.
2 - Je meter moet je van te voren instellen boven het te verwachten resultaat. Weet je niet wat te verwachten stel je een zo hoog mogelijk berijk in. Gaat het om wisselspanning moet je de meter daar natuurlijk ook op instellen anders zie je nix.
Laat de massa maar met rust en zet je meetpennen op de gele draden van de pennen 2 en 8. Als het goed is meet je daar iets meer dan 5V~ (wisselspanning)
Heb je deze spanning gezien dan verhuis je de minklem naar massa (deze wikkeling heeft wel referentie met massa) en meet je op een van de rode draden. Hierop staat zo'n 400V~ (wisselspanning) Als dat in orde is praten we verder. Het is geen gecompliceerd gedeelte waar je zelf uit zou moeten komen. Lukt dat niet denk ik dat je beter kan stoppen voor je eigen veiligheid.
inderdaad 338V op de rode draad en 4,7V op de gele draden.
meet voor de lol eens wat er uit je muur komt.
geen 230 volt gok ik.
Mooi, ben toch wel een beetje trots op je ;).
Volgende stap is de 5Y3 er in en dan weer aanzetten.
Meet nu op pin 8 van de buis de DC (gelijkspanning) tov massa.
LETOP, dit is wel 475V=.
Als dat er is zet je de amp weer uit en sluiit je meter weer aan. Je zal zien dat de spanning langzaam terugloopt, zeker als je een bleeder hebt gemaakt.
rest van de buizen er niet in toch?
nee wacht daar maar even mee, stap voor stap.
moet nu eerst een nieuwe zekering gaan kopen (ik denk gelijk een paar), want die klapte door toen ik de buis erin had en de versterker aanzette. Toch iets niet in de haak.
Alle bedrading nalopen van de trafo tot aan de eerste elko. Moet een fout in zitten. Omdat je geen schema hebt en kan lezen heb je nu een probleem.
Plaats even een foto waar het halve chassis op staat aan de kant van de voeding. Ik wil de trafo, de gelijkrichter en het linkerdeel van het bordje zien.
ik ga achter dat schema aan, daar kom ik wel aan. Wat is de eerste elko?
Degene die direct na de gelijkrichter komt.
Haha, nu is het leren begonnen!
dat is mooi, het is een groot leertraject voor mij geworden (vooral mijn ego dat een deuk oploopt......) dat zal de 16uF 475V zijn de meest linkse in de lay-out. Ik moet dus de aansluitingen bij de standby knop, de aan/uit knop, de buis zelf, de gele en rode draden en plaatsing daarvan, de draden naar de eelco en de primary toe checken.....
een doosje zekeringen hoort standaard bij zo'n project.
en als je die gaat halen haal dan meteen een doos taart voor frans :D
die stuur ik naar hem op.....of een paar lekkere flesjes bier ofzo...
Ha ha, je weet het leuk te brengen Bas maar de voldoening is ook al wat waard he. Lars maakt toch een goede kans in het Guinness book of records te komen. Al was het maar om het langste topic.
haha, dat ga ik controleren!!
:seriousf:
graag nog even antwoord op post 189.
nb. dat schema heb ik een PDF bestand binnengekregen. kan ik dat hier ergens neerzetten?
Dit staat in mijn post 189 ??????
Citaat:
dat is mooi, het is een groot leertraject voor mij geworden (vooral mijn ego dat een deuk oploopt......) dat zal de 16uF 475V zijn de meest linkse in de lay-out. Ik moet dus de aansluitingen bij de standby knop, de aan/uit knop, de buis zelf, de gele en rode draden en plaatsing daarvan, de draden naar de eelco en de primary toe checken.....
ja, maar of mijn redenatie klopt?
is idd de meest linkse.......tenminste als je achter de versteker staat met het chasis op zijn kop:sssh:
ff wat eten, I'm starving
oke, zoals op de lay-out dus. Eet smakelijk en nogmaals dank! ik ga morgen eerst zekeringen halen, dus jullie zijn even van mij verlost....
Zo.....voel me weer een stuk beter. Tis maar goed dat ik eenzaam zit opgesloten anders sta ik niet voor de omstanders in.
Lars, jij ben alleen niet van ons af, jammer he! Als je zo'n probleem als dit hebt los je dat niet op door een doos zekeringen te halen en die net zo lang op te blazen tot er een heel blijft. Nee dit moet je oplossen door na te denken. Ik zal een aantal dingen voorzeggen: Een zekering gaat kapot als de stroom wordt overschreden, logisch. Wanneer wordt de stroom hoger dan bedoeld? Daar zijn twee mogelijkheden voor, namelijk de spanning is te hoog of de weerstand te laag. Beide hebben de onhebbelijke eigenschap de stroom te doen oplopen volgens de formule U=IxR (spanning is stroom maal weerstand) Zet je de formule om teneinde de stroom te bepalen wordt deze I=U/R. Als je daar goed naar kijkt zie je dat het verhaal klopt. Spanning U groter (boven de streep) is stroom I groter. Weerstand R kleiner (onder de streep) betekend ook een grotere stroom I. Nu je weet hoe je dit moet bekijken mag je zelf bedenken hoe en welke van de twee factoren je moet gaan bekijken.