Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 18 van 47 EersteEerste ... 8161718192028 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 171 t/m 180 van 464

Standaard

Als ik Lars was zou ik dit projectje aan de kant zetten, en met iets minder gevaarlijk beginnen of op zijn minst een boek lezen over versterkers. Ik heb bij het bouwen van mijn versterker heel veel begeleiding van het forum gehad, maar ik wist wel wat stroom en spanning was en ik wist ook wat je vooral NIET mocht doen. Ik probeer nu nog steeds de schrik erin te houden, en als ik niet weet wat ik aan mijn versterker aan het doen ben, dan stop ik er effe mee en zet ik mij in de zetel, denk ik na tot ik wel weet wat ik ga doen en check ik of het wel volledig veilig is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Arme Frans , maar we zitten inderdaad niet te wachten op een RIP topic. Ik zou als ik Larsje was alle aansluitingen maar nog eens nalopen. Dubbel check en daarna nog eens.
    Ik wil niet lullig doen, maar zijn er gevallen bekend van mensen op het forum die zware verwondingen opgelopen hebben bij het werken aan hun versterker?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    hij verschiet op alle waarden nogal.
    Je meter neemt regelmatig samples van de spanning en laat de waarde op het scherm zien. Als je de meter op = (is DC) hebt staan klopt het idd dat hij maar wat aanwijst, ofwel de waarde die er op dat moment is. Ik heb dus sterk het vermoeden dat je de meter op ~ (is AC) moet zetten.

Ennehhh wij op het forum nemen geen enkele verantwoording voor jouw daden he. Wees iig voorzichtig, één handje op de rug.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 9 april 2012 om 17:39
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Ik wil niet lullig doen, maar zijn er gevallen bekend van mensen op het forum die zware verwondingen opgelopen hebben bij het werken aan hun versterker?
    Meer dan een onplezierig schokje van 230V heb ik nog niet gehad. Ik was vergeten de stekker er uit te trekken toen ik er met m'n handjes in ging. Caps waren al wel leeg.

Standaard

jaja dat weet ik, vandaar mijn opmerking van een paar posts geleden, laatste versterker die ik ga bouwen de komende periode, etc.. ik ben stroom aan het meten, even ter check: ik zet de zwarte pin op aarde (= chassis) en de rode pin op pin 1, etc. van de buis daarna het bereik instellen (dit doe ik nu namelijk waarbij ik alle bereikwaarden langsloop en bovenstaande 'metingen' krijg). Ohms gebruik ik alleen om ohms te meten of te bekijken of er een verbinding is of niet.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

volgens mij wil je spanning meten.
    en als je iets gaat meten stel je je meter van te voren in op het bereik wat je denkt te gaan meten.

Standaard

Sorry spanning bedoelde ik. Ik heb net een 9V batterij (zwart op - en rood op plus) gemeten en daar geeft hij gewoon 9V aan, dus meter is oke volgens mij. Ik weet het effe niet meer.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Sorry spanning bedoelde ik. Ik heb net een 9V batterij (zwart op - en rood op plus) gemeten en daar geeft hij gewoon 9V aan, dus meter is oke volgens mij. Ik weet het effe niet meer.
    dat is gelijkspanning.
    wat je aan de voet van je gelijkrichtbuis wilt meten is wisselspanning, AC.

Standaard

oke, dank je. heb je een indicatie wat ik op 2 en 8 en 4 en 6 meet?

Senior Member

Standaard

even ter check: ik zet de zwarte pin op aarde (= chassis) en de rode pin op pin 1, etc. van de buis daarna het bereik instellen (dit doe ik nu namelijk waarbij ik alle bereikwaarden langsloop en bovenstaande 'metingen' krijg)
    Je maakt hier een aantal grote fouten (kun je ook niet weten omdat je de basis mist).

1 - Met je meetpen op massa zul je op pen 2 en 8 niets meten omdat deze geen referentie met massa heeft. Als het goed is heeft de hoogspanningswikkeling dat wel al twijfel ik er aan of je dat goed hebt aangesloten.

2 - Je meter moet je van te voren instellen boven het te verwachten resultaat. Weet je niet wat te verwachten stel je een zo hoog mogelijk berijk in. Gaat het om wisselspanning moet je de meter daar natuurlijk ook op instellen anders zie je nix.

Laat de massa maar met rust en zet je meetpennen op de gele draden van de pennen 2 en 8. Als het goed is meet je daar iets meer dan 5V~ (wisselspanning)

Heb je deze spanning gezien dan verhuis je de minklem naar massa (deze wikkeling heeft wel referentie met massa) en meet je op een van de rode draden. Hierop staat zo'n 400V~ (wisselspanning) Als dat in orde is praten we verder. Het is geen gecompliceerd gedeelte waar je zelf uit zou moeten komen. Lukt dat niet denk ik dat je beter kan stoppen voor je eigen veiligheid.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 9 april 2012 om 22:30
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

inderdaad 338V op de rode draad en 4,7V op de gele draden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten