ik weet niet of het gedaan wordt, maar mij lijkt het geen slecht idee bv een houten batterijcover met velcro vast te zetten, mooi verzonken
Printable View
ik weet niet of het gedaan wordt, maar mij lijkt het geen slecht idee bv een houten batterijcover met velcro vast te zetten, mooi verzonken
wow die bass is echt vet vooral de inlay:hippie:
barno: you made my day: velcro om een cover vast te zetten, zalig...
Ik was eerst aan het denken om dit met magneetjes te doen (neodinium) maar ik weet niet hoe de pickups gaan reageren: element + magneet = salut sound
dus velcro ... zeer interessant.
Spelen op de bass zat er niet in: actie +/- 7 mm met zadels op hun laagst.
Ik moet ze wel nog wat breder invijlen en ik kan ze nog wat inkorten aan de onderkant, maar dan nog.
Dus alles er terug af, en de zone waar de losse brugjes zitten een 2 tal mm uitgefreesd, en met een halfrond freesje de randen een kleine uitholling gegeven.
Let ook: afstand snaren naar zijkant fretbord, op 1 of andere manier komt mijn berekening niet uit: 1 cm aan baskant en 0,5 cm aan treble. Probleem...
Alles 2 mm opschuiven, dan kan ik goed gaan foefelen met de geboorde gaten en ingelegde stukjes hout, gdvrd...
en het verhaal gaat verder, en verder, en verder ...
s
Ik denk dat een magneet geen probleem hoeft te zijn. Ik heb wel eens wat geëxperimenteerd met de invloed van magneten in de buurt van elementen en dan moet je al behoorlijk dichtbij komen om enig effect te merken. Ik heb dat toen wel met keramische magneetjes gedaan (uit van de deursnappers) en niet met neodinium; dat is behoorlijk veel krachtiger. Lijkt me zelfs overdreven om voor die toepassing te gebruiken.
Maar het zou volgens mij prima moeten kunnen.
Sterkte met het op de goede plek krijgen van de snaren.
oei, ik had al een vermoeden toen ik de snaarligging zag op de foto: very very klote is dat. Ik heb het met mijn gele Servant ook gehad. ik moest per chance maar twee studgaten opvullen en opnieuw boren.
Vraagje uit nieuwsgierigheid: hoe zou dat gekomen zijn? Verkeerd berekend?
kan je geen drukknopen gebruiken, zodat het er in geklikt wordt
Misschien zijn die neodinium dingetjes wel wat overdreven, ja, heb er hier in't atelier liggen, van die hele kleintjes, maar misschien kan het met de gewone ceramische ook wel, ik ga eens buurten bij een bedrijfje hier achter de hoek.
Dat uitlijnen gaat nog heel plezant worden...
De oplossing voor mijn onprofessioneel gepriegel:
Zone van de aparte bruggen ongeveer 2 mm verzinken. Eerst met een bolrond frees en daarna met een vlakke frees.
De gaten van de body-through bruggen gedicht met mahonie.
Langs achter ga ik het mahonie uitfrezen, en een stuk ebben inlijmen.
Maar langs de voorkant ben ik er nog niet uit...
Het klote is dat ik alles 2 mm naar de basskant moet opschuiven, waardoor de grote gaten zichtbaar worden aan de treble kant van de bruggen.
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06742.jpg
Waar is het verkeerd gegaan? Ik heb de afstanden van de snaren uitgetekend op een plan op ware grote, dan heb ik de afstand van de bruggen tov middelijk gemeten en over gezet op de body. Niet doen dus: de hals staat een beetje uit de haak met de middelijn, over heel de lengte wordt dat dus 2 mm, en dat is juist teveel om het niet te doen opvallen ...
Ik wou naar 7 mm aan treble en 9 mm aan basskant streven, maar dat is dus niet gelukt (f*ck)
Meten, meten en nog eens meten, en daarna controleren en nog eens meten, en dan ben je misschien zeker ...
s
shit man, wat een hoop werk
bummer. nadat ik iets gelijkaardigs had heb ik nooit meer brug geplaatst voor dat de neck in place zit. met CNC zal het allemaal wel kunnen maar bij handwerk (zeker het mijn :) ) moet altijd rekening gehouden worden met kleine onbedoelde afwijkingen, die overigens totaal niks afdoen aan de kwaliteit. Een hals die een mm scheef staat ziet niemand, tenzij de snaren erlangs lopen natuurlijk :)
Beste Stijn, wat balen dat je dit overkomt tijdens de bouw van dit bijzondere apparaat. Het was wel het laatste wat ik had verwacht bij jou. Ik hoop dat je het goed opgelost krijgt.
Tja, tis den eerste keer, en dat zonder een of andere handleiding.
Ik heb hier veel geleerd i.v.m. elektrische gitaarbouw, maar er zijn toch nog altijd dingen die je eerst zelf verkeerd moet doen voor dat ze eeuwig in je kop zitten :hippie:
Ik zie het wel zitten, ben niet voor niets muziekinstrument hersteller ;)
Je moet er gewoon voor zorgen dat het lijkt alsof het zo gepland is ...
Deze week wordt het moment van de waarheid ...
spannend.
s
Zoals de wijsgeer Bob Ross ons al leerde: 'they're happy little accidents'.
Ik heb wel eens zoiets gehad toen ik probeerde de snaren van voren gezien mooi recht door de topkam naar de mechanieken te laten lopen. Eindeloos zitten meten en tekenen en uiteindelijk kwam ik erachter (te laat) dat ik vergeten was rekening te houden met de dikte van de snaren zelf :noob:
Tja, ik moet je gelijk geven barno.
Ik moet toegeven dat zelfs een zelf getekend plan niet altijd waterdicht is ...
Maar de snaar diktes heb ik wel meegerekend, bij een 5 snarige bass zou het wel opvallen. (3,5 - 2,5 - 2 - 1,5 - 1) 10,5 mm is moeilijk te verbergen.
Er moet nog wel gebrainstormd worden, maar het komt wel goed ...
s
Is het dan niet verstandiger om eerst de neckpocket uit te frezen en de hals te plaatsen, en op basis daarvan alles op de body uit te meten?
Dat vraag ik me al langer af, ik zie iedereen alvast de body uitfrezen voordat de hals erop gaat en vroeg me al af of dat altijd wel goed kan gaan...
Dat vraag ik me ook af, maar langs de andere kant: als je top gebookmatched is zou je voeg normaalgezien op dezelfde lijn als de middellijn van je nek moeten liggen.
Normaalgezien begin ik nog dit jaar aan mijn eerste electrische zelfbouw. Dus ben ik nu vollop research aan het doen. En dit zou wel eens een goede strategie kunnen zijn.
Stijn, allereerst lullig voor je dat het niet helemaal goed is gegaan... Is het niet mogelijk de stringspacing bij je bruggen iets te veranderen, zodat de totale breedte iets groter word? Dan zijn de gaten meteen afgedekt of red je dat niet ivm de breedte van de toets?
De midden lijn is zo een klein beetje off. Je kan alles netjes uitmeten en tekenen maar dan nog kan de hals iets scheef op de body komen te staan.
Ik lijm ook eerst de hals en boor dan pas de brug gaten.
Het blijft opletten.
Dit soort zaken kunnen gebeuren. Het is balen maar zoals Stijn al zei je leert ervan. Dat neem je dus mee voor een volgende keer.
En wij kunnen ervan meeleren :)
Succes man!
Misschien kan je een stuk als soort van inleg daar doen.
dat je bij de brug tot de rand van de body bijv zelfde hout als de toets gebruikt..
Zo verstop je je gaten ;)
Merci voor het medeleven.
Het is even vloeken, maar ja, fietsen leer je ook al vallend, natuurlijk. (allez, ik toch :soinnocent:)
Ik had de hals goed uitgemeten, voordat ik begon te frezen, op de body geklemd. Met een lat langs de 2 kanten een streepje getrokken aan de kont van de gitaar, en daar de afstand tussen het streepje en de middellijn gemeten, en dan telkens de hals positioneren tot de afstand links en rechts van de middellijn even groot is. Zo heb ik het geleerd bij het lijmen van de toets op een klassieke gitaar.
Dus nu maar even gitaardokter aan het spelen en hopen dat alles goed komt.
Foto's van de operatie:
Alles naar links, het lijkt misschien niet zo, omdat de gaten groter waren dan wat ik echt nodig had, omdat alles niet zo goed paste ...:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06743.jpg
Achterkant bedekt, hier komen nu de nieuwe gaten in voor de bodythrough vijzen/tubes/...
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06745.jpg
Morgen de voorkant, maar daar moet ik eerst m'n kop over breken.
Een stuk ebben zou kunnen, maar ik wou de top zo licht mogelijk houden, qua kleur.
s
Misschien kun je een zelf een brug maken á la adamovic:
http://www.adamovic.nl/1B/Basses/SuperNova/SN007/4.jpg
Al dan niet met behoud van de oude brugzadels.
Of mijn favoriet: (hoewel niet geheel passend bij deze bas)
http://www.elderly.com/vintage/items...783_bridge.jpg
Zoiets zelf maken zodat de narigheid bedekt wordt
Ik heb er juist gisteren 1 besteld bij danguitars :)
& 2 lipsticks...
jammer, maar de klant wil persé losse bruggen...
Ik was al aan het denken: never again, maar heb nu een aanvraag gekregen om een 7-snarige, waaier-fret gitaar te bouwen, dus, tja, meer van dat. Ik moet er dus gewoon door.
Maar als het mijn bas zou zijn (en ik denk dat die er wel aan komt) dan ga ik voor eenvoudigheid.
s
Ok, ik heb de handdoek in de ring gegooid, weg met de string through.
Gewone brug van hipshot erop.
En ze komt op een eilandje van purperhart, waarbij de uitdieping nog wat groter moet.
Ook aan de achterkant gaat het ebben weg, hier komt ook een stuk purperhart in, met daarin het logo, in messing, high pollish, zodat het ook op goud lijkt :)
fotootje:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06757.jpg
En dan toch nog iets opbouwends gedaan: de jack ingang:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06754.jpg
hop van de week is ze klaar om te lakken, als alles mee zit...
s
't Is geen schande Stijn.
Je hebt het mooi opgelost en het is en blijft een mooie bas :ok:
Mooi opgelost, ziet er goed uit :ok:
En dan toch nog iets opbouwends gedaan: de jack ingang:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06754.jpg
hop van de week is ze klaar om te lakken, als alles mee zit...
s[/QUOTE]
Kan je aangeven hoe je die jack zo mooi heb ingebouwd:ok:..?gefreesd of geboort of ..?
jj
wow, die jack ingang: da's pure kunst, zooo strak
Een geheimpje van de meester ;) :
Zo'n jack plaat heeft 2 doorsnedes, de plaat die je nu ziet heeft een doorsnede van 25,5 mm (ongeveer, waarschijnlijk is het een afgeleide van inch)
En daaronder zit een korte cilinder met een doorsnede van 22 mm.
Dus eerst een gat geboord met een vleugelboor van 22 mm. Zo recht mogelijk :)
Daarna in een stuk mdf een gat geboord van 26 mm ook met de vleugelboor.
En dan dit stuk mdf d.m.v. 2 latjes die ik voor en achter op de body had geklemd, op de body gemonteerd, goed uitlijnen dat de 22 mm cirkel juist in het midden van de 26 cirkel komt en dan met de bovenfrees 3mm uitgefreesd, beetje schuren en klaar.
Indien nodig trek ik vandaag nog even een fotootje van de opstelling.
s.
Ok, nu de jackingang-gaatje-boren-frezen-inpassen post.
Die jackcilinder ziet er zo uit:
grootste ring is 25,5 mm de cilinder erachter is 22.
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06765.jpg
Ik klem de gitaar in de superdeluxe bankvijs:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06760.jpg
Na het boren van het 22 mm gat, heb ik 2 plankjes uitgelijnd op de body, langs voor en achterkant. (Dit is een na de operatie foto, dus het gefreesde rondje zit er al in ...)
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06761.jpg
Daarop komt de 26mm mal. (de 25 was juist iets te klein, na het uitfrezen in een test plankje, ik heb altijd de indruk dat de freesjes met bovengeleiding te groot uitfrezen, nu dus niet ...)
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06762.jpg
frees is 18 + 3 mm diep.
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06764.jpg
En na de randjes een beetje te hebben geschuurd, krijg je dit:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06759.jpg
s
Ondertussen ook het brug probleem opgelost:
totaal plaatje:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06769.jpg
En aan de achterkant komt een logo ingewerkt in purperhart, zodat die 5 gaten verdwijnen, logo:
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06766.jpg
http://i475.photobucket.com/albums/r...I/DSC06767.jpg
s
Tof logo. Lijkt me niet simpel om dat even uit een plankje hout te halen.
tis in messing gedaan, in hout is het waarschijnlijk wat moeilijker, de breedte is ongeveer 1,5 mm. Het zou gaan, maar tis een geklooi...
s
ik heb 'm ook deze uitgang gebruikt maar de montage kan volgens mij zonder freeswerk:
eerst met 25 of 26 mm speedboor de breedste ronding maken,
dan met een 22 speedboor het gat uitfrezen.
heb je 'm ook precies in passend
Ik was ook aan het twijfelen, maar ik heb te veel slechte uitbreek-ervaringen met vleugel-/speedboren. Misschien omdat het op zo'n half-kopshout vlak is, dat het dan wel meevalt, maar ik heb op zeker gespeeld.
Dus het leek mij een mooi alternatief.
s