Daar is natuurlijk ook wel wat voor te zeggen ;) succes!
Printable View
Dankuwel Koen.
Vanmiddag met de schaaf aan de slag gegaan.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0066.jpg
Het was een hele klus om de kop nog 4mm dunner te schaven, maar nu ben ik wel klaar om die eindelijk op de hals te lijmen. Daarna kan het kopbeleg op zijn plek komen.
Na een nachtje drogen de lijmklemmen verwijdert en het resultaat ziet er goed uit. De kop staat mooi recht op de nek en de verbinding lijkt me goed.
Op aanraden van Stijn (Kenens) heb ik de kop een klein beetje verder naar de body toe geplakt, om dan achteraf wat bij te schaven zodat het een doorlopend vlak wordt. Dat tijdens het lijmen proberen zou toch niet gelukt zijn.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0068.jpg
Het kopbeleg is al op maat van de kop, maar het moet wel nog gebeitst worden.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0069.jpg
Totaalbeeldje met het fretbord er ook op gelegd.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0070.jpg
nice,
zorg er wel voor dat je de headstock niet te vroeg op maat brengt, want door het gelijk frezen/schuren van de bovenkant van de hals, komt de knik naar de headstock een stukje verder te liggen.
Dat ziet er al goed uit.
Ik ga mee met Barno, daarbij zorg dat je ook eerst je trusskanaal freest. Nu heb je nog een mooie geleider. Ik heb wel eens het laatste stukje met de hand moeten doen omdat de geleider tegen de kop kwam (ik had al oren verlijmd) Dat is niet handig.
Suc6 ermee. Ik denk dat dat wel helemaal goed gaat komen.
:lp:
Voor ik ook maar iets zaag of lijm zoek ik eerst uit of wat ik van plan ben klopt, en dan vraag ik het nog eens na bij Koen Cassiers of Stijn Kenens. Beiden hebben me al goed geholpen. En jullie hier op het forum zijn ook een geweldige bron van kennis.
Wat ik nu ging doen is het kopbeleg beitsen, de overschot aan de lijmnaad wegwerken (die knik komt dan idd verder te liggen) en dan eens meten tot waar mijn toetsenbord komt. Als ik dat weet kan ik mijn kopbeleg op de goeie plek plakken, net als de hiel die wat verdikt moet worden met een blokje. Daarna zie ik wel verder wanneer het tijd is om de kop uit te frezen.
Zoals Koen zei: eerst constructief en dan pas decoratief.
Dat mag je, maar die schaaf lag maar even zo voor de foto ;)
Koen (die je trouwens de groeten doet) legt die altijd op z'n zij. Ik was bij hem om dat schaafwerk te doen. Zelf heb ik geen schaaf en voor die paar keer dat ik ze nodig heb wou ik er geen aankopen. In ruil help ik hem dan ook met elektronica.
nog erger, zo met andermans spullen omgaan ;)
Doe maar de groeten terug!
Tussen het inpakken voor Pukkelpop door:
Kopbeleg gebeitst en de hiel aan de hals geplakt. Begint bij de 12e fret en eindigt iets voorbij de 22e. Mocht ik de toets nog wat moeten opschuiven is er zeker geen probleem dat de hiel te kort komt, hij loopt ver genoeg.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0071.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0072.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Photo-0073.jpg
Het begint zo stilaan vorm te krijgen. Vanmiddag langs Stijn Kenens gegaan en hij heeft me weer erg goed vooruitgeholpen.
Eerst heeft hij het bindingskanaal gefreesd, bij deze is hij vereeuwigd op het forum.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0015.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0016.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0017.jpg
Na veel nadenken en meten bij m'n G&L hebben we dan de nek afgetekend.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0018.jpg
Nog wat meer denken en meten en dan was het tijd om de tenon onder een hoek van 4,4° te zagen met zo'n junglemes.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0019.jpg
En dan was dit het resultaat.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0020.jpg
Ik heb hier en daar wat liggen schaven en beitelen onder het wakend oog van de meester. Best leuk werken zo, wetende dat hij me op mijn fouten wijst en alles perfectioneert. Het was dus weer een aangename middag en ik heb veel bijgeleerd. Maandag meer van dat wanneer ik de nek ga shapen ...
De Vie bass heb ik van dichtbij kunnen aanschouwen en dat is ook een echt juweeltje.
Mooi die samenwerking.
Leuk om de Meester zelf aan het werk te zien :D
De meester, hahaha ...
Man, man, man, zo'n nekverbinding bij een lespaul, dat is toch even nadenken hoor ...
Je hebt het plan, dus je kan alles namaken zoals het moet, maar wat moet er eerst ...
Nee dan is iets van fender echt wel kinderspel... :)
Vind het wel grappig om gereedschap en het atelier in een ander topic te zien.
Dat junglemes heet een trekzaag, valoosj ;)
s
Mooie samenwerking! Stijn, let er een beetje op hoe ons valoosjke zijn beitels weglegt want dit kan niet hoor!
haha, hij is nog jong hé :)
Ik ben zelf heel voorzichtig met snij gereedschap als ik het opzij leg.
Ik zal hem maandag eerst eens wat beitels doen slijpen en afwetten, dan zal het respect wel komen.
Want het doet toch raar om ander volk met je gereedschap te laten werken.
s
stijn, dat bindingskanaal frezen, hoe doe je dat? monteer je een geleider op de freesvoet, zo te zien?
Ik heb die stangen van de langsgeleider door de voet gestoken. De langsgeleider zelf gebruik ik niet, maar ik monteer links en rechts 2 blokken zodat de frees nergens naar toe kan, enkel voor en achteruit.
Dat wil wel zeggen dat de zijkanten van de hals-blank wel perfect evenwijdig moeten zijn. (lang leve de schaafbank)
Het enigste is uitkijken voor de uitloop aan de kop, omdat je wel eens kan kantelen, maar uiteindelijk hebben we op veilig gespeeld, en het nadien nog wat weggestoken.
Ik vertrek sebiet naar t atelier, want hier met die dakwerkers is er toch niet te werken. K zal wat fotootjes maken voor in het grote tooltopic.
s
Er is net plek genoeg voor de kop. We hebben dit zo gedaan omdat er aan de achterkant van het halshout een schuine zijde is.
Vandaag was de kop aan de beurt. Met een figuurzaagje heb ik de kop ruw uitgezaagd. Op de foto ben ik inderdaad over de lijn gegaan, maar de lijn was dan ook niet perfect afgetekend. Nu staat de uiteindelijke lijn erop en past alles nog.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0021.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0022.jpg
Zoals je kan zien is het nog niet af. Met een figuurzaag werken is moeilijker dan ik dacht, zeker in dit harde hout. Maandag zie ik wel hoe het verder moet.
Wederom een middagje bij Stijn gaan werken. Deze keer was de tenon aan de beurt. Eerst een mal gemaakt, aan de hand daarvan de body ingefreesd. Maar zoals Hilko ons allen gisteren geleerd heeft: eerst voorboren!
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0024.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0025.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0026.jpg
Daarna heb ik met de mal nog bijgefreesd, maar het ging nog niet diep genoeg. Verder moet ik eerst wat meer info hebben over tenons voor ik verder kan. Stijn wist het ook niet meteen, dus voor we daaraan verder werken ga ik hier wat rondneuzen.
De kop is ook in vorm gekomen, ik heb het groffe werk gedaan en dan heeft Stijn even geholpen.
http://i297.photobucket.com/albums/m...l/DSC02187.jpg
Met behulp van een speciale freeskop van Stewmac is dan ook de hals op dikte gezet. Eerst wat blokjes eronder geplakt om zo het verloop goed te krijgen.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0029.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0030.jpg
En dat was het voor vandaag. Vanaf nu is het vooral bijschaven tot alles goed is. Carven is nog het grootste werkje nu.
Heee, de Safe-T-Planer! Die heb ik ook, en ik begin er steeds meer lol in te krijgen! :D
Om dieper te frezen moet je eerst de tenon perfect maken qua vorm, en dan zonder mal verder frezen (de al uitgefreesde tenon wordt dan de mal).
Dat weet ik wel, maar het ging ons gisteren om de hoek die erin moet komen. Die 4,4° maakt het ons even moeilijk. Stijn dacht er eerst aan om de body aan de tenon onder die hoek te zetten, maar dan verpest het mijn carve waarschijnlijk. We moeten dus gewoon nog uitzoeken hoe we de bodem van de tenon goed krijgen zodat de nek onder de juiste hoek komt.
Ik dacht eerst aan een langere frees, die is ook nog handig voor andere dingen, maar het probleem is dat origineel de tenon onderkant schuin afloopt, evenwijdig met de toets. Ok, dat hoeft niet natuurlijk, een idee dat broeit bij mij: als je hem gewoon recht infreest, dan heb je nog wat meer lijmoppervlakte waar de tenon onder de element holte zit. Dan hoef je uiteindelijk enkel maar de holte aan te passen, of de onderkant van de tenon om zo de hals op de juiste hoogte te krijgen. We hebben reeds de schoudering van de hiel die op 4,4 (4,5) graden is gezaagd en afgewerkt.
En even een fotootje waardoor blijkt dat valoosj ook aan z'n gitaar werkt:
grote jongens met kleine machines:
http://i475.photobucket.com/albums/r...s/DSC06862.jpg
:seriousf:
s
Ik merk dat jullie nog al worstelen met die halshoek. In een redelijk recente thread van Barno heb ik wat reacties geplaatst over dit zelfde probleem, neckpocket en de tenon met een halshoek (voor een set-neck constructie). Jullie probleem is met deze methode op te lossen, kijk maar eens of je er wat mee kan bij dit Les Paul project.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=126314&page=2 (zie reactie #14)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...=126314&page=3 (zie reactie #25)
Gr.
Gerard
Ipv de tenon in de body onder een hoek te zetten, doe jij dat met de tenon aan de nek. Dat lijkt mij een makkelijkere oplossing dan het in de body te doen waar er minder werkruimte is.
Met behulp van een topografisch plannetje lijnen uitgezet voor het carven. Aan de hand hiervan ga ik op diepte boren. Als je goed kijkt zie je de uiteindelijke dieptes staan, maar daar blijf ik nog 2mm vandaan, want zo perfect zijn de lijnen ook weer niet.
http://i297.photobucket.com/albums/m...l/DSC02188.jpg
Wegens een ferme blein de werkzaamheden moeten staken voor momenteel, maar er zijn toch al weer wat grammetjes hout van de top af!
Geboord tot op de lijn van 12mm en ik ben bezig met de bruggen tussen de boorgaten weg te steken.
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0031.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0032.jpg
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0033.jpg
dat zijn heel wat gaatjes. Ik doe dat werk met de bovenfrees, dat gaat heel wat vlugger (maar wel is tricky-er)
:DCitaat:
I read the news today oh boy
Four thousand holes in Blackburn, Lancashire
And though the holes were rather small
They had to count them all
Now they know how many holes it takes to fill the Albert Hall.
I'd love to turn you on.
Valoosj, jij moet wel een zeer geduldig mens zijn. Mijn respect :ok:
Het duurde wel even, maar ik doe het liever rustiger en veiliger (zowel voor de gitaar als voor mezelf). Bij de tenon blijf ik ook nog uit de buurt tot dat die afgewerkt is en klaar om te lijmen.
Te gek ziet er goed uit man! ben benieuwd naar het eind resultaat!
Ooh spannend al die gaatje. Wat een werk zeg. Ik ben benieuwd.
Zelf heb ik het nog nooit zo gedaan.
Keep it up!
Het is mij aangeraden door Koen, die op Ilsa zijn kennis 3 jaar is gaan bijschaven.
Ondertussen veel nagedacht over de tenon en na wat meten aan de slag gegaan met de frees. Volgens mijn hoogtelijnen is de top 14mm dik aan het einde van de tenon. Ik heb de tenon op 26mm diepte (mahonie) gefreesd, dus in totaal zou er zo'n 40mm dikte moeten zitten aan het einde van de tenon (aan de hals). In de body loopt het vlak, dus aan de hals moet het afgeschuind worden en is het tegen de schouder van de hals nog zo'n 35mm dik. Lijkt me wel genoeg. Indien nodig kan ik nog dieper frezen in de body om meer over te laten van het halshout. Wat denken jullie?
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0037.jpg
En een eerste samenkomst van body en nek!
http://i297.photobucket.com/albums/m...Fotos-0036.jpg
Qua dikte van hout lijkt het me uitstekend te doen allemaal. Vooral van belang dat je uiteindelijk binnen goede afstelgrenzen van de brug komt en dat de top mooi langs de hals/toets aansluit.
Ik zit het allemaal met genoegen te volgen :ok:
Om de tenon nu te zagen moet ik toch weer naar Stijn, dus ik zal het met hem nog wel eens allemaal nameten, maar ik denk (lees: hoop) dat het zo klopt. Volgens mijn berekeningen en het werk dat we al gedaan hebben aan de schouder zou de hals onder de hoek van 4,4° moeten staan.
Hier nog een eerste blik op een 'gitaar'.
http://i297.photobucket.com/albums/m...ul/preview.jpg
Ken je dat stewmac-plan? Daar is het maar 3,5 graden. Maar bij voldoende topdikte zou het niet moeten uitmaken.
Ik heb dat soort dingen steeds definitief bepaald door de hals in de body te steken en de toets erop te leggen (indien nog los) en dan een rechte lat over de toets te leggen. Til die bij de brug zoveel op als de snaren boven de toets moeten zweven en je zit heel dicht in de buurt van de uiteindelijke hoogte van de brugzadels.