Oorspronkelijk geplaatst door
vulvasonic
Waarom kan dat niet? Kijk, ik ben heus niet achterlijk, maar ik ben in de eerste plaats gewoon een eenvoudige gitarist, niets meer en niets minder. Ik probeer wat dingetjes uit en ik laat mijn oren beslissen wat goed is en wat niet. Als ik weet dat er meerdere oplossingen zijn om iets aan te sluiten (en gelukkig ben ik nog niet zo achterlijk om dat te weten), dan ga ik proberen wat het beste werkt en vooral wat het beste klinkt. Zo kan ik de Pedaltone op meerdere manieren aansluiten. Ik heb ervoor gekozen om de gewone outputs te gebruiken en die naar de input van mijn ouwe AC30 te sturen. Ik heb gemerkt dat ik op die manier de karakteristieken van zowel de Koch als de Vox naar smaak kan blenden en dat bevalt me enorm goed. Als ik veel meer de nadruk had willen leggen op de typische Koch sound, dan had ik de Pedaltone waarschijnlijk rechtstreeks over de eindtrap van de AC30CC gegooid. Ik kan het zooitje ook nog rechtstreeks over de PA flikkeren. Ik heb het allemaal geprobeerd, maar uiteindelijk zijn het de oren die beslissen.
Voor wat betreft de delay, vroeger gebruikte ik de delay vrijwel altijd achteraan de effectketen. Soms zette ik daar nog een wah wah achter (schijnt volgens sommige mensen ook niet te mogen). Die delay had ik destijds ook in de effectsloop kunnen zetten, maar dat vond ik nogal onpraktisch. In dat geval verkoos ik het praktische voor het beste. Maar sinds ik de Pedaltone heb heb ik amper hoeven twijfelen. De delay klinkt het best als ik 'm in de effectsloop zet. In dit geval ZOU het niet veel mogen uitmaken, daar ik het hele signaal uiteindelijk tóch in de input van mijn ouwe Vox gooi. Maar het klinkt helderder, dus doe ik het zo. En inderdaad, waaróm dat in dit geval zo uitpakt weet ik niet, maar dat boeit me niet zo.
Van de SHO kloon WIST ik dat ie het signaal flink opschoont. Daar heb ik 'm ook voor gekocht. En het is één van de allerbeste uitgaves geweest die ik ooit gedaan heb. Maar ik weet inderdaad niet waarom dat zo werkt. Ik heb pas recentelijk iets daarover gelezen. Vandaar dat ik weet dat het iets met het bufferen van het signaal te maken heeft. Gedoe met hoge of lage impedanties. Het fijne weet ik er nog niet van. Het is allemaal machtig interessant, maar ik heb het pedaal niet gekocht omdat ie zo interessant is. Ik heb 'm gekocht omdat ie doet wat ik wilde dat ie moest doen. En dat doet ie verrekte goed. En daarom gebruik ik 'm.
Voor wie daar in geïnteresseerd is, het hele signaal gaat vanuit de effectenbak ik mijn ouwe Vox AC30. En dát signaal stuur ik weer door naar de nieuwe AC30CC, die op zijn beurt een 4x12 Marshall kast op z'n kloten geeft. Je kunt je afvragen waarom ik dat doe, maar ik heb daar gewoon mee zitten experimenteren in de studio en dit klinkt gewoon het best (met de spullen die ik heb). Ik heb zelfs nog een blauwe maandag met een delay zitten kloten, die een ieniemienie vertraging gaf tussen de 2 Voxen. Klinkt megavet! Helaas was het voor strak slaggitaarwerk minder geschikt, dus ik heb 'm er tussenuit gehaald, maar voor solo's vond ik het super. Ik gebruik het niet om puur praktische redenen. Ik zou een looper nodig hebben om het ding tegelijk met meerdere effecten aan of uit te kunnen zetten. Bovendien was het een hoop gedoe met extra snoeren en zo (vermoeiend allemaal). Feit is dat ik dingetjes test om tot een zo goed en zo praktisch mogelijk resultaat te komen. Het gevolg hiervan is wel dat ik al ruim 18 jaar meer dan tevreden ben met mijn geluid en dat dit alleen maar beter is geworden sinds de laatste 8. :)
Ik heb die EHX effecten gekocht in een periode dat er geen compacte versies van bestonden. Ja, de medium formaat dingetjes kwamen nét op de markt en die hadden absoluut mijn aandacht, maar ik las overal dat het toch niet 'the real deal' was. En soms moet je maar gewoon iets van een ander aannemen. :D
Inmiddels denkt men er heel anders over, waardoor ik idd de behoefte krijg om ze zelf eens goed te testen. En als ze goed (genoeg) zijn is zou dat voor mij idd een reden zijn om de pedalen te wisselen.
Nu moet ik erbij zeggen dat ik een soort haat-liefde verhouding heb voor EHX. Het zijn allemaal enorme tonesuckers, maar ze zijn wel uniek. Daarom was ik ook zo blij met de SHO.
Ik ga waarschijnlijk toch voor twee handzame bakkies. Eén met de Pedaltone en de delay en één met de rest. Dat moet goed genoeg kunnen in twee compacte behuizingen. Nu eerst mijn versterkers maar eens aan de praat zien te krijgen, anders moet ik de Pedaltone en alles wat er in en voor zit direct naar het PA uitsturen en terug laten komen via de monitors. En daar wordt niemand vrolijk van.
Trouwens, ook dát is een voordeel van het in de FX loop zetten van de delay (sorry, beetje flauw). :D