Heerlijk forum dit. Brunetti en Diezel zijn zooi. (en Sunn en Park is fantastisch)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Printable View
Heerlijk forum dit. Brunetti en Diezel zijn zooi. (en Sunn en Park is fantastisch)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als Jannes... Sorry, guitarkid2 het geen 'waan van de dag' vindt, dan zou ik gaan voor een Bugera. Goei spul man.:hide: Jannest, goed bedoelde tip; je vervalt weer in je ouwe rol.
Euj, helemaal niks mis met een Bad Monkey ja...:sneaky:
Omdat Mojo en Jimi gequadripuleerd met groene tape meer dan recht onevenredig overgeharmonseerde belletjes aan boventonen produceert in een plexi dan als een 50watt jcm 800 met greenbacks in een Di box met een condensatormicrofoon gebalanceerde input.
En daarom is clapton beter dan god toennie nog met angus young liedjes naar de devil shoutte zoals van halen dat pleegde te doen op het album "reign in blood" mits achterstevoren afgespeeld op een 5051 bandrecorder op stroom uit een kolencentrale.
En dat hoor je gewoon!
Dat is natuurlijk onzin. Er zijn genoeg oude versterkers van andere merken (Hiwatt, Vox, Orange/Matamp, Sound City, Gibson, Mesa Boogie) en er wordt tegenwoordig ook van alles gebouwd (Matchless, Bad Cat, Two Rock, Hook, Kool & Elfring) waar je mee voor de dag kunt komen. Zit je in metal muziek dan zijn er nog weer andere merken waar je naar kunt kijken.
20 watt, 50 watt, 100 watt: het zegt op zich niet zo veel. Het hangt er ook sterk vanaf wat je wilt doen en wat voor versterker (klankkleur, breakup karakter, headroom) je gebruikt. Wil je een versterker alleen maar gebruiken als platform voor je pedalen en haal je alle vervorming uit je (buizen)overdrive pedaal dan kun je met een 50 of 100 watt versterker in veel gevallen nog best een eind komen. Je hebt dan immers heel veel headroom tot je beschikking. Wil je de vervorming uit je versterker halen dan is het doorgaans beter om minder vermogen te gebruiken zodat je de amp hard kunt zetten. Speel je metal (scooped sound) dan gebruik je veel bas en weinig midden tonen. Laag vraagt meer vermogen om te versterken en de scooped sound is moeilijker te horen in een mix dus kun je met meer vermogen uit de voeten (heb je ook nodig om drummer en bassist bij te houden). Speel je met de AC/DC sound (Marshall met veel mids) dan is het een ander verhaal. Speakers maken ook weer uit: gebruik je een moderne kast met speakers met veel vermogen dan geven ze veel volume. Het handigste is om gewoon een paar versterkers en kasten te hebben, dan ben je flexibel.
Ah, dat geeft mooi de gelegenheid even de betweter uit te hangen:cooler:. De luidspreker maakt veel verschil wat herrie/decibellen betreft. Kan zomaar zijn dat een 20W versterker met een efficiente speaker luider klinkt dan een 100W met een klassieke speakerkast.
Volgens mij zijn Fender en Vox de oorspronkelijke smaakjes waar op verder geborduurd is. Marshall's JTM45 afgekeken van Fender's Bassman, en Hiwatt geinspireerd door een cleane Fender. Matchless versterkers zijn een ode aan Vox, schaamteloos mooi en goed gekopieerd, en Soldano duidelijk Marshall georienteerd. Prachtige kruisbestuivingen. :hippie:
Ja, het is een ingewikkeld verhaal en dat maakt het nou juist zo leuk he. Maar ik zie een hoop een dingen waarbij ik denk, ok.. .zou ik anders doen.
Ik stond gisteren in de Melkweg, Princeton mee. Het idee is dat je dan een beetje gas kan geven met een booster zodat de oversturing door de amp gedaan wordt (wat veel en veel beter klinkt dan WELK pedaal dan ook voor het geluid waar ik mee speel) Er speelt een gitarist over mijn amp die een overdrive intrapt. Kolere, zegt ie, wat gaat ie hard. Wat ie dus doet is de AMP lager zetten en zijn drive HOGER. Ik snap de denkwijze maar wat ie nu doet is de amp oversturing inwisselen voor een pedaal oversturing waarmee hij ook nog eens de dynamiek beperkt omdat ie de totale range nu in tweeën verdeelt.
Dat verhaal gaat natuurlijk enkel op voor de old school sounds, pedalboards en channel switch amps werken juist met harde stappen.
Ik kan me er iets bij voorstellen pepe.
Een ibanez tubescreamer over een volledig cleane versterker klinkt naar mijn mening nergens naar; de versterker net niet meer clean en dat over de zeik douwen met de tubescreamer klinkt vele malen beter, vind ik.
Het probleem met die ts'n zijn, ze zijn gevoiced voor een overstuurde sound. Als je dan je gitaarvolume terug draait schoont het op maar je zit nog steeds met die voicing.
Een drive pedaal dat door input signaal zijn voicing verandert, dat zou vrij logisch en ideaal zijn maar helaas, die pedaaltjes bestaan niet.
De oude germanium booster komt nog het meest in de buurt met die zijn grillig en onvoorspelbaar, als je ook maar iets verandert aan de parameters er voor en achter kan die daar extreem op reageren.
Een ts over een al flink over z'n nek gaande high gain versterker met minimaal een 4x12 er onder vind ik nog steeds een onverslaanbare combo (sorry, stack). Het laag blubbert niet meer, maar genoeg punch om je broekspijpen te doen wapperen, de compressie is bijzonder fijn zonder alle dynamiek weg te halen en je leads beginnen aan alle kanten te zingen. Ik heb echt van alles geprobeerd als booster voor een oversturende versterker, maar ik blijf elke keer uitkomen op die good ol' tubescreamer. Het is ook juist dat mid, waar veel anti-tubescreamer gitaristen over vallen, wat ik nu juist zo waardeer. Het klinkt zo stand-alone een beetje als een Fries die door z'n neus praat, maar in bandverband is het nu juist net dat gedeelte in het mid wat je lekker door de mix laat prikken, al draai je al je hoog er bij wijze van uit. Allemaal smaakgebonden en zo, maar ik blijf voorlopig bij d'n tubescreamer.
Ik ben geen fan van de oversturing van pedalen en zeker niet van Boss (op de OD-3 na)
Al die pedaal vergelijkingen gaan uit van pedalen onderling, je zou ze moeten vergelijken met de amp oversturing. Boosters en drives voor een clippende amp reviewen zegt ook enkel iets over de amp.
Maar ach, ik snap wel dat je als fabrikant je beste beentje voor zet en als kritisch consumentje probeer je er doorheen te luisteren. Als mijn vriendin een jurkje bestelt snap ik ook wel dat dat model er straks niet in loopt.
Die tube screamer werkt in DIE situatie gewoon goed natuurlijk, de mids boosten en hoog en laag afkappen, het kruipt in het geluid. Ik vind het een vreselijk ding, het maakt van mijn amp een neuzig transistor bakkie maar hoe meer overdrive de amp zelf genereert hoe onzichtbaarder hij wordt.
Ja, dat klopt zo ongeveer, maar de latere Fenders (Black Face, Silverface) zijn natuurlijk wel anders dan de Tweed waar de JTM45 op gebaseerd is (bovendien zijn Marshalls sinds de jtm ook verder ontwikkeld). Hiwatt weet ik niet. Het is wel echt een heel andere amp dan een Fender natuurlijk (el34's enzovoorts). Wat je verder zegt over Matchless en Soldano klopt natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede amps zijn.
Er is echt meer dan Fender, Marshall en Vox onder de zon hoor.
Ik gok dat er meer gitaristen op een Peavey Stairway to heaven geblèrd hebben dan op Fenders en Marshalls bij elkaar.
Al die merken die hun eigen recept hebben van de pre Fender CBS charts... de Danelectro's, Silvertones, Premier, Gibson, Ampeg, Orange, Sunn... Mijn Evil Robot is bijvoorbeeld gebaseerd op een Magnatone.
Als Hendrix op zijn Sound City en de Fab 4's op Wem hadden gespeeld dan had het amp landschap er zo maar heel anders uit kunnen zien.
Vox was eind zeventig redelijk afgeschreven. Het is dat Simpson die dingen voor zijn lol importeerde en daar zijn eigen draai aan gaf en een Japanse firma daar brood in zag.
Precies! En als iemand nou mijn leuke Mesa Rocket Reverb koopt, kan ik een head gaan kopen. ;)
Ja, absoluut. Er zijn veel (oude) amps met een eigen karakter (ook nog Supro en Selmer schieten me te binnen naast wat je allemaal opnoemt). Wel is het zo dat je met Marshall en (latere niet tweed) Fender twee kanten van het klankspectrum hebt (scooped en mid) en dat veel andere amps daar dan min of meer tussen in zitten (of zoiets).
Toch wel een goeie tip zo te zien, die Brunetti. Zeker weer de nodige pagina's gevuld met nutteloze info en discussie. Volgens mij komt het er op neer wat je zelf een have sound vind die je zoekt. Als een combo van de aldi de sound is die je zoekt, is het voor jou een goede versterker.
Meen je dat nu serieus? Ik bedoel de SF Fenders (Tweeds is ander verhaal). Roland JC is idd nog veel extremer, maar die associeer ik sowieso met hele enge jaren 80 muziek. Ik bedoel met "scooped" ook vooral de SF Fender ten opzichte van het geluid van een Marshall of Fender Tweed.
Ik hoor die term natuurlijk wel vaker bij YToepers maar scooped gaat uit van een rechte weergave, dat is toch geen relatief verhaal? Want ja, een Roland JC is scooped vergeleken een Music Man en die is op zijn beurt weer scooped vergeleken een blackface. Of wissel de Jensen met de Celestion blue, dan ben ik wel benieuwd of je deluxe nog stees meer scooped is dan je AC 15?
Maar het is waar, Leo heeft vanaf het begin zijn versterkers meer hifi willen maken zoals Bill Lawrence zijn pickups hifi wilde maken. Als je hem een tube screamer zou hebben gegeven zou je hem "scooped" terug krijgen: it was broken, I fixed it.
Er zijn natuurlijk meer verschillen, maar het ging even over de vraag "zijn er meer versterkers dan alleen Marshall en Fender". Daarvan zei ik: ja, maar je hebt met een SF Fender en een Marshall wel twee totaal andere klankkleuren (qua toonregeling, maar andere aspecten zijn natuurlijk ook wel belangrijk) te pakken en veel andere amps zitten daar tussenin (maar ook weer niet alle andere versterkers).
Dat is waar. Waar het mij om gaat is dat bij de BF en SF Fenders (in mijn optiek) de middentonen veel minder prominent aanwezig zijn dan in de Tweeds (en Marshalls) en dat deze amps mede daarom wat "cleaner" klinken (de term "clean" vind ik dan weer heel problematisch, en dat woordje hoor je ook heel veel: "clean". gebruik het woord zelf ook hoor, daar niet van, maar als je kijkt welke geluidsgolven er uit zo'n SF Fender komen dan is ie beslist niet "clean")
Als de bediening er uit ziet als de cockpit van een DC 10 en het Triple Dark Terror Cruscher heet dan heb ik wel een idee of het wel of geen cleane scooped amp is.
Single of channel switcher, NFB of Baxandall/Fender tonestack, dat soort dingen zeggen me wat meer over wat ik kan verwachten dan populaire omschrijvingen als clean platform of Britse EL84 amp.
Orange? Niet bepaald gescooped.