Ah, dat geeft mooi de gelegenheid even de betweter uit te hangen. De luidspreker maakt veel verschil wat herrie/decibellen betreft. Kan zomaar zijn dat een 20W versterker met een efficiente speaker luider klinkt dan een 100W met een klassieke speakerkast.
Volgens mij zijn Fender en Vox de oorspronkelijke smaakjes waar op verder geborduurd is. Marshall's JTM45 afgekeken van Fender's Bassman, en Hiwatt geinspireerd door een cleane Fender. Matchless versterkers zijn een ode aan Vox, schaamteloos mooi en goed gekopieerd, en Soldano duidelijk Marshall georienteerd. Prachtige kruisbestuivingen.![]()
Laatst gewijzigd door tmms; 14 mei 2017 om 13:24
Ja, het is een ingewikkeld verhaal en dat maakt het nou juist zo leuk he. Maar ik zie een hoop een dingen waarbij ik denk, ok.. .zou ik anders doen.
Ik stond gisteren in de Melkweg, Princeton mee. Het idee is dat je dan een beetje gas kan geven met een booster zodat de oversturing door de amp gedaan wordt (wat veel en veel beter klinkt dan WELK pedaal dan ook voor het geluid waar ik mee speel) Er speelt een gitarist over mijn amp die een overdrive intrapt. Kolere, zegt ie, wat gaat ie hard. Wat ie dus doet is de AMP lager zetten en zijn drive HOGER. Ik snap de denkwijze maar wat ie nu doet is de amp oversturing inwisselen voor een pedaal oversturing waarmee hij ook nog eens de dynamiek beperkt omdat ie de totale range nu in tweeën verdeelt.
Dat verhaal gaat natuurlijk enkel op voor de old school sounds, pedalboards en channel switch amps werken juist met harde stappen.
Laatst gewijzigd door Pepe; 14 mei 2017 om 13:36
Ik kan me er iets bij voorstellen pepe.
Een ibanez tubescreamer over een volledig cleane versterker klinkt naar mijn mening nergens naar; de versterker net niet meer clean en dat over de zeik douwen met de tubescreamer klinkt vele malen beter, vind ik.
Het probleem met die ts'n zijn, ze zijn gevoiced voor een overstuurde sound. Als je dan je gitaarvolume terug draait schoont het op maar je zit nog steeds met die voicing.
Een drive pedaal dat door input signaal zijn voicing verandert, dat zou vrij logisch en ideaal zijn maar helaas, die pedaaltjes bestaan niet.
De oude germanium booster komt nog het meest in de buurt met die zijn grillig en onvoorspelbaar, als je ook maar iets verandert aan de parameters er voor en achter kan die daar extreem op reageren.
Laatst gewijzigd door Pepe; 14 mei 2017 om 14:02
Een ts over een al flink over z'n nek gaande high gain versterker met minimaal een 4x12 er onder vind ik nog steeds een onverslaanbare combo (sorry, stack). Het laag blubbert niet meer, maar genoeg punch om je broekspijpen te doen wapperen, de compressie is bijzonder fijn zonder alle dynamiek weg te halen en je leads beginnen aan alle kanten te zingen. Ik heb echt van alles geprobeerd als booster voor een oversturende versterker, maar ik blijf elke keer uitkomen op die good ol' tubescreamer. Het is ook juist dat mid, waar veel anti-tubescreamer gitaristen over vallen, wat ik nu juist zo waardeer. Het klinkt zo stand-alone een beetje als een Fries die door z'n neus praat, maar in bandverband is het nu juist net dat gedeelte in het mid wat je lekker door de mix laat prikken, al draai je al je hoog er bij wijze van uit. Allemaal smaakgebonden en zo, maar ik blijf voorlopig bij d'n tubescreamer.
Ik ben geen fan van de oversturing van pedalen en zeker niet van Boss (op de OD-3 na)
Al die pedaal vergelijkingen gaan uit van pedalen onderling, je zou ze moeten vergelijken met de amp oversturing. Boosters en drives voor een clippende amp reviewen zegt ook enkel iets over de amp.
Maar ach, ik snap wel dat je als fabrikant je beste beentje voor zet en als kritisch consumentje probeer je er doorheen te luisteren. Als mijn vriendin een jurkje bestelt snap ik ook wel dat dat model er straks niet in loopt.
Die tube screamer werkt in DIE situatie gewoon goed natuurlijk, de mids boosten en hoog en laag afkappen, het kruipt in het geluid. Ik vind het een vreselijk ding, het maakt van mijn amp een neuzig transistor bakkie maar hoe meer overdrive de amp zelf genereert hoe onzichtbaarder hij wordt.
Laatst gewijzigd door Pepe; 14 mei 2017 om 14:59
Ja, dat klopt zo ongeveer, maar de latere Fenders (Black Face, Silverface) zijn natuurlijk wel anders dan de Tweed waar de JTM45 op gebaseerd is (bovendien zijn Marshalls sinds de jtm ook verder ontwikkeld). Hiwatt weet ik niet. Het is wel echt een heel andere amp dan een Fender natuurlijk (el34's enzovoorts). Wat je verder zegt over Matchless en Soldano klopt natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede amps zijn.
Favorieten/bladwijzers