Schematic van de DeVille zegt 1W, in mijn Blues Deluxe zit ook 1W op die plek. 2W is goed voor de gemoedsrust, geeft meer marge. Het valt uit te rekenen natuurlijk.
Heb je Carbon film of composite?
Printable View
Ik denk carbon film, maar ik weet niet zeker of ze 1 watt zijn. Zou ook weleens een half watt kunnen zijn. Laat ik het maar niet doen 😉. Ik heb wel die 330 ohm vierkante witte, maar net te laag in de ohms.
Bestel maar een paartje 470/2W, weet je zeker dat je goed zit.
Lars, natuurlijk geloof ik je op je woord dat de vorige eigenaar aan de g2 weerstanden heeft gesleuteld maar.
In post 23 heb je het voor het eerst over deze weerstanden, je ben daar heel stellig over 100k, kon je ze toen nog wel identificeren?
Het ding kan onmogelijk gewerkt hebben met 100k vandaar mijn vermoeden dat ze gewoon 470 zijn geweest en nu hopeloos verlopen naar ongeveer 100k. Welke partyprutser zet daar nou bewust 100k in?
Paar post terug zei je dat je wel 330 hebt. Dat kan ook hoor, hoef je niet te wachten tot je die 470 ontvangt. Je kan ze zelfs helemaal doorverbinden maar dan mag je de buis niet te ver uitsturen.
Ik heb vanochtend nog een langsgelopen en die 330 ohm weerstanden geplaatst. De rest van de weerstanden lijkt te kloppen. Mijn waarde voor die NFB weerstand is wat lager dan in de mod van little jay.
Hij lijkt wat warmer en voller te klinken, echt veel harder heb ik niet het idee. Maar wellicht is dit ook het eindvermogen (er zit nu een 5751 in V1 en een AT7 in V3). Ik heb gelijk nog een keer die bias meting gedaan en krijg hem nu ook ingesteld op 36mA. Dus dat probleem lijkt nu ook verholpen te zijn.
Kan ik nog iets doormeten voor wat betreft dat eindvermogen?
Heb je een NFB weerstand van nog lager dan 820 ohm? Ik heb dat nog nooit geprobeerd maar in theorie is de negatieve feedback een signaal in tegenfase (om de bijgeluiden en ruis op te heffen). Zou je daar helemaal geen weerstand plaatsen dan wordt denk ik in principe het signaal gereduceerd tot 0 en doet de versterker niks meer, omdat de sinussen elkaar uitdoven zo redeneer ik. Volgens mij is 820 ohm zo’n beetje de laagste waarde die Leo Fender nog praktisch vond. Ik kan me voorstellen dat als je nog lager gaat dat dan de versterker wel heel erg tam en braaf gaat klinken en misschien wel vermogen en volume verliest (of in ieder geval die indruk wekt). Ik zou niet lager gaan dan 820 ohm. Heb ik ook nog nooit gezien in een versterker. Bedenk dat heel veel versterkers het zonder NFB doen (weerstand oneindig hoog zeg maar). Als je van een wat rockeriger geluid houdt is 1K5 of nog hoger denk ik veel beter. De 820 ohm doe ik juist omdat ik van een beschaafd jazzy soundje hou.....
Dat is een mooi bericht! Ik wacht even op die weerstand waardoor ik de bias adapter wat safer kan maken. En de bias kan fine tunen. Moet ik hem een tijd laten aanstaan en wat spelen om de bias goed te krijgen.