http://www.orangeamps.com/dynimages/..._jackplate.jpg
Dit is de jackplate van mijn Orange cab. Als ik alleen de linker ingang gebruik moet mijn versterker dan op 8 of 16 ohm staan?
Printable View
http://www.orangeamps.com/dynimages/..._jackplate.jpg
Dit is de jackplate van mijn Orange cab. Als ik alleen de linker ingang gebruik moet mijn versterker dan op 8 of 16 ohm staan?
Denk dat ik mijn vraag het beste hier kan posten:
Heb het topic zo goed als doorgelezen, en snap het allemaal met met serie en parallel.
Echter: ik heb een eigen cab gemaakt: 2x12". 2 Eminence legend speakers van 8 ohm. Nu kan ik ze parallel aansluiten, plussen en minnen aan elkaar, kan krijg ik een 4 ohm cabinet. Ook in serie, maar dan krijg ik een 16 ohm cabinet.
Is er qua klank nou nog verschil? Op 4 of 16 ohm? Zo ja, wat zijn de verschillen? Of is dit per amp/cab/eigen smaak verschillend.
Uiteraard is dit subjectief, maar misschien kan iemand objectief uitleggen wat de verschillen zijn?
Bvd
Voor zover ik kan vinden heeft de blues junior maar 1 speakeraansluiting! Als je een extern cabinet aan wilt sluiten moet je dus sowieso de interne afkoppelen. Vervolgens is het een kwestie van weer een 8 ohm cabinet er op aan sluiten. Niet hoger en vooral niet lager.
stel, ik heb twee cabinetten:
HB G212V
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm
en
marshall MR 1936
120 watt op 8 ohm
2x 60 watt op 16 ohm
en ik wil deze samen op 1 head gebruiken. dan moet ik een kabel van de 8 ohm van de HB naar de 4 ohm output op de head doen EN een kabel van de 8 ohm van de marshall naar de 4 ohm output op de head doen. (omdat 1/8 + 1/8= 1/4, want 2 cabinetten gebruiken is parallel)
Klopt dit?
Volgens mij klopt dat ook inderdaad, maar waarom is die Marshall zowel mono als ook stereo 8 Ohm?
't Is zo logisch as wat. ;)
Door 2 weerstanden van 8 Ohm gaat 2 x zoveel stroom als door 1 van 8, dus 4 Ohm lijkt mij OK. Hang me d'r niet aan op, ben ook geen expert. ;)
Als ik het goed begrijp is het geen probleem om op een Marshall 3210 Mosfet Lead 100w een Laney LX412A, met 4x 12" Celestion Rocket 50 speakers, 200W/8 Ohms er op aan te sluiten.
De top kan 4 ohm en 16 ohm geschakeld worden, twee outputs.
Die Marshall is in principe een transistor-amp toch?
Transistor-amps kunnen beter tegen mismatches dan buizen-amps, dus lijkt me op zich geen probleem.
Of het ook goed gaat klinken is afwachten, gewoon proberen denk ik.
Het is inderdaad een transistor amp. Ik heb vanmiddag ook de vraag gesteld aan een service medewerker van Muziekhuis Leo te Stadskanaal en ook hij zei dat de mismatch niet zon probleem is bij transistor versterkers. Als het een buizen type was zou dat anders zijn.
Lagere impedantie van de kast: kan de amp iets mer vermogen leveren maar dat moet de amp wel kunnen hebben. Maar dat staat ook al aan het begin van deze FAQ.
Hey hier kom ik ook met mijn vraagje...
Ik heb een randall RH150 G3 Plus met een Peavey Valveking 412 XL(400watt). Hybrid amp naar een gewone speaker cabinet.
Er zitten 2 output jacks in de randall en 2 input jacks in de peavey. Ik gebruik er nu maar 1, met 1 kabel dus.
Op de Randall site staat: POWER OUTPUT: 150 Watts @ 4 Ω
Op de Peavey site staat: Impedanz: Mono 16 Ohm, Stereo 2 x 8 Ohm
Wat houdt dit in en wat is de beste setup om zoveel mogelijk sound te krijgen?
Dankuwel..
PS Is het overigens ook zo dat er door deze setting het voor kan komen dat het geluid soms weg valt? Ineens? Hoor dit stuk: http://www.soundclick.com/bands/defa...bandID=1016484
ik heb het topic even doorgebladerd, maar kwam niet direct uit op een antwoord..
Ik heb een lege 4x12, waar ik 2 V30's (8 ohm p/s) en 2 G12-65's (15 ohm p/s) in kwijt wil..
iemand enig idee hoe ik dit het beste kan gaan wiren, mijn amp (JCM800) kan zowel 4/8/16 ohm draaien.
Je kan 'm stereo maken en steeds maar één van de duo's gebruiken, maar dat wil je vast niet met je 4x12. Of je moet chronisch met een lichte mismatch spelen. Het kan wel, maar mooi is het niet.
Hey,
Ik wil mijn ENGL fireball 100 in stereo aansluiten op een ENGL cab. Heb hier echter geen ervaring mee en wil geen problemen krijgen met wattages, hoe kan ik dit het beste doen?
Je bedoelt dat je je Fireball via 2 speaker-uitgangen op één 4x12 wil aansluiten?
Waarom zou je dat willen?
Voor een stereo aansluiting van speakerkasten heb je ook een stereo versterker nodig.
hmm hoorde ooit is dat dat kon/beter klonk. Met 2 speaker kabels aansluiten op 1 4x12 ja. Zal wel aan mij liggen dan, toch bedankt!
Het zou kunnen dat jij het beter vindt klinken, maar volgens mij zijn de meesten het er erover eens dat 1 speaker-kabel beter klinkt.(?)
Ik loop al een aantal jaren met een wederkerend probleem. Ik heb dit al eens gepost en het is een tijdje goed gegaan. Maar nu zit ik er weer mee, en weet ik er iets meer van af, bijvoorbeeld dat het aan de impedantie kan liggen (van waar ik ook in deze FAQ terecht gekomen ben).
Bij een versterker had ik een weg vallend geluid, als oplossing heb ik een nieuwe gekocht:Randall RH300 (oude was een R100)
Probleem opgelost dacht ik maar helaas........ook hiermee kwam het terug. Ik heb er een aantal keren naar laten kijken, maar verder als "we hebben wat gesoldeerd' etc is het nooit gekomen.
De enigen constante factor in de setup was mijn cabinet
2 weken geleden viel hij weer uit viel. Dit keer speelde ik over een andere cabinet. Versterker naar een andere zaak gebracht, waar gelukkig dan dit keer wel wat zaken gevonden werden. (wat schroeven waren kapot en hierdoor lagen er wat metaal stukjes in die kortsluiting konden veroorzaken).
Eenmaal in het repetitie hok blijkt (het zit mijn ook nooit eens mee) dat mijn cabinet kaduuk is, speaker kapot (heeft ook een andere band op gerepeteerd, en ja, na het lezen van dit forum is mijn conclusie nu dat ik niemand anders meer iets ga laten aansluiten op een deel van mijn gear)
Het hele zooitje staat nu bij de reparateur die me het advies gaf om of 4 goede speakers er in te zetten of een nieuwe te kopen. Het probleem komt volgens hem door mijn cabinet, doordat daar af en toe een speaker in uitvalt zorgt hij voor de problemen bij (beide) versterkers van me doordat er dan teveel/weinig (ik heb nooit wat van natuurkunde begrepen) weerstand is.
Ben ik nu van het probleem af als ik voor een nieuwe cabinet zorg (met gewoon bijvoorbeeld lekker betrouwbaar celestion dr in)? En wat kan ik dan het beste kopen? Ik ben bang als ik weer een cheap ding zoals mijn Randall 4x12 cabinet met jaguar spreakers koop ik weer in dezelfde situatie terecht kom
Ik ben geen techneut, ik ben een gitarist......en eigenlijk zou als je een setje ergens koopt het gewoon moeten functioneren..maar das misschien een utopische gedachtegang. Ik heb in iig geen geld (kan wel wat schuiven vrijmaken uitstellen etc etc) maar ik moet een adviserend steuntje in de rug hebben met wat ik nu het beste kan doen. Gezien mijn financiën heeft het "advies sparen voor goed materiaal" geen nut. Zeker aangezien ik komend weekeind 2 optredens heb staan.
Het is dat ik een versterker nodig heb, maar wat zou akoestisch gaan spelen toch een genot zijn.:noob:.
Alvast bedankt voor diegene(n) die reageren en me hopelijk uit te put trekken.
Ciao
Ik heb een aantal jaren een Randall 4x12 met Celestion G12T-75's gehad, geen centje pijn, prima ding (op de te kleine/fragiele hoekbeschermers na).
Heeft me toen €200,- gekost, en daarvoor heb ik hem ook weer verkocht.
Ik heb op mijn mesa f-30 een 8 ohm uitgang en twee 4 ohm uitgangen. Hierbij dien je één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang te steken en indien je twee 8 ohm speakers hebt moet je deze op de twee 4 ohm uitgangen steken.
Wat gebeurt er nu als je bijvoorbeeld één 8 ohm speaker op de 8 ohm uitgang steekt en één 8 ohm speaker op één 4 ohm uitgang steekt? Is dit een safe mismatch of komen daar problemen van, zoja welke?
Ik heb geen idee of het een "safe mismatch" is, maar ik zou het risico niet nemen, gewoon op beide 4 Ohm outputs aansluiten.
Hallo mensen,
Ik ben nieuw op dit forum,en heb een vraagje.
Even checken of mijn redenering klopt...
Ik heb een Randall T2, hybride versterker met 3 buizen in de pre amp en 1 in de power amp.
Achter op de versterker staat
Power output
480 Watts @ 2 Ω
400 Watts @ 4 Ω
280 Watts @ 8 Ω
Daaraan hangt vanuit de rechter speakeruitgang van de versterker een 4x12 Marshall cab met 16 ohm speakers geschakeld op 4 ohm op de achterkant van de cab.
Vanuit de linker speaker uitgang van de versterker hangt een 2x12 cab (zelfbouw) met 8ohm speakers, gaat via de 4ohm ingang de cab in.
Er zit verder geen impendance switch op de versterker.
Ik speel al een tijdje zo, en dacht dat dat eigenlijk niet mis kon.
Maar na het lezen van deze FAQ twijfel ik een beetje ;).
Alvast bedankt!!
Gr, Rob
:rockon:
Toch nog even een vraagje voor het in stereo aansluiten van mijn fireball.
Vanavond heb ik een optreden en daar moet ik over de cab van mn zanger spelen, een vox 4x12.
Hierop staan 3 ingangen, 2 voor 60W 8 ohm en 1 voor 120 W 16 ohm.
Mijn zanger zegt dat die cab in mono ontzettend ruk klinkt en in stereo niet. Kan ik deze aansluiten op mijn 100 watt fireball? En hoe?
Alvast bedankt!
1 snoer, amp uit, 16 ohm, als dat er bij staat..
naar cab in 16 ohm, mono, moet kunnen.
Hmm ik heb heel veel dingen door, maar ik snap niet hoe je kan weten of het serieel of parallel is.
Als je een amp hebt met 1x4 ohm 2x 8 ohm en 1x16 ohm.
En je hebt een 2x12 cab met twee keer 16 ohm speakers bedraad zodat je in totaal 8 ohm hebt. (serie!)
Dan moet ik één 8 ohm bus van mijn amp verbinden met de 8 ohm van mijn cab.
Dat snap ik.
MAAR: ik wil een tweede 2x12 aansluiten. Welke cab heb ik dan nodig?
Parallel dus... In serie zou het 32 Ohm zijn ;)
Je zegt dat je 2 uitgangen van 8 Ohm hebt. Denk ik dan te simpel door te zeggen dat je dan gewoon nog een 8 Ohm kastje op de 2e uitgang kan zetten? :???:
Overigens staan dit soort dingen altijd netjes in de handleiding van je amp...
Idd, parallel, mijn excuses! :makeup:
Ik las ergens dat je twee 8 ohm kasten moest aansluiten op je 4 ohm uitgang. (of is dit enkel als je ze daisy chaint? --> is dit dan serie?)
Ok, zoals jij het uitlegt is het eigelijk wel heel simpel :sssh: (En volkomen logisch zelfs :seriousf:)
Nogmaals: check je handleiding...
2 kasten van 8 Ohm moeten inderdaad op standje 4 als je geen aparte taps heb van de output trafo (zeg ik het zo goed?). Bij jouw versterker zijn er per omage aparte uitgangen en is dat niet van toepassing.
Nogmaals: zie de vorige waarschuwing!
Ik heb gekeken in de handleiding en daar staat:
First plug the speaker cord into the appropriate output on the Head.
Do not use more than one of these outputs simultaneously! That is, use
either 1x4 ohms, 2x16 ohms, 1x8 ohms, or 1x16 ohms. Don’t mix and
match cabinets either, say by plugging a 4-ohm cabinet into the 4-ohm
output and a 16-ohm cabinet into the 16-ohm output.
Plug the other end of the cord into the speaker cabinet’s Input. This is
vital to every all-tube amp’s life! Power amps may be damaged when
tube amps are operated without a connected speaker load or at an
insuffi cient impedance level!
Het is blijkbaar 2 x16 ohm en geen 2 x 8 ohm.
Dus moet ik waarschijnlijk de tweede cab doorlussen?
Versterker: Hughes & Kettner Statesman Dual El-34 50 Watt (head)
http://87.106.71.220//oma/huke/manua..._Combo_low.pdf
cab 1: Harley Benton G212V: 2x 12" celestion vintage 30
2 x 16 ohm : 8 ohm
Cab 2: eventueel blackstar ht-212 8 ohm
Als ik de handleiding lees, die jij over hebt getypt, denk ik niet dat je 2 cabs van 8 Ohm kunt aansluiten.
Het is wel mogelijk om beide kasten serieel te maken, waardoor je dus twee 32 Ohm kastjes krijgt, die je dan weer parallel op elkaar aan moet sluiten (via een soort van daisy idd).
Eén van die kasten sluit je dan op de 16 Ohm output aan.
Het lastige hiervan is natuurlijk dat je beide kasten niet meer afzonderlijk kunt aansluiten op je H&K (en de meeste andere buizenamps).
Het is mogelijk om hiervoor een schakelaar te monteren.
De nieuwere 1960 kasten van Marshall hebben ook een dergelijke schakeling.
Ik zou er niet aan beginnen.....
Ja, is idd een mogelijkheid, nu ik er nog 's op gewezen word. :ok: ;)
Als ik de twee kasten van 8 dan in serie plaats, dan zou er één een doorlus systeem moeten hebben?
(Ook voor parallel zou ik dan een doorlussysteem moeten hebben. Hoe bedraad je je cab dan?)
Wat zou er makkelijker zijn? een parallel of een serie doorlussysteem?