Nog een snaren vraagje.... mn snaren zijn nog amper bespeeld, maar elke x als ik een stukje heb zitte spelen ong een uurtje zijn mn snaren weer onstemd. is dit normaal of moet ik gewoon nieuwe set erop doen?:makeup:
Printable View
Nog een snaren vraagje.... mn snaren zijn nog amper bespeeld, maar elke x als ik een stukje heb zitte spelen ong een uurtje zijn mn snaren weer onstemd. is dit normaal of moet ik gewoon nieuwe set erop doen?:makeup:
Nee. Da's normaal. Eerst een beetje rekken, dan stemmen en dan moet het ok zijn.
oke dank je ;)
werd al bang want heb het net al 3x moeten doen :dontgeti:
heeft iemand ervaring met Thomastik snaren?
Jazeker! Je vind hier alle reviews... :ok:
Ik gebruik Martin FX medium PB snaren op alle 3 mijn Taylors (GS5, 415 en GC4).
Geweldige sound en minder spanning (op gitaar en vingers).
Ik liep tegen een positieve discussie aan op het Tommy Emmanuel Forum, heb ze geprobeerd en ze spelen en klinken geweldig.
Ook zijn ze goed te betalen (gewoon goedkoop t.o.v. sommige gecoate snaren).
S, morgens allemaal.
Lang niet hier geweest i.v.m. fusie en vele ontwikkelingen op gitaar gebied, ben lekker ziek op het moment en kon niet slapen dus werd het weer een keer tijd voor G-net.
Veel discussies over snaren gelezen, Leuk en interessant.
Misschien leuk om te weten dat wij sinds vorig jaar Dogal snaren gebruiken op de handbouw steelstring gitaren. Maar deze zijn nog niet zo bekend bij de gitaristen in Nederland. Dogal heeft in Januari voor het eerst op de NAMM gestaan, en de Europese markt is het eigenlijk alleen nog maar bekend in de klassieke wereld.
Nu zijn wij eigenlijk benieuwd wie er ervaring heeft met deze snaren en natuurlijk wat jullie er van vinden?
Wij zijn er erg tevreden over de lange levensduur en lage tension.
Groeten, Peer
(ga straks een mini 10w amp opblazen met mijn Gibs:soinnocent:)
Heeft iemand misschien een tip welke snaren ik moet nemen: Ik heb namelijk een westerngitaar met 0.12 snaren van Martin, ik speel het liefst gewoon met mijn duim omdat ik hem met plectrum veel te luid vind klinken. Enige nadeel dat het spelen met mijn duim weer te dof klinkt, het kan natuurlijk ook aan mijn techniek liggen omdat ik pas 2 jaar geleden begonnen ben met spelen. Maar ik dacht misschien dat als ik dunnere snaren of juist dikkere erop zet en eventueel een ander merk neem alles wat beter kan klinken?!? Dus of met plectrum wat zachter of met duim juist wat helderder?
Er is nu eenmaal een enorm klankverschil tussen spelen met vingers (zachte nagels) en plectrum (hard plastic). Maar je zou eens wat kunnen experimenteren met verschillende plectra. Niet alleen de dikte maar ook het materiaal draagt bij aan de uiteindelijke klank. Er is trouwens een topic over plectra geopend, lees eens door en misschien vind je a.d.h.v. ervaringen iets dat aan je wens voldoet. Of probeer gewoon. Een plectrum is immers goedkoper dan een set snaren.
Martin .012 snaren gebruikte ik ook 'standaard', maar sinds kort heb ik phosphor bronze snaren van Rotosound ontdekt. Phosphor bronze snaren klinken iets minder helder dan gewoon bronze, maar behouden de klank langer. Overigens heeft Martin ook phosphor bronze snaren, probeer eens :ok:
Bedankt voor de tip, wat voor dikte wordt meestal aangeraden voor een westerngitaar eigenlijk?
Hier mijn voorlopige snaren logboek:
Momenteel heb ik nog 5 sets snaren liggen en er zijn er nu nog 6 onderweg.
2008 Taylor 110 CE
D'Addario EXP12 (coated) Bronze, 013-056 (med)
Price:
2 sets, €25,-
Volume:
Can get quite loud, sound nice played softly too.
Sound:
Crisp, clean, nice and bright. Sound very full for strumming.
Feel:
Like regular uncoated strings.
===
After two months:
No more sparkle, still sound alright.
-----------------------------
Dean Markley Alchemy GoldBronze 2026
Strung on: 13 Mar '10
Price: €9,30
Volume:
Can get very loud, still sound nice when played softly.
Sound:
Crisp, clean and bright, soudn very full but rounder and more defined than the EXP12s.
Feel:
Like regular uncoated strings, they look antique.
After 1 week:
Low E and G slightly dead, A and D still bright.
D’Addario EJ17
Strung on: 18 Apr ‘10
Price: ~€6,-
Volume:
Louder than anything I’ve put on the guitar before.
Sound:
Bright, nicely balanced, peculiar twist in the spectrum, very crisp.
Feel:
Like normal strings should feel, moderately screechy.
Elixir Phosphor Bronze w/ Nanoweb coating 013-056 (med)
Strung on: 7 May ‘10
Price: €14,95
Volume:
Quieter than DM and D’Addario.
Sound:
Lot less sparkle than EJ17, still plenty bright.
Feel:
As if there was soap on the strings, feel very ‘fast’ due to coating.
western gitaar: elixer nanoweb 11/52 :noob:
jazz gitaar: thomastik infeld George Benson 12/53 :lp:
Ik gebruik nu al een paar jaar lang Martin SP .012 op m'n Seagull, en het klinkt allemaal erg goed en tof enzo, maar ik zou graag ook wat meer slag willen spelen, en het klinkt gewoon allemaal erg modderig als ik ga strummen. Zelfs met rustige slagjes klinkt het gewoon net niet strak genoeg.
Misschien dat ik met snaren eea kan bereiken, anders wordt het gewoon een extra gitaar natuurlijk. :cooler:
Let op; ik hoef dus geen ultra strak geluid, maar gewoon wat minder modderig. Lastige omschrijving, ik weet het ,maar misschien dat iemand er wat mee kan?
Thanx!
Eerste tip:
D'Addario EJ11, 80/20, 12-53. Ik had een set PB op mijn Taylor zitten wat erg goed klonk. Uiteraard niet te vergelijken aangezien Taylor gitaren altijd erg bright klinken.
Tweede tip:
Een zadel van bot bestellen bij Bob Colosi, kijk op www.guitarsaddles.com
Het is even wat werk om 't goed afgesteld te krijgen (heb 't zelf gedaan), maar als je een before en after opname hebt, is het verschil duidelijk hoorbaar, meer mid-range en meer rinkel, is uiteraard niet nodig als je al een zadel van bot hebt, maar dat verwacht ik niet aangezien op de meeste gitaren een kam en zadel van TUSQ wordt geïnstalleerd.
BUMP
Ik had hier een vraag gesteld over snaren, en aangezien ik die Elixer snaren te duur vond, heb ik een jaar lang nog verder op die Martin snaren gespeeld.
Toch vervelend dat die sprankel er zo snel uitgaat. Het klinkt zo goed als je de snaren net nieuw zijn, maar binnen een paar uur spelen is die sprankelende toon weg.
Nu heb ik nog steeds mijn Seagull, een vrij donkere (lees warme) klank. Nu is dat ook de charme van de gitaar, ik wil dus geen afbreuk doen aan het karakter.
Dus, nog één maal stel ik de vraag: welke snaar kan ik het beste gebruiken? Inachtneming van het feit dat 1) het karakter van de gitaar in ere gehouden moet worden, 2) de sprankel zeker aanwezig moet zijn en 3) graag langer dan 1 dag :)
Mijn hartelijke dank voor jullie tips alvast!
In Amerika zijn ze spotgoedkoop.
http://www.nekymusic.com/elixiracousticstrings.html
De prijs is nu het probleem niet meer zo. Ik ben 'n beetje huiverig voor het concept. Je hoort regelmatig dat de coating loslaat, dat er een snaar knapt etc. Dat zou zonde zijn.
hoi Blend,
ik gebruik de Elixers nu sinds een jaar of twee en van brekende snaren en loslatende coatings heb ik nog geen last gehad. het is wel zo dat op de plekken waar je het meest met je vingers en/of plectrum komt, er wat verkleuring en slijtage optreed, maar er hangen geen hele vellen coating aan de snaren of zo en het is imo ook niet hoorbaar. in het begin is het wel even wennen. dat hele erge crisp als je net nieuwe snaren opzet is bij de Elixers wat minder. ze klinken zo uit het pak als een set redelijk goed ingespeelde snaren en pas na een dag of twee klinken ze op hun best en blijven die klank dan erg lang houden. een maand of twee minimaal maar ook daarna nog heel goed te doen. ik heb op mijn furch D62 en Blueridge BR183 setjes 011 en op mijn Blueridge BR361 parlor 012. ik speel op de Blueridges elke dag minstens een uur en op de furch op het ogenblik wat minder, maar ik moet zeggen dat voor mij de Elixers het geld zeker waard zijn.
gr. Dan
Ik zit met spanning te wachten tot m´n plaatselijke snarenboer de nieuwe Martin ´coated´ strings heeft. Een soort van Martin uitvoering van Elixir, met een lager kostenplaatje.
Merken de mensen hier nu echt veel verschil in bespeelbaarheid tussen snaren? Dit kun je toch niet testen? je speelt zo lang op je snaren dat je gewend raak en wanneer je dan nieuwe op legt speelt en klinkt het altijd anders. Dan zou je echt twee exact dezelfde gitaren moeten hebben met andere setjes snaren.
Ik heb nu voor het eerst een setje curt mangan snaren ipv ernie ball en moet zeggen dat ik ze wel heel stemvast vind. Opleggen, stemmen en klaar. Niks geen rek, dus ik denk dat dit ook aanrader is voor de floyd rose mensen.
Kijk, zo werkt het nu eenmaal.
met een ervaring in spelen van 43 jaar: iedere nieuwe snaar klinkt zoals de maker hem bedoeld heeft.
Sommigen willen de klank behouden zoals in nieuwstaat, dan blijf je vervangen.
Elixir is een goede snaar die zijn nieuwklank lang behoudt.
Snaardikte is 1 vand e belangrijkste dingen in je keuze van snaren, het bepaalt de snaarspanning en dus ook hoe de gitaar hierop reageert in klank.
de klank en toonhoogte van een snaar is afhankelijk van: spanning, lengte, dikte en materiaal, en de constructie.
Verder is het natuurlijk de gitaar die deze toon en klank verwerkt en weergeeft.
De kunst is om de snaarspanning van alle snaren ongeveer gelijk te houden. Dit in verband met de constructie van het bovenblad.
Aangezien de lengte van alle snaren ongeveer gelijk is, behalve dan de intonatieverschil lengtes die je op de brug kunt zien, en bij gelijke spanning, kun je alleen de dikte varieren door niet 1 massieve dikkere draad te nemen, dit geeft een hogere spanning, maar door er een draad omheen te wikkelen, de snaar wordt dikker, doch de snaarspanning neemt bijna niet toe.
Dus: een acoustische gitaar met bijv. 010 snaren is onzin, de snaarspanning is dermate laag, dat de gitaar niet tot zijn recht komt. Domweg door de lage snaarspanning produceer je minder energie om voldoende volume (action) te produceren.
dan ook nog gecombineerd met een lage action om lekker licht te spelen procuceerd de gitaar niet waar hij voor gemaakt is.
groet,
Ed
Zijn er hier mensen die goede ervaring hebben met pure nickel snaren? ongeacht of het van DR, ernieball, markley, elixer etc etc is.
Nou, ik vind dat Ed wel een punt heeft :)
Ik koop in ieder geval altijd D'addario EJ-16 en EJ-19, zodat ik ook wat dikkere omwonden snaren heb liggen. Als je met een lage dollar kunt bestellen kun je ze voor onder de 3 euro kopen. Kom je zelfs met verzending etc. nog prima uit. Voor de prijs van 1 set Elixers zet ik er 3 keer verse snaren op als het moet.
Je merkt het qua speelduur zeer zeker wel. Ik heb uiteraard een grote voorliefde voor Curt Mangan, maar jij beschrijft ze prima. Snel op stemming, goed van toon, en je zult merken dat ze langer meegaan dan je Ernie Balls...op zich niet zo gek als je weet dat Curt 25 jaar directeur van Ernie Ball is geweest.....hij heeft ze op een paar punten verbeterd en is voor zichzelf begonnen.
als je nek klein beetje gebogen is om dat er dikke snaren op zitten kan ik er dan zonder gezeur en risico dat de nek kapot gaat iets dunnere snaren op zetten? ipv 0.13 (volgens mij) naar 0.10 of 0.11?
Dat kan.., in zoverre dat, 1 stap van snaren veranderen is meestal geen probleem voor de nek, maar als je 2 stappen gaat veranderen, zal de nek reageren, en kun je het dus beter rustig aanpakken. In jouw geval zal de nek dus rechter gaan staan en kun je m.i. beter snaar voor snaar vervangen, met de dunne E beginnend en de snaren gewoon op spanning laten.
Volgens mij is dit de manier die het meest wordt aangeraden.
Je kunt dus ook alle snaren in 1 keer ontspannen en gaan vervangen, maar dan zal de nek een grotere opdonder krijgen.. lijkt me minder raadzaam.
Thanks big time :)
De hals is in orde... als er geen fabrieksfouten inzitten heet dat. Maar dan zou ik 't na bijna 2 jaar trouwe dienst toch wel gemerkt moeten hebben.
Wat ik wel niet durf is om 14-59s op mijn gitaar te zetten...
Ik heb op MP voor een mooie prijs een simpele western van Fender op de kop getikt.
Nu vind ik de snaren die er op zitten bijna eng strak gespannen staan, ik durf geen slide te doen met de onderste 2 snaren omdat ik bang ben dat ik zo in mijn vingers snijd.
Ik heb geen idee hoe oud de snaren/gitaar zijn/is
Er zitten snaren bij van Fender phospor bronze 60L 012-016-024-032-042-053, dus ik neem aan dat die er ook opzitten.
Zou ik er ook een dunner setje op kunnen leggen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de intonatie ?
Ik speel eigenlijk het meest met mijn vingers, fingersylish zou dan de Martin FX snaren wat zijn ?
Ben 'n beetje laat met antwoorden..,
anyway, je kunt er gerust een dunner setje op leggen zonder nadelige gevolgen voor de intonatie, tenzij je rare dingen gaat doen...(wat is "fingersylish" ??) :soinnocent:
De Martin FX zou iets voor je kunnen zijn.
Heb ze onlangs zelf aangeschaft, maar liggen nog in de kast op 'n beurt te wachten.., en kan je zodoende persoonlijk hierover nog geen info verschaffen.
Ik heb best wat snaren geprobeerd, maar tot nog toe ben ik het meest tevreden over deze Martins:
http://www.guzzardomusic.com/images/martin_M140.jpg
Probleem is alleen dat ze na 1 week al 'op' lijken (doffig). Ik speel wel dagelijks, maar dan max. 1,5u.. (Fingerstyle op een Cort Mini Jumbo - spruce top, mahogany back)
Kent iemand een snaar die vergelijkbaar klinkt maar het langer volhoudt? Mag best duurder zijn.
Zitten op dit moment Martin MSP4200 op nu, ben benieuwd - eerste keer dat ik Martins op mijn Taylor zet... :o
http://www.richtonemusic.co.uk/Data/...n-msp4200b.jpg
Heb ze op 'n gelamineerde gitaar liggen en ken ze zodoende. Klinken helder..
Dan zou je het eventueel met de MSP4100 kunnen proberen. Zijn wel phosphor/bronze, maar houden het daardoor ook vaak langer vol, en de klank is volgens mij toch 'ongeveer vergelijkbaar'.
Anders kun je het beste even op de Martin site kijken, want daar hebben ze veel types met uitleg, maar het blijft een kwestie van smaak en uit proberen i.v.m. type gitaar en speel stijl etc...
Heb de MSP4050 (.011) op m'n Alhambra gehad en klinken zonder meer zeer goed. Vond het een "sprekende" snaar.. met mooie klank.
Bijna alle nieuwe Martin gitaren zijn met MSP4100 (.012) uitgerust.
Have some fun en laat maar horen wat je er van vind..