Ik doe helemaal niet aan theorie, en hoop maar gewoon dat het uitkomt. :D
De frequentie waarmee dat gebeurt, neemt met de jaren toe, dat wel...
Printable View
Ik doe helemaal niet aan theorie, en hoop maar gewoon dat het uitkomt. :D
De frequentie waarmee dat gebeurt, neemt met de jaren toe, dat wel...
Moduleren?
Op de Magali Michaut manier is er niets een de hand.
https://www.youtube.com/watch?v=bKRQeVpAA0k
Dame schrijft nog maar 3 jaar haar eigen muziek muziek en heeft haar baan net opgezegd.
Crea Bea, ook met de capo.
Vriendelijke groet, Gus
nu gaat het in dit topic voornamelijk over welke noten thuishoren in jazz maar mijn ervaring is dat frasering en waar je de noten zet nog een stuk belangrijker is om iets "jazz" te doen klinken. En moeilijker, als je jarenlang gewoon blues hebt gespeeld. Een scale heb je zo geleerd maar de plaatsing...
Ja, een hollow body gitaar met veel hout in de toon, de juiste frasering en timing. Waar ik het niet zo mee eens ben is dat scales zo geleerd zijn. Althans dat je in elke toonsoort zo maar even de belangrijkste scales kan opnoemen en vinden op je gitaar.
Bij de melodische mineurladder van A kan ik zo alle noten opnoemen en akkoorden die bij elke trap horen, maar bij de meloische mineur van Fis, nee daar heb ik even wat tijd voor nodig. Misschien vind ik ooit nog weleens de zin om dat allemaal perfect uit mijn hoofd te leren. Want zoals ik al zei, het is gewoon een kwestie van blokken. Of je moet een fotografisch geheugen hebben.
Huh? Ben ik nou helemaal debiel of blijft alles gewoon hetzelfde, maar je schuift alles anderhalve toon omlaag? Als je kan transponeren, dan kan dat ook. Alle intervallen, grepen etc... Alles blijft hetzelfde.
gepost met Tapatrut.
En dan hebben we t niets eens over moeilijkere ladders. Het enige dat ik in de afgelopen weken bereikt heb is dat ik van t gros van de 'moeilijkere ladders'(altered, augmented, whole-half, half-whole etc etc) één vingerzetting schema heb geleerd. Bij lagere snelheden kan ik als de tonica zonder mol is ook wel buiten dit patroontje om soleren. Verder is niet echt te doen met n paar uurtjes per week max. Ben al blij dat ik progressie maak!
Malmsteen staat ook bekend om zijn harmonisch mineur. Ik weet niet of ze alledrie alle scales kennen of beheersen. Vai verdenk ik er wel van, maar in de praktijk spelen deze mannen niet echt veel verschllende ladders.
Anyway, laten we het weer over jazz soleren hebben.
voor de duidelijkheid
dit is toch ongeveer "jouw" jazz ??
of nie ?
https://www.youtube.com/watch?v=DWfg5BhYL5I
Ik weet nooit zo goed wat ik op jouw absurdistische posts moet antwoorden. Ik ga mijn best doen:
Amoebe! Is dat een antwoord waar je wat mee kunt?
Die knapen zijn goed hoor. Of het leuk is mag je zelf uitmaken.
Maar hoor je die atonale tonen Brad? Welke kerktoonladder is dat?
Of gewoon wat foutjes, wat denk je, kan gebeuren natuurlijk.
In die jazz weet je het nooit met al die drank en drugs.
ben zeer oprecht in deze
ook m'n post over pebber brown
-de man was echt bevriend met allan holdsworth
- hij heeft (ff naam vergeten) geholpen om de muziektheorie lessen voor berklee te schrijven
dus het voorstel om een filmpje naar deze man te sturen
absurd ???
Ik zag een filmpje van Brown, wilde kijken wie dat was en kwam ineens in zijn les video's terecht.
Dodelijk serieus maar hilarisch tegelijkertijd.
Deed me denken aan mijn conservatorium jaren. Urenlang, dagen, weken en maanden je PIMA's oefenen.
Tot op het punt dat je helemaal vergeten bent waarom je uberhaupt van muziek houd.
Het is wel zo, een goede PIMA is een joy forever maar er hangt een prijskaartje aan met een gratis ticket voor Nerdland er bij.
Die Brown is burgermeester van Nerdland met een eretitel van Asperger city gok ik.
als jij het zegt
Laat ik zeggen dat eerdere posts van jou niet echt geholpen hebben. Anyway. Nee, dit is geen jazz. Het heeft wel degelijk elementen van jazzrock, maar ook van funk, progressieve metal etc. Jazz is bizar breed. Jazzrock al een heel stuk nauwer. En ik hou wel van de meeste stromingen binnen die kaders, dat is "mijn" jazz.
De vinges van je rechterhand.
Die ladders zijn inderdaad moeilijker, maar het is ook maar net wat je gewend bent. Als je de hele tijd muziek luistert waarin die ladders gebruikt worden en je voortdurend die muziek speelt dan raak je er ook meer in thuis. Het is net zoiets als Japans of Chinees leren. Het is een taal met eigen grammatica etc. Er zijn jazz gitaristen die geen kampvuur akkoorden kunnen spelen - gewoon omdat ze dat helemaal nooit doen - maar die de meest ingewikkelde bebop vlot kunnen spelen.
Check fimpkes van Jens Larsen, die zijn zeer helder.
Zelf gestart met vooral arpeggio over elke akkoord en verbinden met scales.
Akkoorden onleden, toonaard met bijhorende scales en je bent vertrokken.
Blues is een ideale opstap naar Jazz, I IV V is de makkelijkste vorm van soleren over chord changes.
Jens Larsen is dat b wat oudere man, met volgens mjj een hippie uiterlijk? Volgens mij ken ik die, idd erg goed voor de basis. Zal even verifiëren of t m is.
In de lente van dit jaar, heb ik met mijn eigen lief 8 weken in een tentje rondgezwalkt.
Wij hebben onder andere onderzoek gedaan naar het (nog) bestaan van de grote trap. Die is bijna uitgestorven. een vogel. Een Graaneter.
En toch niet geschikt voor keukentrap.
En zo dus ook niet alle ladders te gebruiken.
Het lijkt erop dat het ons nauwelijks opvalt dat er al 15 bladzijden een zware discussie over het gereedschap wordt gevoerd. En niet de hardware, maar Dorisch. En Dorisch maakt mij niet euforisch.
Aan jou de taak, Fu, om kaf van koren te scheiden.
Dat wordt nog een hele kluif.
Het lullige is dat er ook hele leuke suggesties tussen staan. Ik ben benieuwd wat er van je avontuur terecht komt.
Vriendelijke groet, Gus
Ik zal binnenkort eens een poging wagen en opnemen en posten ter leri... ehm... ter vermaak.
Heel goed. Want je zou bij alle drank en drugs en willekeurige noten compleet uit het oog verliezen dat muziek maken vooral plezier hebben is. Voor de allergrootste meerderheid van ons, mag ik hopen.
Dus bij alle tips mijn wens dan nog even.
Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus
He man dank! Ja de akkoordenkennis is wat vervaagd, maar de meer standaard grepen beheersde ik wel. Kwestie van opvijzelen. En dan die dus arpeggieren, ja eigenlijk heel logisch. Had ik ook al genoemd als één van de standaard opties om jazz te soleren, maar was meer aan t focussen op t "outside spelen", omdat dat dat meer een uitdaging was. Ik ga vanavond mezelf eens lekker arpeggieren.
Wat je allemaal niet met een drieklank kan doen:
http://www.jazzguitar.be/blog/gypsy-jazz-guitar-triads/
Ha de filmpjes van Jens, die zijn erg nuttig. Aardige gozer ook, we zijn stadsgenoten en komen elkaar nog wel eens tegen op jams en zelfs optredens (we speelden afgelopen voorjaar als ‘voorprogramma’ van zijn band Traeben). Zijn vrouw is bassiste en speel ik ook nog wel eens mee op sessies.
Hier heeft hii het over Holsworth chords, moet jou toch aanspreken denk ik:
https://youtu.be/HQGEh29gAoU
Qua jazz soleren zit ik heel erg aan de ‘old school’ kant merk ik: Green, Montgomery, Burrell, Benson. Die jongens deden nog niet zo heel veel met outside en augmented en bleven grotendeels toch wel binnen het harmonisch kader dat akkoordenschema dicteerde, met her en der een octotonisch uitstapje.
Ik heb de 15 pagina’s van deze draad nog niet helemaal doorgespit, weet dus niet wat er allemaal al gezegd is, maar ik merk dat ik jazz grofweg verdeel in de volgende soorten: modaal (los gaan op weinig akkoorden), bebop (veel akkoorden en de harmonische mogelijkheden die die dicteren zoveel mogelijk uitputten) en free (losgaan).
Ik vind dat die drie allemaal een heel andere aanpak vergen.
Voor nummers met veel akkoorden (Donna Lee of zo) vind ik dit een leuke aanpak om te oefenen:
Blijf in één positie en speel ononderbroken lijnen 8sten. Is natuurlijk niet heel muziekaal - zeker niet in het begin - maar als oefening vind ik ‘m heel waardevol. Het dwingt je snel te denken, het akkoordenschema anders te bekijken dan vanuit de grepen die je uit gewoonte altijd pakt en je moet je vertrouwde arpeggio en toonladder vormen loslaten. Hou dat stug vol
(alleen 8sten, zonder pauzes!) en dan worden de meeste nummers ineens een basisgreep waarin je merkt dat toonsoort en akkoordwisselingen zich vooral afspelen in tertsen en septiemen. Kleuren en ‘outside’ klanken maak je vooral door kwinten en nones te verhogen en verlagen. De rol van de sext is weer een aparte.
Nou, tot zover alvast een kleine duit mijnerzijds in het zakje.
Thans! Ken al een aantal goede filmpjes over AH style akkoorden en soleren, maar deze van Jens nota bene nog niet. Ga ik vanavond tsjekken :)
Ja je filpmjes tot nu toe zijn er oldsjkool :) Gaaf.
Nou ja, jazzrock is misschien nog een aparte oindeling. Maar met wat goede wil kun je dat onder beboip scharen (op de manier zoals jij beschrijft)
Leuke tips, stof tot nadenken. Dank!!
Nu bezig de Messiaense modes en bi-triadische hexatonische dingessen te digesteren en me eigen te maken.
Oke in de wat traditionelere jazz, vaak dus gewoon een maj of min triad spelen over een maj7 min7 dom7 al dan niet met b5 of juist #5 en dan pak je de jazz maar je moet wel weten welke over welke en hoeveel 'fretjes' verschuiven. Dus C maj triad prima over Dm7b5 wel in de hogere registers pakken. Abm triad mooi over G7+ enzo. Pentatonisch werkt ook mooi erover. En frasen herhalen in verschillende posities doet de luisteraar bijna alles geloven.
Lekker bezig Fusion!
Ik ben m’n arpeggios maar weer eens aan het afstoffen, lekker de akkoorden outlinen geeft het geheel meteen een traditioneel tintje. Nu dat we net Eva & The Tracies best traditionele jazz spelen dat ook maar weer een beetje verdiepen dan! ;-)
Videos maken de boel altijd levendiger, dus hier een kort fragmentje van ons optreden laatst op Jazz in de Gracht in Den Haag:
https://youtu.be/hdV4amAK1Xk
Altijd weer een plezier naar je jazz combo te luisteren👌
Mooie Wes Montgomery vibe. En Eva zingt echt goed👍
Mooie locatie ook. Ook mooi om die rondvaartboten voorbij te zien komen waar die toeristen naar jullie kijken. Heel vet👌
Lekker hoor! :)
Ik doe voor een metal nummer met wat fusion invloeden ook de lekker fusion intro zal ik binnenkort opnemen en posten
Ben ik benieuwd naar! Gek genoeg ben ik best een fusion liefhebber maar ooit afgehaakt in het spelen ervan omdat ik veel te veel bezig was met het zoeken naar en het maken van de juiste sound.
In het huidige bandje met Eva hoef ik alleen maar een gitaar, een kabel en een versterkertje mee te nemen en that’s it! In de clip op de goedkope Ibanez en dat klinkt hartstikke prima zo (Award Session Bluesbaby 22 ampje helpt ook ;-)
En de Ibanez ipv de vintage ES125 was maar goed ook, want zo’n 35 minuten later moesten we onder de brug schuilen voor een plensbui. De poly-finish van de Ibanez kan daar toch net wat beter tegen denk ik.....
Ja dat klinkt fijn zo hoor jouw sound. Ik zou graag een Holsdworth sound hebben, eigenlijk moet ik dat maar eens proberen.