als ie niet helemaal verbouwd is:seriousf: is het nog steeds een PCB (zie eerste pagina). Want?
Printable View
als ie niet helemaal verbouwd is:seriousf: is het nog steeds een PCB (zie eerste pagina). Want?
alle 2203/2204s zijn pcb, de modellen (zowel jmp als jcm800) hebben t/m 1983 de potmeters en ingangen chassis-mounted, daarna (en dan met de ingangen NAAST elkaar ipv. BOVEN elkaar) zijn de ingangen en pots pcb-mounted, tevens is de filtering bij 100 Watters dan anders (3 bekers ipv. 6).
Ha die Chris, leuk weer 's wat van je te lezen.
Wat denk jij? Zouden verse buizen de trick kunnen doen om hem nog wat beter te laten klinken, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?
Ik zal het zo kort mogelijk samenvatten:
Toen ik hem kreeg klonk ie echt belabberd, totaal geen punch, en het karakter van de amp was totaal anders dan origineel. Ik herkende hem totaal niet.
Het bleek dat er ooit iemand wat met de inputs heeft zitten stoeien, extra weerstanden e.d.
Zie deze foto:
https://lh4.googleusercontent.com/-1...2014.57.52.jpg
Ook zat er een extra condensator welke ik zelf heb verwijderd waarna hij ook al iets beter ging klinken:
https://lh3.googleusercontent.com/-Q...2011.46.19.jpg
In eerste instantie heeft The American Guitar Store er toen 2 nieuwe preamp buisjes ingezet, en de bias opnieuw afgesteld.
Het resultaat was teleurstellend, eigenlijk nauwelijks verschil.
Ik vermoed dat het circuit non-cascaded is geweest/gemaakt, en dat de beide inputs waren doorgelust op de een of andere manier, want op beide inputs had ik nagenoeg hetzelfde k*tgeluid.
Daarna heb ik hem uiteindelijk naar mijn vaste amptech gebracht, en deze heeft hem heel netjes naar cascaded circuit gebracht, nadat ik het eerst zelf geprobeerd had, maar niet verder durfde te gaan, vanwege shielded draden e.d.
Dit heeft al erg veel geholpen. Ik herkende het geluid weer, maar miste toch nog punch, ballen en dynamiek.
Daarna heb ik zelf de filter caps vervangen, wat ook voor enige verbetering heeft gezorgd.
Nu mis ik enkel nog een beetje dynamiek. Als ik b.v. het gitaarvolume terug draai, blijft ie een beetje vies klinken, niet echt lekker helder, wat bij mijn JCM 800 2204 wel het geval is.
Mijn gitaartech mailde mij vorige week dat hij de bias tussen 25 en 30 mA afstelt, maar Niek van Tonefactory geeft heel stellig aan dat dit echt te laag is, en in zijn bias-excel-sheet geeft hij ook aan dat de amp bij een te lage bias dynamiek verliest, en dunner gaat klinken.
Nu zit ik dus te denken om de eindbuizen te vervangen (JJ EL34(L)), en de bias rond de 35 mA in te stellen m.b.v. de biasadapter van Tonefactory.
Zou dit mijn probleem kunnen verhelpen?
tja, bias afstellen zonder de anodespanning te meten lijkt mij niet de juiste manier...
de 50 watt JCM800 2204's hadden vaak een vrij lage anodespanning.... rond de 380Vdc... als je dan de bias afstelt op 25/30mA, dan lijkt mij dat vrij koud... weet niet hevoel spanning er op de JMP staat?
Ik was wel van plan de anodespanning eerst te meten, en aan de hand daarvan de bias af te stellen.
Normaal gesproken ligt deze rond de 460V volgens Niek van Tonefactory, en dan is 35 mA normaal volgens zijn schema/advies.
Edit: De anodespanning kan ik meten tussen pin 1 en 3 dacht ik?
yep
zonder de exacte anodespanning te weten kan ik niets zinnigs over de biasstroom zeggen maar da's imo wel iets dat gewoon goed moet zijn. bij oude 2204/2203s komen weleens exemplaren voor met totaal andere spanningen/etc.; je kan niet zeggen dat 'n 2204 altijd 460 Volt heeft (eerder uitzondering dan regel), meestal zitten ze rond de 400 Volt maar meten = weten in dit geval.
voor de rest zou ik echt die amp op m'n werkbank moeten hebben
anodespanningen waren in die tijd verre van consistent tussen dezelfde modellen door... meten is inderdaad weten
pin 3 en pin 1 kan inderdaad, ikzelf ben er meer voor om pin 3 en ergens op het chassis te pakken... hoef je niet met twee handen een "levend" circuit in... maar das wat je zelf makkelijker vind
Bedankt Chris en Big D.
zitten er trouwens weerstanden tussen pin 8 en het chassis gesoldeerd? want dan heb je waarschijnlijk geen probe nodig...
Geen idee, ik zal 's kijken als ik weer tijd heb.
Wat is een probe? :noob:
Iemand raadde mij die kleine Marshalls af en zei dat een amp die PTP, helemaal handgemaakt of gesoldeerd ofzo, beter is dan een PCB plaat. Volgens hem is het duur om te repareren als er iets mis is met de PCB plaat van een amp. Verder zei hij dat je dan de hele PCB moet vervangen.
Tot slot kwam hij met een merk, A-wai amps en raadde mij deze aan.
Daarna heb ik wat gezocht en toen zag ik dat de JCM800's ook een PCB hebben, dus zo erg zal het toch niet zijn?
Er is niets mis met een Printplaat versterker. Echter als het op een reparatie aankomt, dan moet je onder de print komen en dat betekent dat er meer demontage werk in zit. En Arbeidsloon is een dure factor. Er zijn sommige "reparateurs" die aan de bovenkant bijv. een extra component solderen waardoor er onder de mat (onderkant printplaat) er een slechte verbinding kan ontstaan. dat soort reparateurs kun je dus beter niet hebben, want dan kan goedkoop wel eens duurkop worden.
De PCB vervangen mag je successievelijk naar het land der fabelen verwijzen. Als je van plan bent om van alles te modificeren kun je beter iemand zoeken die er een voor je bouwt en dan gelijk PtP en kan je naar hartelust sleutelen (lees solderen, verbouwen etc).
Printplaat is niet meer dan een bordje (glasvezel-epoxy) met koperbanen erop. Als je niet kan solderen (te heet cq te lang op een punt) dan kan het koper loslaten. Wel had je vroeger nog wel eens wat goedkopere (mag niks kosten) printplaten. Daar is de koper/printplaat lijm niet zo sterk. Maar huidige generatie PCB's zijn prima. Mits je niet constant er aan gaat sleutelen.
Die Awai amps is gewoon een tube-town bouw pakketje. Is geen vergelijking met de marshalls.
Dus ik weet niet wie die "iemand"was, maar mogelijk moet je voor dit soort vragen een andere "iemand" zoeken:seriousf:
Dat was een Nederlander die net als ik op MyLesPaul zit.
Iig, ik vond het ook erg vreemd dat hij zoiets zei terwijl alle high end versterkers ook een pcb hebben.
Ach so, niets om over druk te maken dus, Bedankt
Oh PCB of niet, als't een 30 jaar oude amp betreft en er is nooit echt iets mis mee geweest, dan zal dat nu ook niet opeens gebeuren.
Niets mis met PCB's, als de potmeters en de lampvoetjes er niet opzitten tenminste. Maar dan hoeft er ook niets mis mee te zijn.
Zo klinkt ie met een LP Standard op het hals-element, gitaarvolume behoorlijk geknepen:
http://www.youtube.com/watch?v=unFvgYFurgQ
En op deze probeer ik Slash te zijn :D:
http://www.youtube.com/watch?v=_LkbpgeOJfE
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er PCB's die heel degelijk gebouwd zijn maar afhankelijk van de omstandigheden zal op een gegeven moment een onderhoudsbeurt nodig zijn. Zo zijn er componenten welke kwa belasting op het randje zitten en de nodige warmte produceren. Dit heeft zijn uitwerking op de las en die is al veel zwakker dan bij een PtP amp. Bij een PtP amp zijn de zwaardere componenten vaak mechanisch aan het chassis of turretboard bevestigt wat de belasting op de las ten goede komt. Bij een PCB hangen de componenten aan een draadje wat zonder mechanische ondersteuning direct afhankelijk is van de las. Gewoon doorwerken met een print zal je op een gegeven moment opbreken. Ontelbare voorbeelden van gezien. Een PCB is dus niet zo betrouwbaar als een PtP constructie.
Sorry, ik heb me misschien niet goed verwoord, maar ik bedoel dus wel degelijk een goed onderhouden PCB amp die een volledige check up heeft gekregen.
Ja snap ik, geen punt man. Het gaat erom dat TS niet op het verkeerde been wordt gezet in zijn keuze.
Maar aangezien ze bijna allemaal, ook de duurdere modellen, een PCB hebben, zijn de PTP topch niet zooooveeeeeeeel beter dan een PCB?
Nee. .......
Oké. .
heeft ook te maken met het ontwerp van de versterker:
de JVM 410H is gebaseerd op de 2203, wat weer afgeleid was van de superlead
zowel de JVM als de 2203 zijn PCB, maar het aantal gebruikte componenten verschilt nogal
de 2203 heeft ongeveer 75 componenten en marshall doet er ongeveer een uur en een kwartier over om een PCB klaar voor inbouwen te krijgen... de JVM zit over 500 componenten en daar doen ze 20/25 minuten over
zet 2 ouwe JCM800's of JMP's naast elkaar en ze zullen nooit helemaal hetzelfde klinken, wat met de JVM wel het geval is
PTP duurt uiteraard nog veel langer
Ik heb de anodespanning gemeten: 395 Volt.
Volgens de biascalculator van Tonefactory zou de bias dan tussen 38 en 44 mA afgesteld moeten worden.
Vandaag ben ik weer bij mijn amptech geweest, en heb samen met hem de bias wat hoger ingesteld, 40 à 42 mA.
Behalve dat de amp wat harder gaat merk ik eigenlijk maar weinig klankverschil. De bias op 30 mA klinkt ook prima.
Ook is de extra weerstand, welke ervoor zorgde dat de bias lager (rond de 27/28 mA) kon worden afgesteld, verwijderd.
Nu kan de bias tussen 30 en 60 mA worden afgesteld.
Tevens hebben we een ander preamp buisje in V1 (weet het type niet meer) en KT77 eindbuizen geprobeerd, maar ook dit verschil was maar subtiel naar mijn mening.
De KT77 leverden wel iets meer laag, en met het andere preamp buisje werd de amp iets strakker, maar dat is niet wat ik zoek.
Ik wil de amp wat dynamischer en warmer laten klinken.
Toen kwam hij op het idee om de (keramische) condensators te vervangen voor Sozo caps, en silver mica's.
Dit zou een wat warmere klank moeten leveren.
Ik heb de amp daar dus maar achter gelaten, in de hoop dat die caps voor datgene gaan zorgen wat ik zoek.
Tevens komen er nieuwe JJ El34 buizen in.
Binnenkort meer. :)
silver mica's en 'n warmere klank???????
Warm > Sozo
Helder > silver mica
???
Ja, ik weet het ook niet, ik laat me ook maar adviseren.
Hij vertelde dat die kleine caps op de print (en bij de inputs) "prutdingen" waren, en dat hij die meestal als eerste vervangt.
De witte keramische caps (zie foto) klinken "keramisch" volgens hem, dat wil zeggen, een beetje kil/doods.
Ik hoop dat het vervangen hiervan de nodige verbetering zal opleveren, en een beetje helderheid kan ie ook nog wel gebruiken.
Het klinkt nog wat vlak allemaal, hoewel ie best al wel goed klinkt hoor.
Ik mis alleen nog ff iets, moeilijk uit te leggen.....
https://lh5.googleusercontent.com/-t...6 22.20.42.jpg
bruine (dat zijn keramische) LATEN ZITTEN (waardes vanaf 1nF en lager), silver mica op die plekken maakt het nog brighter en scheller...
die witte voor 22n/etc. zijn idd. niet top maar ik vraag me nog steeds af wat er precies met die amp aan de hand is
Papier in olie's op 22n ( over warmte gesproken ) en wellicht in combinatie met een paar silvermica's net helemaal je ding ... 't zijn maar wat suggesties.., jij voelt aan de amp wanneer een bepaalde modificatie "jouw " ding is.
Probeer het allemaal eens uit en je weet hoe het "voelt".
B.t.w: kan ook gewoon aan de O.T. liggen dat ie net iets anders klinkt, er zijn zoveel factoren die van invloed zijn op je amp..
Heeft ie net iets meer of minder wikkelingen, ander koperdraad, ander formaat blikpakket etc..
wel grappig om te zien hoe totaal anders mijn jmp er van binnen uitziet
Vandaag heb ik hem weer opgehaald.
Er zitten nieuw Sozo's en Silver Mica's in, en alle buizen zijn vervangen (ook de preamp buizen), alles JJ. De bias staat weer op 30 mA.
Ik moet zeggen dat het resultaat erg subtiel verbeterd is, nog niet helemaal zoals ik had gehoopt, maar misschien verwacht ik wel teveel van deze simpele amp.
Ik heb iets meer helderheid en ook iets meer warmte, maar ik heb 'm alleen nog op laag volume getest, dus de uiteindelijke conclusie laat nog op zich wachten..... 't is wel een lekkere amp hoor, goed bruikbaar op lagere volumes, en ook voor thuis perfect.
op volume moet je toch eens proberen, dan klinkt tie van mij toch echt ff een heel stapje harder, zet heem eens op 2,5 of 3