Een cap blokkeert DC (en ontkoppelt daarmee DC naar de volgende trap) maar heeft wel een frequentie afhankelijke wisselstroom weerstand.
Printable View
Ja, dat is dus het idee vam toonregeling. Die werking begrijp ik globaal. Je gebruikt het als filter, je vorige post moet ik nog 5x nalezen.
Oke, dat hele rekenwerk moet ik nog een paar keer doorlezen, maar het lijkt erop dat ik teveel decibel de tweede helft van V1 in douw.
Die 18.6V, moet ik die dan gewoon ongeveer voor de helft afknijpen (verstoken) voor de 1M potmeter?
Extra 1M weerstand in serie opnemen? 66k+7.2K+1M+1M?
1000000/2073200 x 20 is 9, nogwat, dus ongeveer de helft.
Dan ga je wel de kantel frequentie veranderen.
de RC filter 22nF:1M ga je veranderen in 22nF:2M.
Dan kan je bijvoorbeeld nog beter die 100K anode weerstand splitsen in 2x 47K en dan in het midden gaan zitten. Dan is je signaal gehalveerd zonder de instellingen verder te veranderen.
Overigens als je dan op 9V gaat zitten krijg je nog wel een forse oversturing op V1B. Als je weer op -2V (ik zou zelf wat negatiever gaan zitten zodat je een beetje in het midden komt te zitten.
bij -5V gaat is de buis zo'n beetje dicht. Als jij nu met 9V aan komt, betekent dat de buis vanaf 5V gaat clippen (top) en afknijpen (bodem). Bij die top heb je nog een probleem dat als de grid positief wordt, deze gaat geleiden zoals een anode. Derhalve wordt er stroom getrokken uit de vorige trap via de 22NF. Die gaat opladen en kan leiden tot een blocking distortion.
Dit effect kan je in dit geval compenseren door bijvoorbeeld een 470K weerstand vanaf de loper van de potmeter naar de Grid van V1B te voeren. Als nu de grid positief wordt, dan wordt er stroom getrokken. Echter door die 470K weerstand zal er spanning over die weerstand lopen en daalt de grid spanning weer.
Dit is wat ik er nu van gemaakt heb. Ik heb de anodeweerstand opgesplitst in 2 weerstanden van 47k in serie (zoals Nico voorstelde).
http://i40.tinypic.com/2wc0ew7.jpg
Hier nog even het origineel,
http://i42.tinypic.com/p7i3t.jpg
Het signaal richting VIb moet nu oke zijn. Vanuit het originele schema moet de midpot nog verwijderd worden. Kan ik alles tussen de koppelcap en de twee anodeweerstanden wegknippen of moet ook nog rekeninghouden met de twee 100k weerstanden waarlangs signaal gebypassed wordt?
Nou ik denk het niet. HEt signaal van V1A is te hoog..... En je tekent hem in V1B
Crap, post van Nico niet goed gelezen, ik kan die 470k weerstand op de pot zetten, maar volgens mij kan ik ook de verdeling van de 100k anodeweerstand aanpassen, bijvoorbeeld 68k en 33k in serie. Dan zou ik toch meer richting de 5 volt moeten kunnen gaan. Of met een 100k potmeter op het boardje, signaal op poot 1 anode op poot 3 en poot 2 naar de koppelcap. Is dit een domme gedachtegang of zou het kunnen werken?
Oops, zat niet op te letten, die seriewseerstanden moeten natuurlijk op VIa. Zit ik met mijn suffe kop verkeerd te tekenen. Vanavond verder kliederen.
Overigens heb je wel eens naar het schema van de 5F1 van Fender gekeken?
Já, champje met alleen een volumepotmetertje, een 12ax7 en een enkele 6v6 eindbuis.
http://i40.tinypic.com/29vdjsz.gif
tekening aangepast:
http://i39.tinypic.com/2rzc8hz.jpg
Eigenlijk zijn we helemaal op die champ uitgekomen, met als aanvulling dat ie op 2 eindpitten draait en dat de gelijkrichter schakelbaar is tussen diode en buis en dat de HSP schakelbaar is, maar verder is het kennelijk gewoon een Champ 5F1 geworden. :crazyhappy:
Bij de Champ zie ik alleen nog een 220k weerstand naar massa tussen de koppelcap na VIb en de 6V6 buizen (dit is het enige gat in mijn tekening). In het ampmaker schema van de doublesix zit daar ook een 220k weerstand. Volgens mij moet ik in mijn tekening alleen nog de 220K weerstand na de koppelcap naar massa tekenen en ben ik klaar. Later eventueel de, door Nico, eerdergenoemde 470K weerstand van de loper van de pot naar pin 7 op de 12ax7 buis toevoegen).
Dacht trouwens dat d 5F1 geen tegenkoppeling had, kennelijk had ik het mis.
Moet je maar eens dat stukje opzoeken wat ik ooit geschreven heb over het rekenen aan een triode.
Ga ik doen.
Als jij nou ff die paar missende waardes verklapt in mijn schemaatje :soinnocent:
Teken maar eens op je grafiek wat er gebeurt als er 9V signaal komt op de ingang van V1B. Dus die groene lijn laten lopen van 2.5V tot - 6.5V.
Even een vraagje, werkt de 470K uit het voorbeeld alleen als gridstopper? Ik bedoel, als er geen weerstand naar massa loopt valt er toch nauwelijks spanning over deze weerstand:???:.
Wat zit er aan de andere kant van die weerstand dan?
Het stuurrooster. Ik verkeer in de veronderstelling dat het rooster nauwelijks stroom trekt.
En als dat rooster positief wordt tov de kathode?
Ik ga aan den arbeid, stomme buizen ook op de vroege ochtend:D.
Da's vaag. Op het moment dat het stuurrrooster positief wordt gaat deze net als de anode electronen aantrekken. En dan gaat er wel degelijk stroom lopen via die weerstand. Er is maar een plek waar die stroom vandaan kan komen. via de cap, en de anode weerstand van de vorige trap. En dan krijg je het blocking distortion effect om dat de koppelcap de verkeerde kant opgeladen wordt en als het signaal negatief wordt er onvoldoende signaal komt om de cap te ontladen. En vergis je niet in die stroom. Hoeveel? geen idee. zou je moeten meten. Opstelling maken. kathode op -2V, en dan op het stuurrooster (via een serie weerstand) een spanning toevoegen van -2V tot bijvoorbeeld +2V. dan kan je de spanningsval meten over de weerstand en weet je de stroom.
theoretisch kan je een element laten doorbranden van een gitaar door de gridstopper (68K of 33K) weg te laten, de bias heet genoeg afstellen (-0.5V). Dan gaat er wel degelijk stroom lopen via het element. Dat samen met de inductie van de spoel. Nou dan wil ie wel.
Je bedoeld: Kan ik niet gewoon wat anders erin gooien zodat ik dit hele verhaal heeeeel gaaaauuuuw kan vergeten en net doen alsof mijn neus bloed?
Ik zou het niet weten :)
Juist, jij snapt hem.
De stroom door de buis komt alleen maar vanaf de kathode. Maar ipv door de Anode te lopen gaat er extra stroom lopen door de grid.
De Brian May AC30 heeft deze schakeling:
http://img543.imageshack.us/img543/2773/w6om.jpg
Moet er nog even op broeden met m'n huidige inzicht, de 'serieweerstand' is verwijderd tov de originele AC30
Nou dan heb je het in ieder geval nog niet begrepen :)
Ben bezig, dank je:). Lijkt me dat ie zo een variabele 'gridstopper' heeft, maar als ie voluit staat, wat gebeurt er dan?
Net zoveel als ie halfvol staat.. of als er slechts 10mV op staat of 30V etc etc. Je weet toch niet hoeveel signaal erin gaat? Dus kan je er ook niets van zeggen.
Jamaar, als ie voluit staat, heeft een weerstand van 1M of 220K naar massa, maar geen gridstopper toch?
Ga jij maar weer terug naar pagina 1 van je lessen :) .... Wat doet een condensator bij een wisselstroom :)? C5?
En wat was 1 / (2 x PI x f X C) ook alweer?
1/ (2x uitgangsimpedantie van buis 200K x 1000 hz x de waarde van de cap, zooitje nullen gevolgt door 22) is belasting van de keten en zon kan je uitrekene wat er bij de volgendde trap aankomt. Vanavond ff rekenen... Dat lukt nu ff niet in mijn pauzë.
PI = de functie Pi = 3.141593