Ja, ja, ik ben me daar toch een uitvinder :seriousf:
Nu ik er over nadenk ken ik inderdaad het holpijpje om gaten in bv. leer te slaan.
Zo'n proppenboor is inderdaad handig - die kende ik nog niet.
Printable View
Om kleine stukjes op dikte te kunnen schuren, zeker als het harde houtsoorten zijn, want schaven is dan een beetje lastig, heb ik de schuurtopie van een handigheidje voorzien:
een dikte geleiding.
Grondplaat, met daarop een plaat die met een scharnier kan draaien.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06770.jpg
Doormiddel van 2 draadstangen kan ik ze mooi regelen.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06772.jpg
En een veer zorgt ervoor dat ze niet gaat trillen tijdens het schuren.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06771.jpg
Stofafzuiging erbij en schuren maar. :)
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06774.jpg
s.
Speciaal voor barno:
De langsgeleiding waarmee ik het trekstang kanaal in de hals van valoosj's lespaul heb gefreesd.
Ik voelde het niet goed aan om met slecht 1 langsgeleider een trussrodkanaal te frezen, dus heb ik 2 blokjes gemaakt.
Berken multiplex (beter is er niet) in L-vorm. Eigenlijk waren ze op elkaar gelijmd tijdens het productie proces. Ik heb de afstand en dikte van de 2 stangen die in m'n bovenfrees zool passen opgemeten en dan 2 gaten geboord in het opstaande deel.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06863.jpg
Als je daarna met een fijne lintzaag door de gaten zaagt heb je 2 gaten in je blok die qua contour hetzelfde zijn als de stangen, maar juist niet hoog genoeg. Er is dus plaats om alles tegen elkaar te trekken dmv draadijzer en moeren.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06864.jpg
Ik had niet direct bouten, dus de moeren maar in epoxy gegoten.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06865.jpg
freessetup, frees met stangen door de zool (het is geen bedoeling om reclame te maken, maar dit is een heel handig klein freesje, zwiterse makelij):
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06866.jpg
En met de 2 blokjes op hun plaats.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC06867.jpg
Doordat de gaten met een kolomboor zijn geboord, lopen ze mooi evenwijdig.
Door het aandraaien van de moeren zetten ze zich mooi evenwijdig aan elkaar.
let niet op de frees, die zat nog in het machien toen ik de foto's trok.
s
thx s, altijd tof om jouw vakmanschap te zien, ook in de tools die je bouwt. Daarvoor mankeer ik gewoon te veel basis van houtbewerking.
dit is mijn trussrod template, een groot gedoe maar het werkt wel. de frees loopt net tussen de twee geleiders (eentje vond ik ook niet genoeg). de sleuf is breder zodat ik goed zicht hebt op het kanaal.
aan de ander kant kan de headstock wel tussen de steunen, zo kan ik ook het stuk frezen tot op de headstock.
http://i158.photobucket.com/albums/t...o/DSC02093.jpg
Ok, niet echt zelf gemaakt, maar ik kon het toch niet laten om even te stoefen ...
De brandstempel:
Het messing blokje en de draadstang heb ik gekocht, het handvatje heb ik gedraaid in indisch palissander.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07018.jpg
Natuurlijk is het messing blokje voorzien van een logo:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07019.jpg
Enkele testjes:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07020.jpg
En nu voor echt:
Het slachtoffer (Herman hausser 1939 kopie)
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07021.jpg
En hoppa:
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07022.jpg
s.
Kolossaal!
Hoe is dat blokje dan gemaakt ???
Ik heb het laten maken bij een stempel bedrijf hier in Antwerpen.
Ik heb ze een pdf met schaalverdeling gegeven (met de 2 tekeningen op, 1 in spiegelbeeld en 1 gewoon, en dan heel duidelijk zeggen wat de juiste is :seriousf:)
Volgens mij hebben ze het in een cad programma ingeladen en dan cnc laten frezen.
Het was niet goedkoop, maar hier ga ik m'n leven lang plezier aan beleven.
Ga morgen is heel het atelier brandmerken :)
s.
Gaaf ding. Nu maar hopen dat je hem niet op arm gestempeld krijgt.
Leuk dat je dit topic zo levend houdt. Ik vind het erg inspirerend.
of op de bil van je vriendin, meuh :)
ik blijf hier posten in de hoop dat er anderen ook hun ding tonen, maar blijkbaar niet altijd met succes, vind ik wel jammer.
Maar heb hier toch al een paar leuke dingen voorbij zien komen.
s.
Misschien een idee voor de echt gedreven bouwer:
Zo'n roodgloeiende gietijzeren barbecue als Kwai Chang Kane met zijn onderarmen optilde bij het verlaten van het Shaolin-klooster; en dan met je eigen logo natuurlijk.
Ik zie het al voor me: SK, GUN, Woml heeft het ook makkelijk; maar Guttlin wordt al wat heavier. Stonebeat zal ook even op de tanden moeten bijten :D
Mooi brandmerk Stijn :)
Kleintjes kun je zelf maken van Asfaltnagels.
Deze staat in het bovenblad van m'n luiten. (geloof hoop liefde)
http://i18.photobucket.com/albums/b1...8/DSC05125.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b1...8/DSC05120.jpg
hoi
ik ben op zoek naar een frees/boor die het hout kan wegfrezen rond de volume en tone knop zoals PRS dat heeft...
waar kan ik dat het beste mee doen?
bvd
@je
ik zou het doen met een speedboor die net zo groot of iets groter is dan de tone/volumeknop.... en dan schuin/rond schuren. naar mijn weten zijn er (geen?) freesjes die zo kunnen frezen..
groet
Nee man, goede brandwonden voel je niet (nou ja, als ze gebeuren niet, de pijn komt later, als het begint te herstellen :)).
Ik ken een fietskoerier die een fietstandwiel eerst in de gloeiende BBQ legde en toen hij roodgloeiend was, 'm op z'n kuit drukte. Zo kon hij tenminste met net zo'n mooi brandmerk als al z'n andere fietskoerier-maatjes rondfietsen (het was wel een van de kleinere tandwielen). Au.
Met een Dremel en een schuurschijfje lukt dat wel. Er zijn ook freesjes met een ronde kop, zou ook moeten werken.
Ik weet niet de exacte details van die gaten (hoe diep, welke diameter, welke radius aan de randen) maar misschien dat het zo een goede manier is :
- kopieerring in je bovenfrees
- maak een malletje met een perfect ronde buitencirkel (waarbij je rekening hebt gehouden met de maat van je kopieerring en de frees die je gaat gebruiken!)
- Kies een ballnose frees (ook wel holprofielfrees) voor in de machine, met een radius die overeen komt met de gewenste rand
- Frees het cirkeltje
- Je hebt nu een mooi vloeiend randje (een ringetje of donut eigenlijk) . Het middelste deel kun je voorzichtig vlak frezen. Daarna de randen wat na schuren richting de body (het scherpe randje moet eraf).
- wel eerst proefjes doen natuurlijk!!
Ik hoop dat het een beetje te volgen is.
Met een holprofielfrees :
http://wwwinet.my-tts.com/Festool/Ka...1018_z_01a.jpg
Eventueel het lager erafhalen dan wel je freesmach goed vastzetten.
Of anders een speedboor in de gewenste vorm vijlen/slijpen je loopt dan wel wat meer risico op rafels maar als hij goed scherp is en op hoge toeren draait moet het wel kunnen.
Als ik een gat boor waar het lagertje in valt, moet het lukken...
bedankt voor de tips!
@je
[QUOTE
Ik hoop dat het een beetje te volgen is.[/QUOTE]
jazeker!
thanx
@je
Je wil dat het er zo uit gaat zien: dit is van Nik Huber (goede vriend):
http://i455.photobucket.com/albums/q...t-Routings.jpg
Let even op de bodem van het kuiltje: deze is vlak vanwege het monteren van de potmeter !
ja precies!
heeft hij dat met zo'n freesje gedaan? die hierboven bescheven is?
@je
Ik hoop dat Cocobolo die vraag wil beantwoorden. Ik kan een e-mailtje sturen naar Nik en wie weet wil hij die beantwoorden. Ik weet wel dat Nik alles met een CNC machine freest.
tja, daar kan ik natuurlijk niet tegen op met mijn bovenfreesje... wellicht kan hij wel vertellen wat voor frees hij gebruikt heeft...
Ik ga gewoon wat proberen op mijn mooie topje...( van mdf ) en dan maar hopen dat het lukt...
bedankt in elk geval voor jullie reacties...
@je
Waarom niet gewoon op een vlak stukje afval mdf?
Ja, met mijn cnc machine is zo'n kuiltje ook een fluitje van een cent : kuiltje tekenen en een ballnose freesje erin. De diameter van de ballnose maakt daarbij niet eens uit (ook de radius niet), de software regelt dat de frees kleine cirkeltjes maakt en daarbij laat hij bij elk cirkeltje de z-as telkens iets verder zakken tot hij rond is. Dus Nik zal ook geen speciale frees hiervoor gebruiken.
Met een bovenfrees is de manier zoals ik beschreef misschien het beste.
Dit is wel leuk om over na te denken eigenlijk :-) Dus even een heel andere insteek voor dit probleem (geen garantie hoor!) :
- Koop in zo'n creatief-winkeltje een houten bal. Die kun je vaak in veel verschillende maten kopen.
- Neem zo'n rond staafje hout (die je in de bouwmarkt kunt kopen)
- Boor met een boorkolom een gat in de bal en lijm het stokje erin. (er zijn ook ballen te koop met de gaten er al in)
- Lijm schuurpapier aan de onderkant van de bal (eerst even goed met de schaar knippen zodat hij mooi vloeit)
- klem het stokje in de boorkolom en dan heb je een "schuurbal". Body eronder en voorzichtig kuiltje maken.
Geen idee hoor of dat gaat, maar wel grappig misschien :)
In dat geval zou ik een lange boor dóór de bal heen steken en vastlijmen. Zo heb je in ieder geval een soort van centerpunt.
Ik denk dat je toch vroeg op moet staan om een boor precies door het centrum van een bol te krijgen; je zult 'm behoorlijk precies moeten opstellen en vastklemmen. En een hele stevige boor nemen die niet buigt.
Als de as niet door het midden loopt, gaat de bol heen en weer slingeren.
uiteraard op een stuk afval hout.... ik probeer altijd alles eerst uit op een stuk afval hout. wilde jullie even laten schrikken dat ik het direct op mijn mooie topje van q.maple zou proberen...
gr
@je
leuk dat er zo mee gedacht wordt! ik kan dat wel heel erg waarderen..DANK!!
Ik weet niet of het hier hoort, maar het is toch wel custom lijm.
Een kleine uitleg over ik huidenlijm fabriceer.
De grondstoffen en benodigdheden:
van links naar rechts:
confituurpotje met een kruidenpotje (au bain marie)
Pot huidenlijm
klein potje thio ureum (om de open tijd van huidenlijm te verlengen, maar ik gebruik het bijna niet meer, er bestaan andere, gezondere hulpmiddelen.)
klein potje nipagine (tegen het schimmelen, te verkrijgen bij de apotheek)
En achteraan het verwarmingselement.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07279.jpg
Verwarmen ging tot voor kort heel simpel: 25watt engine
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07280.jpg
(ik ben overal 25 watt lampjes aan het sprokkelen)
De bereiding:
Beetje huidenlijm in het kleine potje, water erbij en laten zwellen.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07281.jpg
In 'ons kookboek' staat altijd 'een mespuntje zout'.
In een gitaar atelier wordt dat een 'beitel nr 6 puntje' nipagine erbij :D
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07282.jpg
Dan wat warm water in de confituurpot, en het klein potje erin.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07283.jpg
En nu maar wachten... tot de lijm vloeiend is geworden.
http://i475.photobucket.com/albums/r...p/DSC07284.jpg
Ik vind het best gezellig zo op de werkbank...
http://i475.photobucket.com/albums/r...dewerkbank.jpg
Om het verwerken gemakkelijker te maken, heb ik in het atelier een hete lucht blazer (verf stripper), een warm-houd-schotel (hierop kan je blokjes mdf of multiplex verwarmen om even het te verlijmen werkstuk op te warmen, probeer zo weinig mogelijk het werkstuk zelf te verwarmen, want dat kan gaan trekken)
Om randinleg, de rug, en de lijmnaad van klankblad/rug te verwarmen gebruik ik een klein fakkeltje. (katoenkoord op een metalen stok, gedrenkt in alcohol)
s.
:ok: ik zat me vanmiddag nog af te vragen waar ik die huidenlijm kon halen en of t dan zelf te maken was :crazyhappy:
Huidenlijm haal ik bij de drogist, of een leverancier in restauratieproducten (maar er staat nu een 20kg in het atelier, daar kom ik wss heel m'n leven mee toe)
Maar je kan het ook zelf maken:
naar de slachterij gaan en om de huiden van de beesten vragen, die in een pot afkoken, en de brij die komt bovendrijven afscheppen en laten drogen, voila...
Maar ik heb niet zo'n neus die overal tegen kan, dus jij liever dan ik ...
p.s. de huidenlijm die je koopt in de winkel is natuurlijk wel gezuiverd, dat scheelt ook weeral in reukhinder.
s.
Een goed alternatief voor wat?
s.
voor thio ureum (denk ik?)
Ha, als het dat is:
werkstuk verwarmen met blokjes vanop de schotelverwarmer, met hetelucht blazer of een fakkeltje.
Vooral het warm maken met de fakkel bezorgt me nogal eens een aantal toeschouwers aan het raam, heel grappig.
Lijmen met huidelijm moet in een staat van opperste rust en snelheid gebeuren. Veel correctie mogelijkheden zijn er niet, of het moet terug losmaken zijn, en opnieuw beginnen.
s.
mooie jig voor fretboardjes te radiussen!
http://www.youtube.com/watch?v=6--3y...esh+div-r-3-HM
vraagje:
ik las onlangs ( weet even niet meer waar) maar dat je met een bandschuurmachine een toets kan radiussen..
ik neem aan dat ik een soort schommel moet maken maar hoe hoog zou ik het scharnierpunt moeten maken om een 12" radius te schuren?
je zou een soort in hoogte verstelbaar scharnierpunt kunnen maken dus voor meerdere radii, dus mijn vraag is dus hoe bepaal ik de hoogte voor elke radius?
of is het zo simpel dat de afstand vanaf de bandschuurmachine tot het scharnierpunt de juiste hoogte is? dus als ik de hoogte instel op 12", heb ik dan een 12" radius?
ik hoor graag!!
gr
@je