Ik probeer de schade zo min mogelijk te beperken in ieder geval, de carve is op de plek van de toekomstige lijmnaad behoorlijk vlak, dus ik voorzie eigenlijk geen problemen.
Printable View
Ik probeer de schade zo min mogelijk te beperken in ieder geval, de carve is op de plek van de toekomstige lijmnaad behoorlijk vlak, dus ik voorzie eigenlijk geen problemen.
Ik zou het voor de pickup hoek niet al te nauw nemen met wat er op internet te vinden is (waar over het algemeen een hoek van 1,8 graden wordt aangeraden). Belangrijker is de hals hoek van 4,4 graden.
Wat je vervolgens kan doen is aftekenen op de top waar je de pickup hoek wil heb ( streep zetten waar je fretboard moet eindigen en een streep bij de brug) en dan met schaaf aan de slag. Bij dit soort precisie werk is het soms beter om de frees aan de kant te leggen. Zeker met een pickup hoek, waar een halve graad afwijking of een freesje twee millimeter te diep al een groot probleem kan opleveren!
Nog een kleine tip (want ik weet niet of je het bouwvirus al te pakken hebt, maar ik heb een sterk vermoeden dat het niet bij deze les paul zal blijven), je kan de hals hoek (4,4) gewoon doorfrezen aan de zijkant van het fretboard. Dat loopt in dezelfde hoek als de hals.
Ga je ook voor zo'n mooie recurve in de top? Geeft een heel mooi effect!
EDIT: OH! en je bent goed bezig! haha! Een les paul is niet het makkelijkste project
weet je wat: nog een EDIT: Als je uiteindelijk klaar denkt te zijn met de carve, dan kun je nog een truukje doen om de carve helemaal strak en egaal te krijgen. Koop een spuitbus zwarte verf en spuit (nevel) van een ruime afstand de top lichtjes zwart (je wil dat de lak al bijna droog is eer het op de body komt). Vervolgens pak je een 180 of 220 grit schuurpapiertje en dat wikkel je om een gum. En schuren maar tot al het zwart verdwenen is.
Zo haal je nog net even alle oneffenheden weg die je normaal gesproken niet kan zien. Met dat zwart maak je ze zichtbaar! Good Luck man!
Teun, bedankt voor je inbreng! Inderdaad, achteraf had ik misschien beter met een Tele kunnen beginnen:seriousf:
Wat bedoel je precies met de halshoek doorfrezen aan de zijkant van het fretboard?
Ik leen even een foto uit je vorige post. Het is allemaal niet zo belangrijk hoor, maar het viel me op:)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-HHTWCQLF.jpg
Dat stukje wat nu nog uitsteekt (hoger ligt) links van de halshoek, dat had je tijdens het frezen van de halshoek ook gewoon mee kunnen frezen. Krijg je een mooi egale overgang.
Nogmaals, het is niet meer dan mierenneukerij, maar ik vind het zelf het wel prettig als mensen heel gericht kleine tips geven. Zodoende doe ik dat zelf ook zo nu en dan:)
Dat had ik al bedacht, maar vanwege mijn eerdere fuckup komt de halshoek halverwege het bindingkanaal uit. Dus krijg je een rare hoek in de binding.
Alleen dat zwart spuiten, kan me voorstellen dat dat bij Esdoorn werkt, maar ook bij het openere Eiken (of een andere openere houtsoort met sapkanalen exposed). Zou eerst testen of je alles weg krijgt op een proefstukje.
Aan deze top moet nog wel wat gebeuren. Als je de vorm echt wilt veranderen zou ik er crimson-style met een haakse slijper en een staalborstel overheen gaan. Laatst gedaan (niet met een top maar op ander hout) en dat ging best gecontroleerd.
Rik, de gitaar wordt toch dekkend zwart gelakt, dus dat maakt niet veel uit.
Wat moet er volgens jou nog aan de top gebeuren dan? Afgezien van het afwerken. Over de vorm an zich ben ik best tevreden.
Als je met een poreuze of zachte houtsoort werkt zou je er een porienvuller overheen kunnen doen. Kneedbaar Hout van Alabastine werkt ook goed. (wel verdund aanbrengen en een heel dun laagje, geen dikke kaaien laten zitten) Dat wordt heel hard en kun je een heel goed oppervlak mee krijgen.
Daarna glad schuren, tot P600, grondverf erop, nog een keer tot p600, weer grondverf, daarna zóu de laklaag geen water meer door moeten laten en kun je nat schuren en lakken, en dat een aantal keer herhaald.. Maar daarvoor is de Lak Faq. We drijven weer hopeloos off topic :D !!!
Lakken wordt geen probleem hoor, heb al een gitaar en mijn brommer een aantal keer gespoten, tevens is mn pa schilder, ik begreep dat jij ook ervaring in die richting hebt? Hoe zou ik de Gupa kunnen verdunnen?
Waarom zou ik de vorm van de top gaan veranderen?
Gr Gerard