Je hebt er tegenwoordig die in de gitaar locken, dus je kan er ook nooit meer een gewone strap aanhangen, maar dan vind ik ze inderdaad ook mooier.
De originele zien er zo raar uit !
s.
Printable View
Hoe het eruit ziet boeit me niet eens. Maar zoals gezegd, ik hoef niet moeilijk meer te doen. De enige gitaar die nog wel eens laag hangt is de Jackson, maar die heeft al grote knoppen. Daar rubbers omheen en alle gevaar is geweken.
Goed mogelijk dat die oude goldtops helemaal geen halshoek nodig hadden, de 'brug' lag daarbij plat op de body.
Ik zal het wat algemener stellen en niet zo fixeren op de TOM-bruggen: de halshoek hangt (onder andere) af van de hoogte van de brug. De ES-175 die jij aanhaalt, heeft geen TOM, maar wel een hoge brug, waardoor er weer die halshoek nodig is, tenminste als je voorbij de vijfde fret geen torenhoge actie wil ;)
De brug van een strat en een tele zijn ongeveer een halve centimeter lager dan de TOM-brug of de brug van een archtop (wat in sé een 'oudere' versie is van de TOM, maar wel met zijn eigen ontwikkelingen) en daardoor is er op die modellen (de strat en tele dus) geen halshoek nodig.
Over het algemeen :)
Afgaande op het verhaal en de foto (lastig op een telefoon) zeg ik dat de brug aan 1 kant van de stud is. Wel knap als alles op spanning stond.
Kijk ook eens of je scheurtjes ziet waar de hals aan de body gelijmd is.
Zonder betere foto's en uitleg wat er nu precies aan de hand is blijven we lekker gissen met zn allen, gezellig allerlei verschillende soorten straplocks bespreken, maar daar wordt het verhaal niet beter van. En die Epi ook niet.
FOTOs, FOTOs !!
Ben gisteren even naar de gitaarreparateur geweest, bij Dirk Witte.
Hij kon geen zichtbare schade constateren wat betreft scheurtjes e.d. Hij zegt verder geen schade te kunnen constateren zonder dat de gitaar goed afgesteld is. Ik ga één dezer dagen dus weer even langs, daar ik geen 41 euro handje-contantje of op de PIN bij me had.
Verder zei hij wel dat het leek alsof er een lichte helling ( niet omlaag of omhoog, maar opzij ) in de hals zat, maar dat dat ook optisch bedrog zou kunnen zijn i.v.m. een verschoven brug, zoals velen van jullie al zeiden.
Overigens bedankt voor de vele behulpzame reacties ! Ik durf echter niet zelf aan de halspen te draaien, omdat ik de situatie daarmee ook erger kan maken met een beetje pech.
Strap-locks ga ik z.s.m. halen, dit mag niet nog een keer gebeuren.
Kijk eens naar de studs van je brug. Hang je brug daar aan beide kanten gelijk in? Is een van de studs dieper in de body dan de ander? Misschien door de klap verder in een te diep gat gedrukt? Zet de studs op de juiste hoogte en stem je gitaar eens. De afstelling was voor de klap toch gewoon prima? Dan moet er iets verschoven zijn. Als de reparateur geen schade ziet, dan zou ik zelf eerst ff naar de brug kijken. Zie je zelf iets vreemds?
Wat precies zijn de studs ?