103 dB op de luisterplaats lijkt mij ook nog steeds te hard (ja ik weet het, ik ben een ouwe lul).
Tot nu toe zijn er wel geluidsnormen, maar die zijn meer gespitst op overlast buiten de zalen. Wat extra isolatie er tegenaan en we kunnen weer harder. Al jaren blijkt dat gehoorschade geen ouderdomsziekte meer is en jongeren steeds eerder onherstelbare schade oplopen.
Vroeger had je de walkmans waar later volumebegrenzing op kwam, maar in feite zijn dat allemaal zaken waarbij de luisteraar het niveau zelf in de hand heeft. Bij concerten ben je volledig aan de organisatie overgeleverd.
Alle campagnes ten spijt is er tot op heden bij concerten weinig verbeterd.
Als ik hier in de Effenaar naar een concert ga, kan ik bij de bar of garderobe oordoppen kopen. Ergens wel hypocriet, want ze weten dus dondersgoed dat het te hard is. Ikzelf heb altijd op mijn eigen doppen bij me, maar het grootste deel van de bezoekers draagt niks.
Als ik de nieuwsberichten volg moeten er behalve het limiteren van het geluidsniveau ook terplekke (gratis?) oordoppen beschikbaar komen en komt er (vooraf?) voorlichting.
I.p.v. een voorprogramma staat er dan waarschijnlijk iemand van de Hoorstichting op het podium om iedereen op de risico's te wijzen :seriousf: