Maar jij haat mij...... :crazyhappy:
Ik ben geneigd met LP bouwers mee te gaan die zo'n 30 jaar meer in de business zitten. Ondanks de enorme internationale bevestiging die Orpheo heeft gekregen.
Niets negatiefs bedoeld Orpheo...!!
Printable View
Maar jij haat mij...... :crazyhappy:
Ik ben geneigd met LP bouwers mee te gaan die zo'n 30 jaar meer in de business zitten. Ondanks de enorme internationale bevestiging die Orpheo heeft gekregen.
Niets negatiefs bedoeld Orpheo...!!
Gil Yaron kreeg wel echt gezeur met Gibson, met name omdat 'ie in de USA werkt. Ik weet ook dat Rose gezeik kreeg maar om HEEL eerlijk te zijn, weet ik niet omdat zijn gitaren nou zulke goeie kopieen waren of omdat hij zich voordeed als gibson repair dude en dat niet was. Het zat ergens in dat hoekje, ik weet het niet meer exact.
Punt is... alleen als je in de USA een LP namaakt, heb je problemen. Sinds een paar jaar. Want de kopieen, het boeide Gibson echt helemaal niks in de late 70ies en 80ies, want Norlin was failliet aan het gaan. na het debacle met Ibanez werden jongens als Derrig en Max pas 'groot' (nog steeds geen honderden gitaren) en Gibson is daar niet achteraan gegaan. Dat is ook vlak na de lancering van Dean's V en Explorer.
Waarom ESP dan wel gezeik kreeg? omdat ESP in het begin een 'amerikaans' bedrijf was. (begon japans, had een HQ in New York). Ik meen me te herinneren dat daar het probleem zit: zodra het een 'amerikaans' bedrijf is, en het wordt in de USA gemaakt, dan begint het gelazer. De 'lawsuit' periode van ibanez was ook een onzin periode, want Ibanez wilde toch al eigen modellen gaan maken en was al bezig met het stoppen van Gibson kopieeren. Gibson heeft het wel geprobeerd hoor, niet-amerikaanse bouwers aanpakken, maar dat is gewoon heel lastig omdat ze die trademarks zo hebben laten versloffen.
Het vette deel, dat is wat ik 100% zeker weet. De rest heb ik opgediept uit de krochten van mijn brein. Ik weet het gewoon niet meer zo precies. Ooit zat ik er heel goed in maar ik moet m'n kop nu bij andere zaken houden :)
Orpheo bouwt al LP’s opnam minst sinds dat ik op dit forum aangemeld ben (2006) dus hij zal ervaring zat hebben in de business om van de hoed en de rand te weten.
Toch, Orph?
Op zich wel grappig, al was het maar omdat 'Slash" bekend werd als een Gibson speler terwijl hij op AFD een replica burst bespeelde.
Veel bouwers maken hun eigen sprookje en wellicht is Rose daar geen uitzondering op. Uiteindelijk zal de sound het bepalen, want niemand gaat voor een logo.... toch.....????
Zover ik mij herinner kwam in een tijdschrift ook ter sprake dat hij een bepaald model Lp zo had bestudeert en aan de hand van die data zijn model maakte als kopie en die in dat tijdschrift zeer lovend werd beoordeeld.
daar kwamen de orders van, een (exacte) replica van ......
Ja loopt volgens mij vrij aardig. Hij heeft inmiddels een baar keer een batch gehad en dan gaan ze vrij snel de deur uit. Ik was er zaterdag nog even en volgens mij hing er nog maar één. Volgens mij is het nu de uitdaging om de aanvoer een beetje stabiel te krijgen.
En wat je zegt, bij alle merken wordt seriematig hout verwerkt tot een gitaar. Waarom dat bij Indian dan iets over de waarde zou moeten zeggen...
Overigens gaat het enkel om een hals, de body is geen Allparts. Die wordt gewoon door vd Haar en die assembleert het verder tot complete gitaar, incl. finish. Er zit wel altijd goede hardware en elektronica op en de finish is gewoon van professioneel niveua. Ik denk dat wanneer je alle onderdelen lost koopt het 'm zelf zo wil bouwen (incl. relic finish) je qua uurloon beter een krantenwijk kan nemen.
Ik weet overigens niet hoe dat bij bijv. Kauffmann gaat. Staat die zelf maple halsjes te zagen, trussrods in de frezen, rosewood te plakken en fretsleuven in de slijpen? Kan me bijna niet voorstellen dat dat een verdienmodel is in Nederland, ook gezien de materiaalkosten die er nog bijkomen voor een gitaar van net iets meer dan een € 1.000 excl. btw.
Daarom, Orph. Erik is iemand die van alles weet lijkt te hebben maar er keer op keer naast zit.
En dattie dan roept dat hij alleen mensen die minimaal 30 jaar dit werk doen gelooft.... het zal allemaal wel... ik stoor me er niet meer aan.😆
Klopt, maar voor een paar 100 meer koop je een "echt" handgebouwde gitaar bij een gerenommeerde NL bouwer. Wordt die gitaar niet per se kwalitatief beter van, maar de (mijn) bereidheid ervoor te betalen wel, omdat je meer zeggenschap hebt over halsprofiel etc.
Ik heb nog steeds sluimerende GAS voor een tele. Als ik er aan toe ga geven ga ik wel zeker Indian nog ff checken.
Geen idee, maar ik heb liever een Indian dan een Kauffman. Misschien niet fair, maar heb 1x een Kauffman strat in handen gehad en die vond ik niet wat, waardoor je (ik) zo'n label dan niet direct op zal zoeken.
https://theguitarfactory.nl/product/...le-surf-green/
Dus dat is een Indian strat. Gaaf! Doet me inderdaad denken aan mn oude Haar strat. Mooie gitaar voor een eerlijke prijs, mooie specs ook.
Zijn er ook Indian les Pauls?
Ja van vragen komt kopen. Als ik naar die uiterst smakelijke gitaarzaak in het zuiden zou reizen, kom ik met een lege portemonnee en die groene strat terug😆
Gelukkig woon ik ver weg van die winkel!
Het voordeel is dat ik niet echt van die relic dingen houd, maar er is nog zoveel meer moois :)
Indians zijn er nu alleen als tele en strat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die patrick eggle gitaren zijn écht toppertjes.
Jammer dat ik zo kut speel :D
Zitten we nog in het goede topic?
Iemand al een 2019 Gibson model geprobeerd? of zijn ze nog niet te krijgen hier?
Waarom...???
https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=9AHhKRqdtGs
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik geloofde eerst niet dat het echte Gibsons waren.
https://guitar.com/news/industry-new...JrEbVbOQOQW0So
Zelfs de hardware was niet de moeite van het verwijderen waard?
In de tekst staat dat het volgens Gibson juist ging om 'unsalvageable and damaged with unsafe components'. Dat zou het verwijderen van de hardware niet zo nuttig maken.
Dat zijn natuurlijk de woorden van Gibson, in de tekst staat verder dat het ook om iets anders zou kunnen gaan.
Hier een video hierover:
https://www.youtube.com/watch?v=_ft5J1lX4-o
Blijkbaar zulke specifieke gitaren (qua hardware, qua hout ivm gaten en boren voor de specifieke elektronica) etc dat ze niet echt te hergebruiken waren (en ook om te zorgen dat ze niet alsnog in de toekomst negatief terug zouden stralen op Gibson oid?)
Snap het idee, maar zoals ook in de video wordt gezegd... het zou toch mogelijk moeten zijn om hier een doel aan te geven. Zo zonde dit.
Then again, dit gebeurt volgens mij zo vaak... voorraad die gewoon weggegooid of vernield wordt ipv een ander doel te vinden.
Ik vraag mij wel af waarom het zo pontificaal moet. Dat straalt toch uit dat je een statement wilt maken.
Ik was vorig jaar daar in de fabriek idd. En daar stond een rek met afgekeurde gitaren. Maar dat waren er nog geen 15 ofzo volgens mij.
Er werd idd ook over gesproken en die worden vernietigd. Waar Gibson vroeger nog wel ' factory seconds' de markt op liet gaan doen ze dat tegenwoordig absoluut niet meer. Okee, fair enough. Das een keuze.
Maar op deze manier is natuurlijk wel erg provocerend en idd alsof er een statement gemaakt moet worden. Het is voor mij ook een raadsel waarom de hardware en electronics er niet gewoon afgehaald worden. Maar goed, hun beleid.
Dat zie je in zo'n beetje elk (groter) bedrijf.
Iemand moet dan de hardware eraf halen, niet eerst een (de-)assemblage order komen, retourbonnen maken bij de betreffende hardware, magazijn die hardware laten controleren of dit klopt, en of het nog nieuw is, en opboeken.
Waarschijnlijk is de prijs die gibson betaalt voor dat spul niet zo hoog als dat wij er voor moeten betalen, waardoor dit soort beslissingen al snel plaatsvinden.
Dat kan nooit kloppen. Ik heb altijd begrepen dat Aziatische gitaren van goedkope onderdelen gemaakt werden en daarom nooit kunnen deugen. Zo lijkt het wel dat Gibson ook voor een scheet en twee knikkers aan hardware in elkaar schroeft (door proud craftsmen uiteraard en in de USA).
Maar dat is toch ook echt zo? Waarom lees en hoor je niets anders dan dat de Gibson's uit jaar X veeeeeeel beter zijn dan die uit jaar Y, om nog maar te zwijgen van batch 3.1.5 uit jaar Z.
En de gebroken headstocks lijken alleen bij Gibson voor te komen. Wat een klote-gitaren zijn het toch eigenlijk.
Mwah dat laatste klopt wel een beetje.
Maar ook Gibson heeft fantastische gitaren gebracht en ieder fabriek heeft marketing om alles te verkopen. Sound en betrouwbaarheid zijn twee best verschillende dingen.
Ik denk dat er veel meer te vinden is buiten Gibson.
bovendien geef je je personeel een lolletje
ze mogen gitaren op kinderlijke funny manier vernietigen ipv just ze is stukken te zagen of te shedderen
flikkert een ex-employee juist nu een filmpje van het gebeuren op het net
Weet niet of de huidige werknemers van gibson zo blij zijn met deze mofo
komt op mij wat hufterig over
Dat is tenslotte onbetaalbaar :)
Ik moet zeggen dat ik het voor mezelf nooit recht zou kunnen rekenen, op zo'n manier spullen scrappen, maar dat is meer beslissen op emotie (want hoe kan weggooien nou goedkoper zijn dan hetzelfde spul nieuw kopen). Maar de mensen die wel verstand hebben van bedrijfsprocessen schijnen het toch met elkaar eens te zijn, gezien het feit dat het op zo veel plekken gebeurt.
Ach, jullie vinden die paar gitaartjes al wat, wat dacht je van 100.000 auto's?
https://www.ad.nl/auto/massavernieti...e-vs~a7cd46f8/
Jep, izgs! had alleen even nieuwe software op gehoeven maar kennelijk is vernietigen een beter plan. Het milieu is op deze manier nu natuurlijk wel dubbel gepakt maar daar is niemand mee bezig in deze zieke maatschappij van ons.
Dan denk je, ze zullen toch leren van hun fouten en staan niet meer op de plek om grootmoedig te doen. Welnee...
https://www.youtube.com/watch?v=00ReU6IGACo
Ik schrok me rot. Die video begint met "Brad the Guitologist" :nervous: