Ik spuit regelmatig buiten met een graad of 5, alleen bewaar ik mijn lak dan wel bij kamertemp, de lak vloeit wel minder dus ideaal is het niet ;)
Printable View
Ik spuit regelmatig buiten met een graad of 5, alleen bewaar ik mijn lak dan wel bij kamertemp, de lak vloeit wel minder dus ideaal is het niet ;)
Ik heb een tijdje terug ook nog in de schuur cellulose gespoten. Net was fred zegt, het vloeit iets minder maar gaat prima. Gewoon je lak en je spuitoppervlak binnen laten opwarmen, spuiten, laten drogen tot het stof/pakdroog is en dan binnen leggen om uit te harden.
PRECIES dat.. veel beter zelfs imHo..
Idd, lekker een week of 3 of 4 laten liggen voordat je gaat polijsten.
Ik ben de afgelopen 2 weken bezig geweest met lakken.
het gaat prima, gewoon lakken in de schuur met de kou (moet niet vriezen of te vochtig zijn natuurlijk) vervolgens als het droog word en alles een beetje uitgewaaid is, hang ik hem binnen aan het plafond te drogen. (heb een haak in me plafond gedraaid :))
en ik laat het inderdaad ook allemaal extra lang drogen en zijn werk doen.
straks laat ik het lekker 3 weken hangen voor ik ga polijsten
Het is natuurlijk nog steeds niet optimaal en het spuit ook niet handig in de openlucht met de wind. Maar als je in een kouder schuurtje staat zou dat niet zo veel problemen moeten geven. Je te spuiten onderdeel op kamertemperatuur laten komen en je spuitbus idd even in lauwwarm water.
Ik heb onlangs mijn blauwe zelfbouw Sg zwart gespoten met acryl zwart...glans.
Reden?...het blauw beviel mij niet en er zat een fout logo op...logo van Gibson.
Is het wijs om over de lak een aantal blanke lagen te zetten en dan te polijsten?..of kan ik hem een aantal weken laten drogen en dan polijsten?
Is het niet zo dat als je er blanke lak overheen zet dat hij dan beter of mooier gaat glimmen?
De blanke lak zorgt inderdaad voor glans, maar ook voor extra bescherming van de kleur lak. Doen dus!
Daarna de lak 3 weken uit laten harden, dan pas polijsten.
Thankzz..hij hangt nu aan de muur te drogen voor een week of 4...dan polijsten;)
Ik heb een groot deel van deze FAQ doorgelezen en ik heb veel soorten lak voorbij zien komen, maar heel veel was verspreid over de verschillende vragen. Mijn interesse gaat uit naar blanke lak om af te lakken
Ik kwam tegen
1. Nitro cellulose lak
2. Cellulose lak
3. Acryl (spuitbus of met kwast aan te brengen?)
4. 2 componenten lak
Mijn vragen/observaties uit voorgaande posts
-Nummer 4 is industrieel en dus voor mij niet zinnig.
-is er verschil tussen cellulose en nitro cellulose?
- acryl droogt traag, maar is minder lastig verwerken dan cellulose en minder giftig?
Ik heb weinig mogelijkheden om te lakken, anders dan buiten onder een car port. Wat is voor mij de beste methode (spraycan, kwast) als ik een gevlamde esdoorn top (met watergedragen stain gekleurd) wil aflakken en welk merk lak kan/moet ik daar voor gebruiken?
Kan ik eventueel ook iets als danish oil gebruiken als afwerking?
H.
- Cellulose/Nitrocellulose = hetzelfde, en beter/makkelijker te verwerken dan Acryl. Het enige voordeel van acryl is dat het makkelijk te vinden is en ook wel op waterbasis te verkrijgen.
Ik zou gewoon busjes lak bij GuitarSupplies kopen en daarmee aflakken als je high gloss wil. Danish oil zal er erg mooi uitzien, beetje mat, ook een prima oplossing maar gewoon een hele andere look.
Zelf gebruik ik bijna altijd nitro cellulose. De bussen van GS zijn erg goed. Laatst acryl gebruikt van de Action voor 2.09 euro per bus en dit is ook wel heerlijke hoogglanslak waarbij de bus mooi tot het eind een goeie druk heeft. Erg fijne lak voor heel weinig geld. Neem wel andere sproeikopjes voor het mooiste resultaat.
Heeft iemand wel eens nitro (of andere lak) op RVS en/of aluminium gespoten?
Ik heb gisteren aluminium gefreesd en dat zal een oxide laagje krijgen en dus al snel glans verliezen. Ik kreeg een tip van iemand dat ik het kan laten anodiseren maar dan zal het mat worden, of het te lakken. Dus ik denk dat ik het gewoon met nitro ga proberen.
Ik zat gelijk te denken aan alu velgen. Met google kwam ik echter ook dit (klik) topic op GN tegen.
Matthias, marco; dank.
Duidelijk als het gaat om de lak. Als ik NC ga gebruiken zou ik die ook bij dieter gaan halen. Mijn voornaamste beperking is momenteel de mogelijkheid tot verwerking. Dat zal zich in de toekomst wel oplossen, maar voor nu ga ik denk ik een poging wagen met danish oil. Hou t nog even in beraad.
Ik zou wel uitkijken met danish oil op je stain. De kans is namelijk heel groot dat je de stain weer gaat uitsmeren. Voor je er iets op gaat smeren moet je er eigenlijk eerst een dun laagje lak opspuiten om de boel af te sluiten/fixeren.
Hoeveel laagjes zijn er dan nodig om te sealen voordat je er met danish oil overheen kan? daarnaast: is dat ook nodig voor de hals, of kan dat gelijk met danish oil (esdoorn, niet gestaind)
H.
Schitterende FAQ !!!
Ik begin binnenkort aan het herspuiten v.e. oude Hondo. Ik heb voorlopig nog 1 vraag:
Ik heb een spuitbus Nitrocellulose van Motip klaarstaan, maar vind niet meteen nitro primer en nitro blanke lak. Ik heb nog wel enkele spuitbusjes staan van pedaalprojectjes. Kan ik een Alkyd grondlaag zetten, er dan met nitrocellulose de kleur op aanbrengen, en afwerken met blanke alkyd of acryl?
Vooral over de grondlaag twijfel ik. Verkoper vertelde me dat ik best Alkyd als primer kon gebruiken, maar toch graag jullie mening, want hij leek me toch niet helemaal zeker hierover...
Voor de blanke lak vermoed ik voor dat acryl geen problemen zal geven?
Alvast bedankt!
Meest ideale situatie is (uiteraard) nitro grond, nitro kleur en nitro blanke lak.
Mijn vermoeden is dat nitro over alkyd wel gaat, (andersom dus ook) maar ik vermoed dat er anderen op dit forum aanwezig zijn die dit uit ervaring kunnen bevestigen (of ontkrachten)
Volgens het overzichtje op pagina 2 van dit topic is acryl als laatste laag geen punt, het is echter niet geschikt als grondlaag.
Ondertussen gezien dat er trouwens als suggestie op de nitro spuitbus staat om af te werken met blanke acryl. Had ik blijkbaar overgelezen...
Enkel over de grondlaag is er nog wat twijfel dus. Alkyd zou geen probleem mogen geven?
Ik heb een body liggen die een opfris beurt kan gebruiken. Ik wil niet opnieuw lakken, alleen de boel wat netter maken.
Nu heb ik nog een pot commandant en speedshine staan. zal dat volstaan, of moet ik nog aan de gang met bijvoorbeeld staalwol?
Fotootje:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...2014.52.55.jpg
ik kan de foto vanaf waar ik nu ben niet zien maar ik zou niet met staalwol aan de gang gaan, tenzij er flink wat van de lak afmoet, dus probeer het eerst met commandant 4 (3 als het heel erg is) en sluit af met speedshine
Ik ben op dit moment bezig met het finishen van mijn eerste gitaar. Ik gebruik nitrocelluloselak (van GuitarSupplies) en ben na de grondlak bezig met mijn eerste kleurlaag. Het ontwerp dat ik wil spuiten is bruin met een oranje racestreep: eerst spuit ik de gitaar volledig oranje, plak ik een deel af en vervolgens spuit ik de rest bruin.
Op dit moment heb ik een dekkende laag oranje op mijn gitaar, maar er zitten na nat schuren met 800 grit nog een paar kleine krassen in de body. Deze krassen zijn wel zichtbaar, maar niet echt voelbaar. Is het slim om deze met fijner schuurpapier er uit te schuren voor ik verder ga, of vallen deze krassen straks niet meer op als ik uiteindelijk de lagen transparante lak heb opgespoten? En als ik deze krassen er eerst uit moet halen, is het dan slimmer om droog of nat te schuren?
als de krassen geen andere kleur hebben dan zou ik ze laten zitten en later "repareren" met de blanke lak, alleen als je onderlaag metallic is is het nodig een glad oppervlak te hebben (en dat krijg je sneller door in 1 laag te spuiten en pas bij de blanke lak te schuren tussen de lagen) let wel op dat je de lak zo'n 2 weken uit laat harden voor dat je gaat afplakken voor de racestrepen, de thinner in de lak zorgt ervoor dat de lijm van je tape een "mooi" laagje vormt op de lak en dat wil je het liefst voorkomen. gebruik ook lowtac tape hiervoor
Bedankt voor je antwoord, Fred. Ik heb de oranje laag ongeveer een week geleden gespoten, dus ik wacht nog even een week voor ik verder ga. De kleur van de krassen verschilt niet van de rest van de body, dus ik ga er van uit dat deze na het spuiten van de blanke lak niet meer zichtbaar zijn. Nu moet ik dus nog even geduld hebben, haha.
Ik ben net nieuw op het forum. Ik kan niet alles terug lezen wat er al staat, maar met spuiten komen altijd veel dezelfde fouten naar voren die ik graag uit de wereld wil helpen:
Ongeacht met wat voor lak/ spuitbussen je spuit moet je altijd zorgen dat je grond laag geschuurd is met waterproof 800-1200. Dan zie je namelijk altijd je kleine oneffenheden terug komen. Als dat goed is en je wil met lijnen of striping / binding werken, is het inderdaad de bedoeling eerst die kleur te spuiten (hoeft niet heel je gitaar te zijn), deze af te plakken en dan de andere kleur. Tot zover niet veel nieuws, maar..... trek je tape eraf als je lak nog nat is, dan versplintert hij namelijk niet bij de rand en.... na 20 minuten blanke lak erop.
Vooral dit laatste gebeurt vaak niet. Mensen laten de kleur drogen, gaan het schuren en nevelen er blanke lak op. Allemaal fout, want na het schuren van de kleur wordt de blanke lak een soort vergrootglas waardoor schuurkrasjes groter lijken. Ten tweede hecht lak beter als het nat is. Neven zorgt per definitie nooit voor mooi resultaat, want dan krijg je sinasappel effect over sinasappel effect. Blanke lak moet in een paar lagen als een deken over de lak te liggen. En een druiper schuur en polijst je toch weer weg. Succes!!!!
er zitten een paar goede tips tussen Marcel, thanks! (btw je blanke lak proces werkt heel goed bij striping maar bij de transparante kleuren in combinatie met lak zou ik toch voor een combinatie van nevelen en normale lak lagen gaan, lak smelt in de vorige laklaag dus voor hechtingissues hoef je niet bang te zijn en persoonljk probeer ik lakdruipers zo veel mogelijk te vermijden omdat de kans dat je door de lak heen schuurt bij een lakdruiper een stuk groter is dan wanneer je alleen een sinasappel huid wegschuurt )
Over transparante lak heb ik helaas geen tips. Ik heb het 1 keer in spuitbus gebruikt op een carved top en dan zie je bij een minimale hoeveelheid al dat lak zakt (en dus donkerder wordt waar het zakt). Later begreep ik dat je transparante lak niet kant en klaar moet kopen want dat is moeilijk te doseren, maar verdunt met compressor.
Veel mensen gebruiken te weinig blanke lak. Als je een bus leeg spuit op een gitaar is het natuurlijk niet zo dat er een mm lak op zit. Na uitharden is het echt maar een filmlaagje wat er overheen zit. Als je ook op youtube kijkt naar spuiters in gitaarfabrieken (factory tours) zal je zien dat die gasten veeeeeel blanke lak gebruiken. Een vriend van mij zit in de autoindustrie en ziet het zo: Er moet zoveel blanke lak op, dat het een spiegelend vlak wordt en net niet gaat druipen. En komen we gelijk bij de volgende tip....
Als je veel blanke lak gebruikt heb, heb je veel minder werk aan het wegschuren van sinasappelhuid. Ik gebruik zelf 2000 van M3. Ik zorg ervoor dat elk stukje lak dof is van het schuurpapier en ga dan polijsten met vloeibaar polijst (Vox Humana) of van M3 en gebruik dan een schuimpad voor schoefmachine.
tis geen kwestie van geweldig veel lak maar vooral van ondergrond perfect voorbehandelen en daarna juiste lak-schuur en polishtechniek. Een mm dikke laklaag op een gitaar is niet de bedoeling hé...
Nee ben ik met je eens, maar als je kijkt hoeveel lak er tegenwoordig bij vanuit de fabriek op gespoten wordt (dat mag trouwen geen lak genoemd worden, eerder plastic) neigt het wel naar een mm toe te gaan.....:)
Het budget segment sowieso, maar ik denk niet dat dat bepalend is. Er wordt naar mijn idee ook meer lak gebruikt als er sprake is van een binding (scherpe rand) en of het een solide kleur is. Ik heb een Cort M600 maple top met binding. Die was niet goedkoop, maar er zit wel veel blanke lak op. Al met al ben ik van mening dat je altijd voldoende lak moet gebruiken want juist bij randen en hoeken zit je met polijsten het snelst door je lak heen.
Ik heb een explorer met wat schade. Die wil ik repareren. Wat ik niet in dit forum vindt is het volgende. Ik wil de spuitbussen van motip acryl gebruiken.
Er zit nu cellulose op de body. Die wil ik er zoveel mogelijk verwijden en vervolgens wil ik Motip filler in spuitbus vorm erop spuiten. En dan met Clou de gaten opvullen. En dan ect ect ect.
Is Motip Filler een goede keuze of is het wijsheid de filler tip uit de eerste post te volgen.
motip acryl is op zich niet slecht maar nog kwetsbaarder dan cellulose (en de uitharding duurt ook een stuk langer) , ik gebruik zelf nooit filler in spuitbus (ik wist zelf niet dat het bestond) maar als er putjes in je gitaar zitten dan vind ik een houtpasta of zelf een plamuur makkelijker
de lak die er nu op zit is die dekkend ?
Ik heb de gitaar ca 22jr geleden gebouwd. Met de kennis die ik toen (niet) had, gespoten met cellulose zwart en daarna met cellulose blanke lak afgelakt, gepolijst ect. Echter het hout heb ik helemaal niet voorbehandeld. Door de tijd heen is er hier en daar wat nerf naar voren gekomen. De laklaag is verder wel strak en dekkend. Met de kennis die ik hier nu wel opgedaan heb wil ik haar opknappen. Er zit aan de onderkant een beschadiging, een stukje hout is weg, en zit rondom in de butsen. Ook de naam op de headstok is verouderd en toe aan modernisering.
Ik denk gezien je opmerking ik het maar weer bij cellulose laat en nu wel voorbehandel met filler maar dan uit de pot.
Ik overweeg om de body creme te maken. Is het dan verstandig om de gehele zwarte laklaag te verwijderen? Of gewoon opschuren, filler eroverheen, butsen en beschadiging plamuren met Clou en hop creme spuiten die hap.
Ik wil het nu gewoon goed doen en niet over 22 jaar weer aan de bak hoeven :crazyhappy:
een glimp
http://imageshack.us/a/img804/4448/img2012021300344.jpg
ik zou 'm inderdaad gewoon goed opschuren maar waar de nerf zichtbaar/voelbaar is zal je waarschijnlijk tot op het hout moeten schuren, want dat kan je niet opvangen met vulwerk. Bijwerken waar nodig, dan primer (ook cellulose) opzetten. Die laag heel vlak schuren en dan de kleurlagen spuiten.