Ja, je hoort verschil tussen bruggen. Heb ze weleens een op een verwisseld. Toppro VS cheap alu dingetje. Wat het was weet ik niet meer, maar er was een behoorlijk verschil.
Gepost met shitloads of beer.
Printable View
Ja, je hoort verschil tussen bruggen. Heb ze weleens een op een verwisseld. Toppro VS cheap alu dingetje. Wat het was weet ik niet meer, maar er was een behoorlijk verschil.
Gepost met shitloads of beer.
Als de brug van matige kwaliteit is ga je het zeker horen. Ik heb net een massieve ABM roller bridge op mijn Les Paul Custom gezet, omdat de zadels van de oude Tune-O-Matic brug speling hadden, wat qua stemming voor problemen zorgde met de Bigsby. Voor zover ik kan beoordelen is er qua sound of sustain niets veranderd, maar een AB test is natuurlijk lastig. Ik ben er erg blij mee in ieder geval.
https://i.imgur.com/CghoIUH.jpg
https://i.imgur.com/SVOZ6Zm.jpg
Ik heb een vergelijkbaar ding van Wilkinson gehad, TOM met rollers: puike sustain, geen millimeter speling of rammeltje... als je dan de prijs ziet moet je wel even gniffelen om wat bijvoorbeeld ABM vraagt voor dat soort dingen.
Een 2019 Les Paul krijgt een check op een PLEK machine om te kijken hoe het er voor staat bij Gibson tegenwoordig:
https://www.youtube.com/watch?v=0963FGG-KeU
"feels like a Les Paul again" :D
Marketing bullshit allemaal
Gibson maakt zichzelf weer eens onsterfelljk belachelijk.
Eerder deze week plaatste Mark Agnesi een merkwaardige video op YouTube waarin hij een dreigement uitte aan alle merken die het trademark van Gibson zouden schaden. Play authentic was het credo.
De video leidde tot een stroom van protesten en Gibson kreeg de hoon over zich heen van de hele gitaarwereld.
De video werd snel verwijderd van YouTube. Maar Internet is Internet en binnen een mum doken kopieën van de gewraakte video op diverse andere sites op.
https://www.reddit.com/r/guitars/com...pulled_off_of/
Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat ze Dean denken te gaan aan pakken...
https://guitar.com/news/industry-new...-infringement/
Hoe dom kun je zijn? Hadden ze het net weer een beetje op de rit. Komen ze hier mee.
Ook jammer dat Agnesi zich voor deze onzin leent.
Vond hem altijd een sympathieke gozer bij Norman’s. Nooit afgeven op andere fabrikanten. Domste wat je kan doen.
Sympathiek? Als je in die toko een fortuin uitgeeft zal ie vast sympathiek zijn.
Ik doe het niet vaak, maar ik heb ooit gereageerd op een van zijn filmpjes. Hij heeft namelijk twee filmpies gemaakt waar hij een ouwe Gibson ES-347 bespreekt. Hartstikke leuk natuurlijk, maar vervolgens lult ie maar een eind raak en er klopte helemaal niets van zijn uitleg. Bovendien bespeelde hij het ding op een versterker die niet alleen dramatisch slecht was afgesteld, maar hij had het ook op een uiterst knullige wijze opgenomen (waanzinnig slecht geluid) en zelf kon hij voor geen meter spelen. Tsja, dan sta ik toch even gek te kijken. Hij probeert een dure gitaar te verkopen en doet dat op de slechtst denkbare manier met bovendien allemaal onzininfo.
Ik kon me niet inhouden, dus ik maakte daar een opmerking over in de comments. Waardevolle info voor mensen die mogelijk interesse zouden hebben voor deze gitaar. Verder was ik niet heel enthousiast over Agnesi. Een dag later was mijn comment verwijderd. Sindsdien heb ik een hekel aan die vent. Hij zal mijn opmerking er misschien niet eens zelf verwijderd hebben, maar toch..., rare toestanden. :)
Yes, ik kan me voorstellen dat het van die CEO ( oud levi's ) afkomt. American original brand idee...dat zo marketen en het idee om andere merken bang te maken en zo flink meer omzet voor het bedrijf te genereren. Denk dat niemand daar de balls heeft gehad om z'' n bek open te trekken na het maken van dat verschrikkelijke filmpje , man man, wat een cringeworthy aanfluiting.
Agnesi vond ik heel eng en demagogisch overkomen, alsof hij gedwongen werd door zijn baas bij Gibson.
Engnek eerste klas. Ik blijf gewoon op mn tokai lp rammelen. Aan mij hebben ze geen klant.
Ik las in de reverend facebook groep dat zij al hun v modellen stoppen. Waarschijnlijk ook een brief van gibson gehad en zon klein merk trekt die juridische kosten niet. Het werkt dus blijkbaar.
Maar ondertussen heeft Gibson in Europa dus aan het kortste eind getrokken!
Hun claim over de Flying V is verworpen. Stelletje knuppels.
https://www.musicradar.com/news/gibs...ed-in-eu-court
Triest volk daar bij Gibson.
Zou zeker onder invloed gebeuren van Trump onder het mom van America first.
Eng...
Ik snap dat het in ons belang is om goedkopere alternatieven voor bijv. een Les Paul te hebben. Maar ik vraag me wel af; als iemand nu met een puntige strat met monkeygrip, hsh en floyd komt, zouden we het dan ook raar vinden als Ibanez daar wat van vindt. Of met een exacte kopie van een Majesty waar EBMM tegen ageert?
Is niks raars aan. Gibson wil gewoon een monopoly op hun modellen hebben en dat is niet geoorloofd in een vrije markt, lijkt mij.
Daarom lijkt het mij dat ze elke rechtszaak tegen elk merk dat hun modellen imiteert verliezen. Geldverkwisting zeker als je weet dat ze al in zwaar weer zitten.
Schijnt dat die rechtzaken al door vorig management zijn ingezet maar....
Score je een marketing deskundge om je merk weer leuk onder de aandacht te brengen en sofar so good tot.... het filmpe van cerialkiller mark
Hoezo, jeselluf in de voet schieten....suicide by internet ?
Valt er nog wat te redden ?
Iets met veel gratis gitaren en blowjobs ?
YUp k heb ook een mening
Goede vraag.
De monkeygrip is hier het probleem, daar heeft Vai namelijk daadwerkelijk een trademark op (DAT HIJ DAADWERKELIJK NALEEFT! kom ik zo op terug).
Idem eigenlijk alles van MM: de 4+2 headstock, de bodyvormen, alles van MM heeft een trademark.
Wat ik bedoelde met het vetgedrukte: Als je een trademark hebt maar andere bedrijven niet op de vingers tikt als ze inbreuk maken op jouw trademark, verlies je je trademark. MM heeft bijvoorbeeld Caparison een paar jaar geleden op de vingers getikt omtrent het 4+2 headstock (werd daarom een 2+4, want dat viel niet onder de trademark), of Dimarzio met zijn PAF trademark ( "PAF", niet "P.A.F."; dat zijn 2 totaal verschillende zaken) of zijn double cream met 12 polepieces trademark.
Gibson heeft het verzaakt zijn trademarks te beschermen. Als ze nou in 1979 Jackson direct hadden getackled, toen Jackson kwam met de V, al was het maar de Roads V, of eerder zelfs met Ibanez en de Rocketmaster of hoe dat ding ook heet, dan hadden ze nu een veel sterkere zaak tegen Dean.
een 3+3 headstock trademarken is een onbegonnen zaak natuurlijk, maar de 'swirl' bovenop is wel geprobeerd en volgens mij redelijk goed vastgelegd.
Wat ik enorm geestig vind, is dit:
https://images.reverb.com/image/uplo...midtfmo5qj.jpg
een Guild uit 1953 met het open book headstock. gevolg van de aard van het beestje denk ik (Guild ontstond uit Epiphone en zij hadden ook zo'n kop, vandaar).
En hoe zit dat met de gitaren van Huub Boel met 4+2 kop? Nooit van de markt verdwenen.
Ah ok. Vreemd, aangezien Erik vd Haar met zn Haar strats vanaf 2014 de Fender kop niet meer gebruikt. Zou denk ik zelfbescherming zijn geweest, ook een relatief kleine bouwer maar kiest eieren voor zn geld.
Ik herinner me dat je vroeger een kleine nederlandse gitaarbouwer was, rose guitars, die hele goede les paul kopieen bouwde. Die moest daar onder druk van gibson ook mee stoppen. Wellicht al meer dan 20 jaar geleden.
En dan nog die belachelijke rechtzaak tegen prs omdat die het in hun hoofd haalde om een single cut gitaar op de markt te brengen. Dat verloren ze welliswaar maar toch.
Als fender met dat soort argumenten zo om zich heen zou slaan kon de hele industrie wel stoppen.
http://www.owappleton.com/
Leuk leesvoer over het feit dat gibson waarschijnlijk zelf jatwerk deed voor het les paul ontwerp. Les paul had er zelf namelijk nauwelijks iets mee te maken.
Haha dat zou een mooie boel zijn :seriousf:
Dan zou onder het motto vrije markt alles kunnen kopiëren en dat is zéker niet het geval.
Denk dan eerder dat Orpheo het bij het rechte eind heeft en dat Gibson het trademark is verloren door het te lang op z'n beloop te laten.
Erik als bouwer zeker wel aangesproken door Fender. En dan kies je idd eieren voor je geld.
Bij bijv. Kauffmann ligt het weer wat anders. Die is niet alleen bouwer van zijn eigen merk maar ook nog eens verkoper van andere merken, destijds van Fender. Dan zegt Fender heel simpel; als jij hier iets in de showroom hangt wat een Fender headstock heeft maar niet van ons komt, dan leveren wij niet meer.
Dat doet GuitarFactory dus met z'n eigen label Indian. Daar wordt door Erik vd Haar de rest aan toegevoegd overigens, en dat zijn hele puike gitaren (met subtiele relic) voor het bedrag waar je ook een Kauffmann voor koopt.
Door de modernere neck vind ik ze overigens nog vele malen fijner spelen ook, maar dat is persoonlijk.
Is zo triest
Ik overwoog een week of wat geleden nog de aanschaf van zo'n 60 ties standard
Is um vanwege tijgerstreep allergie niet geworden
Nu zou ik dat merk geen eens meer in de overwegingen meenemen.
Puur omdat zielige gezeik
Btw
Zou gibbie saviour mr S. H., nog met zijn nummero uno gitarra (een les p replica) het podium op mogen of heeft boze markie ramone wanabee um dat persoonlijk verboden hebben ?
Van die dingen
Weet jij eigenlijk of dat een beetje loopt, dat Indian?
Zelf heb ik er een wat dubbel gevoel bij. Enerzijds koop je een zeer prima strat voor flink minder dan noem een Maybach. Anderzijds heb ik toch ook weer het gevoel van "een allparts hals op een body beunen kan ik zelf ook wel", ook al realiseer ik me dat bijvoorbeeld fender ook gewoon gitaren maakt door seriematig geproduceerde necks op seriematig geproduceerde bodies te schroeven.
Les Paul heeft alleen zijn naam aan de gitaar geleend en schijnt verantwoordelijk te zijn geweest voor de gouden kleur. Gibson was een enorm conservatief bedrijf en zag niets in de solid body. Dat verklaart ook het lompe ontwerp van de LP, wat eigenlijk een naar hanteerbaar gewicht verkleinde massieve hollow body is. De LP was ook de eerste Gibson die een naam als type aanduiding had.
Lui als die Appleton, Paul Bigsby en waarschijnlijk nog een heel stel andere one-man-bands hebben ongetwijfeld onbewust meegeholpen aan de vorm van de archetypes body en neck. Het heeft wel paralellen met het Xerox PARC in de '70s, daar hing ook van alles en iedereen rond. Velen zijn vergeten en sommigen wereldberoemd geworden.
Je zou je ook af kunnen vragen hoeveel Gibson de firma nog is..... Orville Gibson die zo'n 100 jaar geleden overleed, was vooral een mandoline man, Lloyd Loar had een veel bredere interesse, ontwierp mandolines, elektrische violen, gitaren, versterking, etc. Terwijl lui als Ted McCarty en Seth Lover Gibson een moderner smoel gaven. Maar uiteindelijk was er toen al niets meer van Gibson in het bedrijf te bespeuren, verhuisde de firma een aantal staten verderop, waardoor wellicht The Heritage wel meer Gibson is dan die gasten in Nashville.
Natuurlijk heeft Gibson geen poot om op te staan qua trademark. Ze hebben decennia lang iedereen hun gang laten gaan en soms even een blaf door hun advocaten laten versturen. Dat komt best imposant over, ik heb er ooit zelf een mogen ontvangen van Michelin en ik snap goed dat kleine bouwers schrikken van een dik pak faxen of mails of simpelweg geen trek in hebben om het gevecht aan te gaan. Peer Dellen was jarenlang officieel Gibson reparateur. Op een gegeven ogenblik kreeg hij bezoek van een stel 'suits' van Gibson in zijn kleine werkplaats. Die zien de LP's die hij zelf maakte, volledig met de hand dus al een stuk ambachtelijker dan wat de Custom Shop deed en doet, compleet custom qua kleur, materiaal, hardware en ook nog voor veel minder geld...... Peer was Gibson steunpunt af..! Heeft hem nooit wat geïnteresseerd, want ook niets opgeleverd.
Rose kopieerde echt teveel. Ik bouw ook ''lp's'', Smitty kopieert ze zelfs nog getrouwer dan ik, Nik Huber en Patrick Eggle idem. Toch hebben wij geen problemen omdat wij de kop niet jatten, de split diamond niet overgenomen hebben en 't geen les paul noemen. scheelt een hoop :D
Fender heeft het geprobeerd hoor, met de bodyvormen, maar verloor hopeloos.
Over de LP zelf. Ik heb de biografie van Les Paul gelezen, net als die van Ted McCarty. Ontzettend interessant leesvoer. Het is grappig, gibson was echt de laatste grote jongen die aan de solidbody gitaren ging, OK gretsch ging nooit om geloof ik :P iedereen bouwde op iedereen en eigenlijk was het alleen Gibson die er geen brood in zag, in de solidbody. Auch.
Het is voor sommige bouwers natuurlijk ook wel erg mooie reclame als ze aangeklaagd worden door gibson :)
Dan doe je blijkbaar iets goed.
Ik ben benieuwd of Gibson Tokai nog gaat aanklagen. Dat wordt vuurwerk dan😆
Vrijwel geen enkele bouwer is aangeklaagd door Gibson.
Gibson (en ook fender) hebben in de seventies en eighties gewoon zitten slapen toen de metal opkwam en de V en de Explorer daarvan iconen werden. In plaats van op de wagen te springen met nieuwe varianten gingen o.a. jackson en ibanez en tal van andere merken er met de krenten in de pap vandoor.
Gezien het aantal merken dat vooral metal gerelateerde gitaren verkoopt vermoed ik aan dat dat momenteel de intressantste doelgroep is.
Die hele markt had gibson zelf kunnen bedienen als ze niet op hun merknaam hadden geleund. Beetje achteraf gaan janken in plaats van een innovatief bedrijf zijn.
Geloof ik helemaal niets van. Die paar compleet anonieme gitaren die Rose bouwde en zeer waarschijnlijk nooit verder dan Nederland zouden komen.....?
Gitaren van Kris Gerrig, Roman Rist, Peter Max, Gil Yarron schijnen perfecte burst te zijn. Volgens mij heeft Gibson hun nooit aangeklaagd. Ik denk dat Gibson sowieso nooit een 'boutique' bouwer in de problemen heeft gebracht. Bulk bouwers zijn een veel grotere bedreiging. Vooral omdat inmiddels het kwaliteitsverschil nagenoeg verdwenen is.
Ik ben geneigd met Orpheo mee te gaan. Hij als lp kenner en bouwer weet hoe de verhoudingen echt zijn tussen Gibson en de rest van de bouwers die lp’s in mekaar violen😁