Hij is op facebook ook actief.
Printable View
Hij is op facebook ook actief.
lees maar op de website.. hij haalt z'n gitaren uit china.... hij zegt 't zelf en de post van FNaRK doet de rest. Wat Vintage Veenendaal betreft...ik denk dat het aan de organisatie is om een beetje te letten op het kaliber van de exposanten. En als 'het' echt strafbaar is: Het 'bieden van gelegenheid' kan ook stafbaar zijn.
Ik vraag me bij zoiets altijd af wat er nu precies strafbaar is. De gitaar wordt niet aangeboden qua tekst als zijnde een Gibson. Alleen de foto vertoont wel het logo van die firma. Uit de spec kun je ook al afleiden dat het niet een echte is, toch? Alleen een beginner kan hier intrappen...
Daar gaan we weer: merkvervalsing is strafbaar. En als hij 'm netjes als nep verkoopt wil niet zeggen dat de koper dat vervolgens ook weer doet. O.a. daarom is het handel in namaak merkwaar bij wet verboden.
Kan er voor zoiets aub een faq komen? Of is dit faq genoeg: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6.html#778
Ander voorbeeld: leg aan de douanier op Schiphol maar uit dat die nep-Rolex in de winkel in Thailand echt niet als een echte Rolex aangeboden werd, er staat alleen maar Rolex op de wijzerplaat..
Trouwens: als alleen "een beginner er maar zou intrappen" is het minder erg?
Nee, nee...begrijp me niet verkeerd, ik vind het verwerpelijk. Maar ik vroeg me af wat nu precies het strafbare is. De tekst kan het niet zijn, daar wordt een Explorer G aangeboden met andere specs. Mag het plaatje met het echte logo nou wel of niet op de website staan in combinatie met de tekst. Kijk, verkopen mag sowieso niet, lijkt me
Staat gewoon netjes in het wetboek.Citaat:
d. er niet toe leidt dat op de markt de adverteerder wordt verward met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent;
Wat ik begrijp koopt meneer Back and Forth gitaren in China die met zijn logo geleverd worden:
En vervolgens gaat de verkoper er mee vandoor en zet 'm op MP als zijnde een echte Gibson ?Citaat:
FNarK: dus je bedoeld dat je er een Gibson sticker opplakt en 'm vervolgens verkoopt ?
Back Forth Ja zoiets!
FNaRK: Da's volgens mij strafbaar ?
Kees van Leeuwen Klopt. is een economisch delict. Ik geloof dat de minimale boete (voor degene die er in handelt) 10.000,- is
FNaRK: Mag toch hopen dat je de koper wel netjes waarschuwt dat het geen echte Gibson is ?
Back Forth Is al weg! De koper weet er van
Back Forth Er had B&F op moeten staan! Maar die Chinezen hadden dat niet begrepen!
Komisch dat deze discussie altijd over Chinese replicas gaat, als ze er zo uit zien, hoor ik weinig bezwaar
http://i945.photobucket.com/albums/a...ps567b51a8.jpg
Hoe ze eruit zien , is 1 ding; een goede copie is een goede copie. Echter zijn de reviews op internet van Chibsons die ze via alibaba of zo kopen en geleverd hebben gekregen, veelal vernietigend, van afwijkend van het plaatje op de verkopers-site, via crappy bouwkwaliteit, ontbrekende halspennen tot gewoon downright onbespeelbaar.
Het tweede ding is - en daar gaat de discussie ook hier weer over - het op het produkt aanbrengen van een merk (woord- annex beeldmerk) dat dient ter onderscheiding van de waren / producten van de merkhouder ((i.c. Gibson) van de waren die door niet-merkhouders in het verkeer worden gebracht. Maw: uitsluitend de houder van het merkrecht heeft het recht om op zijn waren / producten zijn woord - annex beeldmerk aan te brengen (per slot van rekening is het de met veel investeringen opgebouwde goodwill en verdiencapaciteit van dat merk waar waarde aan wordt gehecht alsmede de verwachting van het publiek t.a.v. de kwaliteit van het product). Het aanbrengen van het merk 'Gibson' op een niet door Gibson in het verkeer gebrachte gitaar is dus merkvervalsing.
Die 'Explorer G' is nu dus 'in het verkeer gebracht' door iemand die niet de rechthebbende op het merk Gibson is. Ook 'beginners' mogen beschermd worden tegen merkfraude. Die betalen (met name op de tweedehandsmarkt) de volle mep omdat ze denken een echte te kopen. Tot zover... we dreigen in colleges te verzanden.
Mijn bovengetoonde gitaren zijn ook geen Gibsons maar dat staat er wel op.
de bovenste 2 zijn originele gibsons uit de CC series dan wel Canadese of Israelische replica'sen zijn zeker niet de gitaren die je uit China krijgt (abr brug, topcarve, pointers bij volume tone, inleg) . het is natuurlijk vrij gemakkelijk om een plaatje van originele lps op internet te zetten en vervolgens Epi style kopietjes te verschepen
De Canadese/Isrealische replica's zijn natuurlijk naar de letter van de wet ook fout maar daar weet de (in ieder geval de eerste) koper wat hij koopt, een hele dure maar nagenoeg perfecte kopie (gemiddeld gaan deze voor rond de 8000 eurie.
Btw bij verkoop zal de verkoper vaak liever aangegeven dat het een replica is dan een Gibson omdat de (goede) replica zijn waarde beter behoud dan een gibson historic. Je kunt deze gitaren gebruiken om mensen op te lichten die denken een originele 59 te laten kopen maar daar is zoveel info over te vinden, op een enkele LP na zijn alle nog bestaande 59's goed gedocumenteerd en wanneer er een nieuwe opduikt die nog niet bekend was duiken alle experts er direct bovenop en is al snel duidelijk of de gitaar echt is of ziet
Zijn idd Tom Bartlett's.
Punt is dat er Gibson op staat. Dat is linksom of rechtsom dezelfde trademark infringement als een Chibson.
8000 eu voor een Canadese/Israëlisch replica???
Ben ik gek of ben je dan niet helemaal goed bij je paasei? Voor dat geld heb je een Gibson cc een echte dus...
Zoek Tom Bartlett of Gil Yaron maar even op Arjan.
Of nog leuker en om het ingewikkeld te maken:
Gibson maakt zelf ook weer copieen na:
Google maar eens op slash Kris Derrig les Paul.
De Gibson Slash afd les Paul is dus een soort van schizofreen misbaksel.....
Ik heb een Bartlett (overigens een stuk minder betaald om dat ik hem zelf afgebouwd en gelakt heb) en ik heb een aantal Gibson Historics en eerlijk gezegd zijn ze niet te vergelijken qua acuratesse in vergelijk met een originele 59, de gibsons zijn natuurlijk ook fantastische gitaren maar om het dichts in de buurt te komen van een 59 zonder 3 ton uit te geven was een barlett de enige manier om dit te bereiken, het zijn soms kleine en soms grote details maar er zijn zoveel verschillen tussen de huidige gibson R9 en een 59 dat voor de echte liefhebber blijkbaar waard is om dit uit te geven aan zo'n replica
en om nog even te muggeziften, als je een Gibson historic koopt dan koop je een Les Paul gemaakt in een fabriek die in eigendom is van de huidige eigenaar van het merk Gibson (en alle instrumenten) maar beide hebben natuurlijk, los van het juridisch eigendom niets te maken met een originele 59 ;)
En hoe verhoudt een ls150 van tokai zich tot een originele 59 er, qua specs. Er wordt beweerd dat de Jappen dichtbij komen. Wat zijn de verschillen?
Gil yaron is een echte meester in het bouwen gitaren. Wat die man afleverd, man man man.
http://i519.photobucket.com/albums/u...826_151703.jpg
http://i519.photobucket.com/albums/u...o.jpg~original
http://i519.photobucket.com/albums/u...1.jpg~original
http://i519.photobucket.com/albums/u...o.jpg~original
In deze discussie is het verschil dat op die LS150 de naam Tokai staat!! Het gaat niet om het model en/of de kwaliteit maar om de naam die er op staat. Het bewuste belazeren gebeurt dan uiteraard weer met de lage kwaliteit gitaren maar het gaat om het principe, ook die Bartlett hoort natuurlijk eigenlijk zijn eigen naam op de kop te zetten net als Tokai en in zijn geval begrijp ik eigenlijk niet dat hij dat niet doet.
Bartlett maakt overigens geen LP kopieen meer maar alleen zijn eigen model, en wat Bartlett deed moet je eigenlijk vergelijken met mensen die bijvoorbeeld een Shelby Cobra replica maken, maakt het niet minder illegaal maar het zijn bouwers die een product maken die niet meer gewoon in de markt te krijgen is
wat betreft Tokai, ze zijn close maar meer close met de Gibson historic dan met een 59, de 59 heeft een afwijkende schaallengte, een andere topcarve (niet alleen de recurve maar ook de topcarve is anders) verder gaat het om allerlei andere details (op het mierenneukerige af) zoals de lichte hoek van de stoptail, de frezing in de electronica cavities, de houtsoorten, de lijm, de gebruikte plasticsoorten, inleg etc . Bartlett, Dave Johnson en Gil hebben deze details wel in hun replicas en Gibson en Tokai bijvoorbeeld niet
Thanks voor de info mannen deze bouwers kende ik niet!
Die gil yarons zijn om te kwijlen !
Dat hij nooit last van rechtszaken met Gibson heeft gehad. Maar volgens mij moet hij van elke gitaar een percentage aan Gibson betalen, dat kan bijna niet anders! Hoe zit dit precies?
nope, Bartlett kreeg een cease and desist letter (nette legal brief waarin verzocht wordt om op te houden met het inbreuk maken op de trademarks van Gibson of anders...) en hij stopte en voor Yaron geld dat het schijnbaar moeilijk is voor Amerikaanse bedrijven om amerikaans trademark recht te laten toepassen in Israel (hij verscheept officieel ook niet naar de VS (officiuees schijnbaar wel))
Het enige bedrijf dat een licentie heeft voor een aantal trademarks van Gibson was/is Hamer voor haar V en Explorer en Heritage voor de tradedress voor een aantal ES en LP achtige gitaren. Het "leuke" is dat Yaron wel de naam op de headstock heeft aangepast maar daarnaast nog genoeg inbreuk maakt op de verschillende trademarks (les paul script, crown inlay en patent applied stickers op zijn pickups)
Yaron is maar een kleine speler maar het gevaar is wel dat als Gibson niet optreed tegen Yaron er meer bouwers zullen komen die het trademark gebruiken en Gibson het trademark simpelweg verliest, er zijn btw in Israel meer goede LP replica's bouwers
http://gilyaronguitars.com/ hij verscheept naar Nederland maar zoals gezegd hij is niet goedkoop (ik dacht ook rond de 8000 eurie maar het kan meer zijn) .
De manier waarop Fender en Gibson overigens tegen de "replica's/kopieen/gitaren in de stijl van" optreden die in de europese winkels verkocht worden (gibson en Fender hebben in Europa geen trademark op hun headstock)is tegen de winkel te zeggen dat als zij blijven doorgaan met bijvoorbeeld Haars, Tokai's etc met correcte headstock etc te verkopen is dat zij niet langer Fender of Gibson mogen voeren.
Gil heeft ook een nieuwe build, de bone. Met een andere headstock
https://www.youtube.com/watch?v=rCbakPAkeuA
Gezien de positieve berichten hier over Tokai LP's: hoe kan men achterhalen of het een japans fabrikaat is of niet?
de verkoper van deze zegt desgevraagd: Koreaan of Japanner…. maar dat schijnt toch nog wel wat uit te maken voor de prijs die zo-een mag hebben.
http://link.marktplaats.nl/m843052933
Dat is voor Tokai Gibson copies heel gemakkelijk;
een Japanse gitaar heeft ALTIJD een 7 cijferig serienummer op de achterkant van de headstock.
Koreanen hebben geen serienummer, de Koreaanse met serienummers zijn Fakai's (niet geauthoriseerde Tokai's) en de Chinese hebben een 8 of meer cijferig serienummer vaak beginnend met 1 of 2 letters (C, CH).
Voor Tokai Fender copies ligt het wat lastiger.
We zijn op Tokaiforum altijd in voor het IDen van een gitaar dus bin twijfel kan je daar posten. Wel genoeg foto's plaatsen!
ik heb een oudje (lp copy) en daar staat staat geen enkel nummer op
Dat vraagt om foto's Fred
ik zal er vanavond een paar maken, ik ben al een tijdje op zoek het het correcte typenummer maar kon het op basis van de specs niet vinden
Top! Als het een oude is, moet het geen probleem zijn om hem te IDen.