Mooie set, altijd leuke verhalen over gehoord. Op een CD staan frequenties hoger dan 20 kHz. Maar die hoor je toch niet :).
Printable View
de aanwezigheid van frequenties die wij niet kunnen horen kan meespelen bij de beleving.
net als bij zien. een doorsnee computermonitor kan ruim 16 miljoen kleuren weergeven, de gemiddelde mens kan er maar ongeveer 50000 waarnemen.
toch zien we het meteen als die monitor op 64000 kleuren staat.
maar daarnaast kun je dikke vraagtekens zetten bij hoe een 44.1 k systeem een 20 k toon laat horen..
Dat laatste vind ik ook raar ja...
Sws is het mij niet te doen om die Supertweeter hoor, leuke gimmick, maar niet relevant. Ik heb toch geen mics die boven de 20k gaan, dus in principe zou mijn mix dan toch ook geen dergelijke informatie kunnen bevatten? Of vergeet ik nu iets (boventonen?) en kan een mic die van 20hz tot 20khz gaat wel tonen bevatten die daarbuiten zitten?
alles wat een bandbreedte heeft van noem maar 20 tot 20 k laat daaronder en daarboven ook nog wel iets gebeuren maar het valt hard af.
een mic die 21 k hoort zal die bijvoorbeeld -6 of -9 dB weergeven.
en dan bij 22k gaat het al harder af.
ja, maar vaak zie je in diagrammen dat ze al afvlakken bij 40hz en 17k, en dat er dus niets meer onder 20hz en boven 20k zit. Dat is natuurlijk mic afhankelijk.
Enfin, geen must zo`n supertweeter, maar leuk dat het erbij zit. Maar het is de vraag of ik dat (dus bewust) ga ervaren...
dat zou je kunnen proberen door hard/strak af te filteren boven 20 K
Ja, testjes ga ik wel doen. Zijn er eigenlijk samples van "silent whistles" ? Ik ga ze eens opzoeken, monitoren buiten zetten, lekker hard, kijken of er geblaft gaat worden, en zitten veel honden in de straat hier tegenover :D Of is dat gemeen?
ja, haal zo'n hondenfluitje en kijk welke mic het wel en niet pakt :D