Het is maar een link.....maar een met erg veel info en plaatjes (niet alleen gitaarbouw hout btw)
http://www.hobbithouseinc.com/person...dpics/#letterA
Grtz Wim
Printable View
Het is maar een link.....maar een met erg veel info en plaatjes (niet alleen gitaarbouw hout btw)
http://www.hobbithouseinc.com/person...dpics/#letterA
Grtz Wim
Coco Bolo ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
Alembic gebruikt het aardig veel voor de tops van hun bassen
http://www.decoda.net/FCBASS/Alembic...anden/Body.jpg
http://www3.alembic.com/img/will_frontandback.jpg
Volgens mij kan een fretboard van Coco Bolo bij sommige mensen problemen geven in de vorm van geirriteerde huid, daar wordt voor gewaarschuwd op het Alembic forum.
Cocobolo en Pau Ferro zijn enorm allergene houtsoorten, al hebben de meeste mensen er in 'toetsvorm' (dus: geen stof, mooi gepolijst) geen tot weinig last van. Misschien is dat bij (Fretless) bassen iets meer het geval, gezien het feit dat je bij gitaren eigenlijk nauwelijks met de toets in contact komt.
erg mooie gitaar overgens ..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SBloke
is kersenhout ook geschikt om een hals van te maken? in mijn geval een doorlopende. zo nee, waarom niet? zo ja, zijn er nadelen?
Pasqual.
Kersen is een prima houtsoort voor halzen en/of bodies.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pasqual
Kersen is ook een prima houtsoort voor achterbladen en zij- bladen van akoestische gitaren!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
@ Enra en Mattia: wij danken u!
Pasqual.
Framiré (geel/geelbruinachtig) :
http://www.holzwurm-page.de/holzarte...lz/framire.jpg
schijnt nogal wat weg te hebben van limba/korina. Nat framiré geeft af en zou corrosie veroorzaken.
Is dit makkelijk te bewerken en kan het eventueel voor een hals gebruikt worden?
best leuk maar zal ook wel wat gekost hebben geloof ik:P :strat:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glacius
Heeft iemand toevallig voor mij een geniale tip voor het kopen van fijnhout. ik bedoel waar in NL of moet ik perse bestellen uit het buitenland...
Ik zit zelf te twijfelen tussen mahony en essen.....
klik!!
verder is er ook nog een amsterdamse fijnhouthandel.
Tsja... welke omgeving? je hoeft voor mahonie, elzen, essen of esdoorn echt niet alleen naar Arnhem of A'dam. Er zijn zat houthandels die dat hebben liggen. Ik kom bijv. graag bij de westerhouthandel in Rotterdam www.westerhouthandel.nlCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blue spotted gherkin
Ik zou zeggen, pak de goudengids, kijk bij houthandel en ga eens lekker rondbellen als je weet wat je wilt.
Als je geen cocobolo, pau ferro, zebrano of AAAAA esdoorn, gebookmatched etc.. zoekt, dan kan je het hout wel bij de meeste goeie houthandels vinden.
Danke,
Trouwens ik woon in Lelystad. Volgens mijn Google-poging is amsterdam verreweg het meest dichtbij. Maar ik zal ook eventjes een kijkje in die goudengids doen, dank voor de tip :p
Iemand bekend met deze houtsoort ? Kan deze in de gitaarbouw gebruikt worden ?
Enkele fotootjes :
http://botanicamadeiras.com/English/angelim_pedra.JPG
http://artdescaves1.tempsite.ws/artd...m_pedra_gd.jpg
Hier ben ik het een en ander tegengekomen, maar ik ben nogal een leek op houtgebied, dus het is me allemaal een beetje Chinees :???: :o
Niemand ? :confused:
Dan stel ik mooi een andere vraag : Waarvoor moet je opletten bij het selecteren van het hout voor de toets ?
Hey,
Als ik zo het toepassingsgebied zie, dan denk ik dat je het wel voor gitaarbouw kunt gebruiken. Wat voor geluid het geeft, geen idee.
Misschien gewoon eens proberen?
vr.gr.
Branko
Hey Branko,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oknarb180
Bedankt voor je antwoord, wie weet ga ik het wel eens proberen. Ik weet alleen niet of ik dat risico durf te nemen voor een eerste gitaar : stel dat het voor geen meter klinkt :o Naar welke toepassingsgebieden moet ik kijken om een houtsoort te vinden die eventueel geschikt is voor gitaarbouw ? Als ik zo naar het toepassingsgebied van dat sapipura/Angelim pedra kijk, is het voor zowat alles geschikt namelijk :confused:
OK, zelf nog wat proberen te vinden over Angelim Pedra en alles wijst erop dat het inderdaad geschikt is voor de gitaarbouw, maar het blijkt nogal aan de zware kant te zijn : de volumieke massa zit ergens tussen mahonie swietenia en ebbenhout in. Aangezien ik geen zin heb om me een breuk te heffen aan een gitaar, is het afgeschreven.
Nouja, da's nogal een grote marge. Weeg het stuk hout zelf anders even...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara
Aan de andere kant, afrikaans mahonie is lekker goedkoop. Limba ook wel.
Dit is wat ik vond op houtinfo.nl :Citaat:
Ik neem aan dat - mocht ik voor limba gaan - net zo goed framiré kan nemen? Ik heb begrepen dat dit aardig in de buurt komt.Citaat:
Volumieke massa: (680-)750 (-1000) kg/m3 bij 12% vochtgehalte, vers 950-1200 kg/m3.
Als je echt goedkoop wilt gaan haal je multiplex. Ik dacht dat het G.G. was die een multiplex hondo had, en een beetje gepimpt. Maar je kan natuurlijk beter voor wat duurder, beter hout gaan.
Even terugbumpen op Beukenhout, ik heb er een halsje van gebouwd. Gemaakt van een 30 jaar oude drempel :D dat hout werkt dus nauwelijk meer. Vrij makkelijk te bewerken, wel wat zwaar hout.
Ik weet niet waar jij dingen inkoopt, maar multiplex is helemaal niet zo goedkoop.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KoenB
Mijn locale houtboer (in Purmerend) heeft enorme planken basswood (Linde) liggen, kost bijna geen fluit (laatste een plank waar makkelijk drie a vier 1-delige bodies uit hadden gekund gekocht voor iets minder dan 30 euro), en multiplex bewerken is nogal irritant (scheurt uit bij de randen, zitten vaak holtes/gaten in het goedkoop spul, en een plaat goede kwaliteit triplex kan al gauw 30-50 euro kosten, en dan moet je het nog steeds verlijmen).
Als je al een body hebt die uit triplex gemaakt is, mag je vooral je gang gaan (ik zou 't verkopen, maargoed, ik vind dat spul maar niks. Is persoonlijk). Maar als je vanaf nul wat bouwt.
Als je bereid bent om bij de houthandel een hele plank te kopen, genoeg voor twee of drie bodies (en vrijwel zeker weten dat je dat gaat bouwen, en anders vind je denk ik wel iemand hier die een stukkie wil), zeg tussen de 50 en 100 euro uitgeven, heb je de keuze uit Limba, Baswood, Alder, Ash, Afrikaans Mahonie, en nog heel wat andere houtsoorten. Je moet ook wel er echt naartoe, beetje rondsnuffelen.
Hoi,
Ik zat laatst eens te kijken naar de Ken Lawrence Explorer van james Hetfield.
Daar staat bij de beschrijving: Mahogany body, Chichino bark laminate.
Wat is dit Chichino bark voor iets? Ik kan er op geen enkele houtsite iets over vinden?
Puur interesse voorlopig, maar het lijkt me wel gaaf om ooit eens zo'n KL Explorer te bouwen
Groeten
Pim
Hmm,
Ik ga al een poosje mee in de hout wereld, maar van Chichino heb ik nog nooit gehoord.
Ook internet slaat er niet op aan als hout of boomsoort.
Ik ben zelf ook benieuwd wat dat is.
Misschien een regionale naam of verbastering van een boomsoort.
Chico Zapote of Chittum of misschien Cinnamon ?
Je had dus een site te pakken waar iemand onzin zat uit te kramen. Dat spul is gewoon Chechen (google maar). Ziet er leuk uit, maar een dun topje heeft zo ongeveer nul invloed op je klank.
Ben het overigens nooit ergens anders tegengekomen, in het echt of bij tonewood dealers, trouwens.
Als het gaat om chechen, is het een ander verhaal.
Chechen is donker, koffiekleurig hout met mooie rode of groene tekeningen erin.
Het is erg hard en zwaar. Het werd vroeger voor instrument bouw gebruikt.
Het komt tevens voor in de lijst van houtsoorten die irritatie aan de huid kunnen opleveren.
Groeigebied....Curacao geloof ik, dus regio Zuid-Amerika.
Ik ben de naam op een andere site ook tegen gekomen, alleen toen stond er:
color: chichino bark laminate.
Het zal dus wel niks met het geluid te maken hebben maar puur voor de looks, zoals mattia ook al aangaf.
Thanx anyway.
Volgende houtvraagje!
Wat is Marine Ply?
Ceriatone gebruikt dat voor z'n cabinetjes, en ik vraag me af of dat goed spul is voor een combo.
Weer- en watervast Okoumé-multiplex.
www.marineply.com
http://www.evecom.nl/Bouwmat/plaatma...l/Tekstpm..htm
Dank je :)
k Weet nu alleen nog niet of het geschikt is voor combo's...?
Dat weet ik ook niet. Het gaat wel lang mee, zelfs in weer en wind. Is toch prettig, als je je amp een keer vergeet mee naar binnen te nemen. :)
He he, je kunt m zo ook mooi gebruiken als bartafeltje tijdens een gig :)
Waarschijnlijk watervast verlijmd berken multiplex, zonder gaatjes, niet oukoume oid. 'Marine' betekent gewoon hoge kwaliteit, watervast verlijmd.
Volgens de site www.marineply.com wel, ik neem aan dat die wel weten wat ze verkopen. :satisfie:Citaat:
Maar misschien is het ook wel een verzamelnaam voor multiplex wat gebruikt wordt in de botenbouw...
heeft er iemand van jullie ervaring met olm (iep) als houtsoort voor zelfbouw (bas)gitaren?
thx
nico
Als je verder googled zie je inderdaad dat het uit allerlei houtsoorten gemaakt kan worden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Wat ik vooral vaak zie bij high-end guitar cabs zijn baltic birch (aircraft grade) plywood.
Weet iemand de eigenschappen van TEREBINTH hout ?
Engelse naam is Turpentine.
Het zijn bomen waar normaal pistache noten aan groeien.
Turpentine is een roodbruine hardhout soort met een grote dichtheid.
Rechtdradig met een middelfijne nerf.
Om een idee te geven van de hardheid, het is 2 x zo hard als Esdoorn en 30% harder dan bijv Mahonie.
Het is een mooie gelijkmatige houtsoort om te zien.
Ik denk dat het zeker goed te gebruiken is voor de bouw van een gitaar, maar daar heb ik geen verdere info over.
Groeit in Australie
Da's wat verwarrend, gezien (in mijn ervaring) mahonie zowel zachter as lichter is dan esdoorn, terwijl je getallen het tegenovergestelde zouden doen denken...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grizzly