Nee Erik, wat de realiteit is is soms iets anders dan wat je zou verwachten.
Printable View
Nee Erik, wat de realiteit is is soms iets anders dan wat je zou verwachten.
Nu ben ik toevallig behoorlijk thuis in CNC en één ding daarvan is duidelijk. Alles is hetzelfde.
Ja. Maar daar sta je met een body en een dozijn allparts halzen en de een heeft speling en de ander wringt en nou? Klagen op internet?
Nu ben ik ook behoorlijk thuis in CNC, en lang niet alles is hetzelfde.
Die banken hebben ook toleranties, al zijn die heel klein tov veel andere parameters in het proces.
Verschillen in materiaal is er daar een van, maar steeds vaker heb je geen vaklui meer die weten wat ze doen, en dus blind op die machine vertrouwen. Maar ja, als dat blind kon had je ook nooit meer afkeur, maar die is er wel, en niet te weinig ook.
www.guitarbuild.co.uk
alternatiefje voor warmoth en als je even wat graaft kom je bodies en halzen tegen rond de 100 pond. Voor 250 pond, zeg, 275 euri, kan je hier al je hout vandaan halen. Als zij geen floyd willen boren/frezen, kan ik dat altijd nog wel oppakken; ik heb ook mallen ;)
CNC is absoluut niet zaligmakend. ik heb genoeg cnc werk gezien waar bijvoorbeeld de cnc een afwijking heeft op een van de drie assen en zo dus flinke fouten kunnen ontstaan. Neck pockets die je op 0,05 millimeter strak tekent maar door de cnc toch 0.15mm te groot worden gefreesd, omdat er een vertaalprobleem is tussen het tekenprogramma en de cnc, iets dat je niet op voorhand had kunnen zien.
Nee, CNC is zeker niet zaligmakend. Hout is gewoon ontzettend niet precies.
behalve speling op de assen, freesbits slijten volgens mij toch ook
zeker als ze voor tientallen body's worden gebruikt.
verder zal de werking van hout ook invloed hebben met verschillende soorten afwerking.
waterachtige die verder doordringt maar snel verdampt, olie die ook goed indringt maar niet verdampt zal per houtsoort ook andere reactie geven en misschien daarom ook de kleine afwijkingen geven dat iets past of niet.
of zie ik dit verkeerd?
Jij beschrijft een gebrek aan vakmanschap Orpheo. Als jij iets tekent horen zij dat uit te voeren en niet met een lulverhaal over ‘vertaalproblemen’ van de machine te komen.
Niet rot bedoeld, maar welke achtergrond heb jij? Ik werk dagelijks met dit soort machines en een probleem met de koppeling tussen de computer die aanstuurt en de machine is heel normaal. De machine kan een puls overslaan, kan een afwijking hebben door een lagerje dat niet lekker zit maar wat te klein is om te achterhalen wélke lager het nou niet goed doet (want ze hebben niet één lager maar tig).
@no 1 hops: jup dat zijn inderdaad ook problemen waar je rekening mee moet houden.
In het verleden bij een machinefabriek gewerkt. We maakten bijv. Downhole tools met API schroefdraden. Dat luistert nogal nauw, je moet ze altijd controleren met een kaliber voordat je ze bijv. naar Siberië stuurt.
Fender is net zo CNC als Warmoth. Toch zijn de neckpockets van Fender duidelijk minder strak dan die van Warmoth. Sterker, ik heb het zelf meegemaakt met alleen maar Warmoth onderdelen. De body, een oudje, via eBay gekocht. De hals rechtstreeks bij Warmoth gekocht. Toch was de neckpocket te ruim. Zelfde geldt voor de voorgeboorde gaten en shelf voor de lockingnut. De shelf en de gaten, allebei scheef. Wel CNC. Ik blijf Warmoth fan, maar er kan dus wel degelijk van alles mis gaan met CNC frezen. Noem het tekortkoming van vakmanschap, zoals u wilt.
In de machinerie wordt altijd gewerkt met toleranties. CNC kan super nauwkeurig, maar na verloop van tijd komt er slijtage en dergelijke om de hoek kijken. Ik kan me voorstellen dat er in de gitaarbouw met grotere toleranties gewerkt wordt dan in andere divisies. Dat ze net even langer doordraaien met die frees. Afwijkingen heb je altijd, je hebt als fabriek zelf in de hand hoe groot je ze laat worden.
De Japanse Fenders doorstaan doorgaans de neck proof: draai de schroeven uit de neck, til de gitaar op bij de kop en de body moet blijven hangen.
Doe hetzelfde met bodies en nekken uit verschillende batches en je gaat ploffen horen.
Laat staan van verschillende fabrikanten en uit verschillende jaren met verschillende materialen met..
Allemaal houden ze dezelfde Fender maten aan dus in een perfecte wereld doorstaat alles de neckproof.
maar ja, het is geen perfecte wereld.
CNC heeft sowieso ook toleranties; toleranties op spindels, toleranties op lengtemeetsystemen.....Maar dat zijn niet niet de toleranties van scheef geboorde gaten in een stuk hout. Dat is gewoon lomp / fout inspannen / weet ik het.
Strakke of losse neckpocket is dubieus; als je de elasticiteit/vervormbaarheid van het materiaal, ruwheid en vormtoleranties niet meetelt is het verschil tussen los en vast maar een fractie van een micron.
Om terug te komen op de titel van deze Topic, is het cnc werk van invloed op de kwaliteit specifiek van een goedkope kit? Er is nu een aardige discussie over cnc freeswerk maar dan op alle gitaren als ik het lees.
Mijn gevoel zegt: nee
Die cnc machine is maar een kleine stap in het hele proces; een gitaarhals is nou niet echt een ding dat per se alleen tot stand kan komen door middel van een cnc machine.
Mijn vader was timmerman/meubelmaker. Alles ik zie hoe hij met hout omgaat, kijkt hoe de draad loopt, hoe krom (nou ja, krom) en afhankelijk daarvan kijkt welke kant op ie het beste kan vlakken, en dan ook nog welke richting op, om wat te noemen, dan geeft dat in combinatie met een goed/droog stuk hout uiteindelijk een beter resultaat dan een persoon die gewoon een willekeurig stuk hout in een machine pleurt en dan wacht tot er wat uit komt en dat moet het dan zijn.
In bepaalde lage lonen landen is het nog steeds goedkoper om handarbeid in te zetten ipv een relatief dure cnc machine.
Theoretisch zou je dan dus een duurdere hals kunnen hebben, die ook nog slechter is.
Sowieso zijn in gitaarland een kostprijs en een verkoopprijs niet echt met een factor aan elkaar gekoppeld.
Zelf denk ik dat je meestal het beste af bent met een combinatie tussen mens en machine. Die machine kan heel consistent zijn, maar kan niet nadenken en inspelen op variabelen. Ik werk zelf beroepsmatig aan mechanisering/robotisering, maar het is eigenlijk ongelooflijk wat mensen met oog/hand coördinatie kunnen, waar je met een robot zo nu en dan toch aardige kunstjes met vision / lasertriangulatie icm het omzetten naar de robot-assen moet uithalen om dat ding te laten doen waar een mens zijn hand niet voor omdraait.
Kijkje bij Warmoth:
https://www.youtube.com/watch?v=BDCuC6J4NFk
Leuk filmpje, geeft denk ik ook wel een beeld waar de kosten voor een neck in zitten.
Warmoth is niet alleen goed in het máken van de hals maar ook in de selectie van het hout en drogen van het hout. Daarin gaan ook enorm veel kosten zitten. Daarom zou ik nooit kopen van een leverancier waar ik niet van weet hoe hij selecteert of niet de naam heeft (die geassocieerd is met kwaliteit).
Zo'n goedkope hals kán echt prima zijn hoor, maar vaak zit daar nog heel veel werk in en als je weinig ervaring hebt met gitaarbouw is dat mijns inziens niet aan te raden.
promo filmpjes zijn bij uitstek altijd misleidend omdat je jezelf van je beste kant wil laten laten zien.
en alles hangt dan af hoe veel tijd en geld je wilt uitgeven aan eindcontrole zoals uit een topic uit het G&L forum die zijn gitaar maar niet geďntoneerd kreeg en uiteindelijk bleek dat de zaagsneden van de frets niet haaks ten opzichte van de nut zaten.
blijkbaar ook niet goed ingeklemd, maar ook door de eindcontrole gerold.
het is een beetje als met het huidige windows verhaal, updates waar gebruikers de problemen ontdekken en men die dan gaat repareren.
chineese producten van aliexpress is hetzelfde verhaal. de keren dat ik daar wat gekocht heb is 7 van de 10 keer wat mee
Tja, mijn uitgangspunt was een goed bespeelbare gitaar te bouwen met de Eddie look voor 400 euro. Dat gaat niet lukken als ik het topic nog eens teruglees en de adviezen op een rijtje zet.
Een body met neck in de vorm die ik wil bouwen kan ik eerlijk gezegd alleen bij Musikraft vinden, bij alle andere moet hij speciaal gemaakt worden zover ik kon achterhalen.
De kosten:
Als ik begin met het hout:
-Body en Neck $345
-Verzending $85
-Totaal €390 daarbij de inklaring, Btw en invoer rechten komt het op een bedrag van €500
Als ik het lijstje van Orpheo voor de hardware:
-brug €145
-tuners €47
-Pickup €120
-Los spul €40
-Verf €50
Totaal een bedrag van €902, dat is iets meer dan de €400 die ik in gedachten had. Daarnaast komt denk ik nog wat kosten om de gitaar af te laten stellen, wil dit wel proberen zelf te doen maar moet daar denk ik wel hulp bij hebben dus zeg €1000. Dit bedrag was al eerder door andere aangeven en heb ik nu zelf uitgezocht en bevestigd gekregen.
En nu.... Als struin ik komende maanden elke dag het web af ik denk niet dat het mij erg veel zal brengen of ik moet de body en neck ergens voor een prikkie vinden maar dat is volgens mij meer geluk dan wijsheid.
Ik moet het allemaal laten bezinken of €1000 voor een zelfbouw uitgeven of gewoon een EVH met Eddie look kopen, maar ook daar lees ik verhalen dat men deze koop bij B.... en dan een gitaar krijgt die ook nog moet worden afgesteld. Tevens kan k niet beoordelen wat het kwaliteit verschil zal zijn van een zelfgebouwde gitaar met bovenstaande hardware t.o.v. een EVH gitaar.
Ben wel weer een heleboel wijzer geworden maar ben er voor mijzelf nog niet uit. Voor €1000 of minder kan ik misschien wel iets beters kant en klaar kopen...... Maar ik geef nog niet op.
zou ik ook niet doen dat opgeven.
vergeet niet EvH zocht uit dat wat voorhanden was, en waar speelt hij nu op??
mocht je nu eens een leuke strat tegenkomen (volgens mij is er ook een squier geweest met floyd) die je in speelgemak uitnodigt en geef die de uitstraling die je mooi vindt dan ben je al voor minimaal 75% daar waar je wilt zijn.
zijn geluid haal je daar niet uit, want die gitaar is maar een klein deel van zijn sound, al zou je de echte hebben.
er zijn al zoveel verhalen van o.a. Nuno Bettencourt die even op Eddie zijn set mocht spelen en het klonk anders.
maar de fun die je kunt hebben in het proces van het maken van een lookalike kan zo motiverend zijn en zoveel plezier opleveren.
mij heeft het ongeveer 15 jaar 30 jaar gekost om een gitaar voor elkaar te krijgen die dat in zich heeft wat ik wil, samen met een versterker die dat in zich heeft wat ik wil.
anderen zullen dat waarschijnlijk niets vinden, maar het gaat erom dat ik er zelf blij mee ben ;-)
Uit ervaring weet ik dat een fabrieksgitaar van 1000E echt niet het niveau haalt van een Musikraft of warmoth partsocaster met premium hardware. Afbouw en afstelling, daar help ik je bij dus dat is al een kostenpost minder.
Ja, kant en klaar is makkelijker, maar of je daar voldoende resultaten mee gaat behalen...? denk 't niet.
Maar, laten we het eens bekijken vanuit het perspectief van EvH/Fender met deze gitaar:
https://static.bax-shop.nl/image/pro...od%20front.jpg
Deze kost 785E, incl btw. dus 650 ex.
Fender distribueert zelf naar winkels en bezit zijn eigen fabrieken. Heel cruciaal.
Bax betaalt voor deze gitaar inkoop ongeveer 350E.
Fender wil er ook nog wat aan verdienen, dus voor Fender kost deze gitaar ongeveer 275EUR.
De Trem is gemaakt in Korea of China, de pickup in mexico. Dat is zo'n 75euro, tesamen met de tuners (die kosten echt een paar euri).
Aan houtkosten heeft Fender hier geen kind aan, dat is hooguit 35E. Dat wil zeggen dat ál het andere werk gebeurd voor 165 euro.
Dat zijn de economics van een elektrieke gitaar. Massaal stampwerk. Toetsen worden verlijmd in klemmechanismen die pneumatisch werken. Enorme 5 assige CNC-s stampen alles er massaal uit en die meuk wordt niet eens geblok-schuurd, ben je mal; dat wordt in de polyester gespoten voor de grondlaag in de ochtend, smiddags wordt dat geblokt met grit 220, dan gaat de kleur er overheen met decals zodat elke gitaar exact hetzelfde wordt en eind van de dag gaat de filler erop. Volgende dag weer blokken en dan aflakken. Polijsten? Doet fender niet. Ze lakken zo strak dat het niet nodig is want die meuk gaat toch per schip naar Europa (grappig genoeg, Moerdijk, in Noord-Brabant) en in Nederland staat een mannetje of 8 die meuk op te poetsen want de foamzakken laten afdrukken achter (waarom in Mexico of Korea polijsten als het in NL weer opnieuw kan). Afstellen en controle gebeurt in Mexico/Korea in 10 minuten, in Nederland inclusief polijsten ook 10 minuten.
Fretwerk: alsof ze frets vlakken. LOL. Nee. Met een automatisch systeem worden frets geknipt en geperst tot een specifieke druk zodat elke fret met evenveel kracht in het hout wordt geperst.
Dit soort gitaren, prima planken. niks mis mee. Maar imho wel heel duur voor wat je krijgt, als je weet wat er voor dit geld meer te vinden is.
Bij andere bouwers, zoals Schecter, is het prijsverschil nóg ernstiger. Die bouwen dus een hoop in het buitenland maar bezitten die fabrieken niet, zoals World Music of SPG. Schecter koopt een gitaar in voor 450E bij World Music, verkoopt die aan Thomann voor 800, thomann verkoopt die weer aan jou voor 1250.
https://www.thomann.de/nl/schecter_c..._elite_bfb.htm
Dit is duidelijk World Music trouwens (te zien aan hoe het fretwerk afgewerkt is en natuurlijk... het serienummer).
[world music doet eigenlijk alle premium gitaren die uit korea komen: schecter, chapman, strandberg, voorheen PRS, Guild ook nog steeds]
Misschien snap je nu waarom ik zeg dat een 'off the rack' gitaar de moeite niet is. in mijn optiek.
[Hoe ik dit allemaal weet? omdat ik gewerkt heb voor een enorme importeur van gitaartroep in de EU en boekwerken vol aan facturen voorbij heb zien komen].
Helemaal mee eens, mijn doel is nog steeds om een gitaar hier op zolder te hebben staan met minimaal de look van de gitaar van Eddie van Halen en neem van mij aan, die gaat er komen rechtsom of linksom. Verder heb ik afgelopen weken zoveel bouwverhalen gelezen en gezien op You Tube dat ik er ook van overtuigd ben dat ik deze winter een gitaar ga bouwen, al is het alleen maar om hem aan de muur te hangen.
[Edit] zie dat Orpheo op hetzelfde moment een verhaaltje heeft geschreven.....eerste gedachte, ik neem deze week contact op met Orpheo voor een persoonlijk afspraak voordat ik verder iets doe.
of deze, iets goedkoper dan die orpheo noemt, wel gebruikt maar met 1 jaar garantie
€ 629 met gratis verzenden en een goede setup
https://www.tfoa.eu/nl/evh-striped-s...tm_content=EVH
Vandaag Orpheo gesproken, was een open en duidelijk verhaal wat ik hoorde, zeker na zijn laatste post hierboven ben ik eigenlijk om.
Ik had al eens op de site van Warmoth gekeken maar blijkbaar niet goed genoeg want Orpheo vertelde mij dat je je hele gitaar kan configureren. Dus ben er eens serieuzer aan het werk geweest op de site en ben inderdaad in het configureer menu terecht gekomen. Echter heb ik nog twee uitdagingen, ik kan de body (nog) niet vinden die ik nodig heb, en verder krijg ik allerlei vragen om de neck te configureren waar ik nu nog geen snars van snap en dus moet uitzoeken.
Een andere "verrassing" was dat als ik alles bij Warmoth bestel en rekening hou met verzendkosten, inklaring, btw en invoerrechten denk ik rond de 800 euro uit te komen? Moet wel melden dat ik nog niet helemaal de correct body en neck geconfigureerd heb maar heb wel alvast dure opties genomen dus ....
Verder heeft Orpheo aangegeven om mij te helpen bij het assembleren en afstellen dus ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Het doel gaat worden om een gitaar te assembleren die lijkt op de van Halen gitaar, ik overweeg wel om er zwarte hardware op te zetten omdat ik dat persoonlijk mooier vind.
Had het erover met Orpheo over hoe ik het spuitwerk zou doen, dat weet ik nog niet of ik doe het net zo nonchalant als Eddie en zonder blanke lak of allemaal wat strakkere lijnen en met blanke lak of ik maak hem incl. de slijtplekken op de voor en achterkant. Ik heb nog even de tijd om er over na te denken, moet het budget dus verdubbelen en heb ff iets meer tijd nodig. Ik heb gelukkig geen haast maar het gaat zeker deze winter gebeuren.
Ik zal hier op het forum mijn assemblage en spuit avontuur wel posten.
De gitaar die ik het langst heb en het meest op gespeeld is een Peer Dellen gebouwd uit Warmoth body en neck, nitro gespoten en de rest ook allemaal A-merk in elkaar is gezet, afgesteld etc. Kan me bijna niet voorstellen dat ze de body die jij zoekt niet hebben. Vraag Orpheo anders voor hulp bij het selecteren.
Als je wat minder zin hebt in importeren etc. [/url=https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313.TR3.T RC1.A0.H0.Xwarmoth.TRS0&_nkw=warmoth&_sacat=0]kijk even hier[/url]
Ik zou die Frankenstrat net zo nonchalant als EvH spuiten, dat heeft echt z'n charme.
Mijn Peer/Warmoth:
https://imgur.com/wCukd0o
https://imgur.com/hiRes6p
Eindtrafo van m'n Marshall waar 600 gulden voor werd geboden om 'm in de versterker van EvH te bouwen, die toen bij van Weelden in Enschede was.
https://imgur.com/O9uSLLB
<EDIT> Geen idee wat er fout gaat.
@Erik, ik wil niet de frankenstrat assembleren maar de kramer versie. Ik heb al contact opgenomen met Warmoth en dat gaat wel goed komen.
Ik kom uit op 600 euro ;)
body en hals zijn 407 dollar, tenzij je superflamey neck+toets wilt, dan is 't duur. Verzendkosten is 90 of 119 dollar, ik heb even gerekend met het gemiddelde, 100. 507 dollar totaal; zeg voor het gemak, 507 euro. 21% btw, dus 613. Plus 3% invoerrechten. totaal, 631 euro. Zal dus ietsjes minder worden omdat ik dollar/euro 1:1 verreken wat niet correct is. Op dit moment :D
Body en neck heb ik nu voor $442 in de mand liggen, maar als ik de hele configuratie daar aanschaf dan zit ik op $650 en $102 voor verzenden dus op $752. Volgens mij gaf je mij de tip om alles bij Warmoth aan te schaffen.
Dus Orpheo die €631 is alleen de body en neck vermoed ik. Maar maakt verder niet uit, ik ben rond de €1000 kwijt voor een zelf gespoten en geassembleerde gitaar met goede hardware....
Je zit voor je het weet in de Warmoth tunnelvision.
Dan heb je een body + neck en 1000 euro verder. Nog een paar honderd voor hardware en een paar honderd voor lak en als je 1800 euro hebt uitgegeven zie je ineens op marktplaats een soortgelijke gitaar van Fender voor de helft en je vraagt je af..
Het hoeft niet zo te gaan natuurlijk maar we've all been there
Oh, de paintjob zit er bij? Da's mooi dan.
Hieronder wat mogelijkheden om de neck te configureren, ik weet niet of ik het correct gedaan heb misschien dat iemand wat commentaar kan geven:
https://i.imgur.com/ErViLBO.jpg
https://i.imgur.com/Gic2KFC.jpg
https://i.imgur.com/jc5Lb5l.jpg
GEEN IDEE WAT IK HIER MOET INVULLEN:
https://i.imgur.com/JXFSoZf.jpg
https://i.imgur.com/tg3OfDZ.jpg
https://i.imgur.com/LOeZNWQ.jpg
Bij frets zou ik jumbo’s kiezen, 6105? De evh gitaren hebben dat ook.
Ik zou dan ook kiezen voor een 12 inch i.p.v. compound radius. Maar das smaak.
Indien 12" straight radius gaat de Floyd nut misschien niet optimaal passen, tenminste, dat lees ik in de omschrijving. Je kunt ook de R2 nut kiezen, volgens mij is de R2 doorgaans bedoeld voor necks zonder binding. De R3 kan ook, snaren liggen dan iets dichter op elkaar en dus verder af van de randen van je toets. Voor frets zou ik 6150 kiezen of misschien zelfs 6100.
Als je het mij vraagt heeft het wel of niet hebben van binding niks te maken met welke locking nut je pakt.
Het gaat om de benodigde topkambreedte, en dat staat los van wel of geen binding.
De R2 nut is 10" radius en 41.3mm breed en de R3 is 12" en ca 43mm breed.
Bij de hierboven gekozen 1 11/16 nutbreedte en compound radius die 10" is bij de nut zou je wellicht zelfs eigenlijk met de R4 het beste gedraaid komen.