3x4700uF (25V:soinnocent:) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting:crazyhappy:. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat:hide:.
Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op:).
Printable View
3x4700uF (25V:soinnocent:) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting:crazyhappy:. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat:hide:.
Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op:).
1 dat klopt maar daarmee is de rimpel niet weg, de gelijkspanning staat er toch ook nog, namelijk in het middelpunt tussen de elko's.
Je moet het zien als twee afzonderlijke voedingen waarvan er een gespiegeld is tov de horizontale as. Alles is dus in tegenfase, ook de rimpel. Voor de rimpel geldt dan nog dat hij 180º in de tijdlijn verschoven is.
2 berekening is lastige materie maar een benadering moet voldoen:
Bekend is dat bij 1RC de condensator tot 62,5% ontladen is....meen ik me te herinneren :sssh:
Oke, de basisspanning is 18V
Minimaal 9V overhouden dus rimpel mag maximaal 9Vtt zijn.
Deze 9Vtt is de som van twee voedingen dus 4.5Vtt per voeding.
Bij een ontlaadtijd van t=20mSec moet de spanning minimaal boven de 18-4.5=13.5V blijven.
Gaan we uit van 1RC dan is de condensator ontladen tot 18x0.625=11.25V en dat is te laag.
Jij moet minimaal op 18x75%=13.5V eindigen gemeten met de dvm omdat die de gelijkspanning plus een gemiddelde van de rimpel zal weergeven.
Je kan C ook benaderd berekenen met de formule C = I*dt/du.
Gaan we dat invullen dan is C 1*0.02/4.5 = 0.004444F ofwel 4500uF.
Eerder in dit topic gaf ik aan dat je kan rekenen op 1000uF per 1A maar daar zat ik fout. Deze stelling gaat namelijk alleen op voor dubbelfasige (=100Hz = 10 mSec herhalingsfrequentie) gelijkrichters en dit is een enkelfasige (20mSec) gelijkrichter. Door de spanningsverdubbeling neemt de rimpel ook ongeveer met een factor twee toe wat wil zeggen dat de caps totaal vier maal zo groot moeten worden. Helemaal waar is dat niet want de ontlaadcurve is exponentieel, als een datasheet al lastig is zou ik me er op dit moment maar niet aan wagen.
3 Zou maar voor de 40V uitvoering gaan of je laskap weer uit de kast halen.
Doe eens gek :D
http://jimmyauw.com/wp-content/uploa...u_negative.jpg
:seriousf:, begint het aardig op te lijken:D.
Hartelijk dank voor de uiteenzetting.
1. Snap ik.
2. De vetgedrukte stukjes begrijp ik, de rest niet. Ga er op broeden.
3. Ga de elektronicawinkel hier van hun voorraad 25V elco's afhelpen:D.
Heb 'm een tien minuten laten pruttelen, niet langer, de regelaar wordt, neem ik aan, flink (over)belast met de grote rimpel.
De uitgang blijft 5V, knap van het ding dat ie van zo'n rare spanning op de ingang nog iets constants kan brouwen:).
Op de ingang staat zo'n 9,5V. Nog een flink stuk te gaan dus:confused:.
Ook stabilisatie kent z'n grenzen. Het is niet zo dat zo'n 78S05 alles wat tussen 7.5 en 35V heftig staat te variëren liniaalrecht vlak trekt.
Even voor m'n (toekomstige) begrip. De ingangsspanning is denk ik nog lang niet zoals op het onderste plaatje.
http://i62.tinypic.com/hsm638.jpg
http://i61.tinypic.com/r1d7iv.jpg
edit:
Misschien vier van deze in serie, dat het er dan op begint te lijken:
http://www.conrad.nl/nl/panasonic-ee...ks-422086.html
Het komt er dus op neer dat je de gloeispanning batterij (accu) gevoed wilt maken en de wikkeling van de trafo wilt gebruiken als oplader ;)
Zeker niet, jouw gelijkspanning ziet er wel heel anders uit. Als je ff tot maandag geduld hebt wil ik wel een dergelijke schakeling opzetten en wat scoopbeeldjes plaatsen. Misschien wel leerzaam.
Er is trouwens wel een betere manier om aan jouw gelijkspanning te komen maar dat vereist iets meer inzet. Het is zo simpel om jouw doel te bereiken maar dan moet het roer totaal om. Na het weekend.....
We zitten nog niet aan het "larsje-syndroom", maar het gaat wèl een beetje die kant op...
Spot er maar mee:D. Zal vandaag aanwenden de boel op een bordje over te brengen, het loopt uit de hand. Tis al een grotere chaos dan de versterker zelf:satisfie:.
Onbelast is de ingangsspanning overigens 18,7V. Ik wacht geduldig tot morgen:).
Even aan het freubelen geslagen:D. De stand van zaken:
http://i62.tinypic.com/2rw7vyq.jpg
Oh?
Je zet die 15.000 µF over het geheel. Is dat net zo effektief als dat dat je over iedere 1000 µF een eigen capaciteit zet? Iets zegt me van niet, maar ik ben nu nog niet wakker genoeg om dat te onderbouwen.
Je hebt nu 15.000µF en bent er nog niet. Ik zou dat eens los halen en over iedere 1000µF elco 5000µF zetten en kijken of dat misschien effektiever is.
Op zich niks mis mee maar de ruim 1A die de elko's gedurende 20mS moeten leveren is gewoon heftig. Ik denk dat je het beter over een andere boeg moet gooien, dat is eenvoudiger beter en met goedkopere componenten. Morgen ff me kop over breken, ben nu ff aan het recreëren. :)
Als er 15000uF over de twee van 1000 staan ben je ze aan het vermoorden. Haal die 15000 maar weg en doe zoals plant zegt. Zo had ik het je toch ook voorgerekend, waarom doe je het dan toch anders? Moet ik nico toch gelijk geven. Dus....helemaal geen cap over het geheel.
Een hele dikke muur:seriousf:
En waarom eigenlijk een brug gelijkrichter? Er zijn maar twee diodes die in deze schakeling wat doen...
Je wilt 50Hz brom in je versterker verminderen door de gloeispanning gelijk te richten en te reguleren. Hierbij neem je aan dat de brom het gevolg is van de gloeispanning waarbij ik mij afvraag hoe je dat hebt vastgesteld? Vervolgens knutsel je iets in elkaar waarvan je zegt dat het er nog erger uitziet dan de versterker zelf... En daarin ligt naar mijn idee je antwoord op de vraag: 'waar komt mijn brom vandaan?'
Los van leerzame ervaringen en dat het leuk is om iets in elkaar te zetten, want dit moet je natuurlijk zelf weten, zou ik een andere weg bewandelen als het je echt te doen is om het stil krijgen van je versterker. Je knutselt een ac4 achtige versterker op een oud radiochassis en hebt een brom die met de volumeknop te regelen is. Op zichzelf al een prestatie, want het is natuurlijk niet echt een high gain ontwerp dus als dat al bromt... Hoe heb je de gloeispanning aangesloten? Opnieuw met getwiste draden gewerkt of de bestaande gloeistroomvoorziening via het chassis gebruikt? Gebruik je een virtueel aardpunt? Hoe zit het met je massapunten aan het chassis? Aardlussen en dat soort dingen?
Na 11 pagina's nog steeds geen fototje van de binnenkant van je versterker/radio gezien. Ik denk dat je heel snel veel verder geholpen kunt worden als inzichtelijk wordt hoe je je versterkertje in elkaar gebakken hebt. Als je echt wat wilt leren moet je wel laten zien wat je doet zodat anderen je kunnen uitleggen waar het mis gaat en waarom...
Trek je verder niets van mij aan hoor. Het is zeker niet mijn bedoeling jouw knutselplezier te bederven. Je zal alleen niet de eerste zijn die van alles aan het bedenken is om een probleem op te lossen dat niet zou hebben bestaan als je zou weten wat je doet, maar daar nooit achter komt omdat je niet de juiste vragen stelt en uitgaat van aannames.
Dank je, ga ik proberen.
Die uitleg is me nog niet helemaal duidelijk, maar ik begrijp dat het zo niet goed zit:soinnocent:.
@guitarnijboer, het versterkertje bromt, 50Hz en 100Hz. Aanvankelijk dacht ik, 'even' een gloeistroom op gelijkspanning, kijken of er dan wat 50Hz brom weg is. Ik nam/neem zeker niet aan dat gelijkstroom voor de gloeidraden de oplossing is. Vind het gewoon leuk om mee bezig te zijn. Die gelijkstroom-gloei-voeding is ietsjes gecompliceerder gebleken:D, waardoor het een projectje op zich is geworden. Dat twee diodes niet meedoen weet ik, maar die brug zit er van een eerdere poging de gelijkstroom te betrekken van de, in dit geval, 6,9V gloeispanning.
Met de versterker zelf ga ik daarna bezig, de bedrading is voor verbetering vatbaar:soinnocent:, maar dat geeft allemaal niet, komt nog, eventueel op een print. De gloeidraden zijn getwist en waren toen ie nog op wisselspanning werkte met twee 100 ohm weerstanden geaard. De aarding door de versterker heen is zonder lussen. Wel is het erg chaotisch bedraad, wordt nog wel netter en beter. Een fototoestel heb ik niet anders had ik dit baksel graag ten toon gesteld.
Ik waardeer jullie commentaar zeer. Mocht de bloeddruk echter teveel stijgen door dit topic, dan bied ik daarvoor mijn excuus aan:D.
Kijk, als tientallen keren hetzelfde wordt gezegd ga je al gauw de larsfactor benaderen maar ik ben bang dat het niet geldig is.
@tommus: even over het vermoorden van je 1000uF caps. Stel dat je in de cyclus zit waar de bovenste elko wordt geladen. De spanning op de plus van de 1000u maar ook van de 15000u wordt maximaal. De min van de 15000 hangt aan de min van de veel kleinere 1000u waarmee je deze tegengesteld gaat laden. Daar gaat hij van kapot en je schakeling werkt voor geen meter.
Edit: beter ff wachten en morgen een ander schakelingetje maken. Een gewone serieregelaar op lagere spanning. Goedkopere elkos en meer stroom tot je beschikking Guitarnijboer kwam daar ook al mee meen ik me te herinneren.
Nou, ff die boel in elkaar geflanst om de theorie te bewijzen. Met opzet op dezelfde manier zoals jij hebt gedaan.....denk ik. Zo heb ik ook een (zinloze) brugcel en 4700uF elko's gebruikt maar het werkt als een trein.
http://www.amps-unlimited.nl/temp/7769.jpg
Ik heb een 8V regelaar op een load waar ik 1,36A uit zuig. Zo vlak als babybilletjes. Voor het scoop plaatje hieronder geld 2mSec/div en 2V/cm. Boven zie je de ruwe spanning welke niet onder de 10V komt en daar doet de regelaar het voor. Onderste lijn is een nette 8V onder zware belasting. Zou je een 6V regelaar gebruiken wordt het alleen maar gunstiger voor de rimpelafstand.
http://www.amps-unlimited.nl/temp/7771.jpg
edit:
Ik vergeet nog te melden wat mijn ingangs spanningen zijn:
Onbelast heb ik 7V~ uit de trafo, belast zakt dat naar 6.6V~.
Na de gelijkrichter onbelast 18V= en belast (1.36A) zakt dat naar 12.4V=.
Nu vraag je je misschien af hoe ik aan 10V= minimaal kom met de scoop? Simpel, kijk naar de spanningsvorm en je ziet dat de topwaarde bijna op 14V= ligt Het gemiddelde van die rimpel is dus ongeveer 2V en die komt bovenop de minimale waarde dus dat is wat je DVM gaat weergeven.
Super, dank je wel. Ga de 6V regelaar er weer inzetten en twee 4700 elco's gebruiken.
Wees niet teleurgesteld als hij na deze aktie nog steeds 50Hz brom geeft. Ben er namelijk bang voor dat daar niet je probleem ligt.
Nee, geen probleem, val ik je nog wel mee lastig:D.
Komt op termijn wel goed. Hij klinkt op zich al best prettig, meen zelfs wat 'Vox-kleur' door de brom heen te horen:). Nogmaals, bedankt zover.
Chapeau! Bewonderenswaardig dat je de tijd en moeite er in steekt om de schakeling 1 op 1 na te bouwen. En aan koeling geen gebrek :) Nu is dit natuurlijk iets anders dan een complete versterker of compleet pedaal... misschien krijgt iemand je ook ooit nog zo gek :soinnocent: :hide:
Mijn ervaring met een verdubbelaar en een 7824 waren toch minder.
Wat Tommus hier uiteindelijk aan gaat hebben lezen we binnenkort, maar als ie nu nog brom heeft weet ie iig waar het niet aan ligt ;)
Nou je het zegt, ik kan me herinneren dat ik ook wel eens een tubescreamer heb zitten maken om te kunnen mee-debuggen met de bouwer. Wel is dat zeer verraderlijk want wat schematisch gelijk is hoeft in de praktijk helemaal niet aan de verwachting te voldoen. Kan me een topic herinneren met veel reactie's en hoofdbrekens van de ondersteunende partij. Het betrof een ding wat onwaarschijnlijk hard bromde. Wat bleek, toen we om foto's vroegen zagen we een luchtig bouwwerk in de deksel van een schoenendoos. Pfffff...dan zakt je broek wel af hoor, ben er ook gelijk mee gestopt want zo iemand is niet te helpen.
Zo is ie nu, regelaar geaard via de behuizing op het chassis, diodes 1N4007.
http://i61.tinypic.com/2ewlikj.jpg
Belasting iets meer dan 1A.
Spanningen: op de ingang van de 7806 iets meer dan 14,1V, uitgang iets meer dan 5,9V.
Echter wisselspanningen van respectievelijk 30V en 12V, zeg maar dubbele waarden van de gelijkspanning. Er deugt iets niet is mijn conclusie:D. Merkwaardig niet:???:?
Ik weet niet wat voor meter je hebt maar niet alle meters zijn geschikt om de wisselspanning component te meten, vergeet dit maar.
Nu moet je nog iets aan de spanning doen want deze is een tikkie laag. Je kan de ground van de regelaar onderbreken en via een diode aan ground leggen. Je "lift" hiermee het aardpotentiaal. Anode aan de min van het IC en de kathode aan ground. Wel een beetje jammer dat je het IC dan alsnog geïsoleerd op het koellichaam moet zetten. Gebruik ook in alle gevallen heatsink compound.
Gelukkig, ik vermoedde en hoopte al dat het aan de meter zou liggen. Tis een Ironside van 15 euro.
Is 5,9V onvoldoende? Zeker jammer dat het dan geisoleerd moet worden. Is het chassis niet voldoende als koellichaam? Heb wel zo'n isolatie papiertje dat er onder past, is dat geschikt om heatsink compound te vervangen?
Wat verwacht je voor 15 euri. (had het kunnen weten)
5.9V wekt hij echt wel mee. Met 6.3V~ direct uit dr trafo ook. Ik dacht dat het ging om "omdat het kan".
Zo'n mica plaatje is voor elektrische isolatie in combinatie met een plastic busje onder de schroef. Je denkt dat het oppervlak glad is maar dat is het nooit. Zeker niet onder de microscoop. De contactvlakken raken elkaar maar op bepaalde punten en om een goede thermische brug te verkrijgen moet tussen alle oppervlakken die thermisch geleidende witte pasta. Dat spul waar je uiteindelijk helemaal mee onder komt te zitten als je het voor het eerst toepast :)
Ga ik aanschaffen. Ga ik wel doen in m'n AC30, optillen van de regelaar, dat wordt een 5V die 5A aankan.
Brom is opmerkelijk minder:crazyhappy:. Zeker nog aanwezig, maar het gaat de goede kant op. Voorbij driekwart begint het de spuigaten uit te lopen.
Okee, de pret kan beginnen. Als eerste de verbinding vanaf de ingangstrap naar de volume en toon potmeter shielden. Zijn nu nog aan mekaar geknoopte condensatoren dwars over de kathodeschakeling en anodeweerstanden heen. Moet beter:).