spijkers op laag water maar toch: de snaren lopen niet evenwijdig met de middellijn hé stijn ;)
Printable View
Ga er maar eens hard over nadenken Stijn.;)
Oftewel, bouw gitaren met een compound (conische) radius ;-)
Levellen is niet super lastig, en er zijn vast YouTube filmpjes over. Ik doe het ongeveer op de Stijn manier als het heel erg is, maar anders met een stukje alu hoek met schuurpapier, onder elke snaar, terwijl de snaren op spanning staan en iets omhoog gezet (voordat de nut helemaal af is). Eerst snaar op spanning, dan hals recht (truss rod), dan vlakken. Soort poor mans StewMac neck jig
Mattia, dit is echt wel briljant. Daarna de halspen een heel klein tikkike lossen en klaar.
Nee, dat weet ik ook.
Maar als je een cilindrische radius in je toets geschuurd hebt, met een radius blok, dan moet je nadien met een lange lat je frets niet levelen in de richting van de snaren, dan ben je een compound radius in je frets aan het schuren, terwijl je toets cilindrisch is.
Dan had je dan bij het radiussen van je toets al moeten doen, dat is (voor mij) niet de manier hoe je het moet doen.
Je snaren volgen zowiezo een veel grotere radius, ze liggen aan de topkam +/- een mm boven het toets oppervlak, en aan de baskant meer dan aan de treble. En aan de 12e fret is het bijna 3mm meer (vanaf de toets, niet de frets)
Wil je echt geen ratelende snaren dan moet je van in het begin naar een compound radius. Wat mattia ook al aangeeft !
s.