Citaat:
In 84 zijn bijna geen strats gemaakt. Daarna heeft Fender de fabricage van de standard strat stopgezet (ze maakten een poos alleen de vintage reissues) en in 87 is de herontworpen stratocaster standard op de markt gebracht, o.a. te herkennen aan het nieuwe logo, de truss-rod opening voorop de kop, achter een walnoten klosje, wat glad geborstelde brugzadels, etc. het is een beetje verwarrend, maar het serienummer E4enz. is zelfs tot in 88 nog gebruikt. Blijkbaar hadden de eersten daarvan ook al 22 frets; wist ik niet. Deze nieuwe versie standard strats zijn (nog?) niet echte collectibles. Tot dusver worden ze beschouwd als gewoon 2ehands, ookal omdat ze technisch weinig verschillen van de jaren 90 standard strat. ik vind de vraagprijs dan ook aan de hoge kant.
Echte 83 en 84-er standard strats zijn niet aan te bevelen gitaren waar weer fors op bezuinigd is, met o.a. de jackinput op de pickguard (en maar één tone en één volumepot), en een goedkoop soort, hele instabiele tremelo, waarvoor aan de achterzijde geen prezing nodig was. tegenwoordig vragen ze wel 900-1000 Euro voor deze gitaren (worden dan vaak Dan Smith-era genoemd), i.t.t. de echte '82-er Dan Smith, die op moment van uitkomen algemeen werden gezien als het beste van wat Fender heeft geproduceerd sinds de late jaren '60.
Uit de jongste vintage guitar price guide (2009-versie)
Smith Strat (1982): $1500-1850
1983-1984: $900-1125
1987-1989: $875-1100
Ik heb zeker geen twijfel over de eerlijkheid van deze verkoper maar ik wilde graag weten of er "kenners" zijn die dit kunnen beamen/aanvullen.