Reden om hem zo dicht mogelijk bij V1 te zetten is omdat daar de meeste brom wordt opgepikt. Is de meest gevoelige trap.
Printable View
Reden om hem zo dicht mogelijk bij V1 te zetten is omdat daar de meeste brom wordt opgepikt. Is de meest gevoelige trap.
Ik heb inmiddels alle onderdeeltjes binnen om mijn versterker de basis af te maken.
Nu was ik bezig met bedraden en zit even te twijfelen bij de powerswitch. Ik heb 4 aansluitpunten maar weet niet goed welke punten wat is.
Het zit als volgt:
- | -
- | -
4 contactpuntjes gescheiden door een plastic randje. Als ik zie hoe de schakelaar klikt zou ik zeggen dat + en - worden gescheden door het randje. dus bijvoorbeeld links de - en rechts de +. Klopt dit?
En zijn er nog dingen die ik zeker moet doen voordat ik er spanning op zet en hem aan zet??
Daar hebben ze een prachtig apparaat voor...... een multimeter:
- Soms met een pieper erin
- Anders met de ohmmeter.
Elk mogelijk draadje en componentje dat op het schema staat controleren (liefst met een multimeter) op juist waarde, aansluiting en mogelijke kortsluiting.
Dan op een paar meter afstand gaan staan en de stekker erin doen :rockon:. En geen gitaar aansluiten in de eerste instantie, eerst even zonder aan de knoppen draaien en kijken of de ruis harder/zachter wordt bijv.
Ach natuurlijk... Pff ik ben te verwend met dit forum aan het worden. Dingen die je makkelijk zelf had kunnen bedenken toch nog vragen ;)
@iWish
Ok bedankt, gaan we doen. Morgen alles afmaken en dan meten en testen.
Moet eigenlijk nog wel een goede multimeter halen een keer... Heb nu goedkoop skandia dingetje maar die is niet altijd even zuiver.
Weet iemand of dit beetje degelijke multimeter is?
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=124501
niks mis mee denk ik.
goooeeedd... alles gecontroleerd. Alle draden en weerstandswaarden klopte ongeveer wel. Merkte wel dat die carbonfilm weerstanden wat meer afwijken dan de metaaloxide.
Uiteindelijk de stap durven nemen. De versterker aangesloten. Powerswitch aan eeeen...
Yes! alle stoppen blijven erin, de buisjes gloeien mooi op. Niks aan de hand dus.
Even rustig laten opwarmen en daarna de standby switch om.
Dacht ook even dat het goed ging. Niks geen brom etc. Langzaam met potmeters gaan draaien maar kwam helemaal niks uit.
Toch maar even kabel aangesloten maar er komt helemaal 0 geluid uit. Geen brom geen ruis helemaal niks. Grote teleurstelling uiteraard.
Nu heb ik even gemeten en ik meet over alle voedingselco's een waarde van -1,14v.... dat lijkt me niet goed zeg maar...
Tot de gelijkrichter gaat alles goed maar daarna klopt het niet meer. Er staat geen spanning op de componenten.
Nu zat ik zelf te denken dat de gelijkrichter het voltage misschien niet aan kan. Ik gebruik 2 UF4007 diodes om gelijk te richten zoals op schema van AX84. Alleen zit bij het AX84 project de spanning lager dan bij mij.
Tussenhoogspanningen kan ik niet meten maar tussen HSP en 0 is het 290V AC.
Na de gelijkrichter krijg ik -1,4V DC.
De vraag is voor mij, Wat nu?
Geen angst, we loodsen je er wel doorheen, waar stond de link naar jouw schema?
edit
is dit hem http://www.ax84.com/static/p1/AX84_P1_100616.pdf
1 In dat geval, amp uitzetten.
2 Meter met de minklem aan massa.
3 Ohms meten op de centertap van de HS spoelen in de voeding.
4 Indien <1 Ohm amp aanzetten.
5 Meter op stand V~
6 Meten op de anode's van de gelijkrichter, >250V~ dan naar punt 7.
7 Meter op V=
8 Meten op cathode's.
9 >300V= dan naar punt 10.
10 Meten aan beide zijden van de standby switch, spanning oke dan naar 11.
11 Meten op de ingaande tap van de OT, >300V= dan 12.
12 Meten op anode van de eindbuis, nog steed 300V=?
ff genoeg te oefenen?
Frans.
/edit
ok ben al even aan het meten gegaan en gelijk bij de eerste stap was het al prijs.
Een waarde van 1ohm... anders draadje solderen en jawel. We hebben herrie.
Een flinke brom komt er nu uit. Ook niet goed natuurlijk maar we zijn al stap verder haha.
De rest moet ik nog gaan meten maar ik wilde even vragen hoe ik een dummyload maak voor mijn amp zodat ik niet telkens me speakerkast aan hoef te sluiten.
Is dit gewoon een hoog vermogen weerstand van 8 of 16 ohm die ik aan een jackplug soldeer?