Ja, wat attent !
Ik ben alleen al fan van z'n spullen omdat ik het zo'n leuke gast vind.
Printable View
Ja, wat attent !
Ik ben alleen al fan van z'n spullen omdat ik het zo'n leuke gast vind.
Beetje late reactie, maar toch even mijn ervaring delen. Ik heb op mijn eerste gitaar de mensuur exact afgemeten (acoustisch, dus stellen is er niet bij, behalve dat je de brug naar achter kunt schuren). En ik kom op de B-snaar echt iets lengte te kort en hij is daardoor net niet zuiver. Dus ik ga nu uit van de scale +2mm voor de hoge E.
Hi Hedge,
Bedankt voor je reactie, elk stukje info is meer dan welkom.
Onze samengestelde kennis zorgt voor mij in ieder geval voor het best haalbare resultaat.
http://grizz.smugmug.com/photos/412441439_8T3JM-M.jpg
Zoals je ziet, heb ik op de B-snaar nog stel ruimte naar achter en voor. Hij zit nu precies in het midden.
Wat ik nog niet helemaal vat, is hoe ik de juiste stand moet krijgen via het stellen op de brug.
Dat is nog iets waar ik me in moet verdiepen als ik klaar ben met de gitaar.
Hier alvast hoe ik het gedaan heb.
Op de twaalfde fret moet de flageolet gelijk klinken aan de noot die klinkt als je die snaar op die fret indrukt (en in oktaaf gelijk aan de open snaar). Dit kan op gehoor, maar ik gebruik ook altijd een stemapparaat.
Helemaal gelijk heb ik het niet gekregen, maar heb gezocht naar de gulden middenweg.
Dezelfde truc werkt ook bij de 19de fret; sinds ik dat besef, check ik de 12de en de 19e. Als je er 24 had, zou het daar ook kunnen.
Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.