per meter hè, per meter :satisfie:
Printable View
per meter hè, per meter :satisfie:
Allez dan, voor de kenners: 30 meter lang en de pluggen zijn van Kalihoff. Inderdaad aangekocht voor kleinere festivals, maar deze zomer gaat hij alvast dienst doen tijdens opnamesessies op platte daken, parkings, etc. ...
Die 'andere 2' zijn er uiteindelijk 3 geworden:
2x een (Made in USA) DBX 160X 1-kanaals compressor.
http://www.musicshed.net/equipment/p...s/DBX_160X.jpg
en een Drawmer DL251 Spectral Compressor (met schakelbare enhancer):
http://img3.musiciansfriend.com/dbas...2/5/394525.jpg
De Tube Composer is verkocht trouwens, dus nu heb ik toch best een chique compressor arsenaal. :soinnocent::ok:
Wat is daar nou eigenlijk het voordeel van, om zo'n hoop compressors te hebben. Zit daar zoveel verschil tussen?
Ja................................................ ...........................................
Kijk, dat had ik natuurlijk wel verwacht. En zoals je misschien wel begrijpt stel je zo'n vraag dan in de hoop dat er een antwoord terug komt waar je nog wat van kunt opsteken. Dat is helemaal leuk als er iemand zoals jij met een hoop ervaring reageert. Maar goed, mijn postcount is waarschijnlijk nog niet hoog genoeg om zo'n vraag te mogen stellen.
Meest logische antwoord is natuurlijk: "Ze klinken allemaal anders".
De ene compressor is redelijk schoon en kleurt je geluid niet zo ontzettend, de ander juist weer wel, de een klinkt mooi als 'ie vervormd en de ander niet enz enz.
Ook werken (hardware) compressors op verschillende manieren. Hier wat ik in m'n aantekeningen heb staan (Heb nog nooit een uitgebreide luistertest gedaan, dus ik baseer 't even op wat ik gehoord heb):
Werkwijze - Kenmerken - Voorbeeld
VCA – Clean, snel veelzijdig -> SSL Buscomp.
OPTO – Smooth, redelijk clean, traag -> LA2A (telectronics)
FET – Ruisgevoelig, snel, niet zo clean -> Urei 1176
Vari-Mu – Veelzijdig, duur, smooth -> Fairchild 670
Op google vindt je vast wel wat de verschillen zijn:)
Ik heb er veertien en ik heb er nog veel meer gehad, ook de Urei en de Manley VariMu en inderdaad hebben ze allemaal verschillende eigenschappen. Ik heb het nu over de hardware exemplaren. De Manley merk je bijna niet, die doet het dus heel netjes zonder pompen en verzuipen.
De Fairchild is een buizenbak die 30 jaar geleden als doorstop werd gebruikt maar nu in de States 30,000 dollar opbrengt. Het beste klinkt geen compressor, gainriding is nog altijd het beste, maar bijna topsport en een vocalist met een echt goede microfoontechniek, een geweldige microfoon en een technicus die het nummer kent en weet waar de vocalist harder en zachter gaat levert het beste resultaat.
De next to best oplossing is de compressor en het hangt van het geluid af welke de technicus neemt. Daarom heb ik er veertien en als je nou een lekker vies basgeluid hebt met te veel dynamiek dan kan het zomaar gebeuren dat een goedkope oude Behringer Composer meer in het plaatje past dan een peperdure Manley.
Het is al net als met microfoons, daar zit je vakkennis en soms kies je een bepaalde microfoon omdat hij in die situatie beter functioneert dan een andere die in principe beter is, maar in die situatie minder goed functioneert.
Zoals Han al zei "Ja".
even generaliserend er doorheen lopend:
-RNC-nagenoeg onhoorbaar
RNLA-tikje gekleurd. smooth/chunky. Maakt dingen 'muzikaal smeuïger'.
-Pro VLA II-ietwat traag, maar relatief transparant voor buizen.
-Compounder-behoorlijk veelzijdig, van bijna onhoorbaar tot pompend. Bass Expander knop doet wonderen voor kickdrums en bas. Uitgebreide Gate-sectie ook. (volgens vele ook zo'n beetje het enige goede uit de Focusrite Platinum serie)
-DBX 166 - Punchy VCA, niet volledig transparant. Lekker op drums.
-DBX 160X -Klassieker. Hoorbaar iets 'more refined' dan de DBX 166, maar zeker een vergelijkbaar karakter. Schakelbare 'over easy' compressor. (hardknee/softknee)
-Drawmer DL251 -Grandfather van de RNC, waarbij de schakelbare enhancer het verloren tophoog weer kan restaureren.
Er zijn er verschillende bij die iets vergelijkbaars doen, maar toch weer net iets anders. Heb ook nog een echte opto-comp zitten in m'n Joemeek VC1Q channelstrip. Ook lekker. :supercool:
Oké bedankt, dat is allemaal mooie informatie.
Zelf heb ik net een paar Alesis 3630's verkocht, op de een of andere manier kreeg ik er geen mooie klank uit. Wel de juiste mate van compressie, maar het klonk ergens niet echt. Ik vind het wel interessante materie. Zou wel eens DBX willen proberen. Dat lijkt me wel wat (ook qua budget...).