Precies! Ik vind dat6 ook niks.... al te vaak ellende met zoiets meegemaakt.
Printable View
Precies! Ik vind dat6 ook niks.... al te vaak ellende met zoiets meegemaakt.
Ik begrijp het even niet. Ik heb een heel eind terug gescrolled in dit topic, maar ik zie bij elk board wel (jack of stroom) pluggen uitsteken?
Niet bij het mijne! Ik vermijd dat zoveel mogelijk! Vooral die rechte input- en output jacks is vragen om ellende op kleine podia.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...f767a55cdc.jpg
(Dit is m’n kleine bordje)
En trouwens ook met de haakse jacks krijgt onze zangeres het nog voor elkaar om ze uit te pluggen.... best knap wel 😆😆
Niet bij de mijne hoor. Patchkabels en voedingskabeltjes houd ik altijd binnen de plank. De andere kabels blijven niet zitten bij vervoer. Da's voor mij het voornaamste waarom alles binnen de plank blijft. Vervoer. Als zo'n plankje op de grond ligt zal de kans op schade wel meevallen, maar bij vervoer komt met een beetje pech wel heel het gewicht op zo'n uitstekend kabeltje. En dan ben ik nog eerder bang voor het pedaal, dan voor het kabeltje.
Of bier: kan zo die stekkerdoos in.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalkpoeder
Haha, dat soort optredens doe ik niet, alleen maar beschaafd jazzpubliek van middelbare leeftijd. Kan hooguit een sherry of een Sauvignon Blanc in vallen.....
Meer serieus: is in al die jaren nog nooit gebeurd maar is misschien wel een risico ja.... misschien toch eens wat afscherming bedenken.
Dat probleem is inmiddels opgelost met het arriveren van de Rowin Trelicopter vanmorgen! Weer zo’n fantastisch AliExpress pedaaltje van twee tientjes. Prima tremolo, klinkt precies als de Boss TR-2. Sterker nog: klinkt beter want het mist de (kleine) volume dip die de Boss heeft!
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9144eea56e.jpg
Hahaha, ok, jij wint!
Dat stopcontact vind ik wel errug onhandig en lelijk... sorry!
Dit is mijn pedalboard.
https://iili.io/dIi1Se.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6c2ad89064.jpg
Dit is mijn board nu
het orgel pedaaltje gaat mee naar repetities, maar de looper blijft thuis.
Kan netter maarja ach, t werkt.
Op de wishlist:
1. Strymon flint
2. Cali 76 compressor stacked edition
Verder heb ik geen plek meer en wil ik eigk geen groter board gezien ik het op de fiets meeneem. Eigenlijk staat een mono gigbag voor het pedalboard dus ook op de wishlist... is ook weer €200
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De Cali compressor staat op mijn verlanglijstje
Thanks man! :-) Een van de belangrijkste blijft voor mij de compressor, deze kleurt alles wat er daarna in de ketting zit en staat bij mij altijd aan. Vind ik persoonlijk een pedaaltje dat veel over het hoofd wordt gezien maar toch wel zeer belangrijk is.
Hoe stellen jullie een compressor in als always on pedaal?
Om toch eea gelijk te trekken, of zo min mogelijk compressie en gaat het om de kleuring van het pedaal (waarbij een transparante compressor dan niet de juiste keuze is)?
Ik gebruik altijd een compressor met BLEND functie. Deze staat ingesteld op ca 75% compressiesignaal, 25% droog signaal. En dan de compressor zelf op ca 70% compressie. Resultaat: meer sustain en toch ook dynamiek.
Ik heb de Cali samen met de Bogner Harlow vergeleken en ik vond de Bogner fijner, ontworpen voor de gitarist.
Soort Xotic EP, organische compressie.
Cali ook heel goed natuurlijk maar meer hifi, studio ding, moet je van houden denk ik.
Ik had die grote Cali, is natuurlijk een lachertje voor de werkzame gitarist maar er is ook een small footprint versie dacht ik, ken ik niet.
Kwa klank zou ik zeggen, Bogner is wat moderner, als het clean kanaal van een Engl, strakker, meer hifi en agressiever in het hoog.
Bogner is natuurlijk een compie maar heeft ook iets van een boost en dan is een vergelijk met de Ep fair game.
Mijn Ep is van de eerste serie (is anders) met beide dips on.
nou dat had ik vroeger altijd maar toen realiseerde ik met niet hoe erg dat al je dynamiek verhult. het speelt makkelijker en verbergt wat foutjes miss maar tegenwoordig erger ik me eraan als ie toevallig nog aanstaat wanneer ik dat niet wil. en dat was toen ik nog een fender deluxe reverb had, maar nu met de gigantische hoeveelheid dynamiek op mn tworock heb ik dat nog meer haha.
Soms wil ik het compressie gebeuren juist, maar dat is specifiek bij sommige sounds. ik heb een zelfbouw compressor die jaren lang always on heeft gestaan, en hij kan erg transparant zijn maar ook flink kleuren als ik will. zit ook een trebleboostschakelaar op, ook heel fijn.
Die Cali 76 stacked version wil ik wel nog heel graag eigenlijk, maarja geld is even op enz.
SideNote: welke versterkerttype je hebt is natuurlijk ook heel erg belangrijk, heb je al compressie op je amp zoals bij een marshalltype of heb je een cleantype zoals een fender. En natuurlijk: speel je clean of met distortion, dat maakt allemaal veel uit.
Ligt er ook weer aan welke Marshall. De modernere gebruiken veel preamp gain, maar plexi's en ook JMP'S/JCM800's 2203 kunnen vrij stug aanvoelen, juist door de dynamiek. Plexi's nog erger dan 2203's. Oké, als je ze open gooit dan krijg je wel meer compressie. Maar ik waag te zeggen dat de meesten hier nog niet in de gelegenheid zijn geweest om dat überhaupt maar te kunnen.:) Dan nog zou ik eerder een drive pedaal gebruiken, dan een compressor, maar da's persoonlijk.
Bij compressie op een gitaar denk ik gelijk aan Jacques Verburgt, de vaste producer van Andre Hazes. Op alles galm, op alles compressie, heel 80's eigenlijk maar iemand als Ewbank is dat gaan kopieren en je mag het ook wel rustig Nederlandse stijl noemen.
Ik vind het vreselijk maar goed, de streep glazuur in een wolk is op dit forum ook heel erg favoriet.
Dat is een voorbeeld van compressie ja, maar er zijn vele andere vormen. Buizenversterkers zijn populair, mede vanwege de natuurlijke compressie. En ALLES wat je op radio hoort, is opgenomen/bewerkt met behulp van studio compressie. Anders gezegd: ik denk dat compressie de meest gebruikte techniek in de muziekindustrie is.
Ik gebruik al zo ontzettend lang compressie op mijn pedalenboard maar alleen sinds er compressors zijn met een blend functie. Daarvoor vond ik het (ook) vreselijk. Vreselijk? Nee afgrijselijk. De Boss compressor en de MXR dynacomp bijvoorbeeld, daar kon ik van gruwelen.
De compressie van een buizenamp werkt heel anders, die topt een clipping volume en dan gebeuren er magische dingen maar daaronder blijft de dynamiek intact.
Bij pedaal compressie worden alle tonen tot hetzelfde level gecomprimeerd, ook zachte. Anti dynamiek.
Het grote voorbeeld is altijd Nashville chickenpicki'n of arpeggio's waarvan je wil dat elke toon hetzelfde volume krijgt. Maar als volume deel uitmaakt van je aanslag techniek, no compressie.
Bij opnames werkt het nog anders, dan compres je individuele sporen en je comprest de eindmix voor maximaal volume maar de onderlinge verhoudingen van de mix blijft intact natuurlijk.
Maar ik vertel jou toch niks nieuws hiermee?
Dit is voor mij gesneden koek. Daarom raad ik ook een compressor met blend-functie aan. Die KLINKT veel meer zoals de voorbeelden van compressie die jij omschrijft.
En daarnaast: in theorie kan iets totaal anders werken maar in de praktijk kan het ongeveer hetzelfde klinken.
1e weekend van september weer een optreden (als gitarist). Maar dan in de buitenlucht. Op andermans backline, dus zelf maar "grab n go" board samengesteld. Wel nog even de bekabeling doen maar hierbij alvast een opzet:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...1e6eb2eb15.jpg
Mooi board hoor!
Dank!
Hierbij de versie met alles aangesloten:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...6a2a7634d9.jpg
En nog met andere belichting:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9ffa2ab399.jpg
Daar zit wel zo'n beetje alles op waar ik goed mee uit de voeten kan!
Hoe voorzie jij dit van stroom dan? Zit er een voeding onder het bord?
Handig bordje hoor! Veel groter moet het voor mij ook niet worden ;-)
(Foto van de onderkant erbij?)