Hier heb ik het vandaan, maar dan klopte het dus wel wat ik zei en moet het worden: e g# b d?
Printable View
Aha, ja zo sluipen er wel eens van die foutjes in. Moet inderdaad e gis b d zijn.
De formule klopt, het voorbeeld niet ;)
Erg bedankt, want dan snap ik het :).
huh das gek ik wou net iets gaan zeggen over die
7 : 4 3 3 (vb. E7 = e g b d)
... wat dacht je van, even veranderen? :p
anders moeten er straks nog meer mensen in gaan trappen
(eigenlijk wel puur toeval dat ik die net controleerde, maar ik vergeleek hem even met de sus4 op de E en toen dacht ik, hee das gek)
Ik kan het niet veranderen en ze willen me geen moderator maken. Jammer.
Kan iemand me dit uitleggen?
Er staat dat de C akkoord uit de tonen; c e g bestaan.. maar hoe kan ik dit toepassen op me gitaar wat ik nu denk is dus dat;
http://www.all-guitar-chords.com/gui...Major&get2=Get
Je speelt op de Bsnaar: C (B snaar fret 1)
Je speelt op de Dsnaar: E (D snaar fret 2)
Nu komt de fout wat ik maak, !E!snaar: G (E snaar fret 3)
dit maakt c e g?
__________________________________________________ _______________
Zoals het hoort, laat de toonladder me zien dat ik dan:
Je speelt op de Bsnaar: C (B snaar fret 1)
Je speelt op de Dsnaar: E (D snaar fret 2)
Je speelt op de Asnaar: C (A snaar fret 3)
Dit maakt c e c?
Aub uitleg.
sowieso vergeet je de losse snaren, die klinken ook mee.
verder betekent het C akkoordsymbool zoveel als: speel een akkoord dat enkel de tonen C E en G bevat. Zorg ervoor dat de laagste noot die klinkt een C is (kan ook door de basgitaar of ander basinstrument worden gespeeld). Verdubbelingen zijn toegestaan.
Dankjewel voor de reactie maar ik weet nog steeds niet waarom:
C uit c e g bestaat terwijl de toonladder laat zien dat een C dus een c e c is (zo zie ik het dus via de toonladder van C) zie foto:
http://img130.imageshack.us/img130/623/40165719.png
dat blauwe circel, dat is een g dat maakt wel een c e g maar dat is fout?
die G snap ik gewoon niet..
Je vergeet dat je bij dit C akkoord ook de open snaren meeneemt.
Dit zijn dus de G (tadaa!) en nog een E.
Je speelt CEGCE.
Oooooh ja ik zie het, C = c e g
Dus alles met een c e g erin, dat verklaart die 2C's ik dacht dat elke toon maar 1x mocht.. bedankt!
Klopt!
En nog even ter verduidelijking. Je speelt NIET GCEGCE, omdat de laagste noot van een C akkoord een C moet zijn.
Klopt niet helemaal. De volgorde waarin de noten voorkomen ligt niet vast,het is zelfs zo verkeerd te denken.Er is een hele lange uitleg voor nodig om dat duidelijk te maken, dus beter : ik zoek straks nog een filmpje op YouTube waarin het gedemonstreerd wordt.
De ' normale' volgorde voor een C akkoord is idd C E G, maar andere volgordes worden ' omkeringen' genoemd, bvb E G C of G C E, zijn ook gewoon C akkoorden.
De bedoeling hiervan is akkoorden mooi te laten overgaan naar het volgende akkoord in de progressie, bvb via de bas-lijn.
Dit is alvast een vb voor een C akkoord :
http://www.youtube.com/watch?v=QFl5PWjjgaE
( zoek de andere lesjes in die reeks op de pagina van True Fire ' chord inversions' )
Kijk even hier naar,maar hou er rekening mee dat de uitleg niet echt besteed is aan beginners,het is gewoon de bedoeling dat je het ' hoort' :
http://www.youtube.com/watch?v=NxtDW6SF7tc
.. die dus andere akkoordsymbolen krijgen: C/E (C met een E in de bas, ook wel sextligging) of C/G (C met een G in de bas, ook wel kwart-sextligging).
Als je C ziet staan betekent dat dat de laagste toon C moet zijn.
Uiteraard kun je variëren, maar dan speel je dus niet meer letterlijk wat er staat.
Uiteraard heb je ook omkeringen, maar ik wil hem in dit stadium niet nog meer verwarren (het was voor mezelf ook al laat:D). Ik wilde er alleen voor zorgen dat hij nu niet ook de G op de E snaar aan zou gaan slaan.
Een C majeur akkoord is een verzameling c, e en g's, ongeacht de volgorde of het aantal.
Qua theorie ben ik nog erg slecht onderlegd, behalve dan dat ik hier af en toe eens wat lees.
Nou vroeg ik me 1 ding nog af en dat zal wel zo basic zijn dat niemand het uitlegt. Als ik bijvoorbeeld een rock 'n roll of bluesnummer speel met de akkoorden A - D - E, moet ik dan een toonladder spelen over A bij akkoord A, over D bij akkoord D en over E bij akkoord E?
Nee toch? Dan kan ik toch gewoon een toonladder in A spelen in het hele nummer of niet?
Dit is net een missing link die ik nog moet hebben :p
Is een belangrijke link! Allereerst "moet" er niks, theorie is een hulpmiddel, geen wetboek. Maar bekijk het eens als volgt (ik neem even de toonaard C, zitten we niet met kruizen of mollen)
In C zou het simpelste bluesschema de akkoorden C, F, G bevatten.
C majeur ladder
C D E F G A B
C akoord
C E G
F akkoord
F A C
G akkoord
G B D
Zoals je ziet komen alledrie de akkoorden uit dezelfde ladder en toonaard en is het dus logisch dat die ladder over alledrie werkt.
(Je kan het vanaf dit punt veeeeeeel ingewikkelder maken, maar voor je begrip is het goed om het eerst even zo simpel als dit te bekijken)
Volgens mij snap ik het nu eindelijk.
Dus als je een nummer hebt met een aantal akkoorden, dan ga je kijken naar welke noten in deze akkoorden voorkomen. Dan ga je kijken welke toonladder deze noten bevat. Deze toonladder zou je dan kunnen spelen.
Ipv het theoretisch te benaderen, kan je het ook (leren) horen:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=116158
Hallo,
Ik als leek, heb ook een vraag in reactie op Martijn.
Is het niet beter om akkoorden te refereren naar trappen als je daarover wilt soleren? Stel je hebt alleen een C (majeur) akkoord en weet dus alleen de tonen c e g dan kan het dus nog alle kanten op?*
Als je weet dat een majeur akkoord (in dit geval een C) een I, IV of V in de trappenladder moet zijn, kom je uit op C majeur, G majeur en F majeur en de daaruit afgeleide ladders als Dorisch, Frygisch, Lydisch etc. die tenslotte dezelfde tonen hebben.
* Met deze methode zou ík alleen denken aan C Ionisch, Lydisch en Mixolydisch. Alleen nu zie ik (op http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php) dat C Lydisch dezelfde tonen heeft als G Majeur, en C Mixolydisch hetzelfde als F Majeur. Volgens mij beantwoord ik zojuist mijn eigen vraag ;).
Klopt het nu dat als ik over een C akkoord, maar wat pingel in G Majeur, er automatisch een Lydisch karakter aan geef? Of heeft dat weer te maken met de intervallen die je maakt binnen die ladder ten opzichte van de tonica? Aangezien ik ook G majeur, A Dorisch etc. speel.
Groeten,
Ch3wb4cc4h
ik zeg altijd dat de chromatische ladder de beste ladder is die we hebben. Kan niet misgaan, altijd goed!
Een G majeur toonladder over een C majeur werkt idd als Lydisch.
C Maj is het eerste akkoord ( de I dus ) voor C majeur, maar het is ook de IV in G majeur.Je zou dus bvb een Bmin7, D7 of een F#min7b5 arpeggio kunnen spelen over een C majeur akkoord, maar het blijft opletten wààr je daarmee naartoe wil ( de release bvb ).
Je kan dit ook toepassen bij min7 akkoorden, daar heb je dan drie mogelijkheden:)
Oke bedankt, dus als ik het goed begrijp:
Fungeert de F majeur toonladder dan als Mixolydisch over een een C akkoord. En de appregio's die ik zou kunnen spelen om het Mixolydische karakter te benadrukken zijn: Emin7b5, Gmin7 en Bb7.
En de min7 mogelijkheden zijn in het geval van een Cmin:
Bb majeur --> C Dorisch
Ab majeur --> C Frygisch
Eb majeur --> C Eolisch
En mocht ik C Locrisch willen spelen Db majeur.
Is het 'verplicht' om alleen de tertsen van die apreggio's te spelen of mag ik ook daarbuiten treden en dus eigenlijk gewoon de G majeur ladder spelen?
Niks verplicht je om ' in tertsen' arpeggio's te spelen, integendeel zelfs : het klinkt vrij stereotiep en weinig muzikaal. Arpeggio's zijn een verzameling noten,niet meer, niet minder, je hoeft zelfs niet alle noten te gebruiken, maar je kan ook verschillende arpeggio's na en door elkaar spelen. Je kan wat mij betreft arpeggio's vervangen door Penta's ( bvb),of kwarten ipv tertsen, of door 3 of 4 opeenvolgende noten uit één of andere toonladder of modus : ook bij het soleren ligt IMO de nadruk op de melodie die je zo creëert. IMHO is het belangrijk dat je ' hoort ' welk effect bepaalde noten in combinatie met akkoorden heeft, modes enzo leren je een klank kennen,ze leren je oren aan iets wennen,maar muzikaal weinig bruikbaar.IMO is het ook verkeerd om modes aan akkoorden te koppelen, akkoorden zijn onderdelen van progressies,en een modus per akkoord is niet alleen erg lastig,het klinkt meestal niet erg goed.Je volgt beter de progressie ( Horizontale improvisatie ) ipv individuele akkoorden ( Verticaal).
' Formules' kunnen een beginpunt zijn,tot die dingen in je oren zitten.
Dat vraagt tijd.En geduld , dus.
Daarna : vergeten.
yep. Goeie methode hiervoor is uitvinden wat de toonsoort is, die ladder leren en dan binnen de ladder van terts naar terts spelen op de akkoorden.
bijv. Dm7 - G7 - C - Am7
je speelt in de toonladder van C.
op dm7 benadruk je de F op G7 de B op C de E en op Am7 de C.
Oke, bedankt. :)
Ik wil er nog even aan toevoegen dat wanneer je de tonen van de G majeur ladder speelt over een Cmaj akkoord, dat je dan geen G majeur speelt, maar C lydisch.
Dus het klopt wat je zei, dat dit lydisch klinkt. Dat komt dus omdat je lydisch speelt en niet G majeur!!!
Waarom dit onderscheidt?
Omdat dit de kern is van begrijpen waarom welke toon past bij welk akkoord. Wat je hoort bij lydisch is de onderlinge verhoudingen tussen de tonen uit de ladder ten opzichte van het gespeelde akkoord. Het zijn dus niet de tonen zelf die bepalen hoe ze klinken, maar hun functie. Een fis over C klinkt lydisch, omdat de fis de functie van een vermeerderde kwart (#4) heeft in C. Die zelfde fis klinkt over een Em akkoord totaal anders (kan jij horen welke functie?).
Leer dit horen en je kan iedere toon op iedere plaats spelen, waar en wanneer jij maar wilt en zit je nooit meer vast aan ladders of patronen ;)
Moeilijk zo, hoor Jeroen:sssh::sssh:
Hoe verklaar je dan een D7 arp of D Maj/ Bmin penta over een Cmajeur akkoord ?:supercool:
Klinkt als C lydisch?
Weet ik eigenlijk niet, ik geef die dingen geen namen, ik weet wel hoe het ' klinkt'.
Maar als je de akkoordtonen en de arp-tonen samenvoegt
(C E G B D F# A) krijg je dit :
http://www.all-guitar-chords.com/reverse_scales.php
en dan begrijp je direct waarom ik die dingen geen naam geef:sssh:
Bmin7 over Cmaj zou je zuiver Lydisch kunnen noemen. Dus er is niks dat je tegenhoudt om die dingen nà elkaar te spelen : Cmaj penta én D maj penta bvb, of C én D triads....
Het is uiteraard niet alleen de #4 die het lydisch laat klinken, maar de hele reeks, want verander je de b in een bes, dan ben je al bijna het lydische karakter weer kwijt. Bijna ;)
D7 = d fis a cCitaat:
Hoe verklaar je dan een D7 arp of D Maj/ Bmin penta over een Cmajeur akkoord ?
Bm penta = b d e fis a
Speel je deze over een C akkoord, dan speel je dus eigenlijk geen Bm penta, maar een deel van C lydisch.
Zelfde met D7 over C, dan speel je eigenlijk het akkoord C 2 #4 6 (geen zin om over een naam te denken, doet er ook niet toe ;)).
Maar goed, dat is hoe ik 't hoor en begrijp.
Het is gewoon de G maj toonladder hoor, waarin, als je harmoniseert, het Cmaj7 de IV is, en D7 de V.
Zolang je geen G akkoord speelt, blijft Bm of D7 over C een lydisch karakter hebben. Toch?
En Bmin7 = relatief mineur van D7.:ok: Je hebt er weer een penta of een arpeggio bij.
Zo eenvoudig is het volgens mij.
Namen van modes zeggen IMO weinig. Als je dan D7b9 speelt ( dus een Eb erbij....) dan speel je Lydisch diminished. Duurt langer om het uit spreken dan om het te spelen....:seriousf:
Gaat ook niet om of je 't kan uitspreken, gaat om hoe 't klinkt :soinnocent:
Ik vind deze post enorm interessant en heb heel wat bijgeleerd over toonladders en akkoordenbouw.
Echter is er voor mij 1 iets nog niet duidelijk.
Als je de toonladder C-mineur berekent aan de hand van de cirkel en de sprongen (2-1-2-2-1-2-2), bekom je:
c d d# f g g# a# c
Maar als je dit checkt met (http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1) dan ziet u dat de b er ook bijzit terwijl dit aan de hand van de berekeningen niet klopt.
Is er een uitzondering mogelijk of is het een stomme rekenfout van mezelf of is de site verkeerd?
Alvast Bedankt
Mvg,
Koen
Ik weet niet naar welke post in dit topic je verwijst, maar ik heb een vermoeden dat het gaat over de ' mineur' die afgeleid is van een 'gewone' Majeur toonladder.( natural minor of Aeolian).
De toonladder die jij gevonden hebt op ' all guitar chords' komt voort uit een andere toonladder, Harmonisch Mineur nl.( verkeerd gezocht dus )
Ik denk dat je dit moet hebben :
http://www.all-guitar-chords.com/gui...t&t=0&choice=1.
In elke majeur toonladder vind je drie mineur-modes (en akkoorden ) die elk beginnen op een andere noot. In C majeur is dit D E en A.
D E F G A B C D
E F G A B C D E en
A B C D E F G A.
Noteer hiervan de intervallen eens....en pas deze intervallen dan toe beginnend op een C, waardoor je drie verschillende modes krijgt....die uiteraard uit een andere Majeur toonladder blijken te komen ( Bb, Ab en Eb).;)