Het gaat prima met de lak, maar ik moet zeggen dat ik het lakken liever aan een ander over laat. Als mijn volgende gitaar echt een meesterwerk wordt, dan ga ik hem zeker NIET zelf lakken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoud
Printable View
Het gaat prima met de lak, maar ik moet zeggen dat ik het lakken liever aan een ander over laat. Als mijn volgende gitaar echt een meesterwerk wordt, dan ga ik hem zeker NIET zelf lakken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renoud
Ik merk het ook, het word nooit helemaal perfect zoals je het wilt hebben. Ik heb natuurlijk ook geen spuitcabine / stofvrije ruimte dus het gevolg is weer dat er stof op mn lak plakt, etc. Gelukkig heb ik gekozen voor een satijne finish, dus hoef ik ook niet zo te polijsten/poetsen :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
hallo
na lang zoeken heb ik dit forum gevonden, en ik zou eens wat willen vragen over het verven van een gitaar. ik heb de hele uitleg op pagina 1 natuurlijk al een doorgelezen, maar ik weet toch nog niet welke producten ik nodig heb om van deze zwarte gitaar naar de mooie witte te gaan van eronder
http://i69.photobucket.com/albums/i4...j/DSC00489.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/hofkn.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i4...lsedgefest.jpg
bedankt!
Hm.. ik weet niet of je EXACT die gitaar wilt namaken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Als je die gitaar na wilt maken zul je eerst het bovenste humbucker gat moeten dichten met een stuk hardhout wat je op maat zaagt, eigenlijk volgens deze methode: http://projectguitar.com/tut/tht2.htm maar dan uiteraard voor je humbucker.
Kleuren moet geen probleem zijn:
Voorbeeld: schuren, spuitbus primer(grondlaag), witte kleur lak op cellulose basis, en een blanke hoogglan/satin vernis. voor een mooi glad resultaat tussendoor opschuren met een lichte korrel.
welke van de stappen van de eerste pagina moet ik trouwens allemaal volgen om mijn gitaar perfect te krijgen? en welke zijn enkel om ze maandelijks eens mooi op te blinken
Alles.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Maandelijks zou ik hooguit een guitarpolish gebruiken, al poets ik zelf gewoon met een schoon doekje de boel af.
Dit bericht is verplaatst naar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85725
de Laq-Faq dient enkel voor vragen over lakken.
hallo,
ik heb een basgitaar geolied, maar na 1,5 jaar is de olie vies geworden en wil er graag een nieuw laagje olie overheen doen. hoe kan ik dat het beste doen? eerst opschuren en dan een nieuwe laag olie? en hoe brengen julie de wax aan, voor de olie, na de olie of wat?
grt. Arjan
380 - 400 grit schuren dan eerst olie en daarna wax
alle olie helemaal weg schuren?
grt. Arjan
tis niet echt olie meer maar vuil in wax en dat is ook ongetwijfeld een beetje in het hout getrokken dus ja helemaal schuren
hallo,
volgens mij is er geen wax gebruikt bij mijn baileys dus..?
Hoef ook niet perse. Ik heb het bij mijn Bailey later wel gedaan. Geeft een wat harder laagje op het hout dan alleen olie. Mark Bailey heeft het me ook aangeraden.
Gewoon doen zoals Fred zegt, wordt ie weer helemaal mooi!
Ik breng zelf de was altijd aan met een fijn staalwolletje. Even laten uitharden en daarna flink uitpoetsen!
Kun je trouwens een fotootje posten van je Bailey? Ik ben reuze benieuwd wat jij hebt gebouwd!
Groet Edwin
goedendag,
hier mijn bailey:
http://aycu23.webshots.com/image/105...7513932_th.jpg
de linker is van mijn broer, een lespaul junior met een bare knuckle en een skull inlay in de 1e fret. Mahonie body en hals
de rechter, van mij, is een p-bass, met een telecaster kop en 2 emg's 1 p-bass, ander de dc-35 (humbucker). Alder body en esdoorn hals
grt. Arjan van Uem
Hey Arjan!
Mooi spul hebben jullie daar gemaakt! Leuk detail met die schedel!
Heb je je bas al opnieuw geolied?
Dit is de mijne
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg
Mahoniebody, birdseye maple droptop, Wilkinson trem en EMG's
Ik moet binnenkort nog maar eens naar Schotland. Ff afwachten wat de teruggave van de belastingdienst is.....
nee nog niet, ben nog eerst ff bezig met mn zelfbouw sg! daarna opnieuw olien. Als je hem op nieuw olied krijg je dan ook een donkere kleur dan als voorheen?
grt Arjan
Als je hem eerst lichtjes opschuurt en daarna weer in de olie zet zal het weinig verschil maken. Hangt af van de hoeveelheid olie die je opbrengt. Je moet het zien als een soort "levende" afwerking.
Ik wil mijn zelf verbouwde gitaar spuiten en omdat ik ook aanpassingen aan de neck heb gedaan wil ik die ook spuiten.
Maar hoe moet ik dta aanpakken met de overgang van de nech naar het fretbord.
En welke afplak tape kan ik het best gebruiken. Want die tape van de gamma das niets toch?
ik gebruik gewoon schilders tape, t heet niet voor niets schilders tape :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Darkness
is goed te vormen en makkelijk te scheuren en de verf gaat er niet doorheen.
probeer in ieder geval een low tac tape te pakken te krijgen, die laten geen lijm resten achter
hallo,
een rosewood toets moet die eigenlijk nog afgewerkt worden? Zo jah, olie of lak? Ik weet dat ebben dat niet heeft maar rosewood ook?
grt. Arjan
nee hoeft niet, je mag regelmatig een druppeltje olie op de toets doen maar rosewood is vanzichzelf vet genoeg om zonder olie of lak te kunnen
Ja, ik heb deze faq gelezen. En de rest van het forum afgestruind, maar toch deze vraag omdat hier wat weinig over bekend is...
OK,
Een vriend van me gaat zijn steelstring-zelfbouw-gitaar lakken met cellulose. De porien zijn al gevuld met cellulose-poriën-vuller. Nu wil hij gaan aflakken met een verfspuit.
Op de cellulose die die heeft gekocht (cetabever) staat: verdunnen 0-5% met thinner.
Nu de vraag:
Moet er verdund worden? 5% lijkt mij erg weinig voor een verdunning (ik neem hierbij aan dat ze dus 5% verdunner toevoegen bedoelen. Dus 5ml verdunnner op 100 ml lak)
Elders in een van de posts lees ik dat iemand 1-1 verdund. Dit lijkt me weer een beetje te gek.
Wie weet raad? Is verdunnen nodig? geeft het een mooier resultaat? Spuit het makkelijker?
Laat maar komen.
Hangt van de lak af, de spuit, etc. Ik verdun bijna nooit. Meestal direct uit het blikje spuiten, hooguit 5-10% verdunner erin. Maar ik ken ook mensen die 1:1 verdunnen, ja.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernieman
Gebruik bij cellulose lak alleen thinner om de spuit te reinigen(geen verfverdunner).Ik verdun het niks niet want celluloselak is al zo dun,helemaal opgedroogd.En heb je een loper met een beetje thinner heb je hem zo weg,
JJ
Hoi luitjes,
Ben momenteel mijn gitaar aan het spuiten met blanke celluloselak,dit met een spuitinstallatie. Ben hier maar gewoon aan begonnen zonder echte kennis van zaken. Nu is het zo dat ik op veel probleempjes stuit . Wie oh wie weet wat meer te vertellen over het gebruik van een spuitinstallatie in zijn geheel.vb onder hoeveel bar kan men spuiten ,,moest ik een waterafdrijver gebruiken ??had zo de indruk dat mijn pistool sputterde ,,een afzuiging ?? want ik kamp met nevelneerslag .of weet iemand hier een site over dit onderwerp ? Ik heb een compressor van 80 l grt Jos,
Simpel gesteld: waterafdrijvin, liefst wel, ja. Je wil schone lucht hebben. Verder zorgen dat het nergens lekt, dat je pistool GOED schoon is, en dan, tja, helaas wordt het spelen. De beste druk, de beste 'feed rate' van hoeveel lak je moet gebruiken, dat verschilt per verfmengsel, per temperatuur (verwarmen, dus in een bak heet water zetten van het te spuiten goedje kan helpen omdat het de viscositeit wat verlaagd) en per verfspuit. Ik heb een HVLP unit, wordt aangeraden rond de 2 bar, maar veeel luchtvolume. M'n vroegere, goedkope pistool moest het dubbele aan druk hebben.
Afstand tot je werkstuk is ook belangrijk; veel meer dan 20-25cm, en ik krijg orange peel. Minder, en het gaat vaak uitzakken.
Dus: oefenen. En niet meteen op gitaren.
Qua afzuiging werk ik zelf 'gewoon' buiten; een afzuiging voor cellulose MOET explosie-bestendig zijn (expliciet), en da's dus duur. Huis-tuin-keuken ventilatie units vind ik absoluut niet veilig genoeg.
Bedankt Mattia voor de informatie . grt, jos
Hallo!
Ik ben eindelijk bijna toe aan het spuiten van mijn body. Maar ik heb toch nog even 1 vraagje. Er zit een les pauls style bridge en tailpiece op. Wat is nu de beste manier om dit te montere. en spuiten.
eerst de gaten boren voor de bridges, dan de binnenwerken van de brug en tailpiece erin en daarna afplakken en spuiten. Of boren dan spuiten en daarna die dingen erin. Want als ze er eenmaal in zitten krijg je ze er moeilijk uit lijkt mij. Maar ik zou hem wel graag eerst testen of alles goed uitgelijnt is en of alles het doet voordat ik ga spuiten.
Mvg Reinier van Ommen
ik boor en schroef alles erop voordat ik ga lakken omdat indien ik opnieuw zou moeten boren een mogelijk ongelukje kan wegwerken met het lakken. probeer de posts in ieder geval niet geheel shocking klem in de body te rammen om dat ze er zonder juist gereedschap weer moeilijk uitgaan
Dag allemaal,
Even over polijsten, veel forumleden gebruiken commandant 4. Het blauwe potje wordt soms nadrukkelijk aanbevolen, wat is het voordeel hiervan? Ik heb van de week mijn met acryl gelakte gitaar gepolijst met commandant uit het groene potje,wat ik nog had staan, en hij glimt als een spiegeltje. Moet ik naar de Halfords voor een nog beter resultaat ?
mvg Wim
de blauwe werkt wat sneller en is ook machinaal te gebruiken maar als je al een goed resultaat met de groene krijgt hoef je echt de blauwe niet te kopen
(je krijgt wel spierballen van het poetsen met de groene :D )
Ik vroeg me af of het bestaat en waar ik het kan kopen, ik ben nl. op zoek naar poly-urethaan lak, in spuitbus vorm.
Ik heb nu gewoon een potje en kwast liggen maar ik denk dat een spuitbus makkelijker is voor mij.
Is dit gewoon bij een winkel als de gamma of praxis te krijgen ?
nee waar wel bij airbrush services almere (spuitbus in 2 delen)
http://www.airbrush-services-almere.nl/
Is het de 2k lak ?
Ik zag dat als je het zegel verbreekt hij zelf mengt maar dat het maar 24 uur bruikbaar is, dus betekent dat dan dat je binnen 24 uur die spuitbus leeg moet maken ?
klopt maar 2 k hard chemisch uit en dat betekent dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld cellulose of acryl je zo'n 2 dikke lagen opspuit en daarna een dag laat uitharden en vervolgens gaat schuren en polijsten
de reden dat veel fabrikanten op een dergelijke lak zijn overgestapt is heus niet vanwege de zorg om het milieu maar omdat het zo snel werkt
je moet wel je body goed voorbehandeld hebben omdat je niet net zoals bij de traditionele lakken alle kiertjes langzaam opvult met de lak
Vraagje voor de kenners: hoe verwijder ik een nitro finish? Heb een vrij uitgebreide search gedaan maar heb het nog niet kunnen vinden...
Gaat om een zwarte gitaar die ik helemaal van zijn lak wil ontdoen om later weer blank of sunburst te finishen, gaat dit me erg veel problemen opleveren?
C
Google eens op Guitar ReRanch, bijvoorbeeld. Of Refinish. Gewoon een verf stripper kopen (Praxis, Gamma, Whatever...), gebruiken volgens aanwijzing, en dan een boel schuurwerk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cas121
Bedenk wel dat veel solid colour gitaren niet per se mooi zijn onder de finish, niet perse maar 2 delen, soms 3 of 4, vaak geen goede match. Het heet 'paint grade' om een reden. Hoeft niet, kan wel zo zijn.
Ja, was net ook al aan het zoeken op reranch. Het gaat sowieso om een project-gitaar die ik op de kop heb getikt, als het onder de lak niks is dan wordt het gewoon weer een solid finish.. We zullen het zien
Zal het eea ook wel posten als ik bezig ben
edit:
Het ging om het repareren en refinishen van een wat oudere gibson maar het bleek een fake te zijn... Gaat dus niet door.
C
Voor de liefhebbers van nitro cellulose in een spuitbus. Heb ontdekt dat Trendy Colorline (ook de metalic lakken) van motip nitro cellulose is (behalve de blanke lak).
Verkrijgbaar bij de Gamma en andere bouwmarkten.