Bedankt voor de tijd en moeite om dit allemaal te schrijven!
En bedankt voor het weer sticky maken :)
Printable View
Bedankt voor de tijd en moeite om dit allemaal te schrijven!
En bedankt voor het weer sticky maken :)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
of op je pizza eh jan?
iemand ervaring met merbau? heb hier nog een 30 jaar oude balk staan van ons kozijn, is kneiter hard en loeizwaar...mischien iets voor een neck oid?
Ik heb een stukkie gebruikt bij een meranti projectje dat nu stil ligt. Je zegt het al: loei zwaar. Ik denk dat het prima te doen is, maar ik denk dat de kop van je gitaar misschien wel te veel naar de grond wil.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keesz
volgens mij heeft galama gitaren gebouwt van ceder, klonken als een klok en lespaul modellen waren heerlijk lichtCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Javaca
IIRC zijn Gibson Melody Makers van Cedrella.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Wat is nou een beetje goedkoop hout om mijn eerste gitaarbody mee te maken?
Lindehout.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reigor
Linde, Afrikaans mahonie (Khaya), witte limba. Beetje in die volgorde. Ongeveer.
Ik word er niet echt wijs uit allemaal, ik zoek licht hout (voor de body), wat is het allerlichtste hout wat er bestaat ?
van dat hout waar je vliegtuigen mee kan maken
maar of het klinkt?
Als je Balsa (Ochroma pyramidale) bedoeld - daar worden immers modelvleigtuigen van gemaakt - dat is akoestisch volslagen nul. Het wordt gebruikt als akoestisch issolatiemateriaal vanwege zijn dempende effect.
Als je Sitka bedoeld (Picea Sitchensis) dat ook veel voor vliegtuigen gebruikt werd, maar dan echte... Dat wordt gebruikt voor bovenbladen van steelstrings.
Maar wel geschikt, neem ik aan?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dastard
Kweenie. Linde is best wel licht. Limba soms ook. Elzen ook wel.
Hallo,
even een vraag over EIK. Kan men deze houtsoort gebruiken voor een elektrische gitaar ( gewoon, dus geen hollowbodies of iets dergelijks )?
Waarom wel of niet? Ik vind het namelijk erg mooi hout en zou eventueel aan een zelfbouwproject willen beginnen met dit hout en daarom zou ik dus graag willen weten of het bruikbaar is of niet.
Alvast bedankt,
Tim
Eikenhout heeft niet echt een lekkere klank en is daarbij loodzwaar. Niet doen! voor de looks kan je wel een dun eiken topje ergens op plakken.
Ok, heel erg bedankt voor de wijze raad, dan weet ik dat ik in ieder geval geen eikenhout meer mag gebruiken voor mijn volledige body. Mssn dat ik idd een dun topje kan gebruiken.
Mvg,
Tim
heb je niks over Ebony of Maple? daar zou i wel wat uitleg over willen...
In welke context? Toetshout? Algemeen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hudson
Ebben...tja. Het is mooi zwart, erg hard, maar verder is het niet het meest stabiele hout (werkt erg lang best veel), niet het meest 'klankvolle' (liever Macassar ebben of, nog beter, palisander, rio of madagascar, als het gaat om een mooie, egale klank; ebben heeft een hoge 'damping', het absorbeert redelijk wat hoog).
Qua toets vind ik Maple er niet uit zien, en ik heb een hekel aan het gevoel van gelakte toetsen, dus...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
+1 .. eindelijk iemand die er hetzelfde over denkt
same here!
Heeft iemand ervaring met het hout van Avocado bomen ?
kan ik al het hout wat ik nodig heb om een gitaar te bouwen gewoon bij de bouwmarkt kopen?
neeh
als je een danelectro wil bouwen kan het wel ;)
Ik zag laatst bij de Arnhemse Fijnhouthandel een voorraad tulpenhout en kersenhout liggen dat er mooi strak uitzag. Heeft iemand ervaring met dit hout?
heb er geen ervaring mee, maar volgens mij kan het heel goed voor een topje.
Ik heb een gitaar met kersenhouten body, nog in aanbouw. Kersenhout kun je qua eigenschappen ongeveer vergelijken met elzen. Van kersenhout worden ook wel akoestische gitaren gemaakt, o.a. door Godin-dochter Art&Lutherie.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Dattum
Voor een top is het misschien niet zo geschikt, omdat het weinig tekening heeft.
iemand ervaring met grenen??
kheb op een sites gelezen dat dit goed toon hout is.
EDIT: weet iemand de toon eigenschappen van letterhout (snakewood)??, ik zou dit best weleens voor een toets willen gebruiken, ik weet dat t keihard is, maar verder??
hoe zit t met peren en appel hout?? dat schijnt soms te vinden zijn met mooie kleuren en of tekeningen, dus mischien leuk voor toets of topje??
en kijk er hier nog weles iemand??:D
Peren en Appel, Kers of Pruim, het zijn allemaal (meestal) inlandse fruithoutsoorten die vroeger (voor 1900) veel gebruikt werden voor acoustische instrumenten. Het zijn nogal "zachte" houtsoorten.
Peer of kers werd/wordt wel voor goedkopere stempinnen (zoals bij violen) gebruikt en soms ook voor toetsen. Het wordt dan zwart gebeitst en dan lijkt het op ebben, maar het omdat het veel zachter is slijt het relatief erg snel.
Idd, kunnen er soms heel mooie grillige tekeningen in voorkomen, soms wortelhout, soms knoestige vergroeingen, soms ook quilt of flamed. Erg mooi voor setjes voor acoustische instrumenten. De knlank is daarin wat gematigder, warmer en niet zo hard. Hoe het zich gedraagt als "tophout" weet ik niet.
Hey, ffe een vraagje aan de houtkenners.
Is Limba (white korina) geschikt voor een neck?
Ik heb daarnet een ideetje gekregen voor een volgend project. Een Les Paul JR met een body uit zwart limba, en de neck uit wit limba. Mét P-90's... In mijn hoofd klinkt het als een klok. Maar is het structureel te doen?
--EDIT-- Oh fuck, ik zie net dat het antwoord in de OP staat... Dus: disregard...http://forum.moviegod.de/images/smil...on_redface.gif --EDIT--
Antwoord is ja, dus ;-)
wie weet hoe meranti klinkt als solid body??
Mjah, mahonie-erig, wellicht. Maar dat hangt er erg vanaf wat voor 'meranti' je hebt, aangezien het een wazige verzamelnaam is voor talloze shorea spp. houtsoorten. Ik zou je iig aanraden om het links te laten liggen, en wat afrikaans mahonie (khaya, sipo, sapele) in te slaan...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiem
Beukenhout wordt eigenlijk nooit genoemd. Ik weet nu uit ervaring dat het zeer bruikbaar is voor een hals.
Hé G.G.,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Veel goedkope gitaren in de jaren 60 en 70 van Europese makelijk werden voorzien van beuken halzen; Egmond had daar ook een handje van. Maar de meeste van die halzen zijn inmiddels onherstelbaar krom getrokken of zelfs getordeerd. Er zijn slechts weinig instrumenten van die catagorie die nog in goede staat zijn.
Ik veronderstel dat Beuken op zicjh prima materiaal is voor halzen, maar dat de duurzaamheid in die toepassing tegenvalt.
Groet,
Enra
Ik heb een Suzuki Lead II-kopie gehad met beuken hals en esdoorn toets. Daar is helemaal niks mis mee en 't is goed vergelijkbaar met esdoorn. Het was wel kwartiersgezaagd en dat is aan te raden bij beuk want het hout kan sterk werken. Zodra het gelakt is zou het geen problemen meer mogen geven.
Weet er iemand een winkel in het Antwerpse waar ik geschikt hout kan vinden voor een mooi topje van te fabriceren. Ik ben van plan dit eens te proberen met mijn Yamaha RGX, dat zwart is zooo saai... :)
Snuffelen rond de haven? M'n laatste partij Khaya is vai Antwerpen Europa binnengekomen, dus er zullen vast wel houthandelaren zitten.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door up-guitarman
Als je echt mooi maple wil, kijk eens bij holz-fasczination.de. Kost niet al te gek veel voor de kwaltiet die je krijgt.
Hmm... Dankzij dit forum begin ik toch het e.e.a. te begrijpen over het bouwen van je eigen gitaar...
Nou heb ik een vraag, omdat ik zelf (nog) niet durf om van een blok hout zelf een body te maken, waar kan ik voor een aardige prijs een aardige body bemachtigen. Ik heb op de site van de Tonefactory het e.e.a. gezien, zoals deze, http://www.tonefactory.nl/shop2/prod...oducts_id=1837 , ze beweren (als ik het goed begrijp) een Korinahouten body met een Maple Top voor nog geen 80,= euro. Ik kan me niet voorstellen voor zo'n bedrag iets geweldigs in handen te krijgen.
Graag jullie mening hierover....
Groetjes,
Anthony
Tja, qua afwerking zal het wel niet helemaal toppie zijn, en geen 5A flame maple, maar de materiaalkosten voor zoiets zijn voor een grootinkoper niet erg hoog (tien, vijtien euro voor het korina, 5 voor de maple top.)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thoon_Loque