Nee hoor, gewoon een microfoon voor de kast. In beide gevallen.
Printable View
Nee hoor, gewoon een microfoon voor de kast. In beide gevallen.
Ik ben van mening dat een goed gitaargeluid op zich niet bestaat. Pas als het past in het geheel is het goed. Dus ook een verschrikkelijke overdrive kan goed zijn als je bij het geheel het als goed ervaart.
En iedereen ervaart het weer anders, dus heeft het geen zin de ander te overtuigen, toch?
Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
zo is het maar net
Bepaalde geluiden van ome keef zijn imo echt wel gewoon kut. maar in de context
oooooooooooooooo keeeeeeeeeeeeeeeeeeee
btw brad
iig originele geluiden en als je ons "oude" van dagen daar mee op de kast weet te jagen
helemaal xtra cool
Turn it down !!!
Maar nu even serieus Brad, is dit jouw sound? Vind jij het clipje dat je gepost hebt zo echt lekker klinken? Dat mag van mij hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel moeilijk om me daar iets bij voor te stellen (maar goed, smaken verschillen zoals je zelf zegt).
Wat is de discussie? Twee soundjes waarbij TS de voorkeur heeft voor de eerste. We zijn het er allemaal over eens dat de opnamekwaliteit te wensen over laat en daarbij zachtjes tokkelen van akkoorden nou niet echt een goed beeld geeft. Informatie over versterker, gitaar, instellingen, mics, ruimte e.d is niet echt helder dus wat valt er verder nog te beoordelen?
Buizenoversturing klinkt te gek als wel oversturing middels pedalen. Analoog heeft daar verder niets mee te maken, buizen zijn ook analoog namelijk. Daarbij heb ik ook hier het idee dat TS op huiskamer volume speelt en dat geeft voor TS en ons dus ook geen goed beeld. TS vind zijn oversturing van zijn versterker niet fijn, koop een andere versterker of gebruik alleen het clean kanaal met pedalen. Probleem opgelost, discussie gesloten ;-)
Mijn idee over de ts is dat ie totaal geen referentiekader heeft, getuige ook weer dit topic. Als je een multi-pedaal en een blues junior op kamervolume opgenomen als voorbeeld geeft, dan heb je mijns inziens echt geen referentiekader en een hoop aannames.
Oh Oh, Brad als 'topicmaster', 50+ reacties in minder dan 24 uur ...
Hulde Brad, je overtreft ze allemaal ...
Maar, wees eerlijk, het is toch ook een schitterend topic?
Waarbij de titel 'Analoge overdrive vs buizen overdrive' al niet echt handig gekozen is :-) Gelukkig bedoelde TS niet digitale vs analoge overdrive want dan zaten we denk ik zo over de 100 reacties. Dit is geen discussie maar puur een smaak kwestie wat verder natuurlijk prima is. TS is waarschijnlijk lekker van het zonnetje genieten en dat vind ik een strak plan... straks nog even bandjes kijken in Hoorn (Hoornse Stadsfeesten).
Ts zal niet van de zon aan het genieten zijn. Als hij ergens veel over klaagt is het wel de zon en de warmte (naast al het andere)
Ik heb het op een niet al te hoog volume opgenomen en dat is maar goed ook. Op hogere volumes wordt die rochel van de buizenbak nog erger, lees: scherper en viezer.
Maar ik heb geen problemen met welke versterker dan ook ook hoor, ik ben vooral blij met de sounds die ik uit mijn ME5 haal ik gebruik zelden het scheurkanaal van een versterker. Henri vond dat vreemd dus heb ik via dat voorbeeld laten horen waarom.
Als jij zo je lekkerste sound krijgt, prima toch. Ik gebruik eigenlijk altijd de amp als basis. Met een uitzondering op laag volume: de Brunetti MB 2 voor het cleane kanaal werkt ook aardig voor vloeiende solo's. Je evenaart echter nooit de dynamiek (volumeknop van de gitaar gebruiken) en punch van het overdrivekanaal met de master een flink eind open.
Zo is het. iedereen moet met de sound spelen waar hij zelf kippenvel van krijgt.
Zo, een compleet topic, als gevolg van onze discussie in het pedalboard-topic! Wow!
Helemaal mee eens.
Ik wil Brad echt niet afzeiken, hoewel ik daar soms wel de neiging toe krijg, maar Pepe slaat de spijker op zijn kop.
BOSS oversturing staat gewoonweg niet zo goed bekend onder de puristen, en dat geldt voor Fender eigenlijk ook, hoewel daar nog enigszins mee te leven valt.
Zo'n BOSS-overdrive klinkt mijns inziens erg plat. Iemand (ik dacht Eboue?) had het over "responsive". Een goede buizenamp, maar ook sommige overdrive/distortion-pedalen hebben dat, alsof je aan het vechten bent met je gear, je krijgt iets terug. Met zo'n BOSS pedaaltje is dat gewoon niet het geval.
Maar als dat helemaal jouw ding is, dan moet je vooral doorgaan. Volgens mij kun je wel een beetje spelen.
Probeer het eens op een JCM 800 2204, 2203 of een JMP. Spreek ik je daarna nog eens, ok?
Herkenbaar! Echt irritant is dat.
Mee eens, maar in dit geval wilde ik toch graag mijn mening ventileren.
Ik vind het niet vreemd als je het scheurkanaal van je amp niet gebruikt, en al helemaal niet als dat kanaal je ding niet is. Gewoon lekker met je ME5 of een ander (multi)pedaal blijven spelen, zeker als dat "je ding" is. Ik heb mijn punt wel gemaakt.
Wat je vooral ook zou moeten doen, is ermee in de band gaan spelen, een heftige rockband.
Probeer dan eens het verschil te omschrijven.
Misschien zou je ook een opname moeten maken, en voordat je je mening vormt, de opname eens terugluisteren.
Dan komen we volgens mij op de term 'krasserig" uit.
Je BOSS-effecten zullen krasserig klinken, lastig en vies door de mix prikkend, vreselijk pijnigend aan de oren.
Luister... maar voel ook wat een buizenoversturing met je spel doet, en hoe jij daarmee om moet gaan.
Het zijn twee verschillende werelden.
Is ook echt een Fender ding, vooral het mid-hoog kan door merg en been gaan. Fenders staan niet echt bekend om een warm, romige overdrive, hoewel een tweed toch erg fraai kan klinken. Ik heb zelf ook nooit de drive van mijn Fender versterker gebruikt maar anderen lopen er wel mee weg. Voordeel van drive pedalen is dat op lage volumes het ook al aannemelijk klinkt. Voor buizen-oversturing is volume heel belangrijk. Ik speel ook meestal thuis op lage volume niveaus maar dan wel met de versterker op oefen/live volumes en een reactive load box en IR op de computer met goede monitoren. De beste manier om thuis met een buizen versterker te spelen wat mij betreft zonder je buren gek te maken.
Fenders zijn wel uitermate geschikt om een goed pedaal voor te zetten, maar een ME5? Dat ding klinkt echt fout Brad, sorry.
Probeer 's een Brunetti Mercury Box. Dan praat je over een goed pedaal. Voor €129,- bij Max Guitar Store.
Uitgebreid uitgeprobeerd bij de lokale winkel die Mercury box. Met power akkoorden deed hij het prima maar met complexere akkoorden niet veel beter dan de meeste buizenbakken.
Ik heb lange tijd ook een zoektocht gehouden naar nog beter en vele versterkers en overdrive pedalen geprobeerd maar de ME5 is wat mij betreft nog onovertroffen. Als er geen ME5 zou zijn dan had ik nu waarschijnlijk de TS-10 van Ibanez gebruikt al dan niet met een compressor ervoor om het geluid wat voller en ronder te maken.
Overigens, we hadden het over de GP-8. Die turbo overdrive die erin zat deed het ook wel, zeker op een versterker die er goed bij matched. Bij een leraar destijds sloot ik hem aan op een oude Princeton met EV speaker. Dat was behoorlijk strak, maar dat vond ik ook het enige redelijk positieve punt van die GP-8.
Volgens mijn leraar was het deels die EV speaker die het verschil maakte in strakheid.
Dit is mijn Fender 30 waar Will nou op speelt. Ik kon altijd prima met dat lead kanaal uit de voeten en hij ook hoor ik.
Maar je moet ook geen metal shred sound verwachten, zo is het ook niet bedoeld.
Voor pedalen vindt iedereen het logisch dat alles zijn plek heeft en voor amps geldt hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=qMqooayJ7M8
Heb je de Mad professor Honey Overdrive al eens geprobeerd?
Ik heb niet zoveel ervaring met drive pedalen, en zeker niet in combinatie met een Fender amp, maar er zijn er zeker een paar goede, kost wat, heb je ook wat. Er schijnt zelfs een BOSS OD2 of OD3 (SD2?!) te bestaan en de turbo overdrive oid(?), die redelijk mee kunnen komen.
Een tubescreamer is ook acceptabel volgens mij, afhankelijk van wat voor sound je zoekt.
De BOSS BD2 zou ook wel eens kunnen bevallen.
Spelen op laag of hoog volume überhaupt al. :)
Op laag volume stel je bassen hoger en en de treble ook. Vervolgens schroef je het volume op in de oefenruimte en het fijne geluidje wat je had is compleet weg. Bassen zijn te luid, treble te schel. Ineens is dat gesloopte geluid totaal onbruikbaar. Gehoor is een wetenschap op zich..
IMHO laat een Fender buizenamp zich uitstekend boosten met een Boss SD1, een OD3 of een GE7.
Het ultieme pedaal hiervoor is een 18volts Ibanez GE300 maar die vind je tegenwoordig nergens meer.
Nog een vreemde aanrader: een oude Nobels ODR-S, die groene met de naam schuin op de schakelaar.
Een oudere TS wil ook prima maar die heeft toch net een iets ander geluid, dat verschil hoor je inderdaad wel.
Zelf heb ik nu twee TS5en achter elkaar op een bordje staan, voor boost, overdrive of (1+1) compressed fat.
Een Boss BD2 (of hoger) maakt het al snel te muddy voor iets anders dan powerchords of solo's spelen.
De truc is boosten, niet overdriven. Ingangsspanning verhogen van het cleane signaal. Dan komt de drive uit de amp. Als je dan ook nog de toonregeling goed gebruikt (te schel? dan hoog weg en niet bas erbij) kan het feest beginnen. Fender amps staan niet voor niets bekend om hun fraaie clean, maar daar is dus zeker wel heel wat goeds mee te doen.
Vraag over de topic-titel: hoe analoog is de overdrive uit een Boss ME5? (no pun, ik weet het echt niet)
Die niet. Ik heb wel veel clipjes van dat pedaal beluisterd en was niet overtuigd toen ik eindelijk een clipje vond waarbij iemand volle akkoorden speelde. Hij klinkt wel rijk en warm. De Boss BD-2 doet het ook niet. Dan doet de SD-1 het beter. En dat is mooie van die ME-5 je zou kunnen zeggen dat er een strakkere SD-1 in zit.
Van de tubescreamers komen de TS-10 en TS-5 nog het meest in de buurt van wat ik wil. En dan is het belangrijk over welke versterker je speelt. Het moet echt matchen. Over een grote 2x12 inch Fender transistor bak die bij de String stond klonk de TS-5 opvallend strak toen ik complexe akkoorden tokkelde.
Dat hangt toch echt van de versterker en de cabinet af. Op een roland JC120 op hoog volume klinkt mijn ME5 prima bijvoorbeeld. Helemaal niet schel.
En dat is ook een nadeel van van het drive en crunch kanaal van (buizen)versterkers. Op een laag pitje klinken ze anders dan op hoog volume. Andy Latimer zette zijn boogie live op een laag pitje en versterkte dat op één of andere manier door. Dat deed hij omdat hij met de Boogie op hoger volume niet dat romige solo geluid kreeg.
Ik vind het niet zo'n fraai geluid, beide fragmenten niet. Ik vind het dan ook bijzonder dat je, afgaande op de fragmenten die je hebt gepost, niet heel veel ervaring hebt met écht goeie spullen, maar wel verschil denkt te merken tussen verschillende tubescreamers. Alsof de TS9 en de TS10 zoveel anders zijn...
Hoe dan ook, voor een strakke overdrive uit je amp moet je niet bij Fender zijn. Zou je hetzelfde doen op een 5150 klinkt het al heel anders. En de sound van een Marshall based 20 watter op standje oorlog is helemaal ongeëvenaard.
Ik heb veel ervaring met heel veel verschillende spullen. Goede en slechte. En de subtiele verschillen tussen een TS-10 een TS-5 en andere modellen is voor veel gitaristen toch zeer duidelijk.
Een Marshall is voor het echte heavy werk met powerakkoorden zeer geschikt. Voor subtielere vormen van crunch vind ik een Marshall minder geschikt. Dan klinkt de rauwe rand al gauw als een storen bijgeluid. Om nog even op Summers te komen. Ik weet niet of hij bij de Synchronicity tour nog een Marshall gebruikte maar zijn geluid bij Roxanne is vreselijk. Dat rauwe randje klinkt vreselijk dof en gruizig en lijkt er met vertraging achteraan te rochelen.
Storend bijgeluid? Er zijn zo veel Marshalls die zoooo verschrikkelijk mooi opschonen. Ik herken het niet echt (in z'n algemeenheid)
Luister eens naar The Toy Dolls. Tele over een Marshall. Dat schoont zó mooi op, die gaat van clean naar volledig uit je dak met alleen de volumeknop van de gitaar.
Het is me er niet om te doen om mezelf als beter te profileren of om te doen alsof ik er meer verstand van heb, maar als ik jou was zou ik een wat groter referentiekader gaan opbouwen. Je posts en voorkeuren doen namelijk vermoeden dat je kennis van gear heel beperkt is en dat je de meeste kennis vergaart op basis van hearsay, reviews, forums en youtube-filmpjes. En laten je eigen oren en ervaringen nou de beste raadgever zijn... Dus kom eens uit je luie bureaustoel en ga eens echt zelf testen en luisteren. Zoveel mogelijk verschillende dingen, van goedkoop tot niet te betalen. Al was het maar om je eigen perspectief te verbeteren.
Ik speel vanaf mijn 14e gitaar en heb sindsdien in bandjes gespeeld ook met andere gitaristen, op veel verschillende versterkers en randapparatuur gespeeld en ook veel verschillende versterkers en randapparatuur uitgebreid uitgeprobeerd. I've flown all over the galaxy om met de woorden van Han Solo te spreken.
Ik ben ook jarenlang kind aan huis geweest bij De Plug. En daar is zo'n beetje alles aan apparatuur door de jaren heen voorbij gekomen. Maar we vallen in herhaling wat dat betreft. Deze film is al eens eerder voorbij gekomen.
Dan ben ik blij dat ik jouw oren niet heb. :D
Ik ben wel blij dat ik mijn oren heb.