Pre-CBS is strikt gesproken vóór 5 januari 1965.
Printable View
Hmm, dat soort "verstandige" dingen had ik nog niet eens over nagedacht 😁
Eigenlijk moest ik best wel lang nadenken over de topic-vraag.
Volgens mij zou ik dan hetzelfde hebben als wat ik nu heb?
In 45 jaar zijn er honderden gitaren en tientallen versterkers door mijn handen gegaan, duur en goedkoop, oud en nieuw, bekend en onbekend, alleen die extreme dure oudjes niet maar ik geloof toch niet in het aura wat daaromheen geprojecteerd wordt. Wat heb ik aan een museumstuk van 20 of 30 duizend euro? Een gitaar is een gebruiksvoorwerp en het belangrijkste is dus dat ik 'm veel gebruik en dan moet het totaalplaatje kloppen, ongeacht de prijs.
Er staat hier nu een redelijk bescheiden collectie van zo'n 12 gitaren en vijf versterkers, allemaal tweedehands gekocht. Duurste gitaar is zo'n 800 euro, duurste versterker is zo'n 500 euro. Als dat teruggebracht wordt tot de door mij geliefde kern van drie gitaren en één versterker (plus wat effecten en een microfoon, ook al oud) zou ik nog steeds tevreden zijn met mijn spullen.
Wensen? Ach ja. Nog eens spelen op de Ibanez 2355 (ES175 copy) die ik ooit verkocht, een ivoorwitte Guild S-300 die ik nooit mocht bezitten, misschien nog een ouwe SG voor erbij, dat soort bescheiden mid-seventies meuk. Blijven hangen in het verleden heeft ook zo z'n voordelen... :harmony:
Ik zou het echt niet weten. Een kleine akoestische voor op de bank misschien. Een Gibson Keb Mo of zo'n plastic maccaferri. Die laatste kwam je vroeger nog wel eens tegen voor 2/300 gulden, op Ebay doen ze nou 2000 euro. Maar zelfs als ik zou omkomen in het geld zou ik er dat niet voor neerleggen, bezopen.
Ik ben ff zijn naam kwijt, maar er was vroeger een Amerikaan in de Jordaan (ik was 25 jaar geleden voor het laatst bij hem), en die had de nodige vintage gitaren, waaronder meerdere van die kleine witte plastic Maccaferri's. Klonken matig, maar wel mojo. Ik geloof dat hij er toen 350 gulden voor vroeg. Daarna nooit meer ergens tegengekomen. Ik vermoed dat je wel weet wie ik bedoel Pepe.
Nee, rond die tijd woonde ik in Arnhem en Nijmegen. Ik kende Soren al wel maar die schat ik import Fries of Groninger in :D
Ja, tuurlijk ken ik die. Hoofddorpplein.
Als je, ik zeg maar wat, een setje ongebruikte Schaller tuners uit de seventies zoekt is hij je man.
Tis geen echte handelaar maar hij heb wel 's wat.:D
Onze Piet is vast decor in the String en als daar de koffie op is vast decor in de plug. Sinds palm guitars er niet meer is is het loopje van driehoek in een kromme lijn verandert.
Loopje is misschien niet het goede woord.
Nog even droog geilen maar,
http://www.frettedamericana.com/site...7_01267_tq.jpg
Ik heb ooit moeten kiezen tussen mijn ES295 of zo eentje. De ES295 had een Bigsby dus daar ging ik voor. Deze ES350 vind ik eigenlijk veel mooier.
:soinnocent:
Helaas liggen de prijzen tegenwoordig buiten mijn budget.
Maar zoiets erbij zou ik heel leuk vinden.
:cheerup:
Een Poljakoff S-1 zou wel leuk zijn.
Ha! Toevallig heb ik onlangs zo'n lijstje zitten maken: alles wat ik altijd al heb willen kopen qua guitar gear zonder te letten op hoeveel het kost. Gitaren, amps, effecten etc.. Ik kwam op 35000 euro. GAS of hebzucht? :P
O en ik kwam deze laatst tegen op Youtube, hebben hebben hebben!
http://yamahasggeek.com/onewebstatic...ofessional.jpg
Ja hebzucht denk ik. Zucht..
http://www.lowdenguitars.com/images/...-irc-front.jpg
geen idee hoe het speelt maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit een heul plezant gitaartje is
ik vind hem wel errug mooi
ik zou op zijn minst wel eens een middagje lowden gitaren willen uitproberen.
http://www.coda-music.com/images/CS-CCDSTRAT-FRONT.jpg
Ennuh, Gitaarvrouwtje: gewoon doen!!!!
Brrrr Kris, die is ugly :D. Gelukkig dat smaken verschillen. Klinken doen ze trouwens wel, die Lowden's.
hahahaha tuuurlijk...als geld geen showstopper was :)
maar ooit he...ooit..
ik spaar eerst voor een nieuwe keuken..tsja..dat is echt nodig..ook bedrijfsmatig bezien kan ik daar niet omheen met 6 pleegkids
maar ooit he OOIT
@ Joost.. duh ..ugly..dit is niet ugly dit is KUNST
Is dat niet zo'n USA Elite Miyaru?
Fan fret gitaren zien er niet uit vind ik. Niet dat ik er ervaring mee heb maar het schijnt heel prettig te spelen.
Alleen... als je gewend bent aan fanned frets, grijp je dan niet mis bij je andere gitaren die dat niet hebben? Ik heb daar nu al last van wanneer ik overstap naar een gitaar met een andere mensuur. Maar ik weet het, luxe probleem hè.
Voor dat uitproberen kun je bij TFOA langs gaan.
@Joost: een custom shop Ash Stratocaster van een mille of vier.......
Robin.
Als geld geen showstopper was, zou ik een echt exclusieve gitaar willen:
https://media.sweetwater.com/about/p...artinFront.jpg
http://www.sweetwater.com/about/pres...MartinBack.jpg
Dan moeten ze die oude grap over gitaarspelen veranderen.
De helft van de tijd bezig met stemmen, en de andere helft met poetsen (ipv vals spelen) Maar het is een mooi ding, die Martin. Maar iets te. Dan gewoon een D45... en een mooi OM modelletje. Die Yamaha SG zou ik ook nog wel eens willen hebben, maar wel met een andere burst. Een Les Paul, een Adamas met geel blauw kunststof bovenblad (zou dan alleen modernere elektronica in moeten) Die dingen zijn akoestisch regelrechte kanonnen. Een Taylor 714... ach, genoeg te verzinnen. En iets met een Floyd Rose, misschien een leuke Hamer, of Kramer.
Een klassieke gitaar met cutaway en goede pickup zou eerder al zowat een nodigheid zijn :D
Maar we moeten roeien met de riemen die we hebben... zoals mijn nogal gierige suikertante altijd zei. Geen miljonair of zo, maar voor die tijd had ze behoorlijk wat geld op de bank. (genoeg om een nieuw huis toen gewoon contant te betalen zeg maar) Een nieuw nachthemd voor in het ziekenhuis kon er echter niet af.En als je zo'n erfenis onder genoeg mensen moet verdelen blijft er natuurlijk uiteindelijk weinig over. Mijn vader had toen geen zin om zich in het gekibbel te mengen. We hebben er dus niet veel van gezien. Maar, hij had groot gelijk. Excusez le off topic.
Aw shit, ik vergeet nog twee mooie Nationals, één tricone, en één niet. En natuurlijk een Weissenborn. Squareneckje er bij zou ook leuk zijn... En een goede Dyer harpgitaar kopie.
Dat is de ellende met gitaar. Er zijn er zoveel verschillende, die echt anders zijn.
picker die gitaar is mij dan weer te zwaar "behangen" maar om met joost de ruig te spreken..smaken verschillen godzijdank haha en als een gitaar je iedere keer dat je zn koffertje opendoet weer blij maakt :) dan heb je een goede gitaar..voor jou
mijn guild Gad is mij nog steeds meer dan goed genoeg hoor, zo n ontzettende virtuoos ben ik toch niet op de gitaar dat ik het waar kan maken op zo n duur gevallus
maar hey,..als geld geen showstopper was, why not dream big he :)
Dan zou ik een advocatenbureau oprichten waar arme kwetsbare mensen kosteloos gebruik kunnen maken van een absolute topadvocaat . Die topadvocaten betaal ik dan hun salaris
Tja... als geld geen rol zou spelen voor meerdere interpretaties vatbaar, maar in de zin van dat het me niet uit zou maken of een gitaar 1000 of 10000 euro zou kosten zou ik zeggen;
Een mooie CC '59 LP en een Fender CS HSS relic strat. Misschien nog een leuke Tele en ES335 erbij en dan vind ik het wel mooi geweest eigenlijk.
Maar "als geld geen rol speelt" in Bill Gates termen zou ik denk het Bonaseum overnemen.
Ik zie hier opvallend veel semi-akoestische en elektrische gitaren. Beetje jammer in een forum over akoestische gitaren. Ik weet er wel een paar, ofschoon ik daar dan ook wel weer eerlijkheidshalve aan toe dien te voegen dat ik er (op twee na) nooit op heb gespeeld. Daar staat tegenover dat iedere J-45 een eigen geluid heeft. Natuurlijk heeft iedere J-45 dat typische J-45 geluid, maar er is er niet één hetzelfde. Dooddoenertje uiteraard, maar dooddoeners zijn niet voor niets dooddoeners.
Ik heb er echter enorm veel zin in om een zooitje akoestische droomgitaren uit te zoeken. En als ik ze heb, zal ik ze met jullie delen. En omdat een dergelijk topic NIETS voorsteld zonder een reeks prachtige foto's, zal ik jullie verwennen met.... een reeks prachtige foto's! :D
En dan meent mijn tapatalk iets van een solid body in te zien:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic;
http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...33c6c901f9.png
Sorry voor de vervuiling maar kon t niet laten
Twee gitaren waar ik geen plaatjes bij heb, omdat ik nog steeds niet weet waar mijn voorkeur naar uitgaat. Ik droom i.i.g. van een goed klinkende kleine staalsnaar, puur om te gebruiken in Nashville tuning.
En een goede, warm klinkende nylonsnaar mag er ook ooit nog eens in bij Huize Vulva.
En dan mijn droom. Een zwarte Gibson J200. De J200 is wat mij betreft de best klinkende akoestische staalsnaar. Een ouwe naturelle J200 vind ik overigens ook niet vies. :D
https://reverb-res.cloudinary.com/im...xfgjsa19va.jpg
Idem, maar dan de Elvis variant. Ik ben niet zo van de Everly versies met de dubbele slagplaat. Mijn voorliefde voor de zwarte J200 komt regelrecht van Emmylou Harris. Haar muziek, die tot me kwam via Top Pop, was niet zo mijn ding. Haar uiterlijk beviel me meer. Zeker in die tijd. Ik lag altijd dubbel om haar fraaie tengere verschijning achter die immens lijkende J200. Ze verdween er haast achter.
Mevrouwtje Harris, zo weet ik nu, was en is een geweldige muzikante en wist zich in die tijd omringt door een supergroep met o.a. Rodney Crowell en niemand minder dan Albert Lee!
http://www.vintage-guitars.se/Galler...l_90466015.jpg
De volgende staat op mijn lijstje, enkel en alleen omdat ik geil op deze zeldzame witte Gibson J45 met tortoise slagplaat en vergulden tuners. Ik ken het geluid van een J45. Ik weet ook dat ik tot één van de weinige mannen behoor die een stijve krijgt van een volledig wit gespoten gitaar. Als het om een elektrische gitaar gaat - whaaaa - dan zou iedereen er een moord voor doen. Stelletje stiekeme homofoben!!!
http://image.space.rakuten.co.jp/lg0...780zik8zj.jpeg
De zwarte Martin Johnny Cash D35. Wat valt er uit te leggen? Het is een Martin, het is een D35, het is zwart, het is een prachtige gitaar en er staat de naam op van Johhny Cash. Overigens ben ik ook niet vies van een 'gewone ouwe D35'. Helaas is mijn ervaring met de huidige Martins dat ze gewoon niet meer zo goed klinken als in the good old days. Meestal sta ik nogal cynisch tegenover dat soort uitspraken. Van Gibson zeggen ze hetzelfde, maar veel gloednieuwe akoestische Gibsons klinken nog steeds waanzinnig goed. En dat kan ik van de Martins niet zeggen.
http://www.portlandmusiccompany.com/...y-cash-D35.jpg
Mocht ik er 1 mogen uitzoeken en iedere gitaar eenzelfde waarde vertegenwoordigen, dan ging ik naar huis met de best klinkende J200. Was het maar zo'n feest. :)
O en er zijn zat merken en zat gitaren die ik ook geweldig vind, maar van dit stelletje krijg ik dus echt gewoon een enorme harde plasser. Uiterlijk is voor mij altijd belangrijk geweest. Ook bij akoestische gitaren.
ik heb em al......van 1974
http://i67.tinypic.com/9u3rt5.jpg
ik begrijp niet zo goed waarom men niet gewoon zijn droomgitaar aanschaft, te duur?
je koopt wel een auto van meer dan 20.000 en een keuken van weet ik veel hoe duur.
gewoon doen. de meeste stijgen toch in waarde, een auto/keuken niet!
Los van het feit dat ik 2000 euro niet zomaar los te besteden heb: een keuken en auto zijn noodzakelijk (een auto ook niet eens, strikt genomen, maar zonder zou ik niet kunnen functioneren in mijn huidige werk), een hele dure gitaar is dat niet.
prioriteiten... prioriteiten... meer zeg ik niet ;)
Overigens heb ik een collega gehad die van mening was dat je prima zonder keuken kon. Met een magnetron kom je een heel eind. Als je van kant en klaar eten houdt tenminste :D Maar even serieus, een beetje keuken kost best wat centen. Daar kun je heel vaak gaan eten. Niet bij de Librije, maar een eetcafeetje. Als je er elke dag komt kun je best een dealtje maken vermoed, dat je rond een tientje klaar bent. Met kant en klaar halveer je dat makkelijk. Voor een kleine tweeduizend euro in het jaar elke dag warm eten. Hoe lang doe je normaal met een keuken? Komt niet helemaal uit, maar scheelt niet eens zoveel... en ja, er zitten best wat gaten in die theorie. Al is het maar dat je ook water voor je koffie wil. Elke dag zo'n magnetron maaltijd moet ik ook niet aan denken. Sterker nog, echt wel een tijd geleden, zelfs als ik alleen ben doe ik dat zelden nog.
10 euro p.p. ja. Wij zijn met z'n vijven, en als ik me niet vergis lopen er bij jou ook wel meer rond dan jij alleen. En gezien de prijs van mijn keuken zou ik hem er al in een jaar uit hebben. Ik ga geen €20.000 aan een keuken spenderen iig. Of aan een auto...
Omdat een droomgitaar zomaar wel eens durft te veranderen?
dan verkoop je hem gewoon weer.....
ik vindt het bezit van een droomgitaar wel degelijk noodzakelijk, gewoon om je lekker te voelen.
als je een enge ziekte krijgt heb je spijt dat je het niet gedaan hebt.