that's the way to do it Plant, doe ook jarenlang precies dezelfde, het werkt het beste voor beide partijen....
Printable View
Nou dan wordt de spoeling steeds dunner, want steeds meer mensen gebruiken hotmail en gmail, zo-ook ik en ik adverteer niet om mensen te naaien.
Ik snap je stelling wel, maar ik vind dat je hier toch wel een beetje te kort door de bocht gaat.
In mijn advertenties staat altijd mijn vaste telefoonnummer, vind ik makkelijker, want ik heb liever dat mensen mij bellen met vragen dan er tien stellen over de mail.
Ja, dat mag ik allemaal niet volgens de bedrijfsregels. Zowel het e-mail adres gebruiken als overdag privégesprekken voeren moet tot het minimum worden beperkt. Je eigen e-mail adres levert ook nog wel eens spam en virussen op. Nee, dank je. Vast telefoonnummer heb ik overigens ook niet.
Je mag ook helemaal niet discrimineren op basis van een e-mailadres. ;)
inderdaad, ikzelf doe alles via mijn gmail-adres, en ik heb nog nooit iemand opgelicht en ik ben zelf ook nog nooit opgelicht geweest :D (sommige mensen hebben gewoonweg geen (e-mailadres van het) werk) Ikzelf communiceer dan weer liever via mail dan via telefoon, handig voor extra foto's etc.
Plus per mail kun je rustig de tijd nemen. Telefonisch overvalt zo'n gesprek me wel eens, vooral als ik nog ergens over twijfel. Vind het persoonlijk (daarom) ook niet zo heel fijn als ik onverwachts gebeld wordt.
Ik heb één keer die fout gemaakt mijn telefoonnr erbij te zetten. Kreeg de meest vreemde, onverstaandbare gasten aan de lijn die al ophingen voor ik was uitgesproken. Doe ik nooit meer.
Overvallen is een groot woord, maar het zijn vaak ongemakkelijke gesprekken. Zo had ik laatst iemand voor mijn Luke 3 (die inmiddels verkocht is voor de juiste prijs) die een voorstel van mij accepteerde en vervolgens in het zelfde gesprek de zaak afblies omdat de gitaar op 010 afgesteld was en hij ineens reuma bleek te hebben. En het gesprek liep gewoon stroef. Lachwekkend, zeker als je bedenkt dat die gozer al een luke 2 en 3 in huis had van ieder meer dan 2K en dan roepen dat je reuma hebt en eigenlijk 009 speelt. Echt hilarisch welke types te dure gitaren in huis hebben die ze nauwelijks bespelen.
Haha, zo kreeg ik een keer een man aan de telefoon die erg boos op mij was omdat ik geen foto van de versterker bij de advertentie had gezet. Toen ik zei dat ik best wat foto's voor de man wilde maken werd hij nog bozer en vertelde hij me dat hij helemaal geen interesse had.
Zelden zo gelachen.
Klopt. Bij mails heb je dat natuurlijk ook wel in de zin dat je vrij vaak geen vervolgreacties meer krijgt. Vind ik wel minder ongemakkelijk aanvoelen.
Sowieso vind ik het een onprettig idee dat mijn telefoonnummer ergens online staat. Ik ben net een beetje verlost van alle bellende bedrijven.
+1!
Ik koop en verkoop via MP al vele jaren en de paar keer dat ik dacht 'weet je wat, laat ik m'n tel nr er wel bij zetten' kreeg ik idd van die moeilijk-doeners, die dingen vragen om maar te vragen, je op de meest irritante momenten bellen en uiteindelijk toch maar afzien van de koop. Met email heb je tenminste zelf controle wanneer je besluit te antwoorden (ja een telefoon kun je er op gooien, maar dat doet de zaak ook niet goed, en terug (laten) bellen kost je dus eigenlijk 2x de onderbreking).
Ik ben wel een keertje flink opgelicht op MP (voor meer dan 200 euro), terwijl alles 'legit' leek. :( Sindsdien ben ik ook een stuk voorzichtiger en vraag ik ook altijd om een huis-adres bij verkopers, welk ik cross-check met Google-maps en online telefoongidsen.
Zo heb ik al diverse potentiële oplichters op tijd weten te ontmaskeren (en vervolgens een scheldkanonnade gekregen waar de honden geen brood van lusten met dreigementen van laster en smaad erbij).
@Harold, ik zet het er tegenwoordig ook altijd bij in m'n ads als de foto's niet van mij komen (spul onder 10 euro daargelaten, dat is me de moeite niet, of het is overduidelijk dat het een officiële productfoto is).
Ik heb dit jaar al een paar keer via dit forum zaken gedaan. I-de-aal! :ok:
Precies en je betaalt geen advertentie kosten zoals bij mp.
Enige voordeel van mp boven gitaarmarkt is dat er meer potentiële kopers marktplaats bezoeken dan via deze site.
Ah oké. Dat heb ik nog nooit gedaan. Altijd wel via gm en mp, want als je verkoop via het forum doet krijg je commentaar van de moderators en terecht.
Ja oké. Maar dan moet er inderdaad maar net iemand voor zijn.
Zelf ben ik nooit in aanraking gekomen met oplichters, deels geluk deels door waakzaamheid.
Ach ieder z'n ding, maar ik begrijp niet goed dat als je een advertentie plaats met je telefoonnummer
erbij dat je jezelf dan toch nog "overvallen" voelt als er ook iemand reageert.
Ik doe dat juist en zorg er ook voor dat ik bereikbaar ben. Behalve een enkel kansloos bod heb ik verder
ook geen slechte ervaringen met het vermelden van m'n telefoonnummer.
Bij aankoop precies hetzelfde, ik wil zeker bij grotere bedragen gewoon de verkoper spreken, voor mij
geeft dat een veel beter beeld voordat ik half Nederland door cross.
Beetje inlevingsvermogen kan geen kwaad. Misschien dat Powderfinger's woordkeus ('overvallen') niet de beste is, maar ik merk het zelf al in voorstellen per mail, om overdag langs te komen. Duidelijk dus niet van mensen met een 9-5 baan. En zo kan dat met telefoongesprekken precies zo gaan. Ik word niet graag tijdens etenstijd gebeld of als ik een film zit te kijken of zo. Daar heb je dus geen controle over met een tel. nr plaatsen, en met mail bepaal je zelf wanneer je het leest en antwoordt.
"Hoi top dat je belt en ik heb de gitaar inderdaad nog, maar ik ben nu even aan het eten, kan ik je anders zo even terugbellen?".....
Harstikke lastig hoor, zo'n potentiele koper aan de telefoon ;)
Jij hebt duidelijk je share van twijfelaars en 'vragers om het vragen' nog niet gehad. ;)
"Hallo, ik zag dat u een xxx gitaar te koop had, is deze nog te koop? Ja? Oh, ik had wat vragen. Die Dimarzio elementen, zijn die een beetje goed? Ja ik ken ze eigenlijk niet zo.... kan je daar ook yyy of zzz mee spelen? ...Ah...ok... en de snaren, zijn die een beetje o.k.? Ja, kan je daar goed mee benden? Aha, ja ik speel nu qqq jaar gitaar en ben nog niet zo goed dusseh.... maar eh, is de hals een beetje ok? Issie snel? Ja, gelakt vind ik wel fijn, alhoewel puur hout weer beter is...offeh, dat lijkt me beter, heb ik gehoord, ik weet er niet zoveel van...maar eh ja....
...en zijn de stemmechanieken nog goed? Ontstemt ie vaak? Oh...o.k... maar eh...ja... U vraagt bedrag FFF? Ik kom hem vanavond nog halen voor 0,4xFFF. Hoezo, da's toch een nette prijs? Ja, ik ben ook niet zeker hoor...ik heb ook wat andere opties...ik denk er nog even over."
En dit was de korte versie. Eens maar nooit meer.
precies.. en das niet alleen bij gitaren. ik zet NOOIT mn nummer bij advertenties. kunnen ze na NETJES mailverkeer krijgen.
Nee, bij een advertentie zet ik ook nooit m'n nummer. Maar als er goed en serieus mailkontakt is wil ik m'n nummer wel eens vermelden, voor het maken van een afspraak is dat makkelijk en snel afstemmen i.p.v 50 mails over en weer.
Maar ook dan maak je wel aparte dingen mee. Ik stuurde een keer zo'n mail met telefoonnummer 's avonds laat vlak voor het slapengaan en ik werd dus meteen opgebeld "ja, u bent kennelijk toch nog op". Hele discussie blablabla :stop: enfin, wel het weekend erop verkocht.
Ook een keer gehad op vrijdagavond laat. Een man belt me dus na mijn bericht om 23:00 uur of zo. Hele vriendelijke man die zich afvroeg of hij eventueel meteen naar de gitaar kon komen kijken, dan zou hij rond 23:30 bij me zijn. Op zich vond ik dat geen probleem. Zelfs wel handig eigenlijk, dan hadden we het maar gelijk gehad. Ook verkocht.
Het grote voordeel bij telefonisch contact is natuurlijk ook dat je een soort, nou ja laat ik het dynamiek noemen, waarbij je direct kunt (door)vragen op het moment dat een verkoper een beetje raar/twijfelachtig antwoord geeft.
Het zal voor iedereen verschillen, maar een paar foto's en wat "vlakke" e-mail correspondentie zegt me gewoon veel minder, dan een (mede)gitarist, of juist niet...., aan de andere kant van de lijn...
Er zijn een aantal gevallen geweest waarbij ik mijzelf een autorit van 1,5 uur kon besparen, omdat de verkoper uiteindelijk (schoorvoetend) moest toegeven dat hij toch een aantal zaken niet helemaal juist in de advertentie had staan... Ik geef toe dat het dan wel vaak "too-good-to-be-true" zaken betrof ;)
Ik herken het verhaal van Speeddemon natuurlijk ook wel, maar het is ook maar net hoever je hetzelf laat komen. Als het bij de eerste vraag al zo duidelijk is dat het niks gaat worden, heb ik er totaal geen moeite mee om de boel meteen af te kappen.
Citaat:
50 euro en hij is voor jou.
Citaat:
Is het goed dat ik hier maandag(avond) op terug kom?
Citaat:
Dat is prima. Ik hoor nog van je.
Citaat:
Maandag om 13:20 -> Als je mij jouw bankgegevens mailt maak ik €56,76 over en mag je 'm naar m'n werk versturen:
Opknopen. :mad:Citaat:
Hallo Harold,
Ik heb 'm gisteren al aan iemand anders verkocht.
Netjes is het niet, maar gezien het aantal rukkers wat van alles belooft en waar je nooit meer iets van hoort snap ik het wel.
Maar dan zou het wel netjes zijn als hij zegt weg=weg.
Precies omdat voor een hoop mensen mailen "anoniem" voelt, een halve afspraak ofzo...
Verder is het gewoon een lul ;)
Ik zet inderdaad mijn telefoonnummer niet online. Ook vanuit het perspectief van privacy en tegenwoordig moet je zelfs oppassen dat anderen niet aan de haal gaan met je gegevens. Misschien overvoorzichtig, maar het zou je maar overkomen.
Het ligt ook een beetje aan je aard. Ik heb geen vlotte babbel, dus ik denk liever eerst na over wat ik moet vragen/beantwoorden.
Ik herken de frustratie van HaroldA ook, al is het begrijpelijk. Meerdere malen heb ik iets gereserveerd en een afspraak gemaakt en dan wordt er gewoon niet meer gereageerd. Ondertussen heb je twee anderen verteld dat iemand anders eerder was. Sindsdien heb ik zoiets van 'je hebt één/twee dagen om te reageren', anders verkoop ik 'm wel aan een ander. Ik kies dan liever voor mijn eigen portemonnee dan voor iemand die ik toch niet ken, al vind ik het wel vervelend dat het asociale gedrag van anderen mij ook in zo'n positie duwt.
Conclusie van deze hele discussie lijkt me dat Marktplaats wel een kwaliteitsimpuls kan gebruiken.
Tsja ... "weg = weg" was inderdaad netter geweest.
Markplaats trekt sowieso veel rare snuiters aan. Daarom wissel ik ook, zoals velen hier, pas later m'n tel nr uit. Mijn 2 "favorieten"
- het type die vragen blijven stellen, meer foto's willen, vragen, vragen, steeds gedetailleerder, of onrelevanter. En ineens wordt het stil, maar er komt nooit een deal.
- Bieden, zonder koopintentie. Ga dan iemand anders vervelen. Laatst nog: had een bas te koop, scherp geprijsd en al snel ontstond er een bidding-war richting de vraagprijs. Dus:
Citaat:
- Hallo X, je bod is akkoord. Kom je de bas ophalen, of moet ik hem opsturen? Vriendelijke groet, etc
(1. Uit ervaring weet ik dat de kans dat het een deal wordt gezakt is van 99% naar 0,99% of zo ...Citaat:
- Hallo ...., voordat ik een toezegging doe, mag ik vragen uit welk jaar hij is en wat toen de nieuw prijs was?
Groeten, X
2. Hoezo "voordat ik een toezegging doe". Welke functie heeft een bod dan???
3. Waarschijnlijk zonde van mijn tijd om hier nog energie in te steken, maar ik hou graag het fatsoen aan mezelf, dus)
Citaat:
- Hoi X,
Ik heb de bas zelf 2e hands gekocht, dus exact bouwjaar en nieuwprijs weet ik niet. Wel weet ik het volgende over de productie periode <info> en verder <nog meer info> (linkjes erbij naar info, huidige nieuwprijs, user reviews etc)
Vriendelijke groet, etc
Pfft ... ga je moeder vervelen, joch. Bas op Basgitaarforum gezet, vrijwel meteen een gerichte reactie. Komt de volgende dag. Tikt de vraagprijs af zonder gezeur. En krijg later nog een mail dat hij helemaal blij is met de bas. Iedereen blij.Citaat:
- ik kijk nog even verder, ben er nog niet uit wat ik precies nodig ga hebben en twijfel nog.
Gr. X