Ha, toekomstgedachten!
Ik ontdek het stap voor stap. Ik zat te denken aan een rand die ik op de top kan leggen (op de rand) en daar dan een flink gewicht bovenop zetten. Ik heb al eens meer op die manier dingen gelijmd met houtlijm en tot dusver heeft dat altijd voldoende stevige verbindingen gegeven. Of ik verzin zo nodig ter plekke iets anders als het zover is.
Vooraleerst zal ik moeten zien dat ik de rand van binnenuit tegen de vorm aandruk zodanig dat die precies de vorm volgt. Ik stel me voor dat er wat dat betreft een paar kardinale punten zijn op de plaatsen waar de kromming van richting verandert; het buigbare triplex zal recht willen blijven, en daarvan moet ik gebruik maken.
Mocht dat lukken dan zal ik er eerst iets van een kerfing inlijmen (goed idee van Stijn om daarvoor datzelfde buigbare triplex te gebruiken; or is it? Zie verder) en dan moet de bodem er tegenaan. Vervolgens moeten wat blokken (één in de kont en twee aan weerszijden van de hals) en een balk worden aangebracht. En dan kan in principe de top erop.
Ik moet ook nog bedenken hoe ik de elektronica ga aanbrengen (en welke). Via een opening in de achterkant of via nog te ontwerpen klankgaten?
Stap voor stap; maar alles in ieder geval voor het te laat is ;)
Ik heb dat buigbaar triplex eens wat nader bestudeerd. Zoals ik al eerder schreef, is het in totaal 5 mm dik. De platen die ik heb, staan zo'n 1,5 m hoog hier te wachten en nu al kan ik ze met weinig moeite buigen in de krommingen die ik voor ogen heb.
De nerf aan de buitenkanten staat loodrecht op wat je zou verwachten bij een akoestische gitaar; alleen een binnenste halve millimeter loopt in de andere richting.
Dit is hoe het eruit ziet als je kijkt naar het uiteinde:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TV8OCMFW.jpg
En dit is de hele partij (let wel, die is dubbel geklapt; het is bijna twee keer zoveel als wat je ziet):
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-N67GW4XO.jpg
Vanwege de richting van de nerf zit ik toch nog steeds te denken over meer traditionele kerfings; het is bijna helemaal kopse kant waar tegenaan ik ga lijmen.