Is een splawn quickrod niks voor jou orph? Ik ben hier de laatste tijd mezelf heel erg in aan het verdiepen omdat hij erg aantrekkelijk lijkt. Van aardig goede clean tot randje tot jcm800 sounds tot hotrodded marshall.
Printable View
Is een splawn quickrod niks voor jou orph? Ik ben hier de laatste tijd mezelf heel erg in aan het verdiepen omdat hij erg aantrekkelijk lijkt. Van aardig goede clean tot randje tot jcm800 sounds tot hotrodded marshall.
Ik heb ook een poos lopen gassen op zo'n Splawn (Nitro of Quickrod), maar het schijnt dat die beestjes toch ook wel aardig opengetrokken moeten worden om lekker te klinken.
Op zich lijken me het wel enorm gave amps, maar mijn GAS hiervoor is wel uitgewerkt, evenals voor een Plexi.
Het schijnt dat je de fxloop van de splawns kan gebruiken om het volume wat te temmen en hem toch lekker open te laten klinken. Weet niet precies hoe dat zit maar genoeg over te lezen op het splawn forum.
Na het topic doorgelezen te hebben zie ik weer een toekomst voor racks, :D.
Na de waslijst van Michael AE en de wensen van Orpheo zie ik ze uiteindelijk uitkomen op een stapel 19" (custom) via midi schakelbare pre amps, vanzelfsprekend naar verschillende poweramps (EL86, 6l6) doorgelust. Is het kringetje binnen 30 jaar weer rond.
Het idee is tof, maar het werkt niet.allereerst, n 19'' rack is lelijk qua looks. Verder, n amp is meer dan de som der delen. Bij n topamp is preamp en eindtrap een geheel, op elaar afgestemd. Je kan niet zomaar een preamp met n eindtrap bij elkaar flikkeren, en er van uitgaan dat t zo tof klinkt als n amp waarbij alles op elkaar is afgestemd...
Dat van 3 jcm's is een belachelijke jongensdroom. Ik heb liever 3 verschillende heads... iets in mij zegt een silver jubilee, ods en n twin of iets anders clean. Volgend jaar...dan komt t. En ook n mooie kast met greenbacks. Waarom? Omdat t kan.
ik heb de kerry king weer eens geprobeerd, kan er niet blij van worden, sorry guys. maar ik heb al een idee waar die crappy tone mee samen hangt (en niet alleen mijn spel :seriousf: ) de pickup die ik gebruik(te) in m'n maingitaar is enorm nasaal, en ik kan tweaken wat ik wil, het blijft klinken als 'nanny Fine'; nasaal en onprettig. Ik erger me er dood aan, maar m'n beste maat en vriendin horen 't niet. met andere gitaren is het een STUK beter. Kortom: nieuwe pickup! weet ook al welke 't moet worden, deze pup heeft gewoon teveel draad op de spoelen, en daardoor verliest ie dus definitie, karakter en tone. in de hals klinkt ie dan weer wel te gek.
Qua amps, alles staat in de verkoop, maar als 't niet lukt, helaas. Volgend jaar komt m'n mooie horloge dan wat later, eerst mooie amps. Ik wacht even af wat Chris te zeggen heeft, ook over de mogelijkheden, anders word 't een ceriatone OTS FM, chupacubra 100 watt en een stray cat 30. lekker divers, kan ik alle kanten mee op, binnen mijn smaak. kost nog minder dan een mesa mark 5 (en ik ga m'n mark 4 toch niet verkopen, tough luck!). waarom zou ik, als de mk5 gewoon minder klinkt dan mijn 4?
Een Mark V die minder klinkt da's gewoon smaak. Als die amp je ding is en je meerdere kanalen levert waarover je tevreden bent: gewoon houden.
Daarnaast kan je perfect die mooie éénkanaler hebben voor die ultimate crunch. Maar die heb je ook al: die JMP. Waarom dan nog een amp bijkopen? Verkoop die Engl gewoon? Tenzij die JMP je ook niet bevalt. Verder verkopen en iets anders. JMP's gaan perfect samen met LP-achtige gitaren.
Eerst was het de speakerkast; nu ligt het ook al aan je pickups enz. Wel, zo kan je natuurlijk wel bezig blijven. Steek gewoon eens bv splittable Duncan JB's in gitaren, heb je altijd een mooie gebalanceerd geluid, clean crunch of heavy rock. Dik of tele-achtig. Ik heb soms de indruk dat je met je gitaren moeilijk doet om gewoon moeilijk te doen en anders te willen zijn. Er is genoeg standaard voorhanden dat de job meer dan goed doet. Niet?
Gewoon ook accepteren dat je niet met alles wat je hebt altijd de sound krijgt die je wil. Daarom heb je ook verschillende spullen. Als ik een ultimate crunch wil, neem ik niet mijn Bogner Uberschall/5150 en steek daar mijn Mayones Regius in. Daarvoor heb ik ander spul genoeg.
MS
Het s een combi van factoren, en ik ben erachter dat die pickup brak is. Ik vind nog steeds dat voor crunch mn kast met v30's ongeschikt is, dat grwenbavks beter zijn, endar mn rivera 212 me een stuk vooruit helpt, maar dat voor high gain de v30kast weer wel beter is.
een jb hoef ik niet in meerdere gitaren zoals jij, werkt voor mij ook niet. De engl staat al in se verkoop, n je lijjt te vergeten dat je meerdere smaken crunch hebt. fender, marshall, vox, en ook meerdere distortions.
Daarnaast. Ik weiger gear te hebben met tonestack waar ik niet tevreden over ben. Mijn engl mist karakter, er erger me kapot aan die vlakke tone. De rivera is al veel beter.
Die Engl beschrijf je perfect. Tenzij het "karakter" dat je mist de tone is die je aan bekende andere amps doet denken, het eigen karakter van de Engl ontkennend.
Dus: Engl in de verkoop, van dat geld een GB kast kopen, crunch met je JMP en Rivera maken, brakke pickup herstellen, en met het resterende geld een feestje bouwen :)
MS
Mesa Boogie Roadking II. Kanaal selecteren, modus kiezen, lampencombinatie indraaien, speakerkast kiezen of beide, rectifier aan- of uitzetten, klaar is Kees. Oh ja, één van de twee loops activeren of beide, als je effecten wil gebruiken.
Alsjeblieft. Graag gedaan. :blast:
MS
Gewoon doen zoals de pro's, de rijke Amerikanen en ik (:p); voor elk smaakje een voor jou bruikbaar exemplaar op de kop tikken. Typische Vox crunch? Koop een Vox. Opgefokte Marshall? Koop een opgefokte Marshall. Cleane Fender? Koop een cleane Fender.
Als je, net als ik, van bepaalde typische klassieke sounds houdt, haal je dat alleen maar uit die specifieke ontwerpen. Het hoeft niet perse ook hetzelfde merk te zijn, maar een oldskool VH1 geluid haal je alleen uit een oude plexi (of dus een kloon met een ontwerp dat er op lijkt) op tien en het typische Beatles geluid haal je alleen uit een Vox(ontwerp). Dit is even een klein voorbeeld uiteraard.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er geen amps zijn die voor mij overtuigend genoeg meerdere klassieke sounds in zich hebben zonder compromissen of dat "net niet" gevoel. Sommige mensen redden zich prima met 1 amp waar meerdere goede benaderingen in zitten. Daar is ook heel veel voor te zeggen. Minder sjouwen, alles mooi overzichtelijk in 1 doosje, etc.
Ik schat jou echter in als iemand die niet voor compromissen gaat en liever "the real deal" heeft, of iets dat er op lijkt, maar een "verbetering" is van het klassieke ontwerp. Ga daar dan ook voor. Trust me. Ik heb dit volgens mij in elk topic van jou waarin je een amp zoekt al gezegd en niet zonder reden. (Zal je zien dat ik stiekem toch gelijk had. :p)
@ michael ja, ik weet t, wat je zegt klopt heel erg. Ik wilder ier aan, maar ja, vrij weinig keus, haha. Het kriebelt, en tis niet hoe ik t wil. Ook omdat ik steeds minder echte high gain sounds zoek, en de high gain tones die ik wil, zitten in de mark4, of zit in een op hol geslagen marshall(achtige). Ik dacht dat t maar bullshit was, mojo, karakter, ballen, en veelzijdigheid troef. Nou, dit topic laat wel zien hoeveel mijn smaak en mening veranderd is...
Ik wacht met schrik de dag af dat je een Tele opeens mooier dan een Les Paul vindt :cooler:
Maar Michaël heeft gelijk. Wil je een goeie amp, ben je echt verliefd op de sound, koop hem en niet een clone/verwante/vervanger/goedkoper alternatief.
Als kan ik me moeilijk inbeelden dat je én een Marshall én Vox én Fender crunch wil... Crunch, verzamel ze allemaal...?
MS
Ik denk dat je het met je huidige set prima voor elkaar hebt.
De ENGL voor z'n veelzijdigheid, en ik ben van mening dat ie toch ook wel een fijne tone heeft, al moet het je liggen misschien.
De JMP voor die typische Marshall crunch, MAAR DAT DING ZIET ER ECHT NIET UIT. :o
De Mark IV voor de high gain (en clean?).
De Rivera ook voor z'n veelzijdigheid, maar die ken ik niet zo goed.
Ik denk dat het probleem bij jou hoofdzakelijk tussen je oren zit, en niet in je oren, oftewel, je hebt in principe alles wat je wil hebben, maar toch blijf je ontevreden.
Een soort van onbedwingbare GAS. Maar ja, die "S" staat dan ook voor Syndrome, learn to deal with it.
Dat lukt mij ook .... NOT. :seriousf:
Ik vind deze wel lekker crunchie:
http://www.youtube.com/watch?v=TBaPoK-6zoc
en dan een pedaaltje voor als het echt hard moet:
http://www.youtube.com/watch?v=sGNMW...layer_embedded
pedaaltjes, das niks voor mij. en een amp met een tone ook niet. ik ga me gewoon gruwelijk vervelen na een half uur tot een uur met dezelfde amp...
hij heeft een fijne tone, maar dat is 't. hij is FIJN. niet SUPER, niet te gek... en vooral, weinig ballen, weinig 'mojo', weinig karakter. Met m'n mesa en marshall kom ik een eind, maar de tones die ik erbij wil (en hoopte te halen uit m'n engl en rivera) krijg ik niet te pakken. de vox(ey) overdrive/crunch, de smoothe leadsounds ala robben ford/carlton, etc etc. dat mis ik, en heb soms echt de mood om die tones en sounds te bouwen.
Die gitaristen die jij noemt halen volgens mij nog toooone uit een Marshall MG.
Het zit 'm ook in je vingers he? No offense!
Vinnie Moore haalt een erg lekker geluid uit zijn SE, als je 't mij vraagt, en dan draait ie er één soundje in en speelt daar de hele avond mee, beetje met de volume pot spelen, delaytje e.d. erbij, klaar.
Ik denk ook dat je moet oppassen met dingen uit te sluiten, zoals pedaaltjes.
Zet 's een overdrive/tubescreamer-achtige voor je JMP, daar heb je je "over-de-top-high-gain-Marshall-sound".
Speel met de volume pot/single coil schakeling, en je hebt een heerlijke clean, en dat alles uit die ene JMP. >>> wel ff een keertje laten tolexen. :seriousf:
Nou, daar ben ik het niet mee eens hoor. Ik heb ze alle drie en ze hebben allemaal een totaal ander karakter. De één is weer bruikbaarder voor bepaalde dingen dan de ander. Ik ga geen Beatles achtige dingen spelen op een Marshall, bijvoorbeeld. Vox crunch vind ik wat dat betreft het meest veelzijdig, want daar haal je met gemak AC/DC, Beatles en SRV uit, maar toch is de vibe anders wanneer je daar een Marshall, Vox en Fender voor gebruikt.
Het zijn gewoon verschillende smaakjes en de ene keer wil ik pannekoeken en de andere keer patat.
Vandaag, 22:04 #68
H.Huisjes
Senior Member
.....
Ongelezen Vandaag, 22:04 #69
Michael AE
Senior Member
2204 >>> :blast: :rockon: ;)
Daar ben ik het niet mee eens.
Veelzijdigheid heeft absoluut voordelen in bepaalde situaties, maar in de meeste gevallen vind ik veelzijdigheid in een klein pakketje vaak 1 en al compromis en ik denk dat Orpheo daar nu ook mee zit. Elke alles in 1 amp die ik ooit gehoord heb, en dat zijn er nogal wat, klonk in mijn oren op minstens 1 kanaal als een compromis. Mijn eisen zijn misschien ook wat hoog, maar goed, liever mierenneuken dan ontevreden zijn.
Goed, er is al een heel groot topic over en ik zal er hierna over ophouden, maar ik heb persoonlijk liever een goede crunchy of cleane amp met een paar goede drive pedalen als ik alle kanten op moet. De basis moet dan wel goed zijn uiteraard, anders klinken pedalen ook niet lekker genoeg als vervanging voor een drivekanaal. Toch zijn de drivepedalen van nu ZO goed, dat ik die liever voor drive gebruik op een heel goed clean platform dan een amp met een goed drivekanaal voor clean. Het is smaak, maar ik vind het lekkerder werken. Het is een kwestie van tijd voordat de drivepedalen zo goed worden dat je geen channelswitcher meer nodig hebt.
Waar ben je het dan niet mee eens?
Ik bedoel, veelzijdigheid kan z'n voordelen hebben, en als je de beschikking hebt over een dergelijke amp, en de tone staat je aan, prima toch?
Met een één-kanaals-amp heb je ook je beperkingen, en zul je dus ook compromissen hebben.
Ik denk dat een pedaal, ook in de toekomst, ook altijd een compromis zal blijven, 't zal nooit "the real thing" zijn, ook al "zit 'm dat tussen de oren".
Dat hij het nu best goed voor elkaar heeft voor wat hij wil. :D
Een 1-kanaals amp heeft beperkingen, maar zoals ik in mijn honderden betogen over dit onderwerp in de loop der tijd al heb lopen blaten; de aanname dat die beperkingen er zijn zit bij veel mensen tussen de oren. Met een GOEDE 1-kanaals bak en een paar goede pedalen, ben je vaak minder beperkt dan met een 4-kanaals amp met honderden mogelijkheden. Let wel, IMO!
Ik heb echt gigantisch vaak vragen gehad na gigs waar die vette distortion sound toch uit kwam, want ze zagen alleen een "suf Fender combootje" staan. Puur de keuze van het juiste pedaal en de juiste cleane amp. Veel mensen die klagen over pedalen voor drive, testen die pedalen op het cleane kanaal van een channelswitcher of op een klinische of karakterloze amp (en dan nog het liefste op huiskamervolume). Tsja, dan kun je nog zo veel tweaken, daar komt van zijn leven geen dynamisch drive geluid uit. Kies je echter een heel goed en dynamisch clean platform op (iets minder dan) repetitie/gig volume, dan gaan je pedalen ineens als een goed drivekanaal klinken.
Tsja, het IS misschien niet "the real thing", maar het KLINKT in mijn oren duizend keer minder als een slecht compromis. Voor uitsluitend een highgain metal sound een cleane amp met pedaal kopen? Nee. Voor een veelzijdige coverband waar je 99% van de tijd een clean, crunch en afentoe een heavy lead geluid gebruikt? Driewerf ja.Citaat:
Ik denk dat een pedaal, ook in de toekomst, ook altijd een compromis zal blijven, 't zal nooit "the real thing" zijn, ook al "zit 'm dat tussen de oren".
ik ben blij dat michaelae snapt wat mijn punt/probleem/geval is, en dat hij het zo goed kan verwoorden :D
Ik snap wel niet waarom je zegt dat je geen Mesa V wil, omdat ie slechter zou klinken dan je IV... terwijl je IV in je sign wel in de verkoop gaat en je een V als ruilwaar voorstelt...
MS
michael, ik denk dat H.huisjes bedoeld dat ik het qua gear goed voor elkaar heb, en toegegeven, ik heb veel gear, en alles klinkt goed, en ik kan veel tones maken. maar waar jij/ik en hij in verschillen, is dat wij vinden dat het niet perse is wat ik wil, wat 'goed voor mij is', en dat niet ieder kanaal van de switchers levert wat ik wil dat ze leveren. de enige waar ik 100% tevreden over ben, zijn de singlechannel amps, en dat is heel makkelijk eigenlijk :P minder variabelen, en op die heads kan ik weer wel urenlang spelen zonder me te vervelen, omdat tja, ik weet 't niet. alsof ze mee meer uitdagen om te spelen met volume en tone.
dat van vinnie moore weet ik (was overigens een powerball 2, geen SE, klein detail). maar ook toen zei ik al dat ie veel beter klonk toen ie over de 'no bullshit' marshall speelde, een DSL overigens. is officieel ook een multichannel bak, maar zo zie ik' m niet, omdat ie alleen in gainlevel schakelt, en verder vrij weinig doet.
Wat blijft het toch heerlijk om over sounds te praten, ben er nog niet over uit hoeveel zin het feitelijk heeft, maar dat dondert ook niet.
Ik ben voor een deel mee met de eenkanaalsoptie, puur omdat ik er wel een paar ken waar je met een goed pedaal in tone-heaven terecht komt en dan hoeft het nog niet eens al te duur...ik bedoel: Fender Bassman 410 combo, doorgelust, sweetspots opzoeken op het randje en gaan....reaggeert dermate goed op pedalen dat je er tranen van in je ogen krijgt.
Voor de multichannels heb ik een aantal opties die ik persoonlijk helemaal te gek vind, maarja, smaak...
Bogner XTC, Matchless Independence, V-Empire Blue Rumble2, Hook Captain zonder de plop optie, Brunetti 059 (maar dan wel de plexi-optie aanzetten).
Bij juist gebruik kan ik een Marshall DSL erg waarderen, maar dan kanaal 1 dik aanzetten tot het magische crunchrandje en verdergaan met pedalen...te gekkke sounds KUN je eruit halen.
@marc o: dat zijn ook stuk voor stuk 'magische' amps, die allemaal mijlenver boven de jvm's, recto's en SE's uitsteken...
@ Michael: hoezo heeft ie het niet voor elkaar qua gear dan?
Die JMP is toch compromis-loos als het gaat om Marshall-crunch, en ook clean (spelen met volume pot v.d. gitaar) is heel erg lekker, ook al heb je in dat geval het probleem dat je volume gaat missen in een live-situatie. Vandaar mijn opmerking dat je met de JMP ook niet geheel compromis-loos zult zijn.
Al zijn andere amps zijn ook machtig mooie dingen als je het mij vraagt, en als je daar geen toooone uit kunt halen weet ik het ook niet meer.
@Orpheo: In dit filmpje gebruikt ie wel degelijk een SE, en ook op z'n laatste plaat "to the Core" heeft ie gebruik gemaakt van de SE.
In dit nummer, en vooral het intro zit wel een heel lekker soundje vind ik.
Ik heb ooit 's een ander filmpje van Vinnie gezien waarin hij verteld dat ie er maar één soundje indraait, en het daar de hele gig mee doet, maar kan dat filmpje niet zo snel weer vinden.
De SE geeft je wel erg veel opties natuurlijk, en allemaal via switches/midi te regelen, in live situaties kan ik me voorstellen dat je zo'n ding erg goed kunt gebruiken, al was het alleen maar voor de verschillende master volumes, dat ga je volgens mij echt missen met een JMP.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij na die enorme zoektocht van 2 jaar geleden nu alweer uitgekeken bent op de SE.
Misschien dat je 's een andere speaker cab zou kunnen proberen, GB's, misschien, maar er zijn er natuurlijk veel meer, Eminence ook niet uitsluiten wellicht.