Neehoor, een soortgelijke uitspraak van jouwzelf en wel in grote koeieletters
Printable View
Nog een kleine meevaller, want dit was op de 240 aansluiting, waarbij ik de 6.2 gloeispanning (onbelast) eigenlijk wel erg laag vond:
Heb net de boel anders bedraad waardoor ik de 220 aansluiting gebruik. Ik heb nu een HSP van 271v en een gloeispanning van 7.0v. Die gloeispanning zal wel wat gaan inzakken en met een beetje geluk kom ik mooi uit.
Ben weer helemaal blij.
Voor de mensen die een schakelbare diode/buisgelijkrichter willen maken met een DPDT-switch (als vervanger van een stand byswitch ofzo). Volgens mij zou het zo moeten werken. Veel plezier. Waarom je het zou willen? Geen idee, maar het kan in ieder geval.
http://img299.imageshack.us/img299/3...1diodegeli.jpg
Uploaded with ImageShack.us
De een hoort het wel de ander niet. Zoiezo hoor je het alleen bij flinke uitsturing. Op laag volume zul je er niets van merken omdat de hogere inwendige weerstand van de buis nauwelijks spanningsval veroorzaakt. Maar..... jij wilde een omschakelbare gelijkrichter ;), wij vertellen slechts hoe.......
Frans.
Hij is af.
Heb net de laatste dingen gesoldeerd. Helaas zit er toch ergens een bug in het hele verhaal.
Ik hoor niets uit de speaker komen. Ik hoor alleen een hele zachte brom, die even, ongeveer 1/2 seconde verdwijnt als ik iets van metaal aan het chassis aanraak. Op mijn gitaarkabel tikken (de jack maakt ook geen verschil.)
Wordt dus ff zoeken.
Komt ie:
Hoogspanning via de diodeschakeling is 328V, via de buis is het 241V. Gloeispanning is 6.3V
Gemeten met 1 meetpen aan de massa op het chassisdeel van de stekker en 1 meetpen op de buisvoet:
ECC83/12AX7
1: 183V
2: 0
3: 1.51V
4: 18.4V
5: 18.4V
6: 156V
7: 0
8: 1.13V
9: 18.4V
EL84
1: X
2: 0
3: 8.66V
4: 18.4V
5: 18.4V
6: X
7: 294V
8: X
9: 295V
Lijkt dit ergens op?
Als je nog steeds die 150 ohm weerstand op de kathode heb staan, dan zal die wel lekker staan te stoken. Bijna 16Watt!!!
Dus ergens lijkt het niet te kloppen. En diel gloeidraad meting vind ik ook een beetje vreemd. Hangt die gloeidraad aan de kathode van de EL84 of niet. Want dan snap ik de meting niet. De kathode op 8.66V en de gloei op 18.4v
Tja ik ook niet. Als je op de kathode van de EL84 8.xx Volt meet en een pin verder plotseling 18.x Volt meet, dan is er of iets niet goed aangesloten of je meet niet goed of je meter rammelt.
Gooi anders de gloeidraad eens los van de kathode van de EL84. Dan kun je mogelijk beter onderzoeken wat er fout is.
Oke, ff één ding tegelijk denk ik. Met de amp uit ff de elko ontladen. Dan je ohmmeter aansluiten op één van de gloeidraadaansluitingen en pin3 van de EL84. Regel de ontbrompotmeter helemaal linksom en check op je meter de waarde. Als het goed is meet je hooguit enkele ohms in de uiterste stand. Draai nu langzaam naar de andere kant en kijk of hij in het midden 50 Ohm aangeeft. Draai je voorbij het midden moet hij weer zakken naar de 0 ohm.
Je buis sta je idd op te stoken, kijk maar eens of hij rode wangen krijgt. Doe het niet te lang. Dit verklaart ook het grote verschil in hoogspanning bij de verschillende gelijkrichters.
Meet ook even de weerstand van pin3 EL84 naar massa. Ik denk dat je in het gloeicircuit ergens een fout hebt gemaak. Je zou even de centeraansluiting van de ontbrompot kunnen ontkoppelen. Ik wil zeker weten dat de EL84 150 Ohm aan zijn kathode ziet.
@Nico, ik kom op bijna 18,5Watt bij gebruik van de diode gelijkrichter. GG, pas maar op voor lasogen. :D
Frans.
Ga van de week eerst eens kijken HOE ik moet meten, want daar is nog wat onduidelijkheid over. En dan ga ik eens alle spanningen checken. Ampmaker heeft een hele mooie controlelijst die ik erbij ga pakken. Wordt vervolgt........
Weerstand meten tussen pin3 en pin4? Wat is daar onduidelijk aan?
Wil niet pushen hoor maar ben gewoon een beetje nieuwsgierig :soinnocent:
btw een controlle list heb je niets aan als de voedingsspanning afwijkt zoals in jouw geval. Gezamelijk kunnen we wel jouw meetwaarden controleren.....
Onduidelijk: ik heb geen idee wat ik doe en waarom ik iets moet doen :-)
http://link.marktplaats.nl/378286305
Zoiets zou dus goed moeten zijn?
(sorry G.G. dat ik je topic kaap :makeup:)
Je kunt ook eventueel losse trafo's zoeken jasper. Ik heb mijn voedingstrafo van marktplaats ook voor 15 euro. en die geeft een zeer redelijk vermogen (275V bij 150mA als ik het goed herinner).
Er is vast ook wel ergens een mooi uitgangstrafootje te vinden.
Edit: ik zag dat uitgangtrafotje voor push-pull goedkoper zijn dan single ended. Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt? en wat eigenlijk het verschil is tussen de trafo's?
Auuuuwwww dat doet pijn om zoiets moois te slopen voor een nutteloze trafo. De uitgangstrafo is heel beperkt en niet bruikbaar voor jouw doeleinden. De uitgang is namelijk 800 Ohm. Verder is de voedingsspanning laag gehouden om de uitgangstrafo zo klein mogelijk te maken (kostenbesparing). Zou mijn vingers er dus niet aan branden. Zo, misschien treft deze radio nu wel een echte liefhebber.
Frans.
Het komt mij voor, dat de prijs voor SE-trafo's nogal wordt opgedreven door DIY buizen-audiofielen, die keer op keer weer één of ander wiel opnieuw uitvinden...
Bij een SE-trafo wordt het E-blikpakket overigens gescheiden van het I-blikpakket door een zo dun mogelijk reepje isolatiemateriaal; zoiets als een vloeitje;
de z.g. "luchtspleet", die eigenlijk nooit van "lucht" gemaakt is. Maar goed, 't gaat om het principe.
De zelfinductie neemt daardoor dramatisch af, maar dit is dan minder erg als bij een door gelijkstroom verzadigde kern.
Ff OT:
Die kernverzadiging kan ook nuttig gebruikt worden.
Zo had ik laatst een "Schaller Rotor Sound" onderhanden; zeg maar een prehistorische phaser.
De vertragingslijn bestaat hier uit 18 (!) in serie geschakelde LC-kringen.
De grap nu was/is, dat de spoeltjes als trafo'tje zijn ontworpen.
Het signaal gaat door de -zeg- secundaire van 18 spoeltjes, met parallel daaraan de C'tjes;
door de ook in serie geschakelde primaire's loopt een gelijkstroom, gestuurd door een LFO.
Dus: door de trafo'tjes primaire's loopt een gemoduleerde gelijkstroom, die daarmee de verzadiging van de kern & dus de zelfinductie van de secundaire's beïnvloeden;
resultaat: variabele vertraging! Leuk bedacht, maar kom er maar 'es op...
Sorry voor dit geneuzel, maar ik kon het ff niet laten...
Nee leuk juist, iedereen verneukt GG z'n topic dus wij mogen dat ook. Soms zijn bijzondere schakelinge zoooo verdomd simpel. Zo ben ik eens in een stuwdam geweest waar vijf dynamotjes stonden opgesteld. Van 15 meter hoog, dat dan weer wel......
De natuurlijke scheuren in de rotswanden werden door een computer bewaakt. Klinkt heel geavanceerd maar de sensort - en daar draait het natuurlijk om - bestond uit een aan weerszijden gelijmd blokje met daartussen gespannen.....jawel, een gitaarsnaar. Het trillingsgetal zou onmiddelijk veranderen als er wijziging in de opening zou plaatvinden, mooi hé?
Zo, echt iets voor de werkbank. :soinnocent:
Frans.
Ben ik toch benieuwd, wie dat trillingsgetal dan in de gaten hield?
Ene fraaie, schaars geklede juffrouw met een stemvork, mag ik hopen?
Of was het een hiertoe opgeleide elektronische "doos"...?
Tijdens de rondleiding driftig gezocht naar optie één maar het bleek toch optie twee te zijn, een getrainde (ongevoelige) doos dus. Optie één was waarschijnlijk te duur of had het druk met haar eigen trillingsgetal. (lees gevoelige doos)
Zo, bedtijd geloof ik......http://home.casema.nl/jajop/cluseau/offtobed.gif
Als eerste net het hele schema en layout gecontroleerd. Alle waardes van weerstanden en caps gecontroleerd, polariteit van elco's gecontroleerd. Alles soldeerverbindingen gecontroleerd. Dat lijkt in ieder geval te kloppen.
Met middenaansluiting ontbrompotmeter aangesloten 150 Ohm tussen pin3 El84 en massa.
Meten over poot 1 en 3 van de ontbrompotmeter geeft niet 100 ohm (denk omdat ie aan de trafo hangt, dus ga hem eerst ff loskoppelen)
Ontbrompot meet 104 ohm, dus dat moet goed zijn.
Dat is correct
Ook dat klopt, de gloeidraden en trafowikkeling staan hieraan parallel. Echt wel minder dan 1 Ohm....
Maar die ontbromming is niet zo spannend, laat die ff met rust. Koppel de centeraansluiting van de potmeter ff los. Belangrijk is de spanning op pin 3. Als die nog steeds zo is zal de EL wel lekker rood staan. Kun je met de potmeter los nog eens de spanning checken over die 150 Ohm?
Frans: PM gezien.
Als ik van de EL84 tussen pin 3 en massa meet zie ik 18.9 V wisselspanning
WTF ? hoe kom je daar nu weer aan?
1 Is de center van de potmeter los?
2 Wat meet je voor anodespanning.
3 Staat je meter handmatig op AC of is dat automatisch, forceer hem even op DC, we moeten echt de DC waarde hebben.
4 Waar heb je de waarde van 150 Ohm vandaan?
Het is mij ook niet helemaal meer duidelijk:
1) Heb je een ontbrom potmeter gebruikt? En waar is de middentak aangesloten?
2) Heb je gloeidraden nu wel of niet aan pin 3 van de kathode hangen?
En als de antwoorden 1) JA, GND en 2) JA is,
Dan heb je een ontbrom parallel aan de kathode weerstand hangen.
Een ontbrom pot kan. Maar:
1) Ofwel je hangt de midden aftakking aan de kathode
2) Ofwel je hangt de midden aftakkign aan GND.
Geen combinatie oid.
@ GG
Tis ook handig om nog even een andere meeting te doen voor de zekerheid.
1 Netstekker eruit.
1.5 ELKOS ONTLADEN
2 DC weerstand meten van de OT.
3 Als de amp weer aanstaat ff DC spanning meten over de OT.
1 .Center is los.
Verder weet ik het ff niet. Op welke twee punten moet ik mijn meetpennen zetten?
150 Ohm was met 1 pen op de pin 3 van de EL84 en de andere pen op een massapunt op het chassis.
Heb net ff het testlijstje van ampmaker na gelopen enmijn spanningen zijn echt te hoog.
Dit lijstje:
http://www.ampmaker.com/se-5a-final-testing-970-0.html
bij deze layout:
http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01tb4.jpg
bij dit schema:
http://www.ampmaker.com/images/ak01kit/ak01sc2.jpg
Mains: 232 V AC
G-F 331V ( over C11)
I-F 6.5 V (over R16)
G-I 323V (massazijde C11, positieve zijde C10)
V-U 297V (massazijde C8 , Pluszijde C 8 )
G-L 302V (massakant C11 Pin 9 V2)
L-J 14V (Over R10)
G-H 300V (Massakant C11, Pin 7 V2)
K-H 291V (pin 7 V2, V2 Pin 3)
G-K 8.85V (V2 pin3 , massazijde C11)
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Ohja... HSP na diodegelijkrichting is 370V Dat verklaard waarschijnlijk de hoge waarden. Straks ff checken met buizen gelijkrichhting.