goede redenatie.....
Bedtijd, morgen verder.....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/offtobed.gif
Frans.
Printable View
goede redenatie.....
Bedtijd, morgen verder.....http://home.casema.nl/jajop/cluseau/offtobed.gif
Frans.
Hihi, slaap ze
Juist niet! Vraag me toch af of je hier geen verkeerd hersenspinsel hebt? De weerstand moet juist zo laag mogelijk zijn voor een geringe warmteontwikkeling. Hoe hoger de weerstand van de diode hoe hoger de warmte ontwikkeling. Wel belangrijk om dit in te zien.
Frans.
Dezelfde stroom welke naar de versterker loopt.
Een enkele diode in de buis en één van de 1N4007 staan in serie.
Voor het begrip volg je even de stroomrichting naar één kant, net alsof het een gelijkstroom zou zijn. Als je dan de hele kring hebt kunnen volgen keer je de richting om. Je zal dan zien dat in omgekeerde richting juist de andere diode's actief zijn.
Frans.
Okee, snap ik.
Ander (off-topic) vraagje. Kun je twee bruggelijkrichters stapelen?
Mijn London City heeft twee hoogspanningswikkelingen, voor KT88s; ik had hem gesloopt en ben vergeten op te schrijven hoe die geschakeld was. Ik dacht gestapeld, maar dat denk ik nu niet meer want als ik hem zo opbouw gaat de zekering door.:???:
Ik ga dat trouwens niet meer doen, want die spanning vind ik veel te hoog, en heb er gewoon EL34s in
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je kan wikkelingen en bruggelijkrichters parallel zetten zolang je de fase respecteerd. Hiermee verhoog je de beschikbare stroomafname. Als een spanningsverhogend cirquit bedoeld, een stukje terug had ik een linkje geplaatst naar een 1kW versterker. Echt een bakbeest. Er staat ook een schema bij. Als je dat goed bekijkt kun je zien dat ze in de voeding een aantal wikkelingen, gelijkrichters en elko's in serie zetten om aan de hoge voedingsspanning te komen.
edit
Mijn fout, sorry, de link was een ander topic. Voor het gemak hier ff kijken. Link naar het schema staat ergens onder in de text.
/edit
Frans.
Denk dat ge in serie bedoelt. Waarbij 1 wikkeling wordt gebruikt voor de roosters op pak 300 a 400V en beiden voor de HT van 650V voor de platen.
Zoek maar schema van een carlsbro of een hiwatt 200.
Als je twee windingen hebt kun je de windingen in serie zetten en met 1 bruggelijkrichter een dubbelzijdig gelijkgerichte spanning creeren met massa, 1/2 Uv, Uv. (er van uit gaand dat beide windingen een even grote spanning leveren.) De massa komt dan aan de negatieve zijde van de gelijkrichter, de middenaftakking van de trafo is 1/2 uv, de positieve zijde van de gelijkrichter is dan Uv. Elko's komen in serie: eentje met de + aan Uv en de - aan de middenaftakking. De andere met de + aan de middenaftakking en de - aan massa.
Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere.
Ja, zoiets is het denk ik, trouwens, wat een ding zeg!
Ik zal even op zoek naar dat Hiwatt schema.
....Je kunt ook de spanning van elke winding eerst appart gelijkrichten met een bruggelijkrichter en daarna de gelijkspanningen in serie zetten. Net als met batterijen die je in serie zet sluit je de negatieve kant van de gelijkrichter aan op de positieve van de andere......
Ja, dat bedoelde ik met dat stapelen, zoals je het daarvoor beschrijft, zo zat het denk ik origineel.
Bedankt!
Edit: het zijn twee gelijke wikkelingen, na de gelijkrichter 450V
Oke, voorwaarde is wel dan wel dat de windingen van elkaar gescheiden en de trafo daar ook geschikt voor is. Bij het stapelen van de onderlinge voedingen kan er tussen de spoelen onderling een aanzienlijk spanningsverschil optreden. Bij de 1kW amp is de voeding 2500V=, moet je toch wel ff opletten wat je doet he!
Als je een hogere voedingsspanning wilt kan dat ook nog op andere manieren hoor! Het is niet zo moeilijk om bv 10000V= uit één enkele wikkeling van 400V= te halen. Of je er wat aan hebt is weer een ander topic anders dwalen we te ver af. Uiteindelijk is het de bedoeling om GG aan het denken te zetten over wat hier gediscuseerd wordt.
Frans.
Dit zie ik niet helemaal zo. Het lijkt mij dat wanneer je met twee bruggelijkrichters de spanningen van de afzonderlijke windingen gelijkricht en daarna in serie zet, er verder niets veranderd aan de spanning op de afzonderlijke windingen.
Anders is het als je de twee afzonderlijke windingen in serie zet en met 1 bruggelijkrichter gaat werken zoals ik in de eerste optie beschreef. Op dat moment maak je van twee afzonderlijke windingen 1 winding waarbij de spanning van de totale winding veel hoger wordt. Juist hier moet je opletten of de trafo hiervoor geschikt is. Het is als je dit niet zeker weet juist veiliger om met twee gelijkrichters te werken om doorslaan van de isolatie te voorkomen.
Oke, ik heb daar toch een iets andere mening over. Als je de voeding van de 1kW amp bekijkt zie je bij de eerste wikkeling een normale schakeling zoals we die gewent zijn. Echter de volgende wikkeling staat al op het plus potentiaal van de eerste wikkeling. Zo zijn er negen wikkelingen. Het verschil in de eerste laag en de laatste laag is wel een paar duizend volt. Zorgvuldigheid is dan wel geboden bij de keuze van de aansluitingen. Als je bijvoorbeeld de tweede wikkeling als laatste aansluit kunnen er wel eens rare dingen gebeuren zoals doorslag van de laklaag op het koperdraad. Ik weet wel dat het in de praktijk wel meevalt maar constructief moet je toch de regeltjes respecteren.
Frans.
De discussie werd mij even te moeilijk met mijn minimale kennis. Maar ik ben weer verder aan het bestuderen geweest.
Volgens mij moet dit het zijn voor het deel dat ik het bestudeerd heb (vraag me af of er iemand meeleest met net zo weinig kennis als ik, en of ik het dan begrijpelijk uitleg)
1. Mijn stopcontact levert 230V wisselspanning. Steeds om en om 230V op links en dan weer op rechts. (50x per sec. (50 hertz , van die brom)). Op het moment dat je een weerstand tussen beiden plaatst kan er STROOM gaan lopen met een spanning van 230V
2. De trafo heeft twee aders op de netaansluiting. Sluit je de trafo aan op het lichtnet, dan gaat er 230V doorheen lopen (primaire windingen)
3. Aan de andere kant van de trafo zitten een aantal afzonderlijke windingen. (secundaire windingen)
4. Door de stroom die door de primaire winding loopt ontstaat er een magnetisch veld tussen de secundaire kant en de primairekant.
5. Aan de secundaire kant zitten een aantal afzonderlijke windingen.
6. Een van deze bestaat uit een draad die qua lengte en diameter een bepaalde weerstand moet geven waardoor er 6.3 V WISSELSPANNING op komt te staan. De andere winding hetzelfde verhaal maar dan bijv. 300V wisselspanning.
7. Buizen maken gebruik van 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden en een hoogspanning voor de rest. Die hoogspanning moet gelijkstroom zijn, maar uit de trafo komt wisselstroom.
8. Om van wisselspanning naar gelijkspanning te gaan heb je diodes of een buizen gelijkrichter nodig.
9. Volgens mij werkt een buizen gelijkrichter als volgt:
Ik zie het als een verfmengmachine. Je hebt twee tanks. Tank Blauwe verf en Tank Rode verf. Beide tanks hebben en slang en die komt samen met een T-koppeling op 1 slang die loopt naar het vat met Paarse verf (den mengvorm van blauww en rood. Aan de T-koppeling zit aan beide kanten een ventiel (een diode). Hierdoor kan blauwe verf niet naar de rode verf lopen en rode verf niet naar de blauwe. Wisselspanning geeft dus steeds een dosis blauwe verf en wanneer de blauwe verf ff niet doorloopt gaat de rode verf lopen en die wisseling dan 50 keer per seconde. De diodes die ik noem zitten verwerkt in de EZ81. Je hebt dan 2 kabeltjes wisselspanning in (annodes) en 1 kabeltje gelijkspanning uit (kathode). Een trafo zonder middenaftakking heeft twee extra diodes nodig om de cirkel rond te maken en kortsluiting te vookomen.
Vond dit wel een leuke bruikbare link:
http://users.telenet.be/marcvl/image...ca/HFDST04.pdf
10. Heb ook nog even gekeken naar de preampbuizen. Wat een vreemde dingen eigenlijk, maar het komt er volgens mij op neer dat het signaal op het rooster aangevoerd wordt. De hoogspanning staat op de anode met een anode weerstand en de kathode hangt aan de massa met ertussen een kathode weerstand.
11. Het signaal wordt aangevoerd op het rooster en doordat de kathode negatiever is dan de anode wordt het signaal versterkt en via de anode afgevoerd naar de volgende trap (eventjes op heel erg niveau teletubbie).
Heb nummertjes neergezet bij "mijn ontdekkingen" Als ik ergens onzin uitkraam, noem dan het nummertje eens, dan ga ik verder puzzelen. Dat gepuzzel blijkt wel heel erg leuk te zijn.
PS; iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, meelezen en alle uitgebreide antwoorden. Was helemaal vergeten dat leren zo leuk kon zijn.
Dit klopt allemaal (behalve typefoutje in 10. Staat dat de kathode met anode weerstand aan massa hangt maar dat is natuurlijk kathode weerstand).
Tot zover was het mij opzich al wel duidelijk omdat ik op me opleiding ook met wisselspanningen en gelijkrichters enzo te maken heb.
Wel ga ik dit topic zeker volgens want volgens mij zitten we op buizen gebied redelijk op gelijk niveau. Ik weet nu net een beetje hoe ik aan pre amp buizen moet rekenen maar momenteel zit ik weer beetje te staren naar de eindbuis.
Klopt aardig je uiteenzetting.
Futiliteitje maar 1 kant van het stopcontact is de 'fase' (230V wisselspanning) en de andere kant is de 'nul'. Als er een weerstand tussen wordt gezet, bijvoorbeeld de primaire wikkeling van een trafo, loopt er stroom.
Een buisje vind ik eigenlijk makkelijker te doorzien dan een transistor.
De gloeidraden (doorgaans wisselstroom (6,3V)) verhitten de kathode. Daardoor komen er electronen vrij die naar de anode stromen door het vacuum van de buis (gelijkstroom). Op het stuurrooster staat een wisselspanning van het signaal. Deze spanning wordt 'meegenomen' en versterkt door de gelijkstroom door het buisje en van de anode 'ontkoppelt' via de koppelcondensator. Aan de andere kant van de koppelcondensator heb je nu weer alleen de signaal wisselspanning, een factor zoveel versterkt. De koppelcondensator blokkeert immers de gelijkspanning/stroom die tussen de kathode en de anode van de buis loopt.
Zo heb ik het altijd begrepen.
Redelijk verhaal muv het bovenstaande. Bij punt 11 stel je dat er versterking optreed omdat de kathode negatiever is dan de anode. Ehhhh, als ik mag....dat slaat nergens op.
Een preampbuisje (meestal een triode) kun je zien als een diode met een regelbaar klepje (het rooster) Door op de anode via een hoge weerstand een hoge spanning aan te sluiten zal door die weerstand een stroom gaan lopen welke een aanzienlijk spanningsval in die weerstand veroorzaakt. Stel je voor het gemak even voor dat de anodeweerstand ongeveer net zo groot is als de weerstand van de buis. Op het knooppunt zal dan ongeveer de halve voedingsspanning staan. Als we nu de weerstand van het buisje kunnen regelen zal de deelspanning flink kunnen varieren. Laat de weerstand van die buis nou heel eenvoudig te regelen zijn door de (geringe) spanning op het rooster iets te varieren. Met kleine wisselspanning op het rooster wordt een grote stroomverandering berijkt welke op zijn beurt een groot spanningsvariatie in de anodeweerstand veroorzaakt. Doel berijkt, een flinke versterking van het oorspronkelijke signaal.
Frans.
Is niet nodig, bij een transistor kun je net als bij de buis de stroom regelen door het signaal op de basis te varieren. Alleen bij de transistor loopt de hoofdstroom van collector naar emitter en wordt hoofdzakelijk bepaald door de grote van de basisstroom. Met opzet zeg ik stroom omdat een transistor (fet transistoren uitgezonderd) een veel lagere ingangsimpedantie heeft dan een buis. Met deze geringe basisstroom kun je ook de veel grotere collectorstroom regelen.
Frans.
IK geloof dat Frits bedoeld dat de stroom feitelijk van - naar + loopt in tegenstelling tot hetgeen op school onderwezen wordt. (of in ieder geval werd in mijn tijd)
De feitelijke werking van een buis is vrij lastig uit te leggen als je er van uitgaat dat de stroom electronen van + naar - loopt...
Dit is goed te doen, als je maar oplet dat je een type gebruikt welke de hoge spanning aankan of daar een aanpassing voor maakt. Ook is er een beetje basis stroom nodig door een hoogohmige weerstand aan een niet al te hoge plus te leggen. De rooster lekweerstand gewoon laten zitten. Ik heb in een radio eens een moeilijk verkrijgbaar pre buisje verwijderd en op de buisvoet een torretje gesoldeerd. Wel vreemd als dat ding uiteindelijk prima werkt met een ogenschijnlijk lege buisvoet :sssh:. Natuurlijk niet de manier maar wel afdoende opgelost voor relatief lage reparatie kosten. Klant tevreden en daar ging het om.
Frans.
haha ok handig om te weten. Nu snap ik ook al iets beter wat er gebeurd in een preamp buis. Transistoren zijn bij ons wel uitgebreid besproken op school namelijk maar buizen komen niet aan bod helaas.
Ok, de pre-amp buisjes begin ik opzich wel te snappen nu maar eindbuizen moet ik nog eens even gaan bekijken. Maar goed. die vraag komt in mijn eigen versterker topicje.
FYI: "Luddieten" is een term voor mensen, die zich krampachtig aan ideeën vasthouden,
die allang door de tijd zijn ingehaald.
Maar in mijn post was het zeker "speels" bedoeld, hoor! No offence!!
Ach ja, maar ik ben dan ook al wat ouder... ;)
Eindelijk na 2 dagen zoeken op het internet toevallig tegen een hele goeie uitleg van buizen aangelopen, en ook nog eens in het nederlands:
http://www.hifi.nl/print_artikel?id=...rt=achtergrond
Zelf ik begin dit te begrijpen, dus moet ieder ander het ook kunnen snappen. Veel leesplezier.
Nou, snap er geen reet van! Een buizenversterker heeft meer rendement dan een transistorbak :???:.
Verder natuurlijk een leuk algemeen verhaaltje waarin de werking leuk wordt verklapt. Zou er toch niet teveel waarde aan hechten, om het echt door te krijgen kun je beter een proefschakeling bouwen en daar lekker mee experimenteren en vooral meten wat de gevolgen zijn van aanpassingen.
Frans.
Precies, dat bedoel ik. Ik zit nu op het niveau dat je me niet moet verwarren met allerlei rekensommen en formules. Dat komt later wel. Ik moet eerst eens de basis gaan snappen, zolas ik weet dat een appel van de boom naar beneden valt en niet omhoog. Snelheid, massa en en de kracht waarmee de appel uitelkaarspat uitrekenen komt later wel.
Eerst weten waarom..... en daar lijkt die link prima voor.
Heeft iemand ervaring met de voeding van een 100W EL34 versterker?
De eerste trap van de voeding is als van een mesa, 2 condensatoren met 2 weerstanden. Nou vroeg ik me af of gewone 50uF condensatoren, zoals in een SLP, veel verschil in geluid op zouden leveren?
http://img682.imageshack.us/img682/9085/lc2l.jpg
Uploaded with ImageShack.us