Nee hoor, gewoon geen std van na 2007 kopen..
Ik opende dit topic ook om te kijken waar ze inzitten.
Niet om een of andere mega ziekerd aan te horen, slecht geslapen dude?
En ik mag toch lekker vintage correct zeiken als ik dat wil?:dontgeti:
Printable View
Nee hoor, gewoon geen std van na 2007 kopen..
Ik opende dit topic ook om te kijken waar ze inzitten.
Niet om een of andere mega ziekerd aan te horen, slecht geslapen dude?
En ik mag toch lekker vintage correct zeiken als ik dat wil?:dontgeti:
Ik vraag mij af of een printplaat goedkoper is dan een paar draden , vast niet.
Ik geef met afstand de voorkeur aan draden , lekker overzichtelijk , eenvoudig iets vervangen. Printplaten zijn volgens mij gevoeliger voor storingen , ook de getoonde printplaat voor de strat vind ik niets, het zal ongetwijfeld extra mogelijkheden bieden ,maar ook veel meer kans op storingen , ik heb wel eens een Blade gehad met VSC , uren zoeken na goede geluiden en het verveeld ook gauw .
Zoals ik het nu begrepen heb
Voordelen PCB:
-goedkoop
-gemakkelijk te vervangen
-klein, licht
Nadelen PCB:
-iets mis -> vervangen, niet repareren
-onderhevig aan allerlei slijtage door warmte, krassen,...
-moeilijk zelf te "modden"
-onoverzichtelijk
Klopt dit zo'n beetje in het algemeen? Dus ook bij versterkers enzo?
Heb ook ergens opgevangen dat zo'n dikke draad een voordeel heeft kwa doorgeven signaal tov zo'n klein soldeercontact zoals op PCBs... Is dat zo?
Take it easy :) Je geeft in je beginpost aan dat het "kostenbesparende fratsen" zijn, maar daarna zeg je dat het je niet om de kwaliteit gaat. Bij één bedenkelijke post over de kwaliteit, is het plots wél weer reden genoeg om het niet te doen. Zoals ik al zei, als je niks kostenbesparends aan je gitaar wilt, kun je best een geschroefde hals laten liggen.
En dat vintage-correct mag natuurlijk. Dat zeg ik toch ook letterlijk ;). Maar dan moet je het wel zo bestempelen, want dan weet ik dat een discussie met logische argumenten overbodig is, omdat je oordeel toch al vaststaat:mmmm:.
PS:En hoe vintage correct is een LP van voor 2007?
Deze snap ik niet helemaal. Zowel een PCB als losse componenten zitten gewoon vast in de holte in de gitaar waar je normaal gesproken nooit komt. Waarom zou dit dan überhaupt slijtage door krassen opleveren en waarom zou warmte (welke warmte?) meer invloed hebben op PCB's dan op losse componenten?
Ook dat onoverzichtelijk ben ik niet geheel met je eens. Sommige gitaren met losse componenten zijn echt een kabelspaghetti als je ze open haalt. Dan lijkt me zo'n PCB'tje toch vrij strak/overzichtelijk.
Misschien moet ik onbewust ook denken aan versterkers en andere apparatuur en niet alleen deze Gibson. Freeqi in Gent (ampbouwer) doet in niets anders dan point-to-point stukken, versterkers dus en ook pedaaltjes (daar ben ik niet zeker van). Slijtage van de PCB door verhitting is daar wel soms een punt, evenals krassen door (de)montage, vertelde hij.
En vloeken dat hij deed over de onoverzichtelijkheid! Die PCBs zitten vaak vlak opeen op een te kleine plaats geduwd waardoor alles eerst gedemonteerd moet worden voor je pas aan het eigenlijke probleem kan beginnen.
Da's natuurlijk niet zo van toepassing op dat kleine printplaatje in de Gibson, maar toch..
Nee, dat is echt niet van toepassing. Een pcb is minder slijtagegevoelig dan (idd) dradenspaghetti, en warm worden heb je hooguit in een versterker.
Ik denk dat ze vooral interessant zijn bij massaproductie, volgens mij duurt het niet lang voordat de goedkope Chinezen het zo gaan doen.
Overigens, je kan aan een pcb prima repareren. Losse pots kan je vastsolderen, en eventueel printbreuken laten zich ook prima oversolderen. Het is geen moedeboard met allemaal haarfijne baantjes, je kan er makkelijk bij.
Even een paar dingetjes. Allereerst maken potmeters wel degelijk een verschil in geluid, gemakkelijk hoorbaar zelfs. Of het beter/slechter is boeit me niet, dat is allemaal smaakgebonden, maar verschil maakt het wel degelijk. Ten tweede, alles was niet nooit consistent, veel was niet consistent maar lang niet alles.
Dan ten derde, dat over die identieke gitaar over internet bestellen is flauwekul. Vooral bij Gibson kom je regelmatig erg grote verschillen tegen tussen zogenaamde "identieke" modellen. En als we erg gaan mierenneuken beïnvloed dit de klank ook (de verschillen in massa bijvoorbeeld). Ga jij eens 30 Epiphones proberen in een winkel, en bestel er eens 30 via internet, allemaal uit bijvoorbeeld 2008 of 2009, en ga dan eens kijken naar consistentie, of doe het desnoods met Gibson LP Studio's. Overigens is het aan te raden dat je dit pas doet als je ERG veel geld hebt lol :seriousf:.
Nu doel je waarschijnlijk op "identiek" qua pickupwinding, hardware e.d., hier zit inderdaad vrij veel consistentie in, al las ik laatst dat Gibson nogal eens wisselt van potmeters (soepeldraaiend versus stroef, ander merk etc.), wat hiervan waar is weet ik niet, maar lees het regelmatig bij gitaren uit eenzelfde jaar of één jaar verschil. Daar lig ik niet wakker van, maar blijkbaar anderen wel lol.
Wat nou als die ene gitaar met pcb erin beter klinkt als de andere gitaren die je hebt getest? Laat je hem dan staan?
Om even je nadelen door te nemen:
1. Een printplaat gaat eigenlijk nooit kapot, meestal zijn het de componenten die kapot gaan en die kan je gewoon vervangen.
2. Ik kan niet inzien hoe iets kan slijten dat vast zit binnenin een afgeschermde holte.
3. Iets met effecten pedalen enzo ;)
4. Ik vind dit toch stukken overzichtelijker dan http://www.diyguitarist.com/Images/470CC1.JPG
Met andere woorden, ik zie niks anders dan onderdelen ;)
2007 LP standard.
http://i5.photobucket.com/albums/y18...avityStock.jpg
Gibson schijnt tegenwoordig ook nog een ander bedrading schema te gebruiken dan vroegah in de 50s.
Maar dit veranderd het verhaal! De pots zitten helemaal niet direct op de print, maar zijn er met een klein stukje draad aan verbonden. Dat is voldoende om losraken van de print te voorkomen. Verder zijn de printbanen mooi breed, dus zero signaalverlies. Kan niet anders zeggen dan netjes gedaan.
Los daarvan kan je natuurlijk klankverschillen hebben tussen diverse soorten potmeters.
Die stekkertjes lijken me trouwens ook echt een uitkomst. En een aardedraad niet direct op de potmeter solderen ziet er ook netjes uit.
Btw, ik heb ff gezocht, de pots zijn van Bourns (te krijgen bij allparts.com) en schijnen van betere kwaliteit te zijn dan de nieuwere CTS pots, waarvan bekend is dat de kwaliteit de laatste tijd achteruit gaat. (Beide fender en gibson gebruiken ze sinds 2008 )
Ja, die discussie houd ik me graag buiten...:D
Om het leuk te houden: Gibson wil (of heeft al) deze printjes standaard invoeren bij alle type's die in grote aantallen gebouwd worden.
Waarom? Simpel: kostenbesparing met als bonus hogere kwaliteit van de gitaren. Dit omdat bedradingsfouten vrijwel compleet uitgesloten zijn.
Die printjes laten etsen kost geen drol en ze laten assembleren ook niet (zal wel in China oid gebeuren, heb ik nog niet los gekregen). Daarnaast scheelt het ontzettend in productietijd, montagefouten (en opsporen en verhelpen daarvan) en je hebt nog minder geschoolde arbeiders (die kunnen solderen) nodig. Dit wordt nu gewoon een stukje lopende band-werk. En we weten allemaal wat dat betekent...
En voor ons heeft het ook voordelen, mits je andere elementen met dezelfde aansluitingen kunt kopen: je bent nu zo klaar met een wissel en je kan het eigenlijk ook niet meer verprutsen. Dus het is niet allemaal kommer&kwel...
Over 20 jaar staat gitaarnet vol met klagende oudjes die wensen dat ze hun gibbie indertijd origineel hadden gehouden, want nu is hun vintage waarde gehalveerd :sssh:
Serieuze modus: Het is maar een stuk hout, gewoon lekker in solderen en verbouwen zoals jij het wil!
Je kunt de originele onderdelen ook 20 jaar bewaren en bij verkoop er weer inzetten. Hoef je niks te solderen en niemand ziet dat het er ooit uit is geweest. Pure meerwaarde want alles doet het zonder krakende potmeters. Gewoon in een plasic zakje met een zakje silica er in tegen vocht.
ik had laatst een tone pot uit een epiphone en die speelt elke custom shop tonepot er uit!je moet natuurlijk wel net die ene hebben maar dan heb je ook echt een goede!
ontopic.
nu de draadjes zo kort mogelijk zijn heb je natuurlijk ook het minste signaal verlies dus zoveel mogelijk puur geluid dus zou dit eigenlijk een stuk beter moeten zijn.nu jullie weer?
Hmmm zouden die plaatjes ook al te koop zijn ergens?
Is wel interessant en makkelijk om in je zelfbouw gitaar te doen, staat ook een stuk netter vind ik zelf.
Ik hou ven experimenten en ik hou van vooruitgang, dus ik juich dit soort dingen alleen maar toe.
Ff ernaar zoeken misschien zijn ze particulier ok al wel te koop
als je t na gaat maken dan ken je t denk ik net zo goed op de normale manier doen, of niet
ow ik ben er net achtergekomen dat zon PCB board maken eigenlijk heel makkelijk is :)
en eentje van gibson zelf aanpassen ook:
http://www.mylespaul.com/forums/gibs...ing-beast.html
Iets met verkeerde been en 'n bed? Ook vanwege het update-topic!
Ik herhaal en verduidelijkte het alleen nog maar even omdat ik via iemand die ik ken bij Gibson de bevestiging had gekregen dat dit voor de grote productie-aantallen wel de standaard werk/montage-wijze gaat worden. Daarbij noemde ik nog een aantal pluspunten die jij nog niet bedacht had.
Mag dat soms niet? Of ben je pissed omdat een 'newbie' een keer verder kwam dan vragen waar z'n Jackplug nou precies in moet?
Is het overigens iemand opgevallen (bij de foto's in het topic van de link van de post hierboven) dat een CTS-pot precies op de print past qua soldeerpunten en dat de nieuwe, kleinere, vierkante potjes langere poten hebben om die pas te krijgen op de dus verder weggelegen-voor grotere pots geschikte-soldeerpunten. Kinda makes you wonder...
Ja, met het verkeerde been uit bed heel vervelend. Heb jij dat nooit?
Mooi dat je met een aanvulling komt op dingen die ik bedacht heb. Alleen vul je niks aan want ik zie geen quote. Maar goed het zal wel zo bedoeld zijn.
Dat newbie's niet weten waar hun "jackplug" in moet.... Dat word ranzig maar bedankt je hebt net het wakkerworden helemaal goed gemaakt. Pissig op newbie's zijn is ongepast. Ze weten soms niet wat ze zeggen. Newbie's die pretenderen meer te weten dan eigenlijk waar ik gaan vroeg of laat vanzelf op hun muil.
Dat cts pots wel precies passen zal wel zijn omdat de print is ontworpen voor de cts?
Ik heb geen idee waarom ze in eens vierkante met afwijkende maten zijn gaan gebruiken. Misschien toch weer een cent per stuk goedkoper? Gibson is ook maar een bedrijf geworden dat uit is op de grootste winst met de minste moeite. Ergens wel jammer. Gelukkig heb ik een paar oudjes.
nou nu die discussie over is kennen we m achter ons laten toch? ;)
Maar inderdaad heel mooi dat cts erop past, vandaar dat ik m ff deed posten, heel veel mensen op bijv het mylespaul forum lopen allemaal te schreeuwen dat het slecht is en als er 1 ding kapot is dat je alles moet vervangen en dat t sneller kapot gaat, terwijl de enige mensen die iets zinnigs erover te melden ehbben daar, zijn de mensen met een PCB in hun gitaar. Ze zijn gewoon bang voor nieuwe dingen en je weet dat gitaristen niet anders zijn daarin.
Maar ik heb zelf prinplaatjes besteld en ik ga er zelf eens een proberen te maken, met 2 pus-pull en killswitch voor mn zelfbouw, vind t wel heel strak en er een stuk betrouwbaarder uitzien dan een zooi draden die door elkaar heen lopen. Plus ik hou gewoon van neiuwe ideeen. Als Lester nooit aan het idee van de log kwam, zaten we hier ook niet over te praten en ahdden we alleen nog maar hollow en semi-hollow, was je dan wel blij want dat is tenminste vintage
Macwilliams, hou je een beetje in. Het moet wel leuk blijven.